تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819162291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقدي سينماورزانه به حضور هاليوودي ها در تهران حضور غريبه ها در غربت سينماي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: نقدي سينماورزانه به حضور هاليوودي ها در تهران حضور غريبه ها در غربت سينماي ايران
سينماي ايران به عنوان موجودي نسبتاً ناقص الخلقه و گرفتار آمده در چنبره گيشه و مافيا و ابتذال و جمعي از اين سينما كه متعلق به طيف مظلوم و محروم بچه هاي مسلمان و هنرمندان انقلابي است، از چه موضعي و در چه مقامي مي تواند با هاليوودي ها به تعامل و گفت و گو بنشيند؟


گروه ادب و هنر - هيات آمريكايي، سران آكادمي اسكار و بزرگان هاليوود به تهران آمدند؛ ظاهراً مسئولان فرهنگي كشور و دعوت كنندگان اين حضرات، بايد اين حق رابه شهروندان ايراني بدهند كه درباره اين حضور سئوال كنند و از چند و چون آن بپرسند.

واقعيت اين است كه هر كس به مختصات سينماي امروز ايران واقف باشد و بتواند دركي نسبي از مناسبات اين سينما از جهات مختلف به دست آورد، مي تواند حضور چنين جمعي را در تهران تحليل كند و مدعاي برگزاركنندگان چنين محافلي را به سنجش گذارد.

گرچه سينماي به شدت سياسي – صهيونيستي و امپرياليستي هاليوود را نمي توان از سياست سنجي جدا كرد و صرفاً كاركردي هنري براي آن در نظر گرفت -كه اين اوج ساده لوحي و ساده انديشي است- اما مي توان اين مدعا را كه دعوت از جمع هاليوودي ها به تهران، صرفاً كاركردي هنري و آموزشي داشته است، را به عنوان موضع مديران خانه سينما به محك نقد گذاشت.

مي توان با در نظر گرفتن سبقه و عقبه سينماي آمريكا و ايران و مختصات هر يك اساساً اين بحث را مطرح كرد كه چنين رهيافت و رويكردي مي تواند در زمان حاضر صورت وقوع به خود بگيرد يا صرفاً يك ادعاي دهان پركن است.

اگر كسي حضور اين جمع و تشكيل اين محفل را كاملاً سياسي و سياست زده بداند، بر او خرده نمي گيرم، چرا كه سينماي امروز هاليوود و سران و كمپاني دارهايش را تا مغز استخوان سياسي مي شناسم و مابقي مواضع و ادعاها را در حد يك ادا و اطوار نخ نما شده قرن نوزدهمي!

اما گذشته از اين نكته، مي توان اين جمع و ا ين محفل را به صورت تخصصي و به لحاظ كاركرد سينمايي محض هم مورد تحليل و بررسي قرار داد

اتفاقاً مدعاي اصلي اين نوشته و نگارنده بر اين است كه چنين محافلي اساساً از كاركردهاي هنري محض هم عاري است و فقط مجموعه رفتارهايي است كه براي شكل گيري و سپس عدم پاسخگويي مشتي شبهات و ابهامات و ديگر شاهد هيچ! والبته هيچ هم نه به معروف شدن هر نيمه از كيسه بيت المال براي بزرگان هاليوود!

آيا ملت ايران مطلعند و راضي؟! بعيد مي دانم

اگر از رفتارهاي مصنوعي و ظاهر سازي هايي كه براي گول زدن آدم هاي عادي و بي اطلاع مصرف دارند بگذريم با بررسي شرايط و عقبه سياست ها و رفتارهاي هاليوود و اساساً سينماي غرب، متوجه مي شويم كه اين گروه، چيزي به نام سينماي امروز ايران را به رسميت نمي شناسند و البته محلي از اعراب براي سينماي ملي و اينجايي ايران قائل است اين را هم مي توان از موضع گيري هاي آنها در برابر سينماي جشنواره اي وطن فروشانه عده اي سينماگران فهميد و هم از توليدات و ترجيحات خود سينماي غرب، از «بدون دخترم هرگز» بگيريد تا «300» و تا همين آخرين فيلم توهين آميزشان «كشتي گير».

البته و صد البته آثار متنوعي و متعدد ديگري هم هر ساله در سينماي غرب عليه مقدسات و ارزش هاي ديني و ملي ايرانيان ساخته و پرداخته مي شود كه صدايش درنمي آيد و آثاري كه جنبه تخريبي و نگاه منفي و موضع گيري هاي دشمنانه اش با اسلام و ايران گاه به مراتب بيشتر از فيلم هايي كه در بوق و كرنا مي شوند...

سئوالي كه همين جار مطرح مي شود، كاملاً جدي و تكان دهنده است، اينكه اساساً اين حوزه توليد، پخش، بازخورد و توهين و تلاقي، چگونه و توسط چه كساني مديريت و هدايت مي شود؟!

سوال مهمي است!

اساساً سينماي ايران به عنوان موجودي نسبتاً ناقص الخلقه و گرفتار آمده در چنبره گيشه و مافيا و ابتذال و در عين حال دست و پا زدن و جمعي از اين سينما كه متعلق به طيف مظلوم و محروم بچه هاي مسلمان و هنرمندان انقلابي است، از چه موضعي و در چه مقامي مي تواند با هاليوودي ها به تعامل و گفت و گو بنشيند؟

سينمايي كه در بخش آموزش و تربيت نيروي خلاق و حرفه اي در پله هاي ما قبل اول در حوزه توليد و اساساً صنعتي شدن هنر سينما،‌ چيزي در حد صفر و در منظر رسانه بودن، پديده اي ميان بودن و نبودن است، چگونه مي تواند به مصاف هالييود برود؟ جز اينكه از موضع ارعاب يا انفعال، با ترتيب دادن چنين محافلي، به شكل باسمه اي، تتمه نيروها ارزشي و انقلابي باقي مانده در چنبره سياست هاي غلط و رويكردها و تجربه هاي غلط تر اين سينما را از دست بدهد؟!

واقعيت اين است كه از جهت هنري و با نگاه صرفاً سينماورزانه، حضور هاليوودي ها و سران اسكار هيچ توجيهي ندارد، حال اينكه جهت گيري چيست و چرا و چگونه نمي دانيم!/انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن