تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836226830
خاتمي: اصلاحات داراي يك تبار تاريخي است
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: خاتمي: اصلاحات داراي يك تبار تاريخي است
وي افزود: همه حركتهاي اصلاحي اصيل، استقلالطلب، آزاديخواه و دنبال پيشرفت بودهاند. رئيس جمهور سابق كشورمان با بيان اينكه تاكيد ما نيز بر نيازها و خواستههاي عميق و واقعي جامعه است، گفت: در زمينه تاكيد بر دين، معتقدم كه فرهنگ ما - بطور خاص مشرق زمين، و بطور اخص ايران چه بعد از اسلام و چه پيش از آن- فرهنگ ديني است.
رئيس دولت اصلاحات گفت:از رويكردهاي مهم اصلاحطلبي، احترام به گشادگي در فضاي بحث، گفت وگو و آزادي در ابراز نظر و انديشهورزي و هزينه ندادن براي آن است.
به گزارش "ايلنا"، سيد محمد خاتمي در نخستين نشست ويژه تبيين مباني نظري اصلاحات كه در محل دايرهالمعارف اسلامي و با حضور رئيس اعضاي بنياد باران، فعالان سياسي، جمعي از روحانيون ،استادان ، محققان، روشنفكران ، هنرمندان و روزنامهنگاران برگزار شد، با يادآوري اين نكته كه اصلاحات در دو دوره از انتخابات رياست جمهوري به راي مردم گذاشته شد و مورد استقبال قرار گرفت ، با اشاره به آياتي كه در آغاز مراسم تلاوت شد، گفت: اعتقاد داريم حركتي كه افتخار وابستگي و پيوستگي به آن را داريم، در ادامه حركت پيامبران بزرگ الهي حضرت موسي(ع)، حضرت عيسي(ع) و حضرت محمد (ص) است. اما خيال همه را راحت كنم كه اصلاحات نه عصايي دارد كه تبديل به اژدها شود و نه يد بيضائي. بنابراين آناني كه از اصلاحات اژدها مي سازند واصلاحات را بزرگتر از آنچه هست معرفي ميكنند، در اشتباه هستند.
وي افزود: اما يك اژدهاي بسيار بزرگي وجود دارد و آن بيداري و رشد جامعه است كه هر سحري را باطل خواهد كرد.
اصلاحات مبتني بر درك خواست جامعه و متناسب با شرايط تاريخي امروز ايران است
خاتمي با بيان اينكه درباره اصلاحات خيلي صحبت شده است و شايد بيشتر از همه خود من صحبت كردهام و البته كمتر بطور كلاسيك آن را تعريف نمودهام، گفت:در كنار اين بحثها، ديگران هم بحثهاي متنوع و حتي متفاوتي كردهاند، بطوري كه احياناً نوعي آشفتگي در معنا و مفهوم اصلاحات در جامعه ما و بخصوص ميان خواص ما وجود دارد و نوعي ابهام براي جامعهاي كه معتقدم از عمق وجود اصلاحات را درك ميكنند، وجود دارد.
وي تصريح كرد: مفتخريم كه اصلاحات ما مبتني بر درك نياز و خواست جامعه و متناسب با شرايط تاريخي امروز ايران است و درباره اصلاحات حتي علاوه بر بحثهاي تحليلي فكر ميكنم به مناسبتهاي مختلف، طرحها و برنامهها عرضه شده است كه هم مبتني بر مباني اصلاحات بوده و هم به نحوي از انحاء توضيح دهنده آنها بوده است.
رئيس بنياد باران با اشاره محتواي سخنان خود در اين جلسه توضيح داد: آنچه امروز مطرح ميكنيم، در واقع مطلب ناگفتهاي نيست؛ بلكه مدون شده مطالبي است كه به نحوي گفته شده و حتي براساس آن عمل شده است. به عبارت ديگر در اينجا علاقهمنديم كه يك سلسله اصول به عنوان «اصول موضوعه» در مورد اصلاحات بحث قرار گيرد كه بتواند مبناي عمل، حركت، موضع گيري و حتي سياستگذاري و برنامهريزي باشد و از بحثهاي صرفا تئوريك كمي فاصله بگيريم.
رئيس دولت اصلاحات تاكيد كرد: ناگفته نماند كه اين اصول داراي پشتوانههاي فكري و نظري هم هست كه كمابيش مطرح شده است، گرچه احتياج به طرح مفصلتري دارد. ولي من در اينجا به هيچوجه قصد طرح مباحث تئوريك را ندارم. زيرا مباحث تئوريك خيلي ساده و زود به نتايج توافقآميز نميرسد گرچه در جاي خود بسيار مهم است.
خاتمي در پاسخ به اين پرسش كه چگونه بعد از 11 سال مسايل اصلاحات مطرح ميشود؟ با رد اين مطلب گفت: اصلاحات مطرح شده، به راي گذاشته و براساس آن عمل شده است و توفيقها و ناكاميهايي داشته است. ما دلمان ميخواهد كه آنچه در اين مدت در جامعه مطرح شده، به عنوان «راهنماي حركت و عمل به صورت دقيقتر» مطرح كنيم.
وي يا بيان اينكه مسوول مطالبي كه ديگران در خصوص اصلاحات مطرح ميكنند، نيست،اظهار داشت: مسوول مطالب كساني كه در خصوص اصلاحات صحبت ميكنند، نيستم چرا كه در اين مدت مطالب زيادي گفته شده كه احياناً صددرصد يا نزديك ، با آنچه مراد ماست بوده است و يا مطالب متفاوتي مطرح شده است؛ كه مورد نظر ما نبوده است.
رئيس جمهوري سابق كشورمان در بيان اصل اول اصلاحطلبي اظهار داشت: از رويكردهاي مهم اصلاح طلبي، احترام به گشادگي در عالم بحث و گفتوگو، آزادي در نظر، انديشهورزي و ابراز نظر و هزينه ندادن براي آن است.
وي افزود:اگر بخواهيد كه يكي از اصول مهم اصلاحطلبي از نظر ما را بدانيد، همين«احترام به باز بودن فضاي بحث و نظر و بيهزينه بودن اظهارنظر كردن و آزادي بيان و فكر» است، ولو اينكه با آن فكر مخالف باشيم. بلكه از محوريترين اصول ما تشويق اين فضاي باز و گشاده است.
اصلاحات مناسب ترين راه برون رفت جامعه ما از بحران است
خاتمي در ادامه تصريح كرد: آنچه را كه بيان شده و مردم هم به تفصيل يا اجمالاً از آن آگاه بودهاند و با فطرت خود پسنديدهاند و به آن راي دادهاند و به اصلاحات مشهور شده است، مناسبترين راه برونرفت جامعه ما از بحراني است كه سدههاي متمادي به آن دچار بودهايم .
وي با بيان اينكه جامعه ما به علل تاريخي دچار بحرانهاي بزرگي است و هنوز هم نجات پيدا نكرده است، به مباحثي كه در خصوص سنت و تجدد در جامعه مطرح است، اشاره كرد و گفت : معتقدم آن چيزي كه به نام اصلاحات مطرح شد و هنوز هم مطرح است، مناسب ترين راه برونرفت از اين بحران است و مناسبترين و راحتترين راه دستيابي ارزانتر و آسانتر به منافع مادي و معنوي حيات جامعه ايراني و نيز جوامعي است كه در وضعيت تاريخي، اجتماعي و فرهنگي ما مي زيند.
رئيس دولت اصلاحات با تاكيد براين نكته كه آنچه به عنوان اصول مطرح مي شود، شكننده نيست و داراي انعطافپذيري است، به بيان اصل دوم اصلاحطلبي پرداخت و اظهار داشت: اين هم از اصول اصلاحات است كه «ما انديشه انسان و راهكارهايي كه براي مسايل پيدا ميكند، انعطافپذير بدانيم تا تكامل بپذيرد.
خاتمي افزود: اصول ما هم انعطافپذير است و ما به عنوان وحي منزل چيزي را مطرح نمي كنيم، بلكه در جريان بحث و گفت و گو مي تواند تكميل و تتميم شود و بهبود و اصلاح پيدا كند.
وي با تاكيد بر استفاده از نظرات مختلف درباره اصلاحات ،گفت: ما بايد به همه اين مسايل توجه داشته باشيم و نبايد اينگونه باشد كه بگوييم هر كه اينها را بگويد، با ماست و هركه نگويد، بر ماست. اما ميگوييم كه ما اين اصول را داريم و معتقديم كه عمليتر است و با واقعيتها سازگاري بيشتري دارد و با معيارها و موازين، قابل انطباق و سازگاري است و در مقام عمل ميتواند راهگشا باشد و ميتواند مبناي جمع و انسجام كساني باشد كه اين حرفها را قبول دارند و پايه حركت جمعي، فشرده و غيرپراكنده مجموعه بزرگي در ايران باشد.
وي تاكيد كرد: اگر يك حركت كه ريشههاي تاريخي و اجتماعي دارد، از حيث هدف و مضمون به بخش خودآگاه وجدان جامعه آمد، آن حركت آسيبناپذيرتر خواهد بود و مورد حمايت و پاسداري خود مردم قرار ميگيرد و برنامهها و سياستهايي كه از اين حركت برميخيزد، داراي پشتوانه محكمتر ميشود. معتقدم كه اگر چنين كار تاريخي صورت گيرد، جامعه به مرحله اي ميرسد كه بجاي آنكه نيازي به قهرمان داشته باشد، خود قهرمان عرصه سرنوشت ميشود.
اصلاحات داراي رسالت هاي نظري و عملي است
رئيس موسسه بينالمللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها با طرح اين پرسش كه آيا اصلاحاتي كه ما ميگوييم، رسالتي دارد؟ گفت: به نظر من هم در نظر و هم در عمل، اصلاحات داراي رسالت است.
وي در توضيح پاسخ خود گفت: از نظر رسالت، اصلاحات عبارت است از بازسازي ذهن اجتماعي و تاريخي جامعه به گونهاي كه به عنوان «ملت» بتواند خود را بازيابد و قادر باشد كه در عرصه حيات سرزميني، منطقهاي و جهاني بطور فعال حضور داشته باشد.
وي ابراز عقيده كرد: من معتقدم كه بزرگترين رسالت نظري اصلاحات، بازسازي جامعه به اين صورت است.
خاتمي با طرح اين پرسشها كه بالاخره چيزي به نام ملت ايران وجود دارد يا ندارد؟ و چيزي به نام جامعه ايراني وجود دارد يا ندارد؟ گفت: كار اصلاحات بازسازي ذهن و تبيين هويت جمعي اين ملت است تا بتواند بطور فعال در عرصه تعيين سرنوشت خود در سرزميني كه زندگي مي كند، در منطقه و جهاني كه هست، شركت كند.
اصلاحات به دين و مقتضيات زمان اهتمام فراوان دارد
رئيس بنياد باران با تاكيد بر اينكه در اين رسالت نظري اهتمام به چند امر خيلي مهم است، گفت: اولًا اصلاحات به امر دين اهتمام فراوان دارد. چرا كه معتقديم، دين مهمترين عامل هويتبخش فرد و جامعه و مبناي مهم خاطره مشترك جمعي است و مهمترين نقطه اشتراك انسانها، اقوام و جوامع، خاطره مشترك است و دين مهمترين عامل خاطره مشترك جمعي در جوامعي مانند جامعه ما و به يك معنا تمام جوامع بشري است.
خاتمي با اشاره به دليل اين مساله گفت: هيچ تمدني كه انسجامبخش جامعه است را نميبينيم كه يا از دين ناشي نشده باشد و يا به شدت از آن متاثر نباشد؛ بخصوص در جوامع شرقي و بالاخص جامعهاي مانند ايران، دين يك عامل مهم هويتبخش است.
وي تصريح كرد: علاوه براين به عقيده من كه فكر ميكنم شما هم با من هم نظر باشيد، دين و بخصوص اسلام براي كمال انسان آمده است. مگر ميتوان اصلاحاتي داشت و به كمال انسان نينديشيد؟ بدون دين و دين داري تامين سعادت در اين جهان و جهان ديگر ميسر نيست و طبعا اصلاحات هم بايد با دين رابطه وثيق داشته باشد.
رئيس دولت اصلاحات تاكيد كرد: اصلاحات ناظر به واقعيات و مقتضيات زمان، بخصوص شرايط تاريخي و اجتماعي است و آنگونه هم كه ما مطرح مي كنيم، اصلاحات كمتر به بحثهاي مجرد و منقطع از مقتضيات زمان و مكان ميپردازد. گرچه همانگونه كه عرض كردم، بحثهاي تئوريك هم در جاي خود لازم است.
اصلاحات حركتي در جهت درمان دردهاي مزمن و كهنه جامعه است
رئيس جمهو سابق كشورمان با اشاره به بعد عملي اصلاحات گفت: از لحاظ عملي، آنچه كه من از اصلاحات درك ميكنم، اصلاحات حركتي در جهت درمان دردهاي مزمن و كهنه جامعه از يكسو و دردهاي جديد و تازه آن از سوي ديگر است.
وي افزود: دردهاي مزمن و كهنه ما ريشه تاريخي دارد و آنها را بايد شناخت، سپس درمان كرد. بخشي از دردهاي جديد هم ناشي از شرايط داخلي، خارجي و تحميلهايي است كه بر جامعه شده و ميشود.
وي افزود: من بارها گفتهام كه در ميان دردهاي مختلفي كه در جامعه وجود داشته است، بخصوص اگر از لحاظ اجتماعي نگاه كنيم، سه درد شاخص استبداد، استعمار و وابستگي به ويژه از 150، 200 سال گذشته قابل لمس، درك و تشخيص در جامعه است.
رئيس بنياد باران با بيان اينكه اين دردها به مرحله احساس و درك جامعه ما رسيده است،اظهار داشت: ديگر لازم نيست كه فقط خواص و متخصصان اين سه درد را بفهمند و به هر فردي كه در جامعه رجوع كنيد، خواهد گفت كه ما از استبداد رنج بردهايم و حتي شايد نتواند آن را تعريف كند. ولي اگر مصداق آن را به او بگويي، تائيد ميكند كه اين درد بزرگ ما بوده است.
وي تصريح كرد: مردم همچنين از اينكه سرنوشت ايران در گرو تصميمات بيگانه و سلطه اجانب بوده است و اينكه منافع اين مرز و بوم نه براي حل مشكلات اين كشور و مردم آن تعريف شود، بلكه بايد با منافع كساني تعريف شود كه منافعشان با منافع ما در تضاد است و همه منافع كشور در اختيار ديگران قرار گيرد، ناراضي بودهاند.
ايران روزگاري در عرصه جهاني بزرگترين حرفها را براي گفتن داشته است
خاتمي با تاكيد بر اينكه ملت ايران ملت بزرگ، با غرور و با شرفي است،گفت: ايران روزگاري- چه قبل از اسلام و چه بعد از آن كه از كانونهاي تمدن اسلامي بوده است- در عرصه جهاني بزرگترين حرفها را براي گفتن داشته است و دنيا نيازمند ايران بوده است و از آن وام گرفته و هنوز هم وام مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه ايران نه تنها براي خودش كه براي دنيا سربلند و سرفراز بوده است، گفت: ايران در روزگاراني يكي از ابرقدرتهاي دنياي قديم بوده است، ولي اين ملت 200-300 سال است كه عقب افتاده شده است و از گردونه زندگي و پيشرفت عقب افتاده است. اين درد را همه احساس مي كنند.
رئيس دولت اصلاحات تصريح :من بارها گفتهام كه ما نه تنها از توليد درست محروم هستيم كه از مصرف و به كار بردن توليد ديگران هم گاهي عاجز هستيم. آيا اين درد نيست؟ و آيا لازم است تا كسي دكتراي علوم سياسي و جامعه شناسي داشته باشد و يا فلسفه خوانده باشد تا آنها را بفهمد؟ آيا آن روستايي با فطرت پاك خودش آن را نميداند؟ ما عقب افتادهايم و ملت ايران اين عقبماندگي و عقبافتادگي را برنميتابد.
آزاديخواهي، استقلال طلبي و پيشرفت سه خواست تاريخي ملت ايران بوده است
رئيس بنياد باران با بيان اينكه به دنبال اين دردها سه خواست متناظر و متناسب يعني آزاديخواهي، استقلالطلبيخواهي بوجود ميآيد، گفت: معتقدم كه اگر آن سه شرط تحقق يابد عدالت هم محقق ميشود. مردم ما عدالت ميخواهند، ولي عدالت برآيند حل آن مشكلات است. ارسطو هم چهار فضيلت را مطرح كرده كه عبارت است از عفت، شجاعت و حكمت و عدالت كه آن را حاصل تعادل سه فضيلت ديگر ميداند. يعني عدالت يك امر تركيبي است. عدالت خواست مهمي است كه پيامبران و مصلحان هم بر آن تاكيد كردهاند، ولي ميتوان آن را به طور جداگانه بيان كرد يا اينكه برآيند حل مشكلات ديگر، خود عدالت را تضمين ميكند.
وي تاكيد كرد: بي عدالتي بر اثر جهل و ناداني مردم و بخصوص مديران و كارگزاران جامعه و نيز سياستهاي نادرست آنها و استبداد فاسد و سياستهاي بيگانه و براثر وابستگي به نوعي تحميلي است.
رئيس دولت اصلاحات با تاكيد مجدد بر اينكه در مقام عمل، اصلاحات ناظر بر درمان دردهاي جامعه است كه البته ميتوان فهرست بلندي از دردها را تعريف كرد، گفت: بايد بجاي استبداد، آزادي، بجاي وابستگي، استقلال و بجاي عقبماندگي، پيشرفت قرار گيرد و نيز در همه مراحل عدالت در جامعه برقرار شود.
اصلاحات داراي يك تبار تاريخي است
خاتمي با تاكيد بر اينكه اصلاحات داراي يك تبار تاريخي است،گفت: معتقدم، اصلاحاتي كه ما ميگوييم داراي يك تبار تاريخي است. مردم چيزي به نام اصلاحات را ديدند و افتخار ميكنيم كه اين اصلاحات در تداوم حركت تاريخي ملت ايران وجود دارد، در وجهه تاريخي هم اصلاحات واقعي تلاشي براي بازسازي هويت جمعي، در جهت اعتلا و فعال شدن در عرصه سرنوشت و حيات اجتماعي بوده است و نيز در صدد درمان دردهايي بوده است كه وجود دارد.
وي افزود: همه حركتهاي اصلاحي اصيل، استقلالطلب، آزاديخواه و دنبال پيشرفت بودهاند.
رئيس جمهور سابق كشورمان با بيان اينكه تاكيد ما نيز بر نيازها و خواستههاي عميق و واقعي جامعه است، گفت: در زمينه تاكيد بر دين، معتقدم كه فرهنگ ما - بطور خاص مشرق زمين، و بطور اخص ايران چه بعد از اسلام و چه پيش از آن- فرهنگ ديني است.
وي در تبيين اين سخن افزود: درون مايه و جان مايه فرهنگي كه جامعه ما را شكل مي دهد، دين است. شما نميتوانيد در ايران يك دختر خانم يا آقا پسري را پيدا كنيد- ولو از خانواده هايي باشند كه چندان ديني نباشند- كه حاضر باشند مراسم ازدواجشان بدون طي كردن اين مراسم ديني انجام شود و اگر هم چنين افرادي باشند، تعدادشان بسيار اندك است.
وي تصريح كرد: اين درست است كه از حكومتهاي جبار و مستبد و متعصب رنج بردهاند؛ مگر ما مسلمانها رنج نبردهايم؟ مگر توسط حاكمان و اميران سني هزاران يا صدها هزار نفر زن و مرد سني سر بريده نشدند؟ مگر توسط حاكم شيعي هزاران چشم از حدقه در نيامد؟ رنجي كه بردهايم،ربطي به دين ندارد و همه از حكومتهاي جبار و فاسد رنج بردهايم.
رئيس بنياد باران تاكيد كرد: به هر حال درون مايه فرهنگ ما ديني است و هيچ حركت اجتماعي و تاريخي به ثمر نميرسد، مگر اينكه قابل هضم، لمس، درك و فهم براي توده مردم باشد كه بستر آن حركت است. طبعاً اگر اصلاحات با دين سازگار باشد، خيلي راحت در متن وجدان جامعه ما جا مي افتد.
وي تصريح كرد: زماني من گفتم كه ممكن است بر روي تفكرات مرحوم دكتر شريعتي اظهار نظر شود زيرا موافق ومخالف دارد و طبيعي هم هست، ولي او يك كار مهم كرده است كه زبان خواص را بايد با زبان مردم يكسان كرد كه البته نقش مهم امام(ره) هم در جاي خود بسيار مهم بود و مرحوم شريعتي در اين كار توفيق بزرگ داشت و يك دانشجوي ساده و استاد دانشگاه در كنار يك كارگر و كشاورز قرار گرفت و زبان هم را فهميدند و آن موج ايجاد شد.
رئيس موسسه بين المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها با بيان اينكه معتقدم كه فرهنگ غرب موارد منحط و امور خوب بطور توام دارد، اظهار داشت: اينكه ما مهندسي اجتماعي كنيم تا احساس كنيم، معمار جامعه هستيم و جان مردم، فكر مردم، روح مردم، عاطفه مردم و ذهن و عقل مردم در دست ماست، اصولًا از نظر علمي غلط است البته هدايت جامعه از سوي مربيان صالح امر ديگري است.
هيچ حركتي شكل نميگيرد مگر اينكه از متن خواست، اراده و فهم و تفاهم توده برخيزد
رئيس دولت اصلاحات تاكيد كرد: هيچ حركتي شكل نميگيرد مگر اينكه از متن خواست، اراده و فهم و تفاهم توده برخيزد و در اين زمينه هم تعابير قرآن خيلي عجيب است: « انما انت مذكر و لست عليهم بمسيطر»؛ يعني اصلا تو چه كارهاي كه به مردم سيطره پيدا كني؟ مردم در متن جانشان فطرت و آگاهي دارند، تو مذكر هستي و وقتي كه به خود آمدند، خودشان حركت ميكنند و تو آمدهاي كه مردم به قسط برخيزند، نه اينكه آنها را به قسط برخيزاني.
وي تاكيد كرد: عدالت هديهاي از سوي قدرتها و دولتها به جامعه نيست، آزادي امري نيست كه قدرتها به خاطر هديه آن به مردم بر آنان منت بگذارند.
خاتمي با بيان اينكه آزادي و عدالت متعلق به مردم است،گفت: عدالت و آزادياي مستمر ميماند كه از متن وجدان جامعه و درك درست آن برآمده باشد. بنابراين هر حركت اجتماعي كه بتواند با اين وجدان اجتماعي تماس بگيرد و با آن بستر يعني جان جامعه تفاهم پيدا كند و مطالب براي آن قابل درك و لمس باشد، آن حركت پايدار، اصيل و حقيقي است.
وي افزود: به همين دليل است كه مي گويم، هر حركت اجتماعي از جمله اصلاحات نميتواند با دين مردم كه در عمق وجود آنهاست، بيگانه باشد.
خاتمي در اين بخش از سخنانش به علل ناكامي روشنفكران در جامعه اشاره كرد و گفت:حركت اصلاحات به اين معنا يك حركت ديني است و شايد يكي از رموز ناكامي روشنفكران بريده از دين و منشاء اثر نشدن آنها در تاريخ ما همين مشكل باشد كه با مردم نتوانستند تماس برقرار كنند.
رئيس جمهور سابق كشورمان با تاكيد بر اينكه اصلاحاتي كه ما ميگوييم اين است كه اگر مردمسالاري، جامعه مدني، پيشرفت و توسعه مي خواهيم، راه اينها از طريق دين است، گفت: در جوامعي مانند ما بخصوص با داشتن دين بزرگي مانند اسلام كه البته در آن هم بينشهاي غلطي وجود دارد، اگر حركت آزادي، استقلال و پيشرفت همسو با حركت خواست ديني جامعه باشد، موفق مي شود.
وي تصريح كرد: آزادي، استقلال و پيشرفت بريده از دين در جامعه ما امكان تحقق ندارد. مگر كساني نبودند كه شعار استقلال و آزادي مي دادند و الگويي كه ارائه مي دادند، ليبرال دموكراسي يا سكولاريسم بود و نا كام ماندند؟ يا در مقابل حركتهاي ديني بدون مردمسالاري، آزادي و پيشرفت مطرح شدند، اما در جوامعي مانند ما شكست خوردند. ما اين خواسته ها را داريم و معتقديم، دين مان توان سازگاري با آن را دارد و اگر اين سازگاري برقرار شود ، مي توانيم به آينده اي بهتر بيانديشيم.
وي با اشاره به عواملي كه جريان اصلاحات را در طول تاريخ تهديد كرده است،گفت:عمده ترين عامل فشار بر اين جريان اصلاحات در 150 سال گذشته دو جرياني بودند كه در همه چيز، جز يك چيز با هم تضاد و تعارض داشتند. آن يك چيز مورد توافق اين بود كه دين و آزادي و مردمسالاري با هم سازگاري ندارند. امروز از سوي نمايندگان اين دو جريان، اين سخن را به صراحت مي شنويم.
رئيس بنياد باران در تبيين اين مطلب افزود: يك تفكر مي گويد، براي بدست آوردن آزادي راهي جز اين نداريم كه جامعه سكولار، ليبرال دموكرات يا سوسيال دموكرات باشد. جريان ديگر هم ميگويد، براي اينكه دينمان محفوظ بماند، نيازمند به حكومتهاي اقتدارگرا و بي توجه به مردم هستيم. يعني مردم مانند رعيت و احشامي هستند و حكومت هم لطفي كند و نان و آب و غذايي براي آنها تهيه كند.
وي تصريح كرد: بيتوجهي به مردم اين نيست كه نان آنها را ندهند، شايد بخواهند نان هم بدهند، اما دخالت مردم در سرنوشتشان را نميپذيرند. اين دو جريان طبيعي است كه مانند دو لبه يك قيچي بزرگترين فشارشان را بر جريان اصلاحات ميآوردند.
خاتمي در ادامه تاكيد كرد :اصلاحات با وجود اينكه بيشترين زمينه را در متن جان جامعه دارد و اگر ما عاقل و زرنگ باشيم، مردم خيلي زود ميتوانند با آن رابطه برقرار كنند، همواره مورد فشار نيروهاي عجيب وعظيم بوده است. زيرا يك حركت اصيل اجتماعي وقتي ميخواهد جا بيفتد، موانع و مشكلات بزرگي دارد.
رئيس جمهور سابق كشورمان با اشاره به انقلاب ايران گفت: انقلاب اسلامي معجزه بزرگي در زمان ما بود و مردميترين انقلابي بود كه در تاريخ معاصر بشري و يا شايد در كل آن رخ داد وما هيچ انقلابي را نميبينيم كه اين گونه يكپارچه جمعيت راه بيفتد، يك حرف بزند و به دنبال يك رهبر فرهمند و بزرگ حركت كند و اين شگفتيها را بيافريند.
وي تصريح كرد: من اين انقلاب بزرگ را بزرگترين فراز اصلاحات 150 سال گذشته در ايران ميدانم؛ با يك امتياز نسبت به همه جنبشهاي 150 سال گذشته و آن اينكه اين توفيق را پيدا كرد كه خواست تاريخي مردم(استقلال، آزادي، پيشرفت و عدالت) و نياز واقعي مردم كه همين مسائل بود، با هويت تاريخي و فرهنگي آنان همسو كرد.
خاتمي افزود: مگر از زبان امام(ره) و انقلاب نگفتهايم كه اسلام ميآيد و شما را آزاد ميكند، شما را بر سرنوشتتان حاكم مي كند، ميزان راي مردم باشد، آزادي باشد، از دستاوردهاي بزرگ تمدن غرب استفاده كنيم، انواع و اقسام فساد محو شود، رشيد باشيد ؟ يعني خواست تاريخي مردم با هويت تاريخي مردم يكسان شد و اين معجزه پديد آمد و به همين دليل بين همه وجوه ممكن حكومت و نظامهاي اجتماعي اين انقلاب و رهبرانقلاب پيشنهاد جمهوري اسلامي را ميكند كه بزرگترين تعبيري است كه هم ميتواند خواست تاريخي ملت ايران و هم هويت آن را نشان دهد.
رئيس دولت اصلاحات با بيان اينكه اصلاحات مورد نظردر تداوم آن زنجيره بلندي است كه رنجها فراوان كشيده، كامرواييها و ناكاميهايي داشته، در انقلاب اسلامي به اوج خود رسيده و البته به تناسب زمان و مكان، متذكر شرايط تاريخي ويژه خود نيز هست،اظهار داشت:اين اصلاحات اگر بتواند عمق لازم را در جامعه پيدا كند، يعني همان چيزي كه مردم ميخواهند و ما به عنوان نخبگان جامعه و كساني كه بايد آن مسائل را تبيين كنيم و به سطح خودآگاه ذهن جامعه بياوريم و به يك گفتمان تبديل كنيم، معتقدم مهمترين عامل تحول مثبت در جامعه ايجاد شده است و حتي گفتماني اينچنين ميتواند جايگزين كاريزماي قهرمان شود.
در دنياي امروز دوري اخلاق از سياست فاجعه بار بوده است
خاتمي در ادامه سخنان خود گفت: واقعيت اين است كه در دنياي امروز، دوري اخلاق از سياست فاجعه بار بوده است. البته در همه ادوار تاريخ، نبود اخلاق و متعهد نبودن سياست به اخلاق يك فاجعه ايجاد كرده، اما در دنياي امروز به خاطر غولآسايي قدرت تكنيك و پيوستگي جهان امروز به يكديگر و بروز قدرتهاي سياسي، اقتصادي، نظامي و تبليغاتي فراملي، بداخلاقي ابعاد وحشتناكي پيدا كرده است.
رئيس موسسه بينالمللي گفتوگوي فرهنگها و تمدنها افزود: اين مساله در گفتوگوي تمدنها و اديان بسيار جذاب است و بدان پرداخته شده است و اين يك فاجعه جهاني است. در جامعه ما غفلت از اخلاق و دوري از آن زيانهاي مضاعف دارد.
خاتمي در پايان سخنان خود بارديگر بر اخلاق محوري در جامعه تاكيد كرد و گفت: يكي از محورهاي اصلي اصلاحات اخلاق است و معتقدم كه جامعه مدني، مردمسالاري، توسعه و عوامل ديگر كه از اهداف اصلاحات است، در متن جامعه اخلاقي معناي ويژه خود را پيدا ميكند.
گفتني است پيش از سخنان خاتمي، مرتضي حاجي مدير عامل بنياد باران گفت: به عنوان يك عضو جامعه، وظيفه خود ميدانم كه از همت و تلاش آقاي خاتمي در سربلندي ايران تشكر كنم.
شنبه 18 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
-
گوناگون
پربازدیدترینها