واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تهران امروز نوشت:
جمعه شب سومین قسمت برنامه زنده سینمایی «هفت» در سال ۹۰ در حالی روی آنتن شبکه سوم سیما می رود که هفته گذشته جدال مهمان و منتقد برنامه حاشیه.ساز شد تا عده.ای زمزمه.هایی از حذف اجرای زنده برنامه به زبان بیاورند. زمزمه.هایی که البته با مخالفت مدیر شبکه سوم سیما فعلا منتفی شده، اما از این پس، بیش از گذشته این برنامه تلویزیونی زیر ذره.بین منتقدانش خواهد بود و احتمالا همین سبب.ساز خواهد شد تا تغییراتی نیز در حال و هوای برنامه ایجاد شود. برنامه.ای که هر چند وقت یکبار به دلایل متفاوتی خبر ساز شده است.
حالا پس از برنامه زنده «۹۰» که سال.هاست با جنجال هایی که برپا می کند یا بر سرش برپا می.شود ، برنامه زنده «هفت» هم به جمع برنامه.های بحث.برانگیز رسانه ملی اضافه شده است. بحث.هایی که بسیاری از صاحبنظران آن را دلیل طبیعی پخش زنده یک برنامه می.دانند؛ هرچند نباید از این نکته غافل شد که اولی برنامه.ای است که به مرور اتفاقات هفتگی فوتبال و البته حاشیه.های جذابش می.پردازد و از همین رو گاه از مرزهای متداول برنامه.های معمول تلویزیون عبور می.کند و «هفت» که حدود یک.سال است روانه آنتن شده برنامه.ای است که به نقد و تحلیل فیلم.ها و البته اطلاع.رسانی در این عرصه می.پردازد و به خاطر ماهیت عرصه.هایی که به آن می.پردازند (فوتبال و سینما) گاه دچار حواشی می.شود.
در. نتیجه حاشیه مهمترین دلیل جذابیت هر. دو این برنامه.هاست و البته ماهیت زنده پخش شدن آنها. دو دلیلی که حالا منتقدان «هفت» را برآشفته است. در اولین واکنش به برنامه هفته گذشته، خبرگزاری فارس در یادداشتی با انتقاد تند از سخنان تهمینه میلانی در برنامه «هفت» که به واسطه نقد فیلم در حال اکرانش، «یکی از ما دو نفر» به این برنامه دعوت شده بود، تیتر زد: «پخش زنده از برنامه «هفت» گرفته می..شود.» تیتری که در خبر بعدی همین خبرگزاری اصلاح شد و پورمحمدی مدیر شبکه سوم سیما تصریح کرد: «اگر ادب در «هفت» رعایت نشود شاید دیگر برنامه زنده نباشد» و اعلام کرد این شبکه ترجیح می دهد این برنامه به صورت زنده روی آنتن برود چرا که در صورت تولیدی بودن قطعا برنامه جذابیت یک برنامه زنده را نخواهد داشت.»
جدال.های لفظی و باقی قضایا
همه بحث.ها هم بر سرجدال لفظی تهمینه میلانی با جیرانی و فراستی بر سر فیلم «یکی از ما دو نفر» بود که به قول برخی از منتقدان به بی.اخلاقی و گذشتن از خط قرمزها تعبیر شده بود.در طول برنامه مسعود فراستی منتقد ثابت برنامه و جیرانی مجری و تهیه.کننده برنامه معتقد بودند که فیلمنامه «یکی از ما دو نفر» در نیامده، اما میلانی هم با دفاع از فیلمش می.کوشید ثابت کند که در این فیلم رویکرد دیگری به درام داشته است. میلانی در این برنامه مدام می.کوشید، هیچ کدام از حرف.های فراستی یا جیرانی را بی.پاسخ نگذارد.
در بخش.هایی از برنامه هم موضع تندی در قبال فراستی گرفت و حتی با نگاه یک منتقد رفتار و ادبیات او را نقد کرد. جدال لفظی این دو و برخی سخنان میلانی در دفاع از فیلمش محور اصلی انتقادها بود، اما اساسا حضور خود میلانی در برنامه هفته گذشته محصول یک حاشیه دیگر بود. هفته اول پخش این برنامه در سال ۹۰ به گفته میلانی قرار بود به نقد این فیلم اختصاص یابد که فیلم «اخراجی.ها ۳» جایگزین آن می.شود و همین مسئله یک هفته اعتراض.های میلانی را به مطبوعات کشاند تا جیرانی هفته دوم برنامه.اش را به نقد فیلم این کارگردان اختصاص دهد.
اما اگر بخواهیم مروری به انواع اعتراض.هایی که به این برنامه شده داشته باشیم شاید باید به دو برنامه شاخص دیگر آن هم اشاره کنیم. یکی برنامه.ای که به پخش فیلم مصاحبه.ای با فریماه فرجامی اختصاص داشت و به گفته بسیاری از اهالی سینما از عزت.الله انتظامی تا جمشید مشایخی و امین تارخ و سردبیر ماهنامه فیلم و… تصویر مطلوبی از این بازیگر ارائه نداد و با ارائه تصویر رقت.انگیز از این بازیگر شأن بازیگری را زیر سوال برد و حتی جیرانی را واداشت در پاسخ به این اعتراض.ها بیانیه بدهد.
«همه مخالفین با مصاحبه فریماه فرجامی کسانی هستند که به اطلاع.رسانی شفاف معتقدند و طرفدار دموکراسی هستند. عزیزان طرفدار دموکراسی، یکی از لوازم آزادی بیان این است که آنچه گفته می.شود لزوما مورد تایید یا دلخواه ما نباشد. اگر نبود باید تحمل کنیم. تحمل نکردن، زیر میز زدن و میز را چپه کردن به جای نشستن پشت میز برای گفت.وگو نشانگر آن من مستبدی است که در وجود ماست. مایی که مدعی همه سینما هستیم.»
شاید بتوان همین سخنان را برای همه انتقادهایی که از این برنامه می.شود هم در نظر گرفت. هرچند یکی دیگر از مهمترین انتقادهایی که به این برنامه از سوی اهالی سینما شد یکی از برنامه های مربوط به پرداختن به جشنواره فیلم فجر بود که در آن مسعود فراستی در انتقاد به فیلم «جرم» مسعود کیمیایی حرفهای تندی علیه وی زد و پس از آن هم مصاحبه کرد و پای حرفهایش ماند. این درحالی است که چند ماه قبلترش مسعود کیمیایی خود به این برنامه به خاطر آنچه حذف بخشی از سخنانش بود انتقاد کرده بود.
در نهایت هم شورای.عالی تهیه.کنندگان سینمای ایران در همان بهمن ماه طی نامه.ای اعلام کرد که از همراهی و همکاری با «برنامه هفت» خودداری می.کند. به هر روی برنامه این هفته جیرانی با این بار سنگین انتقادها به روی آنتن خواهد رفت و دغدغه این سئوال را پیش می.کشد که آیا آنچه در برخی گفت.وگوهای این برنامه رخ می.دهد تعبیری از بی اخلاقی است و آیا به این واسطه حذف پخش زنده از این برنامه نتیجه گیری درستی خواهد بود؟
زنده یا تولیدی، مسئله این است
امیر قادری ،منتقد سینما که در اوایل این برنامه خود از عوامل برنامه بود به تهران امروز گفت: «باید یادمان باشد که برنامه.های زنده گام.های اول خود را طی می.کند و این تقریبا اولین بار است که مسئولان سیما به طور جدی تریبون یک برنامه زنده را به جز اهل سیاست و ورزش و مسئولان به دست کسان دیگری می.دهند که اهل فرهنگ هستند. طبیعتا این تجربه بی هزینه نیست و این اتفاق ها که گاه در برنامه رخ می دهد جزو هزینه های این کار است. این هم به خاطر تجربه کم هنرمندان و تلویزیون در این زمینه (پخش برنامه.های زنده) است، اما ادامه دادن این مسیر قطعا ارزشش را دارد.»
او ادامه می.دهد: «من فکر می.کنم این برنامه مهمترین کاری که دارد می.کند این است که باب گفت.وگو را در حوزه تازه.ای باز می.کند و دریچه رسانه رسمی و ملی ما را به زندگی نو و هنری قشری از جامعه باز می.کند. از سوی دیگر گروه برنامه.سازی «هفت» آدم.های قابل اعتمادی هستند، اما در یک برنامه زنده باید برخی حسابگری.ها که به آنها عادت کردیم کنار بگذاریم.»
قادری اسم برخی اتفاقات که در برنامه زنده رخ می.دهد بی.اخلاقی نمی.گذارد و می.گوید: «حرف هر کسی که روی آنتن می رود بیانیه رسمی آن برنامه نیست و نظرات خود آن فرد است و ما باید به آن عادت کنیم. مضاف بر اینکه آدم.های امروز چشم و گوش بسته نیستند که هر حرفی را بپذیرند. تاثیرپذیری آدم.ها پیچیده.تر از این حرف.هاست که با یک برنامه یا چند جمله رخ دهد.»
در نهایت به اعتقاد او در دنیای آنلاین امروز دیگر برنامه.های ضبط شده جایی ندارند. این نظری است که علی معلم هم آن را تایید می.کند و می.گوید: «اساسا برنامه تولیدی را کسی نمی.بیند. چون مردم احساس می.کنند در آن جعل است. شخصا حاضر نیستم در برنامه تولیدی حاضر باشم.»
این تهیه.کننده سینما درباره بی.اخلاقی.هایی که ممکن است در یک برنامه زنده رخ بدهد نظر دیگری دارد و می.گوید: «اگر اسم این اتفاقات را بی.اخلاقی هم بگذاریم باید بپذیریم که جزئی از جامعه ماست. ما در سیاست و ورزش و… این روزها متاسفانه کمتر نشانی از اخلاق می.بینیم که حالا بخواهیم در برنامه «هفت» ببینیم. مشکل برنامه «هفت» اگر مشکلی هم داشته باشد، به نحوه حرف زدن آدم.هایی که مهمانان برنامه هستند بر می.گردد و شخصیت و ادبیات نخبگان جامعه ما و خودپسندی آنها و عدم. صداقتشان.»
سردبیر باسابقه مجله دنیای تصویر که خود طرح اولیه تهیه این برنامه را به سیما پیشنهاد داده بود درباره این برنامه می.گوید: «این برنامه با همه حواشی که دارد بودنش قطعا بهتر از نبودنش است. چون تاثیراتی در جامعه سینمایی می.گذارد و فضایی ایجاد می.کند برای گفت.وگو. یادمان باشد ما سال.هاست که یک برنامه سینمایی هم در تلویزیون نداشتیم.»
معلم در ادامه با انتقاد از تلویزیون اما می.گوید: «انگار در تلویزیون رسم است بجز برنامه ۹۰ اگر هر برنامه ای جذاب شود باید تعطیل شود. برای همین مردم ما کمتر تلویزیون می.بینند.»
برنامه «هفت» به عنوان تنها برنامه سینمایی تلویزیون که قرار بود برنامه نود سینمایی باشد این روزها همه نگاه های مشتاقان سینما را به خود جلب کرده است. باید جمعه شب و هفته.های بعد نشست و دید چگونه این برنامه زنده راه خود را در این مسیر هموار می.کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 484]