تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840283160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احکام خانواده(فصل سوم و چهارم)


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: فصل سوم : توليد نسل و تنظيم خانواده
يك . باردارى طبيعى
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمايند:
اى امّسلمه ! هنگامى كه زن باردار مى شود، پداش كسى را دارد كه با جان و مالش در راه خداى بزرگ جهاد كرده است . و هنگامى كه فرزندش را به دنيا مى آورد، به او گفته مى شود خدا گناهان تو را آمرزيد، كار را دوباره از سر بگير.
و هنگامى كه كودكش را شير مى دهد، براى هر شيردادنى پاداش آزاد كردن بنده اى از فرزندان اسماعيل ((پيغمبر)) را به او مى دهند.(220)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمايند:
پداش زن از هنگام باردارى تا زايمان و شير دادن همانند پاداش مرزدار در راه خداست ، و اگر زن در اين فاصله از دنيا برود، پاداش شهيد را دارد.(221)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمايند:
بهشت زير پاى مادران است .(222)
استفتا
آميزش در هنگام باردارى
O آيا در دوران آبستنى و باردارى ، مقاربت و نزديكى جايز است يا خير؟
باسمه تعالى ؛ مقاربت در حال حمل مانع ندارد.(223)
نكته
از نظر پزشكى ، روابط جنسى در زنانى كه حاملگى طبيعى دارند، اگر با اعتدال همراه باشد تا اواخر حاملگى نيز امكان پذير بوده ، ضايعه يا عفونتى ايجاد نمى كند. اما در صورت سابقه سقط جنين و يا زايمان زودرس ، احتياط كردن لازم است . برخى زنان در دوران باردارى - بويژه در اواخر آن - از مقاربت متنفر مى شوند كه دليل جسمى و روحى دارد. درد و ناراحتى حاصل شده از نزديكى ، علت جسمى تنفر از روابط جنسى ، و تصور صدمه به جنين علت روانى آن است .
در هر حال ، آميزش جنسى بايد با ملايمت انجام گيرد و بهتر است كه در اواخر باردارى از آن پرهيز شود.(224)
يادسپارى
O زن حامله و زنى كه بچه شير مى دهد، ممكن است حيض . ببينند.(225)
اء. سقط جنين
سقط جنين معمولا داراى عوارضى مانند عفونت ، خونريزى شديد، سوراخ شدن رحم ، نارسايى كليوى و شوك ميكربى است .
علامه حلى و مرحوم شيخ محمدحسن نجفى ((صاحب جواهر)) در كتاب ((جواهر الكلام ، ج 43، ص 370)) به استناد روايت امام سجاد و امام باقر و امام كاظم عليهم السلام فاصله هر يك از مراحل رشد جنين را چهل روز دانسته اند.(226)
بارى ، سقط جنين جايز نيست و ديه آن بدين صورت است :
ديه سقط جنين در مرحله نطفه اگر در رحم مستقر شده باشد 20 دينار، و در مرحله علقه [ مرحله تعلق گرفتن به ديواره رحم ] 40 دينار، و در مرحله مضغه [تكه گوشتى به اندازه يك بار جويدن ] 60 دينار، و در مرحله اى كه حالت استخوانى دارد و هنوز گوشت روى آن را نپوشانده است 80 دينار، و اگر گوشت روى آن را پوشانده و خلقتش [از نظر جسمى ] تمام و كامل شده باشد 100 دينار، و چنانچه روح در جنين دميده شده و جريان يافته باشد، 1000 دينار [= 3529 گرم طلاى خالص ] يعنى ديه كامل است ، در صورتى كه مسلمان آزاده و پسر باشد، ولى اگر دختر باشد، ديه او 500 دينار(227) است .(228)
استفتائات
1. O آيا بعد از انعقاد نطفه از بين بردن آن جايز است يا خير؟
باسمه تعالى ؛ بعد از انعقاد نطفه جايز نيست .(229)
2. O زنى حامله شده است و اكنون يك ماه و نيم دارد. دكترها مى گويند حاملگى براى مادر خطر جانى دارد و موجب فلج شدن وى خواهد گشت . آيا سقط جنين براى چنين مادرى جايز است يا خير؟
باسمه تعالى ؛ اگر ضرر و خطر جانى براى مادر دارد، قبل از دميده شدن روح در جنين ،(230) اسقاط جايز است .(231)
يادسپارى
O چنانچه زن به دست خودش سقط جنين كند بايد ديه آن را بپردازد و هيچ سهمى از اين ديه ندارد.(232)
O بنابر احتياط جنينى كه پيش از دميده شدن روح در آن ، سقط شده نجس . است .(233)
ب . غسل مسّ جنين
براى مس جنين بچه مرده حتى بچه سقطشده اى كه چهارماه او تمام شده ، غسل مس ميت واجب است . بلكه بهتر است براى مس بچه سقط شده اى كه از چهار ماه كمتر دارد غسل كرد.
بنابراين اگر بچه چهارماهه اى مرده به دنيا بيايد، مادر او بايد غسل مس . ميت كند، بلكه اگر از چهارماه كمتر هم داشته باشد بهتر است مادر او غسل نمايد.(234)
ج . غسل جنين
بچه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد، بايد غسل بدهند. و اگر چهارماه ندارد، بايد در پارچه اى بپيچند و بدون غسل دفن كنند.(235)
دو. باردارى مصنوعى ((تلقيح ))
در كشورهاى اروپايى گفت و گوى شديدى در اين باره هست كه آيا اگر مرد عقيم بوده ، قادر به بارور ساختن همسرش نباشد و با همسرش موافقت كند كه با نطفه و اسپرم مرد بيگانه به طور مصنوعى و بدون آميزش جنسى آبستن شود، جايز است يا نه ؟
اين مشكل در مجلس شوراى انگلستان مطرح شد و كميسيونى خاص براى تحقيق در اين زمينه تعيين شد.
در ايتاليا پاپ اين عمل را تحريم كرد. در فرانسه پزشكان اظهار داشتند در صورتى كه با موافقت زن و شوهر باشد جايز است . در پاره اى ديگر از كشورهاى اروپايى ، دولت آنها نوزاد مصنوعى را به عنوان كودك شرعى و قانونى زن و شوهر به رسميت شناخته است ، مگر در صورتى كه شوهر قانونى به آن اعتراض داشته باشد.(236)
اكنون فتوا و نظر حضرت امام خمينى قدس سره را در اين زمينه از نظر مى گذرانيم :
1. وارد نمودن منى مرد را در رحم زوجه او با آلاتى مثل آب دزدك اشكال ندارد، لكن بايد از مقدمات حرام احتراز نمايند. پس اگر مرد با رضايت زن ، اين عمل را خودش انجام دهد و منى خود را به وجه حلالى به دست بياورد مانع ندارد.(237)
2. اگر منى مرد را در رحم زنش وارد نمودند چه به وجه حلال يا حرام ، و از آن بچه توليد شد، اشكالى نيست كه بچه مال مرد و زن است و همه احكام فرزند را دارد.(238)
3. جايز نيست داخل نمودن منى اجنبى را در رحم زن اجنبيه ، چه با اجازه زن باشد يا نه ، و چه شوهر داشته باشد يا نه ، و چه با اجازه شوهر باشد يا نباشد.(239)
4. اگر منى مردى را داخل رحم زن اجنبيه نمودند و معلوم شد بچه از آن منى است ، پس اگر اين عمل به طور شبهه بوده ، مثل آنكه گمان مى كرد زن خودش هست ، و زن نيز گمان مى كرد منى شوهر هست ، و بعد از عمل معلوم شد از شوهر نيست ، اشكالى نيست كه بچه شرعا از اين مرد و زن است و تمام احكام فرزندى را دارد. و لكن اگر از روى علم و عمد باشد، محل اشكال است ، و بايد احتياط در حميع مسائل مراعات شود. لكن اشكالى نيست كه اگر اين بچه دختر باشد، پدر نمى تواند او را به زنى بگيرد و اگر پسر باشد نمى تواند مادرش را بگيرد، و نمى تواند دختر به محارمش - اگر به عقد صحيح بود - شوهر كند، و پسر محارمش را بگيرد، لكن بايد در تمام مسائل ديگر احتياط نمايد.(240)
نكته مهم
مقام معظم رهبرى حضرت آيت الله خامنه اى - مد ظله العالى - نظر خاصى در مورد باردارى مصنوعى دارند كه شايسته است از دفتر استفتائات ايشان پرسيده شود.
سه . كنترل مواليد و جلوگيرى از باردارى
اشكالى در جايز بودن عزل نيست . و عزل عبارت است از بيرون آوردن عضو تناسلى ((مرد از رحم زن )) هنگام بيرون ريختن منى و ريختن منى بيرون رحم زن غير دائمى و غير آزاده .
و همچنين عزل جايز است اگر زن دائمى و آزاده ، اجازه اين كار را به شوهر بدهد. و در صورتى كه اجازه ندهد، اين كار باز هم ((بنا بر اقوا)) جايز اما مكروه است . البته در زنى كه معلوم است بچه دار نمى شود يا پير يا زبان دراز يا بدزبان است و يا بچه را شير نمى دهد، بعيد نيست كه مكروه نيز نباشد.(241)







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن