واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مادر شدن پردردسر
مادر شدن پردردسر، اعتراف دیرهنگام، آرزوی دیرینه، فیلم همه دوران، سرخوردگی عجولانه، کل کل حرفهای، تکذیب برای همه دوران و جادوگری در فوتبال از حاشیههای پررنگ فرهنگ و هنر هفته گذشته بودند. مجموعه "ساعت شنی" هفته گذشته حاشیههایی بسیار را به خود اختصاص داد. در حالی که مجموعه تازه وارد پخش هشتمین قسمت خود میشد، اما موج ایجاد شده در رد یا قبول آن از همان اولین قسمت آغاز شد. موجی که این روزها دو گونه مختلف از مجموعهها را مورد توجه قرار میدهد: کممخاطب و پرمخاطب. این جوسازیها برای گروه اول مخاطب جمع میکند و برای گروه دوم البته مخاطره به همراه می آورد."ساعت شنی" جزو دومین گروه است و موج ایجاد شده به جهت مضمون و شیوه پرداخت و البته زمان پخش مجموعه شدت گرفت و همراه خود حاشیههایی را ساخت. هر چند اعتراض برخی پزشکان به برخورد تجاری با موضوع رحم جایگزین مطرح شد، ولی این وجه نتوانست مانند اعتراضهای درگوشی برخی مسئولان پررنگ شود. حرفهای درگوشی که روزهای زوج پخش این مجموعه را در ابهام فرو میبرد و بالاخره جنبه رسمی هم پیدا کرد، تا باور کنیم (... مردم نگویند چیزها!)راه انتخابی این زن برای مادر شدن برای سازندگان مجموعه دردسرساز شدچهارشنبه گذشته پس از تحلیلهایی مبسوط که برخی کارشناسان و متخصصان سینما و تلویزیون از جسارت سازندگان "ساعت شنی" ارائه دادند و ادامه آن را در بالا بردن سطح کیفی معیارهای رسانه ملی لازم و مفید دانستند، بالاخره اعتراض پشت درهای بسته به عینیت پیوست و رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما با ارسال نامه به رئیس سازمان به پخش این مجموعه اعتراض کرد. در ادامه همین رویکرد خبر توقیف این مجموعه و پخش نشدن ادامه آن در برخی منابع خبری منتشر شد که البته پخش قسمت دهم آن در روز چهارشنبه این اخبار را تکذیب کرد و ابهام را به روزهای زوج این هفته تعمیم داد. موافقان و مخالفان این مجموعه پربیننده در انتظار واکنش رئیس رسانه ملی در این مورد به خصوص هستند!* در حالی که هفته گذشته خبر تأثیر گذاشتن "میم مثل مادر" بر مسئولان کمپانی سونی پیکجرز کلاسیکس در صدر اخبار قرار گرفت و واکنشهای لحظهای آنها بزرگنمایی شد، تا به نوعی پاسخی قاطع بر انتقادات مطرح شده بر تدارک حضور جهانی نامناسب این فیلم باشد، تهیه کننده فیلم یک اعتراف صادقانه کرد.منوچهر محمدی اتفاقاتی را که در دو هفته اخیر برای حضور جهانی "میم مثل مادر" انجام شده، خوب ولی برای موفقیت این فیلم در اسکار ناکافی دانست. وی تکیه بر پخشکننده بینالمللی را تنها راه حل برای مطرح شدن سینمای ایران ندانست و گفت: "باید از تمام گزینهها و لابیهای موجود استفاده کنیم تا سینمای ایران در اندازه واقعی خود در جهان مطرح شود. تلاش شده از برخی تشکلهای حرفه ای برای ارائه بهتر فیلم استفاده شود، اما یقین دارم رقبای ما در این زمینه خیلی فعالتر، حرفهای تر و با سرمایهگذاری بیشتر در حال حرکت هستند." یک اعتراف صادقانه البته وقتی کار از کار گذشته!* آمیتاب باچان یکبار دیگر تمایل خود را به بازی در فیلمی ایرانی نشان داد. فیلم "عاشق کشی" به نویسندگی تهمینه میلانی و کارگردانی ایرج قادری که قرار بود در ایران ساخته شود، در هندوستان و کمپانی آمیتاب باچان با نام "آ. ب. کورپ" ساخته میشود.فیلم داستان عاشق شدن یک مرد میانسال به دختری است که در قهوه خانه بین راهی بزرگ شده است. جالب اینکه باچان خود برای ایفای نقش این مرد میانسال اظهار تمایل کرده است. پس از توافق اولیه باچان در مردادماه 86 برای بازی در فیلم جدید علی شاه حاتمی که تا امروز به سرانجام نرسیده، امیدواریم این بازیگر مشهور هندی بالاخره موفق شود در فیلمی ایرانی بازی کند و به آرزوی خود برسد!* کارگردان فیلم سینمایی "عاشق" که بر اکران سینماهای تهران است، هفته گذشته اظهاراتی جالب درباره این فیلم که یک اقتباس بیسلیقه از فیلم "اشکها و لبخندها"ست، ارائه کرده و گفته: "متاسفانه فیلم به غلط برای مخاطب کودک و نوجوان تعریف شده است. "عاشق" فیلمی برای نسلهای امروز، دیروز و فرداست و میتواند مخاطبان عام سینما را دربر بگیرد."جالب اینکه شرکت نقش اساسی و کلیدی کودکان را در شکل گیری ماجراها و سرانجام فیلم، ترانه ها و حرکات موزون اجرا شده از سوی کودکان و ... را برای کودکانه بودن فیلم کافی ندانسته و فیلم خود را متعلق به همه اعصار میداند! قضاوت درباره کیفیت اشعار و ترانههایی که این فیلمساز یکسال و نیم به همراه مشاورانش روی آنها کار کرده و معتقد است کلمه به کلمه آنها با دقت انتخاب شده، را به بینندگان این فیلم کودکانه واگذار می کنیم!* تهیه کننده فیلم هنری و البته ماندگار "گاوخونی" به کارگردانی بهروز افخمی از نابود کردن همه کپیهای فیلم خبر داد. علی معلم سرخوردگی از برخوردهایی که با فیلم در هنگام نمایش شده را عامل نابودی همه کپیهای فیلم دانست تا تنها یک نسخه را برای خودش حفظ کند.معلم با عنوان اینکه "گاوخونی" در سینمای ایران قربانی شد، گفت: "در تاریخ سینمای ایران پیش از این هم چنین برخوردهایی با فیلمهایی چون "یک اتفاق ساده" و "خشت و آینه" انجام شده است. برخوردهایی که راه را بر تولید آثار تجربی بستند." برخورد احساسی تهیهکننده با رویکردی که به گفته خود وی در سینمای ایران با نمونههای مستدل تکرار شده، چندان معقول به نظر نمیآید. بخصوص که "گاوخونی" پلی ارتباطی خاصی میان سینمای تجربی، ادبیات مدرن ایرانی و البته سینمای حرفه ای برقرار کرده بود!* رفت و برگشت خبر مانند توپ پینگ پنگ میان کارگردان و تهیهکننده "کنعان" هفته گذشته حاشیه هایی جالب آفرید. در حالی که هفتههای گذشته مانی حقیقی کارگردان از احتمال نرسیدن فیلم به جشنواره فیلم فجر خبر داده و ابهام خاصی پیرامون فیلم خود که در مراحل پایانی آماده سازی به سر می برد، ایجاد کرده بود، مصطفی شایسته احتمال حضور آن را قطعی تر دانست.شایسته با اشاره به طی آخرین مراحل فنی فیلم از تلاش تمام گروه سازنده برای نمایش فیلم با کیفیت بالا از نظر فنی در جشنواره خبر داد. این اخبار ضد و نقیض نوعی کل کل بین تهیه کننده و کارگردان است یا شیوه جدید حاشیه سازی البته به شیوه حرفه ای برای مطرح شدن فیلم در جشنواره فیلم فجر؟* محمدرضا گلزار هم به جمع تکذیب کنندگان گفتگوی خود با یک منبع خبری پیوست. این بازیگر گفتگوی خود را با یکی از سایتهای غیررسمی خبری خارج از کشور تکذیب کرد و گفت: "من مشی فرهنگی و سیاسی این سایت را تأیید نمیکنم و با هیچ رسانه فارسیزبان خارج از کشور هم صحبت نکرده و در آینده هم نمیکنم." یک تکذیب اساسی برای گذشته، حال و آینده!منبع : خبرگزاری مهر مطالب مرتبط :ساعت شنی و آزمون دشوار رسانه ملی شجاعت رسانه ملی در تولید "ساعت شنی" قابل...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]