واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي؛ نشست تخصصي «فقه و نوآوري» در قم برگزار شد
خبرگزاري فارس: نشست تخصصي «فقه و نوآوري» از سلسله نشستهاي مطالعه تخصصي نوآوري در دانشهاي ديني و حوزوي در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، يكي از استادان حوزه علميه قم در اين نشست اظهار داشت: نوآوري در شريعت معنا ندارد و شريعت معصوم است و فقه به حكم اين كه معرفت بشري است، نوآوري در آن معنا پيدا ميكند.
ابوالقاسم عليدوست ادامه داد: ايجاد تحول صرف تغيير دادن نيست بلكه تغيير، ترميم و تكميل و انگيزه تكامل عموما با حفظ بنيانهاي گذشته صورت ميگيرد.
وي گفت: در بدعت هنجار و ضابطه وجود ندارد، ولي در نوآوري در دانش هنجارهاي آن حفظ ميشود.
استاد حوزه علميه قم بيان داشت: عرفي كردن فقه و عرفيانگاري در فقه يعني كسي بيايد از آثار فقهي خداحافظي كند و اين رقيب نوآوري است.
عليدوست با اشاره به توسعه منابع فقهي افزود: اصول فقهي ما عمدتا نقش منابع فهمنده را اجرا ميكنند.
وي تحول در ساختار، نوآوري در روششناسي و توجه به مقاصد را از ابزارهاي نوآوري عنوان كرد.
محمد قائمي نيز در اين جلسه نوآوري را بخشي از ابتكار دانست و اظهار داشت: نوآوري بخشي از ابتكار است و عبارت است از تطبيق موارد جديدي كه مورد تاييد قرار نگرفته است.
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: ابتكار مباني جديد ميتواند براساس روشهاي معقول جديد باشد يا روشهاي غيرمعقول.
وي پرهيز از قواعدي كه با مذهب ما تعارض دارد را امر اصلي در صيانت از فقه دانست و افزود: بحث تبحر در اصول فقه نيز مهم است و در مسائل جديد قصور در اصول فقه عجز اجتهاد است.
محسن اراكي يكي ديگر از استادان حوزه نيز در اين جلسه نوآوري مورد بحث را نوآوري علمي عنوان كرد و افزود: براي روشن شدن موضوع ابتدا بايد علم فقه را معنا كرد.
وي اضافه كرد: فقه مجموعهاي از قواعدي است كه براساس روشهاي برهاني يا جامعهاي به اين مسائل شكل گرفته است و نوآوري ما بايد با حفظ شرط علميت باشد و نخستين شرطي كه بايد در نوآوري رعايت شود، علمي بودن آن است.
استاد حوزه علميه قم گفت: در نوآوري ابتدا بايد منبعيت منابع را پذيرفت و براي اسلامي بودن فقه، اقتضا ميكند منابع منتسب به دين مبين اسلام باشد.
وي ادامه داد: نوآوري بايد با شرايط عقلاني صورت بگيرد و كاري كه ما در اصول فقه انجام ميدهيم ساماندهي آن است.
آيتالله اراكي بيان داشت: ما بايد به فقه قديم خود به نظامي نظاممند بنگريم و بايد توجه داشته باشيم كه امروز با يك جامعه پيچيده و گسترده روبهرو هستيم.
وي افزود: ما امروز با جامعهاي روبهرو هستيم كه در آن پرسشهاي خوبي مطرح ميشود كه بايد به آنها پاسخ بگوييم.
انتهاي پيام/ش
جمعه 10 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]