واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: هدایت قرآن نصیب كسانى میشود كه در مشكلات راه حق را باز مآیت الله مكارم شیرازی در بحث تفسیر خود كه به مناسبت ماه.آیت الله مكارم شیرازی به بحثهای تفسیر موضوعی قرآن اشاره كردند و گفتند: منظور از تفسیر موضوعی آن است كه درباره یك مطلب هرچه در سراسر قرآن آمده، جمعآوری كنیم و در كنار هم میآوریم و به یقین مطالب تازهای از آن استخراج میشود.ایشان افزودند: وقتی قرآن را به صورت ترتیبی از اول تا به آخر میخوانیم و تفسیر میكنیم این برای ما واضح میشود اما وقتی یك موضوع واحد را در نظر میگیریم و تمام آیات مربوط به آن را كنار آن میچینیم مطالب آشكار میشود.ایشان ادامه دادند: امسال بحث تفسیر موضوعی قرآن پیرامون قسمهای پر معنای قرآن است، در قرآن مجید در حدود یك صد قسم در حدود چهل سوره از سورههای قرآن یاد شده است. قسمهای بسیار متنوع است. قسم به ذات پاك پروردگار، قرآن، پیغمبر، قیامت، جان و روح انسان، فرشتگان، موجودات میباشد.آیت الله مكارم شیرازی گفتند: دریایی از علم و دانش در این قسمها نهفته شده است، قرآن بسیار عمیق است هر گوشهای از آن را مینگرید خود دریایی بیكران است.این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: انسان زمانی میتواند از نعمتهایی كه نصیبش میشود، استفاده كند كه نسبت به آن نعمت شناخت داشته باشد، اگر گوهری را به دست كودك بدهند چیزی جز ابزار بازی نمیشود، اما اگر دست گوهرفروش بدهند آن را با بیشترین قیمت میفروشد؛ چون او شناخت دارد.ایشان افزودند: اگر انسان گوهر عمر و جوانی و سلامتی را نشناسد از آن بهرهبرداری نمیكند. جوانی، سلامتی و امنیت گوهر گرانبهایی است، چنان كه ماه مبارك رمضان نیز گوهر گرانبهایی است.ایشان نزول قرآن در ماه مبارك رمضان را گوهر گرانبهایی دانستند و گفتند: ماه مبارك رمضان، ماه قرآن است و معلوم میشود كه قرآن خیلی مهم است كه شعاع اهمیتش به روی ماه رمضان افتاده و ماه رمضان را ماه خدا و عبادت و بندگی كرده است.ایشان افزودند: قرآن دارای سه مرحله است مرحله اول برای تمام مردم و بشریت كه هدایت عامه است، مرحله دوم برای خواص است، افرادی كه بینش عمیقتری دارند و اهل دقت هستند و هوشیار هستند، كه هدایت خاص میباشد و مرحله سوم برای آنهایی است كه مراحل عالی ایمان و تقوا را دارند.ایشان ادامه دادند: كسانی كه حق و باطل را در هنگام تداخل میشناسند فرقان هستند و مرحله سوم هدایت قرآن نصیب آنها میشود. گاهی در مسائل سیاسی، اقتصادی و تربیتی حق و باطل اشتباه میشود و برای آنها كه اهلیت دارند، قرآن معیار شناخت حق از باطل است.آیت الله مكارم شیرازی گفتند: ای كسانی كه ایمان آوردهاید اگر تقوا پیشه كنید خداوند وسیله شناختی در اختیار شما میگذارد كه گرفتار دام باطل نمیشوید. كسانی بودند از یاران پیامبر ـ ص ـ كه میگفتند دوزخیان را در این دنیا میبینیم.ایشان افزودند: در سایه ایمان به خدا و تقوا و انس با قرآن حق را از باطل میتوان تشخیص داد. هر كسی به اندازه لیاقتش از قرآن استفاده میكند.ایشان ادامه دادند: پیامبر به یكی از یارانش میفرماید كه اگر میخواهی زندگی سعادتمندانه داشته باشی، اگر میخواهی مرگ تو مرگ شهیدان باشد، اگر میخواهی اهل نجات باشی، اگر میخواهی در امن و امان به سر ببری، اگر میخواهی در روز ظلمات نور داشته باشی و اگر میخواهی كفه صالحات سنگین باشد و اگر میخواهی هدایت بشوی، برو در قرآن جستجو كن و معنایش را درك كن و به اعماقش برس.آیت الله مكارم شیرازی افزودند: قرائت قرآن بسیار خوب است اما مقدمهای برای مراحل بالاتر است. قرآن فراتر از آن است كه ما میپنداریم.ایشان ادامه دادند: چه خوب است همه ما در این ماه مبارك رمضان كه قرآن میخوانیم، قرآن برای ما درس باشد، بیندیشیم و آماده عمل بشویم و از امتیازات بهرهمند بشویم.آیت الله مكارم شیرازی گفتند: متأسفانه در بعضی موارد قرآن هست ولی در عین حال نیست. در دنیا بسیاری از مسلمانان هستند كه قرآن میخوانند اما به قرآن پشت كردهاند.ایشان عربستان سعودی را خاستگاه قرآن كریم دانستند و گفتند: هرچه قرآن در دنیا هست قسمت بسیاری از آن به عربستان باز میگردد، چاپخانهای به اندازه یك شهر برای چاپ قرآن دارند و مرتب قرآن چاپ میكنند. همه جا قرآن است، اما وقتی پای رادیو و تلویزیون عربستان مینشینی، همهاش فرهنگ غرب است؛ زنان بیحجاب، فیلمهای بدآموز. هنگامی كه به آن نگاه میكنی میبینی كه قرآن حضوری در عربستان ندارد.ایشان افزودند: وقتی وارد زندگی و بازار آنها میشوی میبینی چیزی كه در آنجا نیست قرآن است، آیا پیغمبر اكرم ـ ص ـ نباید شكایت بكند كه قرآن مهجور ماند. از بالای هتلها بنگرید تمام پشت بامها جنگلی از ماهواره میباشد، مباد آن روزی كه دیگران چنین شوند.ایشان ادامه دادند: به تازگی شنیدید كه یكی از كشورهای همسایه ما برای آنكه بتواند به اتحادیه اروپا بپیوندد قانون جرم زنا را از قوانین حذف كرد، قرآن در آنجا هم زیاد است و زیاد هم میخوانند.ایشان گفتند: در موضوع چنین حكم مسلم اسلام؛ نه اسلام، بلكه شرف انسان ایجاب میكند كه از این آلودگی بپرهیزد. لازم است تلاش كنیم كه اعمال ما به قرآن برگردد و افكار ما قرآنی بشود.آیت الله مكارم شیرازی گفتند: كاری كنیم كه فرهنگ ما قرآنی شود، وزارت ارشاد و صدا و سیمای ما قرآنی شود تا مشمول این جمله نشویم كه یا رب ان قومی اتخذوا قرآن مهجوراً. (خداوندا! قوم من قرآن را واگذاشتند، روایت نقل شده از نبی اكرم ـ ص ـ)منبع : رسا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 631]