تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819036076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قدس درباره اعتبارات پژوهشي كشور گزارش مي دهد؛ حمايت قطره چكاني از پژوهش


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: قدس درباره اعتبارات پژوهشي كشور گزارش مي دهد؛ حمايت قطره چكاني از پژوهش
در حوالي امروز - سيد حبيب قاآني: روز گذشته هفته گراميداشت پژوهش در كشورمان با شعار" بدون مطالعه تصميم نگيريم" در

شرايطي آغاز شد كه به اعتقاد پژوهشگران عدم اختصاص بودجه اي مشخص به امر پژوهش در چند ساله اخير با وجود تأكيد مقامات عاليرتبه كشور بزرگترين مشكل فعلي اين بخش مهم و تاثير گذار است.
يك پژوهشگر و استاد شيمي در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعيت نه چندان خوب پژوهش در كشورمان اظهار داشت: اكنون تحقيقات در جهان در حال رشد است و اگر ما مي خواهيم تحقيقاتمان به روز شود و سطح كارهاي تحقيقي ارتقا يابد، بايد بودجه هاي بيشتري در اين زمينه در نظر بگيريم.
دكتر ناصر ايرانپور افزود: خوشبختانه كشور ما ظرفيتهاي خوبي در زمينه هاي پژوهشي و تحقيقاتي در اختيار دارد، اما اين جريان، بودجه هاي كلان و تهيه امكانات و ابزار لازم در اين زمينه را مي طلبد، نه اينكه در برخي مراكز علمي ما همچنان با ابزارهاي قديمي و حتي از رده خارج، كارهاي پژوهشي انجام بدهيم.
وي با بيان اينكه مراكز علمي و تحقيقاتي ما نيازمند برنامه ريزي مدون است، افزود: ما در سال جاري معياري مشخص براي تعيين تأثيرهاي اختصاص درآمدهاي دولتي در امر پژوهش نداشتيم، اما چنانچه اين رقم كمتر شده باشد. بي شك نتيجه آن كم شدن و تعطيل شدن بسياري از تحقيقات و پژوهشهاي آغاز شده مي باشد.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: افزايش بودجه در امر پژوهش هزينه نيست، بلكه سرمايه گذاري است.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نتايج مصوبه اختصاص يك تا چهار درصد درآمد مراكز دولتي به امر پژوهش اظهار داشت: اين مصوبه سال 86 بود كه به دليل تأخيردر تدوين آيين نامه اجرا نشد و در واقع بند «و» تبصره 9 كه براساس آن تمامي دستگاه ها مكلف شدند يك تا 4 درصد از اعتباراتشان را صرف امور تحقيقاتي خود كنند، بلاتكليف ماند و بودجه تحقيق و پژوهش از بودجه ناخالص ملي به 42 صدم درصد رسيد، در حالي كه قرار بود تا پايان برنامه چهارم اين اعتبار به 2 درصد برسد.
دكتر علي عباسپور با بيان اينكه در حال حاضر بخش بزرگي از اعتبارات پژوهشي صرف حقوق پژوهشگران و هزينه هاي از اين دست مي شود، گفت: بدين ترتيب بايد از دستگاه هاي اجرايي و شركتها براي انجام پژوهش و استفاده از ظرفيت تحقيقاتي كشور بهره برد.
وي با اشاره به ضرورت جذب اعتبارات تحقيقاتي در كشور با توجه به شرايط موجود گفت: براي كشور پرداختن به بودجه هاي پژوهشي ضروري است. بحث فناوريهاي هسته اي، سلولهاي بنيادي و هوا - فضا با اعتبارات تحقيقاتي محقق مي شوند.
عباسپور در خصوص وضعيت نظارت در اجراي اختصاص يك درصد از درآمد شركتها براي امر پژوهش در سال آينده گفت: ما در كميسيون آموزش سازوكاري جهت اجراي درست اين مصوبه تعريف نموديم كه رأي نياورد، زيرا نمايندگان معتقد بودند در شرح وظايف وزارت علوم چنين نظارتهايي تعريف شده است.
در همين خصوص عضو كميسيون برنامه وبودجه مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: سال 87 قرار بود كه يك تا 4 درصد بودجه سازمانهاي دولتي به امر پژوهش اختصاص يابد و متاسفانه به دليل ضعف نظارت اين بودجه ها در محل خود صرف نشده اند.
علي بروغني تصريح كرد: براساس قانون بودجه 87 قرار بود بخشي از بودجه سازمانهاي پژوهشي از اين منبع تأمين شود كه متاسفانه به دليل مديريت سليقه اي در اكثر سازمانهاي دولتي در جايي كه بايد صرف شود هزينه نشده است.وي افزود: مبناي هر تصميم درست، شناخت است و مبناي هر شناخت صحيح تحقيق وپژوهش است.
بروغني ادامه داد: هدر رفتن سرمايه هاي كشور ناشي از صرف بودجه در پروژه هايي است كه با تحقيق و پژوهش انجام نشده اند.
وي خاطرنشان كرد: براي ايجاد ارزش افزوده، بهره وري و كارايي دربخش هاي مختلف مديريت شهري، صنعت، كشاورزي و خدمات به تحقيق، پژوهش و فرهنگ سازي براي آن نياز داريم.
اين نماينده مجلس گفت: اهميت پژوهش هنوز توسط مديران دولتي و خصوصي باورنشده است كه در اين زمينه به فرهنگ سازي نياز داريم.
معاون پژوهشي وزير علوم نيز در اين باره با اشاره به مراحل و اقدامات صورت گرفته در چند سال اخير اظهار داشت: پس از بررسيهاي كاملي كه در سال 84 و تحت عنوان شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري انجام شد و تمام وزيران صنعتي كشور از جمله وزير صنايع، بهداشت، ارتباطات و كشاورزي عضو آن هستند، به اين نتيجه رسيديم كه مقدار بودجه پژوهشي كشور را با استفاده از سازوكارهايي افزايش دهيم.
دكتر كبكانيان افزود: اواخر سال 85 در جلسه بودجه هيأت دولت توانستيم مصوبه اي را تحت عنوان بند واو تبصره 9 بگيريم كه براساس آن تمامي دستگاه هاي اجرايي و صنعتي كشور موظف شدند، حداقل يك درصد و حتي تا چهار درصد از بودجه هاي خود را صرف پژوهش كنند، كه اين مصوبه در كميسيون مجلس و صحن علني مجلس مورد تصويب قرار گرفت و در بودجه سال 86 نيز وارد قانون شد.
كبكانيان اضافه كرد: بدين ترتيب علاوه بر حدود هزار و 250 ميليارد تومان بودجه قبلي پژوهشي چيزي در حدود يك هزار و 600 ميليارد تومان هم به اين اعتبار افزوده شد.
وي گفت: متاسفانه در نيمه دوم سال 86 به علت بحث ادغام شوراها و متوقف شدن موقت فعاليت شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف)، وظيفه نظارت بر اجراي بند واو تبصره 9 به معاونت علمي محول شد كه آن هم به دليل اينكه تازه تأسيس بود، نظارت كامل انجام نگرفت و اين بودجه محقق نشد. به گفته معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، امسال هم تلاشهايي انجام شده است و مصوباتي وجود دارد و رقم بودجه پژوهشي حتي بيشتر از سه هزار و 700 ميليارد تومان تخصيص داده شده كه اين رقم بسيار خوبي است.كبكانيان ابراز اميدواري كرد كه هم دانشگاهيان و هم بخش صنعت كشور بتوانند از اين بودجه استفاده كنند و كارها و پروژه هاي تحقيقاتي فعال شوند كه ما هم دنبال آن هستيم و جزو برنامه هاي جدي ما در سال 87 است.به هرحال امر پژوهش در حوزه هاي مختلف علمي هميشه نشان داده كه مي توان بر اساس دستاوردهاي آن به اهداف و نتايج روشن و دلخواه دست يافت و راههاي بعدي يك حركت علمي را ترسيم كرد.
پژوهش با اينكه سابقه طولاني در كشور ما دارد، اما مشكل اصلي و عمده اش عدم تبيين يك برنامه ريزي بلندمدت براي تداوم، استمرار و كاربردي كردن اين جريان است و شايد همين مسأله عمده مشكل مشترك اكثر پژوهشها در علوم مختلف باشد كه بايد همچنان به رفع اين مشكلات اميدوار بود.
 يکشنبه 24 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن