تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836086655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همه يادگارهاي 100ساله سينماي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: همه يادگارهاي 100ساله سينماي ايران
سينماي ايران
باغ فردوس، نام آشنايي براي سينما دوستان است. در دهه 60 مركز اسلامي فيلم‌سازي در اين منطقه، محلي بود براي تربيت نسل تازه‌اي از كارگردانان.بسياري از كارگردانان نامدار سينماي ايران در باغ فردوس، اولين درس‌هاي فيلم سازي را آموختند. همان‌ها كه سينماي پس از انقلاب را به جايگاه امروز رساندند. حالا چند سالي است كه محوطه زيباي باغ فردوس، ميزبان كساني است كه مي‌خواهند مروري گذرا بر تاريخ سينماي ايران داشته باشند. در موزه سينما، چنانكه از نامش بر‌مي‌آيد يادگارهاي تاريخ سينماي ايران پيش روي مخاطبان است. محمد حسن پزشك، مدير عامل موزه سينما كه سابقه حضور در پست معاونت سينمايي و مدير عاملي بنياد سينمايي فارابي را نيز در كارنامه دارد، مي‌گويد در مدت حضورش در موزه كوشيده تا فعاليت‌هاي آن را گسترش دهد.پزشك اعتقاد دارد عنوان موزه بوي كهنگي مي‌دهد ولي موزه سينما يك مكان زنده است، هر روز كه مي‌گذرد اسناد و مدارك تازه‌اي به سينما اهدا مي‌شود. يعني موزه سينما از جنس موزه نيست، بلكه پژوهشگاه سينماي  ايران است.• با توجه به سابقه طولاني كه در نهادهاي مختلف فرهنگي همچون معاونت سينمايي ارشاد و فارابي داشتيد، فعاليت در سمت مديرعاملي موزه سينما را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ قبل از اينكه به سوال شما پاسخ بدهم، دوست دارم بگويم كه من بارها فكر كردم كه كاش مي شد يك عنوان و اسم ديگري براي موزه سينما انتخاب كنيم. ذهنيتي كه ما  از موزه داريم مربوط به يك سري اشياي قديمي است كه از خاطرات قديمي ما مي آيند، ولي اينجا به سينما مربوط است. هنري كه كمي بيش از يك قرن در دنيا قدمت دارد و هم زمان با دنيا در ايران متولد شده است. بسياري از اتفاقاتي كه در سينما افتاده امروزه در ذهن و ياد و خاطرات آدم‌هايي است كه هنوز زنده‌اند. يعني چيزهايي كه روزهاي اول اتفاق افتاده هم هنوز در ذهن بعضي از دوستان مااست.•  غير از مواردي كه ذكر كرديد، چه مشخصه‌هاي ديگري موزه سينما را از موزه‌هاي ديگر متمايز مي‌كند؟موزه سينما از دو نظر بسيار مهم است؛ يكي از اين جهت كه گنجينه ملي در شهر تهران به شمار مي‌رود. باور كنيد ميهمانان خارجي ما در مقابل آنچه در اينجا جمع شده مبهوت مي‌مانند. اينجا ميدان وسيعي براي كار كردن دارد يعني خود عنوان موزه سينما بستري را فراهم مي كند كه كارهاي بسيار جدي در اينجا انجام شود. از جمله كاري كه ما اينجا شروع كرديم يكي ديرينه شناسي سينماي ايران است چيزي كه در شكل سينماي امروز در دنيا موفق شده است.ما مي گوييم سينما چيزي نبود كه 100سال پيش با برادران لومير شروع شد، بلكه آرزوي هزاران ساله بشر بوده است كه  توانست خاطراتش را منتقل كرده و خود را جاودانه كند. بسياري از چيزهايي كه منجر به،پديد آمدن سينما شده شايد آغازش از كشور ما بوده، مطالعات اوليه راجع به فيزيك و نور و ... كه مادر سينماست در ايران اتفاق افتاده است. يعني سينما يك پيشينه پررونقي داشته كه بخش عمده آن از ايران ما آغاز شده است.شاهد اين مدعا ابن هيثم است كه اتاق تاريك را طراحي كرده و مقدمه دوربين عكاسي را به وجود آورده است. يك گروه پژوهشي اين مسئله را تحقيق كرده است. ما از سازمان ميراث فرهنگي كمك خواستيم تا به ما اجازه دهد كارشناسانمان با اين زاويه ديد داشته‌هاي آنان را بررسي كنند كه چه مقدار از آنها مي‌تواند مربوط به پيشينه سينما باشد تا مولاژ آن را در اينجا بگذاريم.•  ظاهرا اقداماتي نيز در جهت ثبت تاريخ شفاهي سينماي ايران انجام داده‌ايد؟بله، مورد دومي كه در اين يك  ساله  انجام داده‌ايم ثبت تاريخ شفاهي سينماي ايران است. بسياري از بزرگان سينماي ما خاطراتي دارند كه اگر ثبت نشود قطعا با گذر زمان به ورطه نابودي خواهد افتاد. ما با اين عزيزان صحبت كرديم و شروع به گردآوري و حفظ آن چه كه در يادها بوده كرديم. تاكنون در حدود 100مصاحبه انجام داده‌ايم و باز اصرار داريم كه اينها لزوما تنها سوپر‌‌استارها و افراد مشهور نباشند بلكه هر كس در عرصه سينما فعال بوده، خاطراتشان را ثبت كنيم . اين يك كار ملي و ماندگار است زيرا به بهانه سينما بسياري از مسائل اجتماعي فني و هنري حوزه‌هاي ديگر نيز در اين گفت گو‌ها مطرح مي‌شود.•  تاريخ شفاهي آيا تنها در اين مكان نگهداري مي‌شود يا در معرض ديد بازديدكنندگان قرار مي گيرد؟ اين تاريخ شفاهي شامل بيان خاطرات و مسائل شخصي افراد است كه ما مجاز به انتشار آنها نيستيم. آخرين تصميم اين بود كه يك هيات تحريريه داشته باشيم و از اينها مواردي را كه براي تدوين تاريخ دقيق سينماي ايران مهم است تدوين كنيم و به صورت كتاب منتشر كنيم، يعني مستخرجاتي از آن را در اختيار عموم مي‌گذاريم تا كساني كه آرزوي ارتقاي سينماي ايران را دارند دسترسي به آن داشته باشند،   لزوما همه اينها قابل انتشار نيست. •  هزينه‌ها و مخارج موزه سينما از چه طريقي پرداخت مي‌شود؟ اساسنامه موزه به گونه اي تنظيم شده كه فاقد هر گونه در آمد است و از هيچ كجا بودجه‌اي ندارد. اما در اين يك ساله اخير ما تلاش‌‌هايي را آغاز كرده‌ايم براي جذب كمك‌هايي از وزارت ارشاد، سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري. موزه سينما به دليل ماهيت كارش از موسسات اقماري و تابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. هر سال بر اساس توافق‌نامه كمكي به موزه سينما مي‌شود، اما در سال گذشته شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران به دستور آقاي دكتر قاليباف سالن سينمايي با ظرفيت 250 نفر احداث كرد كه اين روزها مراحل پاياني را طي مي‌كند. اميدواريم فروش اين سينما بخشي از هزينه‌هاي موزه را تامين كند. اميدواريم از طريق شوراي شهر و كميسيون‌هاي فرهنگي و با عنايت شهردار تهران و علاقه و رغبت فوق العاده‌اي كه تا امروز به فعاليت‌هاي فرهنگي نشان داده‌اند، اين اقدامات بتواند تا حدودي مشكلات موزه را مرتفع كند. در ادامه برنامه‌هاي اين يك ساله، شهرداري منطقه يك نهايت كمك و دستگيري را از ما كرده‌ و بناهايي كه در حال تخريب بود، مرمت شد. يكي از كهنسال‌ترين درخت‌هاي تهران در موزه سينماست كه شهرداري در نگهداري از آن به ما كمك زيادي مي‌كند. اما با افتتاح سالن شماره 2 موزه، مي توانيم بخشي از هزينه ها را تامين كنيم. • احداث باغ ايراني، كه از چندي پيش مطرح شده بود، آيا به نتيجه مشخصي رسيده است؟بله، باغ‌هاي ايراني در گذشته زياد بوده ولي به دليل عدم رسيدگي و توجه از بين رفته اند. يكي از اين باغ هاي ايراني باغ فردوس بوده است. شهردار منطقه يك به ما كمك كردند تا محوطه شمالي موزه سينما به گونه‌اي طراحي شود كه باغ ايراني شكل بگيرد. باغي كه در دو طرف آن درخت هاي بلند و كهنسال قرار گرفته است و آب رونده در ميان آن است. ما قصد داريم سالن شماره 2 موزه سينما را به همراه طرح باغ ايراني، دهم ارديبهشت ماه افتتاح كنيم.در پي قولي كه  شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران براي افتتاح سالن شماره 2 موزه در موعد مقرر داده بود، اين سالن البته با كمي تاخير در ضلع جنوب غربي موزه با 250 صندلي و تجهيزات كامل سينمايي افتتاح مي‌شود. همچنين در مورد باغ ايراني، شهرداري تهران ساختمان خوبي را براي كتابخانه  فراهم كرده تا بعد از انتقال كتابخانه، طرح باغ ايراني عملي شود و در اين صورت ورودي موزه سينما به خيابان ولي عصر منتقل مي‌شود و هم زمان با سالن شماره 2، باغ ايراني هم افتتاح مي‌شود.• آيا براي تشويق مردم به بازديد از موزه، اطلاع رساني خوب و دقيقي صورت گرفته است؟ چون به نظر مي‌رسد تعداد بازديدكننده‌ها بسيار محدود است. بايد با شرمندگي بگويم كه اصلا اطلاع‌رساني نشده است. يكي به اين دليل كه اين اصلا كار ما نيست چون موزه  نهاد سياسي و اقتصادي نيست.ما لوگويي طراحي كرديم با اين مضمون كه موزه سينما محل امن سينماي ايران است و بعضي رسانه‌ها آن را چاپ كردند، افراد ديگري هم  بايد اين جا را معرفي كنند. ما در حد اطلاع‌رساني به خبرگزاري‌ها و مطبوعات اين كار را مي‌كنيم اما اگر بتوانيم به نحوي اعتبار و ارزش اينجا را توسط اهالي و مسئولان دست اندركار رسانه‌ها منتقل كنيم شايد علاقه‌مندي بيشتر شود. ضمن اينكه سازمان زيباسازي شهرداري تهران قصد دارد چند استند با حجم در مدخل موزه و ميدان قدس و چهار منطقه اطراف موزه در ارتفاع بلند نصب كند تا مردم به موزه جلب شوند.من به عنوان كسي كه عمري را در كار فرهنگي گذراندم ناراحت مي‌شوم وقتي مي بينم مردم ما از اين گنجينه بي خبرند. ما بسياري از تجهيزات فني سينما را كه توليد  كشور خودمان است در اينجا داريم، مداركي كه نشان مي‌دهد همكاران ما منتظر نشدند تا بسياري  امكانات از خارج كشور بيايد بلكه با برخي دستكاري‌ها و كارهاي تازه، خودشان به آن فن‌آوري‌ها دست پيدا كردند. همه جوايز معتبر سينمايي حداقل يك نمونه‌اش در موزه سينما هست، از نخل طلاي كن تا اولين جايزه بين‌المللي كه استاد انتظامي دريافت كرده ‌بودند. ما يك ريشه اخلاقي در سينماي اخلاقي دنيا داريم كه مي ‌تواند براي هر ايراني افتخار آفرين باشد.• به نظر شما موزه  با محتويات فعلي آن تا چه حد مي‌تواند در آشنا كردن مردم با پيشينه سينما در ايران موفق باشد؟كمال، زماني اتفاق مي افتد كه من مطمئن باشم كه همه يادگارهاي صد ساله سينماي ايران در اينجا جمع شده است؛ به عنوان مثال آقاي كامراني از كساني بودند كه در ساخت سالن نمايش، لابراتوار و استوديو نقش داشتند و به تازگي فوت كرد‌ه‌اند و اكنون خانواده ايشان گنجينه‌اي از اين وسايل دارند و حالا ما در حال گفتگو هستيم كه اين گنجينه منتقل شود. اما واقعيت اين است كه در حال حاضر  در واقع موزه در حدو اندازه‌اي است كه بتواند بگويد من معرف تاريخ سينماي ايران و سير تحول تكنيكي هنري و صنعتي سينماي ايران هستم.•  اما پيش از اين گفته بوديد تا رسيدن به عنوان موزه ملي سينما راه درازي در پيش داريم؟ من آرزو داشتم اسمي جداي اسمي كه مردم از موزه استنباط مي‌كنند داشته باشيم؛ آن چه اينجا داريم مربوط به سينماي ايران است و هر چه باشد موزه ملي است اما بر اساس حقوقي اسم ثبت شده آن موزه سينما است.  اينها چيزي نيست كه خريداري شده باشد بلكه همه اهدايي و اماني است.• شما به دليل عدم اقبال مردم به موزه‌ها،  با عنوان موزه مخالفت داريد؟ موزه بوي كهنگي و ماندگي مي دهد ولي به نظر من موزه سينما يك مكان زنده است، هر روز كه مي گذرد يك سري اسناد و مدارك تازه به سينما اهدا مي‌شود. يعني موزه سينما از جنس موزه نيست بلكه پژوهشگاه سينماي ايران  و به نوعي مركز اسناد سينماي ايران است.  موزه سينما عنوان كاملي براي بيان فعاليت اينجا نيست البته در همه دنيا موزه سينما و فيلم ميوزيوم داريم ولي به دليل ويژگي هاي خاص اين موزه به نظر مي رسد اينجا با اين اسم محدود مي‌شود.• به نظر مي‌رسد اخيرا سينماگران رغبت بيشتري به اهداي جوايز و يادگارهاي سينمايي خود به موزه پيدا كرده اند. اين حركت خودجوش است يا از جانب شما هم اقداماتي صورت گرفته است؟هنرمندان خودشان رغبت خوبي براي اهداي جوايز دارند و دوست داشتم نامه‌هايي كه آنها همراه اين جوايز به ما مي دهند را مي‌توانستيد بخوانيد كه واقعا ما را متاثر مي كند. رغبت خودشان، حضور و وجود جناب انتظامي و محاسن سفيد من، شايد مجموعه اينها باعث مي شود كه اعتماد و در واقع ميل ايجاد شود در اهداي جوايز به موزه سينما. شايد بد نباشد نگاه كوتاهي به تاريخ شكل‌گيري موزه بيندازيم، در حوالي سال‌هاي 1373 گروهي از عزيزان فرهنگي به فكر احداث يك سري مراكز فرهنگي در شهر تهران افتادند كه از جمله آنها موزه موسيقي، سينما و تئاتر بود. در واقع بسياري از كتابخانه‌هاي تخصصي و چيزهايي كه الان وجود دارد به آن دوره برمي‌گردد. در آن زمان شهرداري، محلي را كه منزل مسكوني مرحوم پيرنيا بود در اختيار شركت توسعه گذاشت تا آن را به موزه سينما اختصاص دهد كه فضاي كوچكي بود اما عاملي شد تا قدم  اوليه برداشته شود. حضور بزرگاني مثل عزت الله انتظامي و عباس كيارستمي كه در اهداي جوايز و يادگارهاي سينمايي‌شان پيش‌قدم شدند، عاملي بود كه بسياري از اهالي سينما علاقمند بشوند و به موزه سينما اطمينان كنند تا اسناد و مدارك و گنجينه‌هايشان را تحويل دهند. اين جمع آوري بين3 تا 4 سال طول كشيد و در آن زمان موزه  اساسنامه اي نداشت و نهادي بود كه توسط شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري اداره مي‌شد. عزيزاني هم در گردآوري و چيدمان كمك كردند. اينها تا سال 77 كه تاسيس اوليه موزه اتفاق افتاد طول كشيد تا سال 79 كه اساسنامه موزه به تصويب رسيد. بعد از آن تاريخ يك دوره توقفي در اهداي جوايز به چشم خورد. اما يكي از ثمرات دوره اخير يك ساله، اقبال خوب و چشمگير عزيزاني بود كه داراي جوايز ارزشمند سينمايي بودند و آن را به موزه اهدا كردند؛ از جمله رخشان بني‌اعتماد، كيومرث پوراحمد، يدالله صمدي و پوران درخشنده، مجيد مجيدي هم  اظهار تمايل كرده تا جوايز و يادگارهاي سينمايي‌اش را به موزه اهدا كند.• چرا فعاليت كانون فيلم موزه متوقف شده است؟ آيا در مجموع براي جذب مخاطب بيشتر به موزه برنامه‌اي داريد؟به دليل مشكلاتي كه داشتيم كانون فيلم موقتا تعطيل است اما با افتتاح سالن جديد دوباره افتتاح مي‌شود.ما برنامه‌اي تدوين كرده‌ا‌يم كه علاقمندان، متخصصين و دانشجويان سينما بتوانند طي برنامه‌هايي به موزه بيايند و گفت و گوهاي حضوري داشته باشند و از تجربيات بزرگان سينما استفاده كنند كه اولين برنامه را با آقاي تقوايي خواهيم داشت البته نه به شكل ورك شاپ. قصد داريم بخش كودك موزه را  هم فعال كنيم و فضاي شادي با حضور عروسك‌ها براي بچه‌ها فراهم كنيم. از بازديد مدارس هم استقبال مي‌كنيم، دوست داريم بچه‌ها كار ما را در خانه  و براي ساير افراد خانواده تبليغ كنند و مشوق حضور آنها در موزه شوند.برنامه بعدي ما برقراري ارتباط با مطبوعات و رسانه‌ها و تبليغات محيطي است كه انجام مي‌گيرد. شايد مركز عرضه محصولات فرهنگي ويژه سينما نيز راه‌اندازي كنيم؛ اما يك مكان فرهنگي را مثل يك فروشگاه مواد غذايي نمي توانيم يك شبه آماده كنيم. ما در اعتراض به قاچاق كالاهاي سينمايي تجمع را اينجا برگزار كرديم و در همان موقع تعداد زيادي از هنرمندان موزه را ديدند.يكي از رسالت هاي ما اين است كه اتفاقي بيفتد كه هر علاقمند سينماي ايران حداقل يك بار موزه سينما را ببيند.  امروزه گروه جديدي از هنرمندان يادگارهاي خود را به موزه تحويل مي‌دهند.  البته اينجا شرايط ويژه‌اي دارد و بايد ويژگي هايش حفظ شود، قصد نداريم اينجا را به محيط خيلي شلوغي با ازدحام جمعيت تبديل كنيم؛ در عين حالي كه علاقمندم 70 ميليون ايراني اينجا را ببينند اما شلوغي را هم نمي پسندم.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن