واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: نقدي سينماورزانه به حضور هاليوودي ها در تهران حضور غريبه ها در غربت سينماي ايران
سينماي ايران به عنوان موجودي نسبتاً ناقص الخلقه و گرفتار آمده در چنبره گيشه و مافيا و ابتذال و جمعي از اين سينما كه متعلق به طيف مظلوم و محروم بچه هاي مسلمان و هنرمندان انقلابي است، از چه موضعي و در چه مقامي مي تواند با هاليوودي ها به تعامل و گفت و گو بنشيند؟
گروه ادب و هنر - هيات آمريكايي، سران آكادمي اسكار و بزرگان هاليوود به تهران آمدند؛ ظاهراً مسئولان فرهنگي كشور و دعوت كنندگان اين حضرات، بايد اين حق رابه شهروندان ايراني بدهند كه درباره اين حضور سئوال كنند و از چند و چون آن بپرسند.
واقعيت اين است كه هر كس به مختصات سينماي امروز ايران واقف باشد و بتواند دركي نسبي از مناسبات اين سينما از جهات مختلف به دست آورد، مي تواند حضور چنين جمعي را در تهران تحليل كند و مدعاي برگزاركنندگان چنين محافلي را به سنجش گذارد.
گرچه سينماي به شدت سياسي – صهيونيستي و امپرياليستي هاليوود را نمي توان از سياست سنجي جدا كرد و صرفاً كاركردي هنري براي آن در نظر گرفت -كه اين اوج ساده لوحي و ساده انديشي است- اما مي توان اين مدعا را كه دعوت از جمع هاليوودي ها به تهران، صرفاً كاركردي هنري و آموزشي داشته است، را به عنوان موضع مديران خانه سينما به محك نقد گذاشت.
مي توان با در نظر گرفتن سبقه و عقبه سينماي آمريكا و ايران و مختصات هر يك اساساً اين بحث را مطرح كرد كه چنين رهيافت و رويكردي مي تواند در زمان حاضر صورت وقوع به خود بگيرد يا صرفاً يك ادعاي دهان پركن است.
اگر كسي حضور اين جمع و تشكيل اين محفل را كاملاً سياسي و سياست زده بداند، بر او خرده نمي گيرم، چرا كه سينماي امروز هاليوود و سران و كمپاني دارهايش را تا مغز استخوان سياسي مي شناسم و مابقي مواضع و ادعاها را در حد يك ادا و اطوار نخ نما شده قرن نوزدهمي!
اما گذشته از اين نكته، مي توان اين جمع و ا ين محفل را به صورت تخصصي و به لحاظ كاركرد سينمايي محض هم مورد تحليل و بررسي قرار داد
اتفاقاً مدعاي اصلي اين نوشته و نگارنده بر اين است كه چنين محافلي اساساً از كاركردهاي هنري محض هم عاري است و فقط مجموعه رفتارهايي است كه براي شكل گيري و سپس عدم پاسخگويي مشتي شبهات و ابهامات و ديگر شاهد هيچ! والبته هيچ هم نه به معروف شدن هر نيمه از كيسه بيت المال براي بزرگان هاليوود!
آيا ملت ايران مطلعند و راضي؟! بعيد مي دانم
اگر از رفتارهاي مصنوعي و ظاهر سازي هايي كه براي گول زدن آدم هاي عادي و بي اطلاع مصرف دارند بگذريم با بررسي شرايط و عقبه سياست ها و رفتارهاي هاليوود و اساساً سينماي غرب، متوجه مي شويم كه اين گروه، چيزي به نام سينماي امروز ايران را به رسميت نمي شناسند و البته محلي از اعراب براي سينماي ملي و اينجايي ايران قائل است اين را هم مي توان از موضع گيري هاي آنها در برابر سينماي جشنواره اي وطن فروشانه عده اي سينماگران فهميد و هم از توليدات و ترجيحات خود سينماي غرب، از «بدون دخترم هرگز» بگيريد تا «300» و تا همين آخرين فيلم توهين آميزشان «كشتي گير».
البته و صد البته آثار متنوعي و متعدد ديگري هم هر ساله در سينماي غرب عليه مقدسات و ارزش هاي ديني و ملي ايرانيان ساخته و پرداخته مي شود كه صدايش درنمي آيد و آثاري كه جنبه تخريبي و نگاه منفي و موضع گيري هاي دشمنانه اش با اسلام و ايران گاه به مراتب بيشتر از فيلم هايي كه در بوق و كرنا مي شوند...
سئوالي كه همين جار مطرح مي شود، كاملاً جدي و تكان دهنده است، اينكه اساساً اين حوزه توليد، پخش، بازخورد و توهين و تلاقي، چگونه و توسط چه كساني مديريت و هدايت مي شود؟!
سوال مهمي است!
اساساً سينماي ايران به عنوان موجودي نسبتاً ناقص الخلقه و گرفتار آمده در چنبره گيشه و مافيا و ابتذال و در عين حال دست و پا زدن و جمعي از اين سينما كه متعلق به طيف مظلوم و محروم بچه هاي مسلمان و هنرمندان انقلابي است، از چه موضعي و در چه مقامي مي تواند با هاليوودي ها به تعامل و گفت و گو بنشيند؟
سينمايي كه در بخش آموزش و تربيت نيروي خلاق و حرفه اي در پله هاي ما قبل اول در حوزه توليد و اساساً صنعتي شدن هنر سينما، چيزي در حد صفر و در منظر رسانه بودن، پديده اي ميان بودن و نبودن است، چگونه مي تواند به مصاف هالييود برود؟ جز اينكه از موضع ارعاب يا انفعال، با ترتيب دادن چنين محافلي، به شكل باسمه اي، تتمه نيروها ارزشي و انقلابي باقي مانده در چنبره سياست هاي غلط و رويكردها و تجربه هاي غلط تر اين سينما را از دست بدهد؟!
واقعيت اين است كه از جهت هنري و با نگاه صرفاً سينماورزانه، حضور هاليوودي ها و سران اسكار هيچ توجيهي ندارد، حال اينكه جهت گيري چيست و چرا و چگونه نمي دانيم!/انتهاي پيام/
يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]