واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: نگاهي به نمايش نامه «تن من مباد، چو ايران مباد»
مرتضوي - نمايش نامه »تن من مباد، چو ايران مباد« به كارگرداني و نويسندگي »جمشيد داورپناه« مستندي تاريخي است در مورد مجاهدات و دلاوري هاي قهرمانان كرمانج شمال خراسان كه اولين بار در هفته دفاع مقدس به اجراي عمومي در آمد و با توجه به استقبال شهروندان بار ديگر به مدت 10 شب در حال اجراست.به همين بهانه فرصتي فراهم شد تا با تني چند از اعضاي اين تئاتر به گفت و گو بنشينيم. »بديع ا... توكل« از بازيگران اين نمايش درباره حضور خود در عرصه تئاتر مي گويد: تئاتر را از سال پنجم ابتدايي و در مدرسه شروع كردم و فعاليت هاي خود را در سطح شهر از سال 54 به بعد با نمايش »ملامكتبي« به كارگرداني عبدا... مدحت و »پنجمين قرباني« به نويسندگي محسن يرفان و كارگرداني عبدا... مدحت ادامه دادم.
وي با اشاره به اين كه فعاليت هاي اصلي خود را در اين زمينه از سال 56 با بازي در نمايش نامه »سگي در خرمنجاه« به كارگرداني شيدوش ناظران آغاز كرده است مي افزايد: اين نمايش در جشنواره منطقه اي شاهرود در همان سال و در كشور توانست مقام اول را از آن خود كند.
وي اظهار مي دارد: بعد از انقلاب نيز در گروه »تئاتر فجر« فعاليت داشتم و در سال 67 به عضويت گروه تئاتر »ميلاد« به سرپرستي »جمشيد داورپناه« درآمدم.
»حسن فدايي« بازيگر نقش حسين خان و راوي داستان در اين نمايش با اشاره به فعاليت هاي مشترك خود با بديع ا... توكل در عرصه تئاتر در خصوص انگيزه خود براي بازي در تئاتر مي گويد: عشق، علاقه و تعهد نسبت به مردم فهيم و با فرهنگ موجب حضور در عرصه تئاتر و بازي در آن شد.
»توكل« نيز اظهار مي دارد: جمع شدن همه هنرها با هم در تئاتر و وجود »سبك توره« در گروه تئاتر ميلاد كه منحصر به شمال خراسان است به منظور آگاهي دادن به نسل سوم و پايدار و زنده نگه داشتن فرهنگ غني اين خطه از عوامل مؤثر براي بازي من در تئاتر است.
وي درخصوص سبك توره بيان مي كند: توره به معناي نمايش است كه در گذشته هاي دور توسط بخشي ها در مجالس عروسي و ... اجرا مي شده است.
وي با بيان اين كه اين سبك نياز به دكور و لباس آن چناني ندارد مي گويد: در اين سبك ممكن است يك نفر چند نقش را با تغيير لباس و كلاه و ... بازي كند.
وي ادامه مي دهد: بداهه گويي از ويژگي هاي موجود در نمايش توره توسط بخشي ها در قديم بوده است.
»فدايي« درخصوص تأثير اجراي تئاتر در بالا رفتن فرهنگ تماشاي تئاتر توسط مردم در شهر اظهار مي دارد: از آن جايي كه در هنر تئاتر ارتباط مستقيمي با تماشاگر برقرار مي شود، اجراي تئاتر به طور قطع موجب بالا رفتن فرهنگ تماشاي تئاتر در شهر خواهد شد.
وي درخصوص تفاوت اجراي خود بعد از بازي در اين تئاتر نسبت به شروع آن مي گويد: در هر نمايشي كار بازيگر از زمان شروع تا رفتن به روي صحنه، بايد رفته رفته فرق كند و بازيگر بتواند بهتر و راحت تر از عهده آن نقش برآيد. در سبك توره نيز بازيگر اختيار و آزادي عمل دارد كه اين امر در پيشرفت و بهتر شدن كار مؤثر است.
توكل نيز با اشاره به ضرب المثل كار نيكو كردن از پر كردن است مي گويد: تعدد اجرا يكي از راه هايي است كه در پخته شدن كار مؤثر است و فكر مي كنم كار من نسبت به اجراي اوليه بسيار فرق كرده است با اين حال قضاوت اصلي را بايد بر عهده تماشاچي گذاشت.
»فدايي« نيز در خصوص تفاوت كار آقاي داورپناه به عنوان كارگردان با ساير كارگردان ها مي گويد: به دليل اين كه اساس كار اين گروه از سال 67 با آقايان فدايي، فرحي و توكل گذاشته شده است به طور قطع كار با اين افراد راحت تر و ساده تر است.
وي ادامه مي دهد: انتخاب نقش ها توسط نويسنده از همان ابتداي نوشتن متن با توجه به قابليت ها و توانمندي هاي بازيگران و باز گذاشتن دست بازيگر براي به صحنه كشاندن توانايي هايش از ديگر تفاوت هاي موجود براي كار با اين كارگردان است.
توكل با بيان اين كه هميشه يكي از مشكلات اساسي تئاتر نبود مخاطب است اظهار مي دارد: كار با اين كارگردان و سبك كاري وي موجب جذب مخاطب شده و اين امر خود موجب تقويت حس بازيگري خواهد شد.
فدايي با اشاره به اين كه رمز موفقيت و پيشرفت تئاتر عامه پسند بودن آن است اظهار مي دارد: اين امر خود موجب جذب مخاطب خواهد شد.
وي با بيان اين كه اجراي عمومي تئاتر تنها نبايد مختص به يك گروه خاص باشد مي گويد: ساير هنرمندان نيز علاوه بر كار براي جشنواره ها، نمايش هاي ديگري را نيز اجرا كنند و كارهاي اجرا شده در جشنواره ها را نيز براي عموم به نمايش بگذارند.جمشيد داورپناه نويسنده و كارگردان اين نمايش نامه نيز درخصوص كار روي متن نمايش نامه مي گويد: براي ايجاد اثري ماندگار و برقراري ارتباط با مخاطب در زمان ارائه كار هنري اش بايد مراحل مختلفي را طي كند و مطالعات فراواني انجام دهد.وي ادامه مي دهد: از زماني كه به فكر نوشتن اين متن افتادم تا مرحله مطالعه، سياه مشق هاي اوليه و زمان توليد يك سال و نيم وقت صرف كرده ام.
وي درباره ميزان تغييرات انجام شده در متن از مرحله ايده تا اجرا اظهار مي دارد: از زمان بازخواني، حضور افراد در گروه و استفاده از نظرات صاحب نظران مورد قبول در منطقه و دوران تمرين تا زمان اجرا، متن حدود 7 تا 10 درصد دستخوش تغيير شده است.
اين كارگردان درخصوص تمرين با بازيگران براي اجراي نمايش مي گويد: تمرينات اوليه از اول تيرماه سال جاري در محل خانه فرهنگ شهرداري آغاز و طبق برنامه در دهه سوم شهريور ماه آماده نمايش شد.
داورپناه مي افزايد: به طور كلي براي اجراي اين نمايش 40 جلسه دورخواني و 40 جلسه تمرينات اجرايي داشتيم.
وي درخصوص راه يافتن اين نمايش به جشنواره بيان مي كند: از نمايش هايي كه با هدف اجراي عمومي طراحي مي شوند براي حضور در جشنواره ها به دليل ديدگاه هاي خاص گروه بازخوان، خيلي استقبال نمي شود.
وي با بيان اين كه با اين وجود، متن نمايش نامه براي اثبات به دوستان گروه بازخوان به ششمين جشنواره تئاتر رضوي ارسال و خوش بختانه مورد قبول واقع شد اظهار مي دارد: اين امر ثابت كرد كه متأسفانه گروه بازخوان يا متن را نخوانده و يا در جشنواره شهرستان مورد توجه گروه بازخواني قرار نگرفته است و اين نگاه خاص نمايشي چند سالي كه موجب دورتر شدن تماشاگران از صحنه هاي نمايش شده است.وي درخصوص نويسندگي و كارگرداني در تئاتر مي گويد: در نمايش هاي »خان كلميشي« »كور اوغلي«، »خان جان«، »گل شرواني«، »چپر« و »فاطمه گلين« علاوه بر نويسندگي به ايفاي نقش هم پرداختم.
وي مي افزايد: كارگرداني و بازي در نمايش هايي را چون »سلطان و سياه«، »تار« و »يارانلر« نيز بر عهده داشتم.
وي درباره مقام هاي كسب شده اش در عرصه تئاتر اظهار مي دارد: نمايش »كور اوغلي« در جشنواره بين المللي فجر چهاردهم شركت داده و از بازيگري »حسن فدايي« در اين جشنواره تقدير شد. علاوه بر آن در نمايش »چپر« كه به جشنواره هجدهم بين المللي فجر راه يافت توانستم مقام اول موسيقي آن جشنواره را از آن خود كنم.
اين هنرمند از حمايت هاي بي دريغ شهردار و اعضاي شوراي شهر بجنورد و مسئولاني كه حامي فرهنگ اصيل منطقه اند از سوي خود و اعضاي گروه ميلاد تشكر و قدرداني كرد.
يکشنبه 5 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]