تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813392630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرطان چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: سرطان چيست؟
قسمت دوم و پاياني

سن

افزايش سن، احتمال دچار شدن به برخي سرطانها را به شدت افزايش مي‌دهد. اغلب سرطان‌ها در سنين حدود 55 سال يا بيشتر از آن رخ مي‌دهند. سرطان علت اصلي مرگ در ميان زنان 40 تا 79 سال و مردان 60 تا 76 سال است. سرطان كودكان كمتر از 15 سال را نيز دچار مي‌كند. سرطان علت بيش از 10 درصد موارد مرگ و مير در اين گروه سني در آمريكا مي‌باشد. لوسمي حاد (نوعي سرطان خون) و سرطان‌هاي دستگاه عصبي مركزي حدود 60 درصد مرگ و ميرها را در اين سن باعث مي‌شوند.

پيشگيري

برخي از روشهاي كلي مانند عدم استعمال دخانيات، مصرف غذاي سالم، پرهيز از عوامل تراتوژن (برخي مواد شيميايي صنعتي مانند آزبست، اشعه يونيزان مانند كار در راديولوژي، نور آفتاب و ...) در پيشگيري ازسرطان موثرند.

روش‌هاي درمان

روشهاي اصلي درمان سرطان عبارتند از:

شيمي درماني

پرتو درماني

جراحي

البته روشهاي زير نيز گاه در درمان سرطان به كار رفته‌اند:

ژن درماني

آنتي‌انجيوجنسيس

هايپرترميا

درمان بيولوژيكي يا ايمونولوژيك : كه مشتمل بر بازسازي، تحريك، هدايت و تقويت سيستم طبيعي دفاعي بدن بيمار است و با بكارگيري آنتي بادي و هدايت سيستم دفاعي خود بيمار جهت مبارزه با سرطان روي مي‌دهد.

بكارگيري عواملي مانند اينترفرون، سلول‌هايي كه فعاليت ضدتوموري مستقيم دارند، و پادتن‌هاي تك‌تيره رشد سرطان را كاهش مي‌دهد.

درمان فوتوديناميك (بكارگيري رنگ و نور): در اين شيوه رنگ به داخل يك رگ تزريق و سپس در تمام بدن منتشر مي‌شود. پس از چند روز، اين رنگ تنها در سلولهاي بدخيم باقي مي‌ماند. سپس نور قرمز رنگ ليزري به سلول تابانده مي‌شود و رنگ درون سلول سرطاني اين نور را جذب مي‌كند. اين امر منجر به واكنش فوتوشيميايي كه ويرانگر سلول‌ها است مي‌شود.

سوزاندن ضايعه بدخيم با اشعه ليزر: در برخي موارد ضايعه بدخيم سرطان ريه منجر به مسدود شدن خشكناي مي‌شود. در چنين موردي پزشك با سوزاندن ضايعه بدخيم با اشعه ليزر راه عبور هوا را براي بيمار باز مي‌كند. اين روش به گونه كامل نمي‌تواند منجر به ازبين بردن ضايعه بدخيم شود ولي كمكي است جهت آسان شدن تنفس در بيمار.

تغذيه درماني

تنها راه كم هزينه و قطعي درمان سرطان در وهله اول حذف عوامل سرطان زا از زندگي شخص بيمار است, اما قدم دوم و مهمتر استفاده از جايگزين هاي مناسب و كاملا مطمئن است كه مهمترين آنها در بحث تغذيه مي باشد و هم اكنون بيماران بسياري كه از اين روش استفاده نموده اند و با رعايت مسائل بهداشتي و تغذيه سالم موفق به بهبودي شده اند, البته تعدادي نيز بعلت نا پرهيز و بازگشت به روش هاي غلط زندگي مجدد دچار بيماري شده كه با بازگشت مجدد به روشهاي صحيح دوباره سلامتي خود را بازيافته اند . يك از اين رژيم هاي غذايي كه اثر بسيار خوبي در درمان بيماران سرطاني دارد استفاده از فرآورده هاي خام و گياهي است كه در يك رژيم 15 روزه توسط شخصي به نام خدادادي در ايران ابداء شده و توسط ايشان به نام طب قرآني نام گرفته و اثر شگفت انگيزي در درمان بيماري هاي بدخيم و لاعلاج داشته است .

فيزيوتراپي در سرطان Physical Therapy in Cancer

سرطان يك بيماري عمومي است و مي‌تواند علائم بسياري از بيماريهاي ديگر را كه سرطان نيستند تقليد كند و وقتي كه تشخيص سرطان داده شد آنوقت هر چه در بيمار اتفاق مي افتد به سرطان نسبت داده مي‌شود. چه بسيار بيماري هايي كه در سرطاني وجود داشته و قابل معالجه بوده است و در اتوپي تشخيص داده شده است و اصولا علت مرگ عوارض غير قابل درمان نبوده است. بايد به اين گونه بيماري‌هاي همراه توجه دقيق داشت درمان اين عوارض گاهي سبب شده كه بيمار مدتها زندگي راحتي داشته باشد. تشخيص به موقع اين گونه عوارض كمك فوق العاده‌اي به بيمار مي‌كند.

عوارض بيوشيمي سرطان: هيپركلسمي، هيپوكلسمي، هيپوناترمي، كمبود پتاسيم، زياد بودن پتاسيم، بالا بودن اسيد اوريك، هيپر تيروئيديسم، هيپرلپيدمي، هيپوگليسمي، بالا رفتن آميلاز سرم، اختلالات تغذيه و آب و الكتروليت عوارض باليني سرطان: سيستم قلب و عروق، سيستم تنفسي، سيستم ادراري، ضعف عضلاني، درد شديد، استئوپروز

عوارض جراحي در سرطان:برحسب محل جراحي اين عوارض بسيار متنوع و متفاوت است.عوارض شيمي درماني، دارو درماني و راديو تراپي در سرطان:عوارض گوارشي، استئوپروز،، آتروفي عضلاني و عوارض ديگرفيزيوتراپيست :داراي دانش فيزيولوژي و پاتوفيزيولوژي حركت، ديد كلي نگر(Holistic)، همچنين قابليت بكار گيري درمان‌هاي غير دارويي و برنامه ريزي توانبخشي است كه اين مجموعه دانش فيزيوتراپي ناميده مي‌شود.

اهداف فيزيوتراپي در سرطان:

كاهش عوارض بيماري سرطان

كاهش عوارض درمان‌هاي سرطان

راه اندازي و متحرك نگاه داشتن بيمار(كاهش عوارض بستري)

حفظ استقلال بيمار

كاهش درد بيمار

فيزيوتراپي با متدلوژي خاص خود مي‌تواند نقش مراقبتي و حمايتي مناسبي براي بيماران سرطاني بو جود آورد.يك اصل كلي در فيزيوتراپي سرطان اين است :بيمار تا آخرين لحظه زندگي بروي پاي خود بايستد.

نزاري ناشي از سرطان

بيماران سرطاني به طور شايع دچار از دست دادن شديد چربي بدن و توده بدون چربي بدن و به دنبال آن ضعف شديد، بي‌اشتهايي و كم‌خوني مي‌شوند. اين نشانگان تحليل‌برنده نزاري ناميده مي‌شود. علت اصلي نَزاري سرطان مشخص نيست با اين حال شكي نيست كه نزاري به علت نيازهاي تغذيه‌اي تومور ايجاد نمي‌شود.

پژوهش‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه كاشكسي در نتيجه عواملي مثل سيتوكين‌هاي توليد شده توسط تومور و ميزبان در پاسخ به تومور به وجود مي‌آيد.

جمعه|ا|7|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن