واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سینمای ما - ميد نعمتالله گفت: تغييرات آدمها در شرايط سختي مثل «بيپولي» قابل بررسي است. نقد و بررسي فيلم «بيپولي» ساخته حميد نعمتاله پس از نمايش آن، شامگاه شنبه 12 ارديبهشت، به همت انجمن منتقدان و نويسندگان سينما در خانه سينما برگزار شد.اين نشست با حضور حميد نعمتالله ، ليلا حاتمي (بازيگر)، هادي مقدم دوست (فيلمنامه نويس)، مصطفي شايسته(تهيه كننده) برگزار شد. كارگردان فيلم در ابتداي سخنانش در خصوص مضمون فيلماش گفت: «بيپولي» درباره بيپولي هم هست،هر فيلمي ممكن است لايههاي مختلفي داشته باشد، اين فيلم هم علاوه بر موضوع «بيپولي» در سطحهاي ديگر نيز ممكن است به مضامين ديگري هم اشاره داشته باشد. هادي مقدمدوست در خصوص نگارش فيلمنامهي «بيپولي» تصريح كرد: بعد از فيلم «بوتيك» براي نگارش فيلمنامه «بيپولي» برنامه داشتيم، هميشه حواسمان به فيلمنامه بود و چيزي كه به قاموس فيلمنامه «بيپولي» و مضمون آن كمك ميكرد، را جمع ميكرديم و بعد در نگارش كار استفاده كرديم. مصطفي شايسته نيز درباره همكاري با نعمتالله خاطرنشان كرد: در روند فيلمسازي در مقام تهيهكننده، شخص تهيهكننده بايد به يك استقرار وامنيت مالي برسد تا به ريسك ساخت فيلمهايي كه بار فرهنگي شان بيشتر است، برسد. وي افزود: براي من كه به سينما بسيار علاقهمندم؛ همين بس كه سال 68 فيلم «مادر» را با علي حاتمي بهعنوان تهيهكننده كار كردم و قبل آن فيلم «روز با شكوه» به كارگرداني «كيانوش عياري»، جواز ورود من به سينما بود. شايسته در ادامه گفت: البته مرحوم حاتمي درمقوله كارگرداني بينظير و بيمثال است. سينماي ما تا دهه 60 و نيمه دهه 70 فيلمها به دو گونه هنري و تجاري تقسيمبندي ميشد، من سعي كردهام با آنهايي كه اين دو وجه را به طور مشترك، دارند كار كنم. در دهه 80 تحول فرهنگي در امر سينما رخ داد كه بخشي از اين مقوله به حضور فيلمسازان جوان از جمله نعمتاله و سامان مقدم در سينما مربوط ميشود و با توفيقي كه از جانب مردم با ساخت آثاري از اين دست پيش آمد من را به ادامه اين مسير ترغيب كرد تا ادامه دهم و از يك دورهي با توجه به تغيير شرايط كاريام به عنوان تهيهكننده در توليد آثار حضور داشتم. شايسته اذعان داشت: با توجه به مشخصات خودم كه يك تهيهكننده فيلمنامهمحور هستم، فيلمنامه برايم اهميت بسياري دارد و تا جاي ممكن تلاش دارم سطح فيلمنامه در مراحل توليد تنزل پيدا نكند و حتي در راه ارزشمند شدن فيلمنامه هم تلاش دارم. نعمتاله در ادامه سخنانش گفت: «بيپولي» وضعيت آشنايي براي اغلب آدمهاي طبقه ما است و تفاوتش با فقر اينست كه شامل يك مقطع زماني ميشود و عموما مخاطبان چنين شرايطي را تجربه كردهاند و محك و مقطع مناسبي براي آدمها است و آدمها را به قبل و بعد از اين شرايط ميتوان تقسيمبندي و بررسي كرد. آدمها در اين دوره و چه شرايط سخت ديگر وقتي مرحله سخت را پشت سر ميگذارند تغيير ميكنند و بررسي آدمي كه اين دوره را ميگذراند، قبل و بعد اين دوره گذار، جالب است. ليلا حاتمي نيز در خصوص نقش خودش در فيلم «بيپولي» بيان كرد: همكاري من و نعمتاله بسيار لذتبخش بود. بخش اعظم طراحي شخصيت در فيلمنامه بود و بدون تعارف در خصوص ايفاي نقش بايد بگويم، من فقط مجري خوبي بودم. نعمتاله در خصوص تمهاي مذهبي در آثارش كه پرسش يكي از حضار بود، گفت: روزي نوشتهاي روي ديوار مجاور سينما «عصر جديد» با اين مضمون كه «روي زمين خدا با تكبر راه نرويم»، نظرم را جلب كرد، از مجموعه حماقتهايي كه آدم ميتواند مرتكب شود همين تكبر است. شايسته نيز گفت: تنها انگيزهاي كه براي فعاليت هنري در زمينه سينما دارم، دستيابي به چنين سينمايي است كه اين كار به شكلي با نوعي آزمون و خطا همراه است كه تجربياتمان را براي كار بعدي افزايش ميدهد. اين تهيهكننده در خصوص كار كردن با فيلمسازان جوان مطرح كرد: لذتي در كاركردن با جوانها وجود دارد و اگر خدا به من سلامتي بدهد و امكان فعاليت داشته باشم، سعي ميكنم اين روند را ادامه بدهم. وي افزود:هركسي كه فكر ميكند موقعيت لازم و شرايط مناسبي براي فيلمسازي دارد و واجد آن مقدمات است، بنده با آغوش باز در خدمتشان هستم و اميدوارم از اين جوانان، باز افراد مستعد ديگري وارد سينما شوند. ليلا حاتمي نيز در ادامه در باره بيان ديالوگهاي «بيپولي» گفت: گفتن همه ديالوگها برايم راحت بود و برايم بسيار روان بود و مشكلي نداشتم. مرتضي شايسته در بخش ديگري از اين نشست در خصوص شرايط جاري فيلمسازي در كشور گفت: ما آدمهاي سختپوستي شدهايم. آنقدر سياستهاي متفاوتي را در گذر زمان تجربه كردهايم كه گاه مغاير با شرايط قبلي بودهاند. ما «دوزيست» شدهايم و ميتوانيم به كار ادامه بدهيم. دوره فعلي دوره سختي بوده و هست اما اين دوره يكسري مشخصات مفيد دارد كه ميتوان به امنيت سينماگران در ارتباط با خارج سينما اشاره كرد، كساني كه متولي امر سينما هستند اگر به مشكلي برميخورند در خود سينما آن را حل ميكنند و اين مقوله خودش باعث ايجاد امنيت ميشود و تصميم نهايي در خصوص مسايل سينما در خود معاونت سينمايي گرفته ميشود. به خاطر اعتماد بالايي كه بين مجموعه مديريت سينما و مديران خارج از سينما وجود داشته است، بودجه در اين دوره افزايش پيدا كرده است و ساخت سالن و بازسازي آنها تحقق پيدا كرده است. به هرحال همانگونه كه به كاستيهاي اين دوره اشاره كردهايم وظيفه دارم دربارهي نقاط قوت مديريت فعلي همه توضيح بدهم. ليلا حاتمي نيز در ادامه درباره شرايط كار در فيلم بيپولي گفت: تهيهكننده فيلم شرايط ويژهاي براي من به وجود آورده بودند تا بتوانم در شرايط خاصي كه داشتم به بهترين نحو ممكن به ايفاي نقشام بپردازم. گفتني است: اجراي اين جلسه را كيوان كثيريان برعهده داشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]