تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836085465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا زن ها ومردها = هستند ؟


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: بررسي تصوير زن در داستان‌هاي کوتاه نويسندگان ايران در ده سال اخير(1388 _ 1378) بخش اول ، بخش دوم (پاياني) مجموعه داستان "سلام خانم جنيفر لوپز" نوشته‌ي "چيستا يثربي": در اين مجموعه نيز سعي بر اين بوده که زنان را در يک جامعه‌ي مردسالار به تصوير بکشد. لازم به اشاره مي‌باشد که ممکن است نويسنده در خودآگاه خود تصميمي مبني بر نگاهي خاص به اين مقوله نداشته باشد. اما همان‌طور که مي‌دانيم بخش مهمي از يک اثر ادبي و هنري را ناخودآگاه خالق اثر مي‌سازد و ممکن است دغدغه‌هاي ناخودآگاه نويسنده در داستان نمود پيدا کند. در اين مجموعه هم با تنها بازسازي جامعه‌ي مردسالار مواجهيم نه با قالب‌شکني از آن. از ويژگي‌هاي خاص اين مجموعه موضع‌گيري مشهود در لايه‌ي دوم برخي داستان‌ها نسبت به زناني با ظاهر زيباست. داستان "مردي با پيراهن و شلوار سپيد": زنان اين داستان قرباني مرداني سپيدپوش هستند که هيچ‌گونه وجه تمايزي با هم ندارند. وظيفه‌ي زن تنها خدمت‌رساني به مردان سپيدپوش است(مرداني که همسران‌شان مدام در حال سپيد کردن لباس‌هاشان هستند). شخصيت زن داستان در نهايت اين وضعيت را مي‌پذيرد و هيچ عملي عليه اين وضعيت انجام نمي‌دهد. اين‌که لباس‌هاي همسرش هميشه سپيد هستند او را راضي مي‌کند و مطمئنش مي‌کند که زندگي‌اش بيهوده نبوده است!! اگرچه داستان نگاهي انتقادي دارد و شرايط نابرابر زن و مرد را نشان مي‌دهد اما در نهايت شخصيت زن تسليم شرايط است. در داستان "رفته بوديم عکس يادگاري بگيريم" زني را مي‌بينيم که در برابر فاش شدن رازي پنهان قرار گرفته است. رازي که شايد در پستوي ذهن زنان بسياري در يک جامعه‌ي سنتي وجود داشته باشد و اکنون در قالب عکس مرد غريبه‌اي که در کنار زن نشسته، نمايان مي‌شود. در واقع اين مهم نيست که واقعيت ماجرا چه بوده و راوي قابل اعتماد است يا خير، آن‌چه مهم است مقايسه‌ي اين دو مرد(همسر راوي و مرد غريبه) به وسيله‌ي زن است. مرد غريبه داراي ويژگي‌هايي است که گويا دل‌خواه زن است( چکمه‌هاي وسترني، عطري با بوي کاج، چشماني شعله‌ور و...) و همسر زن اين ويژگي‌ها را ندارد. زن در نهايت مجبور مي‌شود اين تمايل را در صندوقچه‌ي ذهن خود سرکوب و پنهان کند. "قصه‌ي ناتمام" داستاني است در مورد تبديل شدن زن (پس از ازدواج) به يک ماشين براي خدمت‌رساني به مرد و فراموشي کامل خود و هويتش. "قصه‌ي ناتمام" داستاني است در مورد تبديل شدن زن (پس از ازدواج) به يک ماشين براي خدمت‌رساني به مرد و فراموشي کامل خود و هويتش.در داستان "عشق در دقيقه‌ي 45" نگاه به زن بسيار ساده‌انگارانه و تحقيرآميز است. گويي که رفع نيازهاي يک زن صرفا وابسته به وجود مرد است. اين نياز به مرد تمام دغدغه‌هاي ذهني زن را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. زن به خودي خود هويتي ندارد تا جايي که با نبودن مرد به جنون مي‌رسد. پيام داستان "نگو دختر، بگو عروسک" اين است که زناني که زيبايي ظاهري دارند (عروسکند) حرفي براي گفتن نخواهند داشت و تنها زيبايي ظاهرشان متمايز کننده‌ي آن‌ها از ديگران است!! داستان "ملودي، دختري با چشم‌هاي سبز" کاملا در جهت تاييد گفتمان سنتي و نادرست جوامع توسعه نيافته است. فرهنگي که همواره در پي تملک‌طلبي زير پوشش دوست داشتن است و همواره مادر و همسر در پي اثبات مالکيت خود بر فرزند پسر يا همسر خود هستند و بر سر آن با هم رقابت مي‌کنند. اشاره به زيبايي دختر به عنوان ترفندي براي جذب پسر به خود قابل تامل است. مجموعه داستان "چهره‌نگاري دنيا": نگاه به شخصيت‌هاي زن در اين مجموع از سطح نگاهي کليشه‌اي فراتر نمي‌رود. هرچند محور اصلي بيشتر داستان‌ها زن نيست اما در همان شخصيت‌هاي معدود زن، ما چهره‌اي متفاوت و عصيان‌گر از زن نمي‌بينيم. در داستان "نشاني" با دو نوع زن مواجهيم. زن قشر نسبتا مرفه جامعه يا در اصطلاح زن بالاي شهري و زن در طبقات پايين جامعه يا زن پايين‌شهري. با آن‌که سعي شده زن از قشر مرفه‌تر را عميق‌تر نشان دهد اما در نهايت دغدغه‌ي هر دو نوع اين زن‌ها مشترک است و به جنس مخالف برمي‌گردد. گويي زني بدون اين دغدغه‌ها که مي‌تواند از هر قشر و طبقه‌اي هم باشد وجود ندارد. زني هم که از قشر پايين جامعه تصوير مي‌شود همان زن لکاته‌ي کليشه‌اي است و هيچ تمايزي با تصاويري که تاکنون ديده‌ايم ندارد. در داستان "سرباز غايب" هم دغدغه‌ي اصلي زندگي زن تنها عشق و رابطه با جنس مخالف نشان داده شده و زنان هيچ نوع دغدغه‌ي فکري و انساني ديگري ندارند. مجموعه داستان "عشق روي پياده‌رو" نوشته‌ي "مصطفي مستور": در اين مجموعه، بر خلاف تصوير ارائه شده از مردان که آن‌ها را معمولا تحصيل‌کرده و داراي دغدغه‌هاي فلسفي نشان مي‌دهد، با زناني مواجهيم که نمود کامل زن مورد تاييد توسط گفتمان حاکم جوامع توسعه نيافته مي‌باشند. زن ايده‌آل در چنين جوامعي، زني است که فارغ از هر نوع دغدغه‌ي فکري، محيطي آرام در خانه براي مرد فراهم کند. متاسفانه مي‌بينيم که چنين تصويري از زن در برخي داستان‌هاي اين مجموعه مورد تاييد قرار مي‌گيرد. در برخي ديگر از داستان‌ها، زن در جايگاه معشوقي اسطوره‌اي و دور از دست‌رس قرار مي‌گيرد و ما کمتر با تصويري واقع‌گرا از زن مواجهيم. در داستان "بعد ازظهر سبز"، نگاهي رمانتيک و اسطوره‌اي به معشوق زن مشهود است. اين نوع نگاه زن را نه در واقعيت خود، بلکه به عنوان معشوقه‌اي دست نيافتني تصوير مي‌کند که مرد بايد براي دست يافتن به او از دنياي واقعيت جدا شود. تاکيد بر زيبايي‌هاي ظاهري معشوق که در اين داستان وجود دارد برخاسته از نگاهي مردسالار است. نگاهي که تنها به آن بخش‌هايي از وجود زن توجه دارد که باعصث لذت رساني بصري به مرد مي‌شود. در داستان "مردي که تا زانو در اندوه فرو رفت"، هرجا که به شخصيت زن (رويا) اشاره مي‌شود، او را در حال انجام کارهايي نشان مي‌دهد که نگاه غالب مردسالار و سنتي براي زن تعريف کرده است. (ظرف مي‌شويد، پيراهن همسرش را مي‌دوزد، با تمام زواياي آشپزخانه آشناست و...) در داستان "آرزو" نيز نگاه به زن از مرز يک معشوقه فراتر نمي‌رود و زن نقشي کاملا منفعل دارد. از زن تنها به عنوان عاملي براي کنش‌هاي شخصيت مرد داستان استفاده شده است. در داستان "آن مرد داس دارد" به طور مشهودي بر بي‌سوادي شخصيت زن تاکيد مي‌شود(تا جايي که حتي مکان کشور ايران را روي کره‌ي زمين نمي‌شناسد). چهره‌ي ارائه شده از زن کاملا عامي است و اين در حالي است که همسر اين زن استاد دانشگاه است و داراي دغدغه‌هاي فلسفي. از آن‌جا که مرد به دليل ناتواني در درک مسائل فلسفي دچار آشفتگي فکري شده است به دنياي بي دغدغه‌ي زن بي‌سواد خود غبطه مي‌خورد و چنين زندگي خالي از هويتي را مورد تاييد قرار مي‌دهد! در داستان "آرزو" نيز نگاه به زن از مرز يک معشوقه فراتر نمي‌رود و زن نقشي کاملا منفعل دارد. از زن تنها به عنوان عاملي براي کنش‌هاي شخصيت مرد داستان استفاده شده است. مجموعه داستان "سمت تاريک کلمات" نوشته‌ي "حسين سناپور": اين مجموعه شايد از معدود مجموعه‌هايي باشد که نگاه به زن در آن تا حدودي از گفتمان‌هاي غالب فاصله گرفته است. با زناني هنرمند و تا حدودي مستقل مواجهيم که در ديگر مجموعه‌ها کمتر به چشم مي‌آيد. از ديگر ويژگي‌هاي مثبت اين مجموعه اين است که شخصيت‌هاي زن هم‌سطح و همراه مردان به تصوير کشيده شده‌اند. در داستان "خيابان‌هاي نيمه‌شب" چهره‌اي که از زن مي‌بينيم تا حدودي با شخصيت‌هاي زن ديگر داستان‌ها �% پایگاه اینترنتی




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن