تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813428184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهاجم فرهنگي، غارت خاموش ـ 7 تهاجم فرهنگي را بايد با تقابل فرهنگي پيشگيري كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تهاجم فرهنگي، غارت خاموش ـ 7 تهاجم فرهنگي را بايد با تقابل فرهنگي پيشگيري كرد
خبرگزاري فارس: در وصيت‌نامه سياسي الهي بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي حضرت امام (ره)، توصيه‌هايي را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه تهاجم گسترده فرهنگي فرموده و آنجا با اشاره به ضعف تبليغات در كشور، لزوم تقابل با اين تهاجم‌ها با استفاده از ابزار فرهنگي تاكيد فرموده‌اند.


به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، حال كه ما در آستانه برپايي جشن‌هاي سي‌امين سالگرد انقلاب باشكوه اسلامي قرار گرفته‌ايم، با وجود توسعه ابزارهاي اطلاع‌رساني و رسانه‌ها و با توانمند شدن در زمينه‌هاي مختلف تبليغاتي، مقام معظم رهبري نيز در جايي از بيانات گهربارشان، از اين تهاجم‌ها با تعبير ناتوي فرهنگي ياد فرموده و در همه بياناتشان در اين زمينه نيز توصيه‌ها و رهنمودهايي را بيان مي‌فرمايند.
به عقيده كارشناسان يكي از خطرناك‌ترين ابزارهاي دشمن براي نفوذ در يك جامعه و متوقف كردن آن، نفوذ فرهنگي در لايه‌هاي دروني جامعه و ايجاد تخريب در هويت و پايه‌هاي اعتقادي، باور و ايمان ملت‌ها است.
كارشناسان فرهنگي
در اين ميان آنچه دشمني علني دشمنان است، اگرچه خطرناك بوده و هست اما به‌ خاطر هوشياري مردم و مسئولان چندان مشكل‌ساز نيست، اما در مباحث فرهنگي به خاطر حركت‌هاي خزنده و پنهان كه عموما در قالب دلسوزي‌ها و نگراني‌ها و در لفافه به مردم انتقال داده مي‌‌شود، بسيار گزنده و خطرناك‌تر و البته تاثيرگذارتر ارزيابي مي‌شود.
اين مسئله به ‌قدري خطرناك است كه حضرت امام (ره) در زمان حيات مباركشان بارها به آن اشاره فرموده و پس از آن در وصيت‌نامه خود بخشي را به اين موضوع اختصاص دادند و از طرفي رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد و اخيرا نيز هشدارهايي را در اين زمينه بيان فرموده‌اند.
فرمانده بسيج شيراز در اين زمينه معتقد است، تهاجم دشمنان در قالب نفوذ در حاكميت، تغير در ذائقه فرهنگي مردم، ترويج الگوي مصرف‌گرايي، ترويج اباهه‌گري، تبليغ ناكارآمدي نظام اسلامي در حكومت‌داري و مايوس كردن مردم نسبت به مسئولان نظام و دولت، انجام شده و مي‌شود.
ابراهيم بياني امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در شيراز با بيان اينكه دشمن به دنبال نااميد كردن مردم و متوقف كردن نظام جمهوري اسلامي با استفاده از اين ابزار است، گفت: ترويج بي‌بندو باري و فساد اخلاقي يكي از راهكارهاي دشمن در مباحث تهاجم فرهنگي، سيل لجن فرهنگي و به تعبير رهبر معظم انقلاب ناتوي فرهنگي دشمن است.
بياني با تصريح اينكه اگر دشمن در القاي اين موضوعات و حتي ايجاد ترديد هم موفق باشد، در كار خود موفق شده است،‌ تنها راه برون رفت از اين مشكل و مقابله با تهاجم فرهنگي را تمسك به ولايت دانست و گفت: نهج‌البلاغه حضرت امير‌المومنين (ع) بهترين راهگشاي ما است، آنجا كه از مردم به خاطر عدم درك و توجه به سخنان خود گلايه مي‌فرمايند.
وي با تصريح اينكه پيامبر اكرم (ص) با تاكيد بر اينكه دو گنج گران‌بها در بين ملت خود برجاي مي‌گذارند، از مردم خواسته‌‌اند كه در مقابل مشكلات به قرآن و عترت پناه ببرند، حال با توجه به اينكه قرآن نياز به تفسير دارد، در چنين مشكلاتي به ويژه در بحث تهاجم فرهنگي، بهترين راه پيروي و تمسك به ولايت و مقام معظم رهبري است.
بياني گفت: اگر مي‌خواهيم با تلاش دشمن به گمراهي كشيده نشويم بايد پشت سر ولايت و رهبري حركت كنيم تا از كشيده شدن به ورطه نابودي نجات پيدا كنيم.
استاندار فارس نيز در اين زمينه به خبرنگار فارس در شيراز گفت: با توجه به اينكه جمهوري اسلامي حرف تازه‌اي در دنيا مطرح كرد كه توسعه توام مادي و معنوي است و از طرفي مردم ايران برسر آرمان‌ها و ارزش‌هاي انساني كه انقلاب برايشان به هديه آورده ايستاده‌اند، طبيعي است كه مورد تهاجم قرار گيرد.
سيد محمد‌رضا رضا‌زاده افزود: اين تهاجم از ابتداي انقلاب آغاز و با استفاده از ابزارهاي مختلفي انجام شد، اگر نگاه كنيم مي‌بينيم در طول اين سال‌ها دشمن از هيچ اقدامي براي متوقف كردن و به شكست كشاندن نظام جمهوري اسلامي ابا نداشته و تهاجم نظامي، تحريم اقتصادي و راه‌هاي ديگر كه البته به فضل خداوند در هيچ‌يك موفق نبود.
وي با بيان اينكه تهاجم فرهنگي يكي از راه‌هاي تهاجم دشمن به ملت و كشور جمهوري اسلامي ايران براي متوقف كردن آن است، خاطرنشان كرد: با توجه به عدم توفيق در ساير راه‌ها، دشمن ‌به تهاجم فرهنگي به شكل گسترده‌تر و با استفاده از ابزار مختلف روي آورده است.
استاندار فارس تصريح كرد: براي مقابله با اين اقدام بايد با ابزارهاي فرهنگي و با استفاده از تكنولوژي جديد كه مورد استفاده دشمن در اين تهاجم است، داشته‌ها فرهنگي و حرف‌هاي ريشه‌دار و منطقي خود را به دنيا ممنقل كنيم.
رضازاده با بيان اينكه فطرت تمام انسان‌ها پاك است،‌ افزود: مردم جهان حرف‌هاي مختلف را گوش كرده و از ميان آن حرف درست را انتخاب مي‌كنند.
وي با بيان اينكه ممكن است تاكنون آنگونه كه بايد و به ‌قدر كفايت در اين صحنه وارد نشده و حضور پيدا نكرده‌، يا حرف خود را شفاف و پويان عنوان نكرده‌ايم، گفت: بايد همه نهادها و سازمان‌هاي متولي فرهنگ، به ويژه حوزه‌هاي علميه به ابزارهاي جديد مسلح شده با زبان روز با مردم جهان حرف بزنند.
استاندار فارس ادامه داد: دستگاه‌ها و نهادهاي فرهنگي مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ديگر متولياني كه در زمينه فرهنگ وظيفه و نقشي را بر عهده دارند، با زبان و با استفاده از تكنولوژي و امكانات روز مباني فرهنگي را تشريح كنند، اگر اينگونه باشد در اين زمينه هم موفق مي‌شويم.
رضازاده در پاسخ به اين سئوال كه آيا دشمن در اين تهاجم‌ها بخش يا گروه خاصي از مردم را هدف گرفته و از شيوه مشخصي مانند تخريب دولت و ناكار‌آمد نشان دادن نظام بهره مي‌گيرد، گفت: فراتر از اين مسئله بايد انديشيد، زيرا تلاش براي نااميد كردن مردم و هجمه به دولت و زير سئوال بردن سياست‌ها و اقدامات دولت كه امروز هم شاهد آن هستيم هميشه انجام شده است.
وي گفت: نظام اسلامي سرپا ايستاده و زير بار حرف آنها نرفته است، جمهوري اسلامي امروز يك مثال روشن از مستقل بودن، حفظ فرهنگ، ايستادن بر سر ارزش‌‌ها و حفظ استقلال است، آنها مي‌خواهند بگويند اينگونه نيست، ما نيز وظيفه داريم با اقدامات خود حرف‌هايمان را بزنيم و اثيات كنيم،‌ همانگونه كه تاكنون در همين راستا تلاش كرده‌ايم.
اما از نظر نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي امروز تنها مسئله‌اي كه بسيار با اهميت به ‌شمار مي‌رود، موضوع رسانه‌هاي خارجي است.
سيد احمد‌رضا دستغيب عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفتگو با فارس افزود: موضوع تلاش رسانه‌اي دشمن در شبكه‌هاي ماهواره‌اي كاملا عينيت پيدا كرده است.
وي اضافه كرد: شبكه‌هاي ماهواره‌اي امروز بدون هيچ ضابطه و هيچ فيلتري به‌ راحتي در دسترس همه قرار گرفته و گروه وسيعي از مردم و جوانان را پوشش مي‌دهد.
اين نماينده مجلس همچنين دومين موضوع مهم در اين بخش را موضوع آي‌ تي دانست و گفت: در بحث تهاجم فرهنگي آي تي كه بي‌ارتباط با رسانه هم نيست، يكي از معضلات اساسي محسوب مي‌شود.
وي عنوان كرد: از يك طرف بايد و مجبور هستيم حتما براي تحقق دولت الكترونيك و انجام خدمات آن سرعت اينترنت را در كشور افزايش دهيم و از طرفي تمهيداتي كه بتوان با اتخاذ آن از مشكلات و آفات جلوگيري كرد وجود ندارد و انديشيده نشده است.
دستغيب توجه به اين دو مسئله را بسيار با اهميت ارزيابي كرد و گفت: اين دو موضوع امروز بسيار مهم است، اگر راهكاري نداشته باشيم با مشكل بيشتري مواجه مي‌شويم.
وي با بيان اينكه تاكنون به ‌صورت رسمي پيشنهادي از سوي مسئولان فرهنگي در اين زمينه وجود ندارد، خاطرنشان كرد: به ‌نظرم تا حدي كه بايد اين ابزارها را شناخته‌ايم، امروز ديگر كار براي شناخت كافي است، بايد راه‌حلي پيدا كرد.
نماينده شيراز در مجلس با تصريح اينكه نهاد قانون‌گذار از همان ابتداي كار موضوع را در كميسيون فرهنگي مطرح كرده و مد نظر قرار داده است، عنوان كرد: ما نهاد قانو‌نگذار هستيم، مسئله به شورايعالي فرهنگي كه متولي اين موضوع است، انتقال داده شده و دوستان قول دادند كه در زمينه ماهواره طرح جامعي را به مجلس ارائه دهند، ما هم منتظر هستيم.
دستغيب با اشاره به راهكارهاي مواجهه با اينترنت بيان داشت: در اين موضوع با هماهنگي وزارتخانه‌‌هاي اطلاعات، ارتباطات و ارشاد، به دنبال رسيدن به يك راهكار مناسب هستيم تا موضوع را مديريت كنيم.
وي با تاكيد به اينكه شخصا با هرگونه محدوديتي مخالف است، ادامه داد: مديريت مسئله با محدوديت متفاوت است، من اينترنت را يك ظرفيت مي‌دانم كه اگر خوب مديريت شود، كارآمد و اگر مديريت نشود خطرناك است.
دستغيب با بيان اينكه با انديشيدن راهكارهاي مناسب بايد از آسيب‌هاي احتمالي اينترنت و ماهواره جلوگيري كرد، گفت: به حتم همه بر سر اين مسئله اتفاق نظر داردند كه اين يك ظرفيت است، اما اينكه چه راهكاري براي كاهش آسيب‌هاي احتمالي داريم،‌ بحث ديگري است.
به گزارش فارس از شيراز، با وجود اطلاع و دانش و آگاهي همه كسانيكه به نوعي در موضوع فرهنگ مدخليت دارند،‌ اما نبود راهكارهاي مشخص براي مقابله با تهاجم فرهنگي همچنان در جامعه مشهود است.
تمام مسائل و موضوعاتي كه افراد در بخش‌هاي مختلف مورد توجه قرار داده و به آن به عنوان يك مهم اشاره مي‌كنند، داراي اهميت بوده و مي‌تواند در صورت تبيين قالب‌بندي شدن به يك راهكار تبديل شود.
به‌ حتم مقابله با برنامه‌ريزي‌هاي دشمن براي تهاجم فرهنگي كه امروز در ابعاد وسيع و با استفاده از ابزار و تكنولوژي‌هاي مختلف انجام مي‌شود، هم نيازمند توجه و پيروي از ولايت، هم توجه به ابزارهاي جديد و بيان حرف‌ها و دستاوردهاي انقلاب و هم تدوين راهكارهاي موثر است.
اما به نظر مي‌رسد بيش از آن و پيش از آن نيازمند هم‌انديشي، رسيدن به يك نقطه مشترك و ارائه طرح مدون و قابل اجرا در سطوح مختلف و به شكل همگون هستيم كه هم‌افزا بوده و بتواند تهاجم‌ها در همه ابعاد فرهنگي را خنثي كرده يا حداقل اينكه آسيب‌هاي احتمالي را كاهش دهد.
همانگونه كه مقام عظماي ولايت بيان فرمودند، موضوع بسيار جدي و با اهميت و نيازمند تدبيري هوشمندانه است.
انتهاي پيام/ح20
علي‌محمد پشوتن- خبرنگار فارس- شيراز
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن