تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848173124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسانه و فلسفه تکنولوژی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - تحلیل اثر هنری از منظر والتر بنیامین دیوید جاکوب: در قرن نوزدهم وقتی عکاسی پا به عرصه گذاشت چند پرسش بنیادی درباره اینکه انسان جهان را چگونه درک می‌کند مطرح کرد (بارت 1993 الف؛ لوری 1998). در آغاز این پرسش عمدتاً به موضوعات ادراک مربوط می‌شد؛ اما با گسترش کاربرد عکاسی به تدریج به فرایندهای فرهنگی بنیادین مانند روایت، حفظ کردن و هویت نیز کشیده شد. به این معنا، عکاسی به عنوان یک تکنولوژی از طریق درگیرشدن عملی (شکل‌های کاربرد) خود به یک «شکل فرهنگی» خاص تبدیل می‌شود. بنیان چیستی تکنولوژی کاربرد آن است. تکنولوژی رسانه‌ها از طریق کاربرد شکل‌های خاصی به خود می‌گیرد. در واقع کاربرد ماده و شکل تکنولوژی را به هدف‌های خاص «پیوند می‌دهد». کاربرد در فرهنگ جذب می‌شود. بنابراین لازم است بررسی کنیم که کاربرد تکنولوژی را چگونه می‌توان تحلیل کرد. والتر بنیامین، نظریه‌پرداز آلمانی، از نخستین کسانی بود که کوشید تکنولوژی را به فرهنگ تعبیر کند. بنیامین در اوایل قرن پیش زندگی می¬کرد و در آغاز جنگ جهانی دوم در 1939 درگذشت. بنیامین اندیشمندی بسیار بحث‌انگیز اما تأثیرگذار بود که در مقام یکی از نظریه‌پردازان برجسته فرهنگی قرن بیستم شهرتی بسزا به هم زده است (فرانکلین 2003). اندیشه‌هایش عمدتاً از طریق دوستی‌اش با تئودور آدورنو تأثیری دوگانه بر مکتب فرانکفورت گذاشت و به دلیل همین دوگانگی غالباً به این تأثیر کم‌بها داده می‌شود. اگرچه آدورنو در همکاری با ماکس هورکهایمر در تحلیل رسانه‌ها گرایشی متفاوت و آشکارا بدبینانه‌تر از بنیامین یافت، میان آن‌ها پیوستگی‌های جالبی هست که در پژوهش‌های رسانه‌ها به دلیل غفلت از لحن انتقادی‌تر آثار بنیامین (1969) عمدتاً نادیده گرفته می‌شود (لزلی 2001). بنیامین در سراسر آثار خویش عمدتاً دل‌مشغول مسئله مدرنیته و نحوه تأثیر آن بر جامعه انسانی بود. او سخت تحت‌تأثیر مارکس بود اما بر خلاف مارکس تلاش نکرد تا با روش دیالکتیک رویکردی تلفیقی به ماتریالیسم تاریخی در پیش گیرد. بلکه «تصویر کلی» التقاطی‌تری را به عنوان شالوده تحلیل‌های فرهنگی‌اش برگزید. نوشته‌های بنیامین آمیزه عجیب و یگانه سودازدگی و خوشبینی است. در مقاله «اثر هنری در عصر بازتولیدپذیری مکانیکی» می‌گوید که در عصر بازتولید‌پذیری مکانیکی (که او عکاسی و سینما را نمونه‌های برجسته آن می‌داند) ماهیت «هنر» دگرگون می‌شود. پیش از بازتولید مکانیکی، به ویژه از دوره رنسانس، ماهیت هنر بر محور چیزی که او «حس و حال» (Aura) می‌نامدش تکامل می‌یافت. حس و حال همان چیزی است که به اثر هنری ارزش زیبایی‌شناختی می‌بخشد. از دوره رنسانس (و برخلاف شمایل‌نگاری قرون وسطا) این حس و حال تأکید فراوان بر «نبوغ» هنرمند را ایجاب می‌کرد که فقط در حضور اثر هنری می‌شد با آن روبه‌رو گشت... این مهفوم «حضور» تجربه یک اثر هنری را رویدادی بسیار خاص و تابع زمان و مکان می‌کرد. نیاز به گفتن نیست که این تجربه جزو امتیازات نخبگان (اشرافی) بود. با بازتولید مکانیکی و تغییر کانون تأکید از «حضور»، یعنی بودن در نزدیکی (انحصاری) تولید معنا، به «بازنمایی» براساس «بازتولید» این موازنه بر هم خورد. در نتیجه، آنچه اتفاق می‌افتد این است که ویژگی یگانه زمان و مکان از بین می¬رود و ادراک و تعبیر جایگاه یگانه خود را از دست می‌دهند (و خصوصی می-شوند)؛ محل تجربه زیبایی‌شناختی همزمان همه جا و هیچ‌جاست (شیلدز 1991). تکنولوژی دیگر با هیچ توانایی هنری، مهارت یا صناعت پیوند ندارد (هایدگر 1997)؛ در نتیجه ارزش‌ها به تدریج از کیفیات ذاتی اثر هنری به کیفیات بیرونی منتقل می‌شود [چیزی که بودریار (1993) از آن با نام ارزش مبادله یا ارزش نشانه یاد می‌کند]. منبع: David Jacob :media and radical Thinking oxford press ترجمه: امین حامی‌خواه  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 506]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن