تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819015304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان مجازي و مهاجمان نامرئي/ هويت‌هاي گمشده در سرزمين صفرها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جهان مجازي و مهاجمان نامرئي/ هويت‌هاي گمشده در سرزمين صفرها
داخلي. علمي. جامعه اطلاعاتي. اينترنت
شبكه جهاني اينترنت همچون عنكبوني، پيله تار خود را در همه جهان گسترش داده و جهاني مجازي را با مردماني نامرئي به دام خويش انداخته است.

اينترنت، دنياي‌جذابي براي تازه مخاطبان و كهنه كاربران است كه در يك چشم برهمزدن مي‌توانند در تمامي نقاط مختلف دنيا سير و سفر كنند و آفاق جهان مجازي را نظاره‌گر باشند.

از سال ‪ ۲۰۰۵‬نوع جديدي از برنامه آموزشي از طريق تشكيل كلاسهاي مجازي با استفاده از يك جهان ديجيتالي آنلاين به نام"زندگي دوم"طراحي شد و به آرامي در برخي كشورها گسترش يافت.

بر اساس اين برنامه آموزشي،استادان و دانشجويان در حالي‌كه روي صندلي‌هاي خود در خانه و كلاس دانشگاه نشسته‌اند، به اكتشاف جهان تازه‌اي مي‌پردازند كه در هيچ نقطه‌اي از زمين به شكل واقعي وجود ندارد.

نرم‌افزار طراحي شده براي اين دوره‌ها به گونه‌اي است كه يك استاد دانشگاه مي‌تواند يك يا چند تن از دانشجويان را به كلاس آورده و حتي‌پاي تخته بكشاند و از آنها سووال بپرسد و بعد زنگ تفريح زده شود و بچه‌ها از كلاس بيرون بروند و سراسر جهان را بگردند.

همچنين شركت‌كنندگان در كلاس‌هاي مجازي مي‌توانند درتمامي فعاليتهاي ديگري كه هر دانشجويي حقيقي به طور معمول در محوطه دانشگاه انجام مي‌دهد ، مانند رفتن به كتابخانه ، شركت كنند.

اين بخش نكته مثبت‌اينترنت در دنياي اطلاع‌رساني است و اطلاع‌دهي و كسب آگاهي و خبردهي و خبررساني‌و خبرگيري از نقاط بسيار مثبت شبكه جهاني اينترنت است كه باعث دانش‌افزايي بشر به مفهوم عام مي‌شود و حتي فرد را در كمترين زمان ممكن از مهمترين رخدادهاي جهان آگاه مي‌يابد.

اما در اين جهان تار تنيده نيز برخي از كاربران بي‌هيچ هويتي و بدون هيچ شناسه و شناسنامه‌اي قدم به جهان نامرئي ديگران مي‌گذارند و اين ورود به مثابه حضور يك انسان در قالب هويت‌هاي مجازي مختلف مي‌باشد.

اينكه پيرمردي با‪ ۱۱‬سانتيمتر سبيل سفيد، خود را پسر‪ ۱۴‬ساله جا مي‌زند و يا دختري با كفشهاي بنفش، هويت پسرانه از خود بروز مي‌دهد و يا پيرزني عكس خواهر كوچك خود را به‌جاي خويش منتشر مي‌كندو دكان دوست‌يابي را در اين جهان بي‌هويت رونق مي‌بخشد، چيز عجيبي نيست و از عادتهاي روزانه و آنلاين بسياري از مخاطبان بي‌هويت سرزمين صفر و يك‌هاست.

زماني "امانوئل كانت" از اخلاق مدرنتيه حرف مي‌زد و گاهي "ميشل كوفو" از بي‌اخلاقي در جهان پست مدرنيته بحث به ميان آورد و پس از آن نيز در آستانه هزاره سوم ساخت فيلم سينمايي" ماتريكس " به منزله زنگ ورود جهان به يك دنياي نامرئي بدون اخلاق محور قرار گرفت.

رفته رفته جهان بي‌اخلاق پست مدرنتيه ابزارگرا در قالب برخي از وبلاگها و پايگاههاي شخصي اينترنت بروز يافته و مجالي براي انتشار عكس خانوادگي روي يك پايگاه‌اينترنتي ناشناس،خريد فروش گسترده فيلم و لوح‌فشرده مراسم ازدواج افراد مختلف، تصويربرداري تلفن‌هاي همراه و دوربين‌هاي كوچك از محافل خصوصي و انتشار آن شده است.

امروزه بي‌گمان فن‌آوري اطلاعات علاوه بر مزاياي بي‌شمار خود، ابزارهاي جديد و درعين‌حال كارآمدي را دراختيار"حريم شكنان‌پنهان"در سرزمين هويت‌هاي گمشده اينترنت قرارداده و استفاده ازفناوري‌اطلاعاتي و ارتباطي‌وافزايش سوء‌استفاده از اين فناوري‌ها،جوامع را با سير رو به رشد جرايم مختلفي در زمينه محتواي صوت و تصوير مواجه كرده است.

اخاذي و هتك حرمت از طريق تحريف ، انتشار و افشاي اسرار شخصي ، انتشار تصاوير ، فيلم و صداي افراد خصوصي، خانوادگي يا حقوقي از طريق سيستم‌هاي رايانه‌اي شبكه اينترنت و راه يافتن به تلفن همراه‌گوياي روند صعودي ارتكاب چنين جرايمي در سطح سرزمين‌هاي بي‌هويت صفر و يك است.

خاطيان بي‌هويت و بدون نام و نشان همان مهاجمان نامرئي‌اند كه دچار نوعي دگرآزري يا ساديسم اينترنتي شده و به عنوان مهاجمان نامرئي به شبكه‌ها و پايگاههاي مختلف در شبكه جهاني آنلاين حمله‌ور مي‌شوند.

در همين زمينه يك استاد رشته علوم ارتباطات معتقد است: اگر فردي در يك روزنامه، نشريه يا هر نهاد شناخته شده كه ماهيت و هويت تعريف شده دارد، موضوعي را بيان كند كه عليه فرد يا گروهي از جامعه باشد، امكان تعقيب و بازخواست درباره چرايي انعكاس موضوع وجود دارد ولي درفضاي مجازي كه افراد مي‌توانند با هويت جعلي حتي گمنام فعال باشند،امكان اقدام حقوقي عليه آنها با كاهش جدي روبرو است.

"مهتاب معين‌نژاد" در گفت وگو با ايرنا افزود: اين مهاجمان با رويكردهاي مختلف اقدام به ايجاد هويت‌هاي ساختگي و مجهول مي‌كنند و همين امر ضريب اطمينان ارتباطگيري را در شبكه جهاني اينترنت به حداقل مي‌رساند.

وي گفت: بيشتر سايتها و پايگاههاي فعال در ايران جز چند سايت دولتي و نيمه‌دولتي،سرور،ديتاسنتر و پشتيباني خود رااز كشورهاي ديگر مطالبه مي‌كنند و اين امردرايجاد شكاف در لايه‌هاي ارتباطگيري شبكه‌اي ضعف محسوب مي‌شود.

معين نژاد يادآور شد: برخي از پايگاهها و سايت‌هاي فعال كه قابليت فيلتر شدن يا كنترل دولتي ندارند،محيط سايت‌هاي خود را با روشها و شگردهاي مختلف از فضاي سايبر كشورهاي ديگر خريداري يا اجاره مي‌كنند.

اين مدرس حوزه ‪ IT‬يادآور شد:درحال حاضر حدود ‪ ۲۰‬سال از بروز پديده جهاني وب مي‌گذرد و اين پديده فقط چند سالي است از رشد مطلوبي در سطح كشور ايران برخوردار شده است.

به گفته وي،تعداد كاربران اينترنتي درجهان تا سال‪ ۲۰۰۶‬از مرزيك ميليارد نفر گذشت كه‌اين ميزان تا ‪ ۲۰۰۸‬با رشد ‪ ۳۰۰‬درصدي تعداد كاربران اينترنتي در جهان همراه بود.

معين‌نژاد بيان داشت:اگر چنين جمعيتي،شهروندان يك سرزمين فرض شود، تعداد جمعيت سرزمين نامرئي به اندازه تعداد شهروندان پايتخت‌هاي شلوغ دنيا خواهد بود.

وي معتقد است: برخي از سايت‌هاي اينترنتي فارسي زبان با اشاعه فساد و از زواياي مختلف مشكلاتي را به وجود آورده‌اند و به بهانه آزادي به بيان هتك حرمت فردي و ملي افراد مي‌بپردازند.

معين‌نژاد گفت: تخريب فعاليتهاي دولت يكي ديگر از حركتهاي غيراخلاقي برخي از سايتها و وبلاگهاست كه اقدام به هتك حرمت افراد و دولتمردان مي‌كنند.

به گفته وي، اين درحالي است كه اقدام به تخريب افراد و يا انتشار مطالب ضدملي دركشوري مانند چين با عنوان‌هاي جعلي و بي‌هويت پيگردسخت قانوني دارد و در نيويورك با ردگيري مخابراتي فرد اقدام‌كننده عليه برنامه‌هاي ملي با شديدترين برخوردها روبرو مي‌شود.

اين‌استاد دانشگاه يادآور شد: اين افراد بي‌هويت به‌دليل ترسو بودن و داشتن نبوغ بالا، از ارايه هويت اصلي خود مي‌هراسند و در همين راستا در سطح شبكه جهاني اينترنت تبديل به يك اپيدمي ارزشمند شده است.

به گفته وي، براي مقابله با اين نوع رفتارها بايد منشور اخلاق‌گراي شبكه جهاني اينترنت با امضاي الكترونيكي افراد تدوين شود و يا شبكه‌هاي ملي اينترنت در سراسر جهان راه‌اندازي شود تا پنجره‌هاي حريم خصوصي افراد تحت سيستم عامل‌ها به روي همديگر باز نشود و افراد در اين زمينه احساس امنيت كنند.ك/‪۴‬
 پنجشنبه 28 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن