تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813467368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادامه بيداري اسلامي در جهان نيازمند همكاري اصحاب علم و فكر است


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ادامه بيداري اسلامي در جهان نيازمند همكاري اصحاب علم و فكر است


اصفهان ـ خبرنگار اطلاعات: اهل فكر كه دنيا را مي‌شناسند و حوزويان كه اهل تحليل هستند و همه ما بايد مراقب باشيم در تحليل‌هاي بيداري اسلامي در كشورها از افراط و تفريط پرهيز كنيم زيرا نمي‌توان گفت با يك قيام در مصر و سقوط مبارك همه چيز گلستان مي‌شود و نه اينكه بگويم همه اين قيام‌ها و تلاش‌ها به دست آمريكا طراحي شده است كه هر دو نظر مضر است و نتيجه‌اي جز يأس ندارد.

دكتر ولايتي مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در همايش نقش و جايگاه دانشگاه در بيداري اسلامي كه در اصفهان با حضور محققان و استادان از سراسر كشور برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: دو كانون مهم حوزه و دانشگاه محل ارزيابي ارزش‌ها است و چشم مردم در هر كشور به تحصيل‌كرده‌ها است زيرا خط‌مشي يك جامعه از سوي اهل فكر و نظر ترسيم مي‌شود.

وي با بيان اين كه در انقلاب اسلامي حوزه و دانشگاه و مردم همه از اصحاب فكر تبعيت كردند، افزود: آن كسي كه پرچمدار نهضت بود از حوزه برخاسته بود و با يك نگاه مي‌توان فهميد همه حركت‌هاي بيداري اسلامي در دو قرن اخير و معاصر از مراكز علم و فرهنگ نشأت گرفته است.

به گفته او، در دنياي اسلام تاريخ بيداري اسلامي در مصر از زمان سيدجمال، شيخ محمّد عبده، رشيد رضا، سيد و محمّد قطب آغاز شد و اكنون نيز نهضتي كه موج جديد و بي‌سابقه بيداري اسلامي با پيشكسوتي فرهيختگان از اهل علم آغاز شده و حركت كور و محاسبه نشده و فكر نشده نيست.

مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل با تأكيد بر اين كه پرچمداران حركت بيداري اسلامي در مصر، تونس و پاكستان مانند راشد الغنوشي و قاضي حسين احمد همه از نخبگان و صاحبان فكر هستند، گفت: حركت‌هاي اسلامي نظريه‌پردازي شده، جز طراحي از سوي اصحاب فكر امكان‌پذير نيست و ادامه اين حركت نيز محتاج حضور اهل فكر است و هر چه زمان مي‌گذرد وسايل ارتباط جمعي بيشتر و كارهاي سياسي در دنيا پيچيده‌تر مي‌شود، شناخت توطئه‌هاي دشمنان اسلام جدي‌تر خواهد شد و شناخت اين توطئه‌ها نياز به درك دارد كه جز با درك اصحاب علم و فكر ميسر نيست.

ولايتي با اشاره به اين كه حتي «سميع الحق» كه از افراطي‌ها محسوب مي‌شود و پدر معنوي طالبان نام گرفته نيز به مدرسه رفته و در استان سرحد پاكستان رئيس مدرسه‌اي است كه در سال‌ هزار نفر فارغ‌التحصيل دارد، اضافه كرد: مرحوم «‌آل‌احمد» كتابي را با عنوان در خدمت و خيانت روشنفكران در دو جلد به نگارش درآورده است كه به خوبي تبيين مي‌كند چه چيز خدمت و خيانت كدام است.

او با اشاره به اين كه بعضي از ما از زمان مشروطه و قبل از آن در كشورمان بارها و بارها به نوعي فريب ظاهرسازي غربي‌ها را خورده‌ايم، گفت: در همين مشروطه كه مردم از ظلم قاجاريان به ستوه آمده بودند عده‌اي در خانه علما براي تظلم‌خواهي گرد آمدند و عده‌اي ديگر به سفارت انگليس رفتند و آنان كه خسارت‌هاي بسياري به كشورمان زده بودند ملجاء مردم براي تظلم‌خواهي شدند.

به گفته وي، شناخت فريبكاري‌هاي از سوي كساني كه سبب جدا شدن هرات از كشورمان، انعقاد قرارداد گلداسميت و جداسازي بخشي از بلوچستان از ايران، جداسازي اروندرود از كشورمان با قرارداد سعدآباد شدند بسيار مهم است و اينها شدند ملجاء مردم براي اين كه مشروطه به وجود آيد و اين در حالي است كه با فاصله 15 سال از اين مشروطه شخصيتي مانند رضاشاه به وجود مي‌آيد.

فتنه بر ملا شد

دكتر ولايتي با اشاره به فتنه سال 88 در كشورمان اضافه كرد: بعد از انتخابات عده‌اي در خارج و گروهي در داخل مي‌خواستند بساط نظام را برچينند كه همان زمان هم اين ايده با ارائه گزارش‌هايي برملا شد و بر علماي اسلامي، دانشمندان و خواص است كه راه را تشخيص دهند تا مردم در مسيري كه مصلحت نظام است به پيش روند.

او با بيان اين كه بعضي تحليل‌ها درباره كشورهايي كه اخيراً انقلاب در آنجا شكل گرفته است، منطبق بر واقعيت نيست، افزود: اهل فكر كه دنيا را مي‌شناسند و اهل تحليل هستند بايد مراقب باشند در تحليل‌ها از افراط و تفريط جلوگيري شود.

به گفته وي اهل مطالعه و اطلاع با يك بررسي در تحولات دو سه دهه اخير در همه دنيا مي‌توانند بفهمند كدام نوع كارها به دست استعمار انجام مي‌شود و كدام از اصالت ملي نشأت گرفته است و آنقدر اين مدل‌ها تكراري شده كه فهم آن نياز به توجه زياد ندارد.

او با تأكيد بر اين كه رفتار آمريكايي در كشور متناسب با حضور مردم در ميدان التحرير تغيير مي‌كر‌د، اضافه كرد: رفتار آمريكايي‌ها در مقابل اين بيداري اسلامي از سرگرداني حكايت داشت كه در مقابل امر غيرقابل پيش‌بيني واقع شدند و حتي مي‌گفتند اين حركت‌ها بهار عربي نيست بلكه براي ما زمستان اسلامي است.

دكتر ولايتي با تأكيد بر اين كه نگهداري انقلاب‌ها از آفات داخلي و خارجي سخت‌تر از به وجود آوردن آن است، اضافه كرد: بعد از ثبت انقلاب‌ها كار سخت‌تر مي‌شود زيرا همه كار مي‌كنند تا يك انقلاب را منحرف كنند و تلاش‌ دارند تا مضرات ناشي از اين انقلاب‌ها كه به غرب مي‌رسد كمتر باشد.

او با بيان اين كه يكي از طرح‌هاي مقابله با انقلاب‌ها، اقدام عليه دولت سوريه است، اضافه كرد: بيان اين ديدگاه به معناي آن نيست كه دولت سوريه هر كار مي‌كند مورد تأييد است اما موردي بايد توجه شود كه اگر از آن غفلت كنيم از مسير اصلي منحرف مي‌شويم آن است كه ايران، عراق، سوريه حزب‌الله و حماس زنجيره مقاومت در مقابل اسرائيل هستند كه سوريه در اين زنجيره حلقه طلايي است و بايد بدانيم زدن سوريه به معناي گسيخته شدن زنجيره مقاومت است و اين صرف‌نظر از آن است كه داخل حكومت سوريه چه مي‌گذرد و چه مشكلاتي دارد كه ما و حتي دولت سوريه هم منكر آن نيست.

به گفته وي، در انقلاب‌هاي مصر، تونس، ليبي، يمن، بحرين كه شكل گرفت، دولت‌هاي غربي و وابستگان آن‌ها مخالف روي كار آمدن دولت‌هاي اسلامي هستند، زيرا افرادي مانند راشد الغنوشي سر ستيز با غرب دارد.

ولايتي اضافه كرد: از دانشگاهيان و حوزويان و اهل فكر و فرهنگ انتظار داريم در نشان دادن راه به مردم در حوزه داخلي و خارجي كمك كنند.

پيام وزير علوم

دكتر دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در پيامي به اين همايش با بيان اين كه موج سوم بيداري سراسر جهان اسلام را فرا گرفته است، افزود: قرن 21 قرن انقلاب‌هاي اسلامي است كه اگر چه الگوي همه اين انقلاب‌ها يكسان نيست اما ريشه‌هاي مشتركي از جهت‌گيري اسلامي و حضور مردمي دارد.

وي با تأكيد بر اين كه اين جوشش و مقاومت‌ حتي به كشورهاي استعمارگر نيز رسيده كه نمود عيني آن جنبش وال‌استريت است، ادامه مي‌دهد: سير تحولات منطقه و شعارهاي مردم نويد بازگشت به عصر طلايي اسلام، معنويت و مدنيت است كه نشان از شكل‌گيري الگوهاي جديدي از نظام تمدن بشري است.

در بخش ديگري از پيام وزير علوم آمده است: تبيين نقش دانشگاهيان در شكل‌گيري تحولات اخير منطقه و بيداري اسلامي بسيار ارزشمند است و بيداري اسلامي ظرفيتي براي حضور نخبگان فكري و فرهنگي در حوزه ديپلماسي بين‌المللي است.

در اين همايش آيت‌الله طباطبائي نماينده ولي‌فقيه و امام جمعه اصفهان و استاندار اصفهان در سخناني به اهميت بيداري اسلامي در جوامع و نقش دانشگاهيان تأكيد كردند.

برگزاري پانل تخصصي با حضور استادان و ارائه مقالات با موضوع بيداري اسلامي از ديگر بخش‌هاي اين همايش بود.





يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن