تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819068292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با اعلام نواخته ‌شدن زنگ پيوند اوليا‌ومربيان در24مهر ماه؛ قائم‌مقام وزير آموزش‌وپرورش اعلام كرد:اخذ اجباري وجه از اوليا،ممنوع استفاده از سرويس شخصي مدرسه،آزاد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با اعلام نواخته ‌شدن زنگ پيوند اوليا‌ومربيان در24مهر ماه؛ قائم‌مقام وزير آموزش‌وپرورش اعلام كرد:اخذ اجباري وجه از اوليا،ممنوع استفاده از سرويس شخصي مدرسه،آزاد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - آموزش و پرورش

قائم مقام وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان تاكيد كرد: اخذ اجباري وجه از اوليا در هر موردي در كل سال تحصيلي ممنوع است و با اين موضوع از سوي دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش به شدت برخورد مي‌شود و اين گونه نبايد باشد كه مدرسه بهانه كند، امروز آب و برق ندارد، يا فردا مي‌خواهد كارنامه بدهد و از اوليا از اين طريق با واسطه ‌يا بي‌واسطه انجمن اوليا و مربيان اخذ وجه كند.

فلسفه وجودي انجمن اوليا و مربيان اعتبار گرفتن از مردم است

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ابوالفضل خادميان روز دوشنبه در نشست خبري تشريح برنامه‌هاي سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان نسبت به اين كه جامعه، انجمن اوليا و مربيان مدارس را با «پول» مي‌شناسد، انتقاد كرد و با بيان اين كه اين نوع نگرش، ظلم نسبت به انجمن اوليا و مربيان است، اهداف انجمن اوليا و مربيان مدارس را ارتقاي مشاركت فكري، فرهنگي و اقتصادي اولياي دانش‌آموزان در مدرسه و كيفيت بخشي به آموزش و پرورش دانست و تاكيد كرد: حساب «2020» كمر انجمن‌هاي اوليا و مربيان را شكست و اين در حاليست كه در اين زمينه نيازمند زمينه‌سازي هستيم؛ بدين مفهوم كه اگر زمينه ايجاد كنيم كه مردم كار اخلاقي انجام دهند، اين كار را خواهند كرد و اساس اين كار نيز از خانه و مدرسه شروع مي‌شود.

وي اساس كار انجمن اوليا و مربيان را كمك گرفتن فكري و مالي از اوليا عنوان و خاطرنشان كرد: در چند سال اخير، روند حضور مردم در مدرسه و مطالبات آن‌ها از مدرسه بيشتر شده؛ در عين حال كه آن‌ها به حق و حقوق خود بيشتر آشنا شده‌اند.

خادميان در اين راستا، آموزش اوليا براي شناخت حقوق و وظايف خود در راستاي تشكيل شوراهاي اوليا و مربيان در شهرستان‌ها و مناطق را نيز از ديگر برنامه‌هاي سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان برشمرد و با تاكيد بر اين كه فلسفه وجودي انجمن اوليا و مربيان به عنوان يك نهاد عمومي و غيردولتي، اعتبار گرفتن از مردم است، آموزش و پرورش را در كل تغذيه‌كننده از مردم دانست و يادآورشد: كمك اوليا به مدرسه فقط مالي نيست، بلكه كمك فكري، امكاناتي و تخصصي نيز است و البته آموزش و پرورش علي‌رغم وجود اين فلسفه، انجمن اوليا و مربيان را بي‌كمك نگذاشته و براي طرح‌هاي جديد اعتبار اختصاص مي‌دهد.

اخذ اجباري وجه از اوليا به واسطه انجمن اوليا و مربيان، به شدت ممنوع

اين گونه نباشد كه مدرسه بهانه كند، امروز آب و برق ندارد، يا فردا مي‌خواهد كارنامه بدهد و از اوليا از اين طريق اخذ اجباري وجه كند

قائم‌مقام وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، مبني بر اين كه با توجه به اظهارات شما، اخذ اجباري وجه از اوليا مجاز است و اين در حاليست كه تاكنون اين اقدام را به شدت محكوم مي‌كرديد، گفت: آنچه من به عنوان يك اقدام كاملا غيرقانوني اعلام كردم، اخذ اجباري وجه در هنگام ثبت‌نام بوده كه به شدت ممنوع است.

وي در پاسخ به ادامه اين پرسش كه با اين اوصاف اخذ اجباري وجه در ساير زمان‌هاي سال تحصيلي مي‌تواند صورت بگيرد، به تبصره هشت قانون شوراها مصوب مجلس اشاره و تاكيد كرد: در آنجا به صراحت عنوان شده كه مردم مي‌توانند به صورت اختياري به آموزش و پرورش كمك كنند، لذا اخذ اجباري وجه از اوليا در هر موردي در كل سال تحصيلي ممنوع است و با اين موضوع از سوي دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش به شدت برخورد مي‌شود و اين گونه نبايد باشد كه مدرسه بهانه كند، امروز آب و برق ندارد، يا فردا مي‌خواهد كارنامه بدهد و از اوليا از اين طريق با واسطه ‌يا بي‌واسطه انجمن اوليا و مربيان اخذ وجه كند.

خادميان در ادامه اعلام كرد: اوليا مي‌توانند در صورت مواجهه با تخلف اخذ اجباري وجه در مدارس با واسطه يا بي‌واسطه انجمن اوليا و مربيان، از طريق شوراهاي انجمن اوليا و مربيان مناطق و شهرستان‌ها، دفاتر پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش در شهرستان، كارشناس نظارت و ارزشيابي سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان و سايت سازمان به آدرس WWW.PAYVAND.MEDU.IR شكايات خود را مطرح كنند.

وزارت كشور هنوز شيوه‌نامه سرويس مدارس را ابلاغ نكرده است

هيچ كجاي قانون گفته نشده كه سرويس مدرسه فقط تاكسي يا چيز ديگر باشد

تا زماني كه اين شيوه‌نامه ابلاغ نشود، استفاده از سرويس شخصي آزاد است

رييس سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان همچنين به بحث ساماندهي سرويس مدارس نيز اشاره كرد و گفت: انجمن اوليا و مربيان در سال 82، آيين‌نامه سرويس مدرسه را با توجه به آيين‌نامه نگاشته شده در سال 53، به صورت يك آيين‌نامه بسيار قوي، تدوين كرد كه در آن حتي متن قرارداد مدير مدرسه با پيمانكار نيز تهيه شده بود.

وي با استناد به بند هشت شرح وظايف انجمن اوليا در مدرسه و آيين‌نامه اجرايي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش، بررسي و اتخاذ تصميم در مورد سرويس مدارس را بر عهده انجمن اوليا و مربيان دانست و افزود: با توجه به اين كه احساس مي‌كرديم اين آيين‌نامه تا حدي قانونمند نيست و فقط در مدارس قابليت اجرايي دارد، آيين‌نامه جديد در كميسيون زيربنايي دولت با حضور هفت وزير مطرح شد و دو سال در تردد بود كه در آن بيشتر وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، كشور و راه و ترابري درگير بودند و در نهايت نيز مصوب شد.

خادميان با تاكيد بر اين كه اين آيين‌نامه بايد اجرايي شود، تا عيوبش مشخص شود، قانونمند شدن اين آيين‌نامه را در راستاي رفع دغدغه‌هاي مردم درباره سرويس مدارس دانست و گفت: بند 19 بين بخشنامه اعلام كرده كه سه وزارتخانه مذكور بايد شيوه نامه اجرايي سرويس مدارس را بر اساس آيين‌نامه كه شهريور ماه ابلاغ شده، تنظيم كنند، اما با توجه به اين كه خاستگاه سرويس مدرسه وزارت كشور است، مسووليت ابلاغ شيوه‌نامه بر عهده اين وزارتخانه گذاشته شد، اما متاسفانه اين شيوه نامه هنوز ابلاغ نشده، تا ضمانت اجرايي پيدا كند؛ در عين حال كه برخي دوستان نيز گزينشي عمل كردند و اين در حاليست كه آيين‌نامه فوق بايد همه جانبه عمل شود.

وي با بيان اين كه مشكلي از نظر قانون در مورد سرويس مدارس وجود ندارد و مشكلات پيش آمده اجرايي است، تاكيد كرد: در هيچ كجاي قانون گفته نشده كه سرويس مدرسه فقط تاكسي يا چيز ديگر باشد، اتفاقا در آيين‌نامه جديد عنوان شده كه پيمانكاران جديد بايد در اين حوزه وارد شوند و اوليا نيز بتوانند از موسسه‌اي كه به آن اعتماد دارند، سرويس مدرسه فرزندان خود را تامين كنند، لذا بنا به گفته وزير آموزش و پرورش نيز، تا زماني كه شيوه‌نامه سرويس مدارس اجرايي نشود، آيين‌نامه سال 82 به قوت خود باقيست.

وي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه لذا اوليا مي‌توانند بدون دغدغه‌ از سرويس شخصي براي مدارس استفاده كنند و اين سرويس‌ها نيز نبايد واهمه‌اي داشته باشند، گفت: اصلا مشكلي در اين زمينه وجود ندارد و طي جلساتي در آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، نيز اين مساله حل شد.

وي سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان را مكلف به ارائه گزارشي در اين خصوص به كميسيون زيربنايي دولت تا پايان يك دوره تحصيلي دانست و تاكيد كرد: تا زماني كه شيوه نامه ابلاغ نشود، اين كار قطعا امسال اتفاق نخواهد افتاد.

انتخابات انجمن اوليا و مربيان ملي مي‌شود

109 هزار مدرسه كشور داراي انجمن اوليا و مربيان

تشكيل شوراي انجمن اوليا و مربيان در 500 منطقه كشور

قائم‌مقام وزير آموزش و پرورش با اشاره به آغاز هفته «پيوند اوليا و مربيان» از 24 مهر ماه و نواخته شدن زنگ پيوند در اين روز نيز، اين هفته را فرصتي گران‌سنگ براي توسعه تعامل اوليا و مربيان در مدرسه خواند و در ادامه شعار اين هفته را «تربيت اخلاقي با گفتمان تربيتي و اخلاقي در خانواده‌ها» ذكر كرد و همچنين امسال را شصت و يكمين سال تاسيس انجمن اوليا و مربيان و بيست و نهمين سالگرد تاسيس اين انجمن پس از انقلاب دانست.

خادميان بيان كرد: از جمله برنامه‌هاي جدي سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان اين است كه انتخابات انجمن اوليا و مربيان مدارس به عنوان يك انتخابات ملي، قلمداد و يك روز خاص تحت اين عنوان در مدارس اعلام شود.

وي دو مرحله‌اي شدن انتخابات انجمن اوليا و مربيان در دو مرحله كلاسي و بالاتر را در راستاي افزايش مشاركت اوليا در انتخابات را نيز از ديگر رويكردهاي سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان دانست و با اذعان به اين كه در حال حاضر انتخابات انجمن اوليا و مربيان در برخي مدارس صوري است، انجمن اوليا و مربيان را ركن مدرسه توصيف و اظهار كرد: به دنبال پيدا كردن جنبه حقوقي، براي رسميت بخشيدن هر چه بيشتر به انتخابات انجمن اوليا و مربيان مدارس هستيم.

وي ارزشيابي انجمن اوليا و مربيان در مدارس را داراي 45 آيتم با 200 امتياز عنوان و اظهار كرد: مدارس داراي بيش از 180 امتياز در انجمن اوليا و مربيان تشويق مي‌شوند.

وي وظايف انجمن‌هاي اوليا و مربيان را نيز داراي 15 آيتم ويژه كه در اساسنامه اين انجمن ذكر شده، خواند و اعلام كرد: امسال براي نخستين بار، جشنواره تجارت برتر انجمن‌هاي اوليا و مربيان در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

قائم‌مقام وزير آموزش و پرورش در ادامه از هزينه‌كرد پنج ميليارد توماني اولياي دانش‌آموزان براي تشكيل كلاس‌هاي آموزش خانواده و شركت در اين كلاس‌ها نيز ياد كرد و ضمن كم شمردن اين مقدار، تصريح كرد: اوليا حاضرند براي خود هزينه كمتر و البته بايد بستر اين موضوع فراهم شود.

وي در ادامه از تشكيل شوراي انجمن اوليا و مربيان در 500 منطقه كشور كه امسال در كل مناطق آموزش و پرورش تشكيل مي‌شود، تاسيس 145 مركز مشاوره و راهنمايي خانواده، انتشار 210 عنوان كتاب در زمينه تعامل خانه و مدرسه و برخي موارد ديگر را از جمله اقدامات سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان عنوان كرد و گفت: سال گذشته يك ميليارد تومان براي برنامه‌هاي هفته پيوند هزينه شد.

وي به تشكيل 50 هزار دوره آموزشي براي اوليا در سال گذشته نيز اشاره كرد و در ادامه از اجراي برنامه آموزش قرآن پايه سوم ابتدايي با همكاري سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي از 27 مهر ماه تا 4 آذر ماه خبر داد.

وي در ادامه به آموزش تربيت ديني به اوليا در 18 استان محروم، تجديد چاپ سه باره كتاب، نماز و خانواده در شش ماه اخير و تشكيل هشت كارگاه آموزشي با كمك معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در زمينه سالم سازي خانواده نيز اشاره كرد.

وي همچنين از اجرايي شدن مشاركت اوليا در ارزشيابي كار در مدرسه در سال تحصيلي جاري نيز خبر داد و تعداد انجمنهاي فعلي اوليا و مربيان مدارس را 109 هزار انجمن ذكر و تصريح كرد: هيچ مدرسه‌اي كه داراي شرايط برگزاري انتخابات انجمن اوليا و مربيان از جمله تعداد دانش‌آموز در حد نصاب باشد، فاقد انجمن اوليا و مربيان نيست.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست، ابراهيم‌زاده ـ رييس گروه برنامه‌ريزي و تجهيز مراكز راهنماي مشاوره و خانواده ـ نيز از مراجعه 100 هزار نفر از اوليا در مراكز راهنمايي و مشاوره سازمان مركزي انجمن اولياء و مربيان در سال گذشته نيز خبر داد و تصريح كرد: ظرفيت پذيرش اولياي را در اين مراكز بيش از اين است.

وي هزينه مراجعه به اين مراكز و قرار گرفتن تحت مشاوره‌هاي آموزش و پرورش را نيز براي نيازمندان در مناطق محروم رايگان اعلام و يادآورشد: تعيين مبلغ مشاوره در اين مراكز بر عهده شوراي انجمن اوليا و مربيان استان است، اما غالبا هزينه اين مراكز از چهار هزار تومان به ازاي هر جلسه 45 دقيقه‌اي مشاوره تجاوز نمي‌كند.

همچنين محمود يالوي ـ مدير آموزش تحقيقات و تاليفات سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان ـ نيز از پوشش دو ميليون و 332 هزار و 920 نفر در سال گذشته تحت پوشش كلاس‌هاي آموزش خانواده و قرار گرفتن يك ميليون و 200 هزار نفر تحت پوشش اين آموزش‌ها در چهار ماه اخير خبر داد و اعلام كرد: 12 هزار مدرس از نيروهاي رسمي آموزش و پرورش، مسووليت كلاس‌هاي آموزش خانواده آموزش و پرورش را برعهده دارند.

وي كلاس‌هاي آموزش خانواده را داراي سرفصل‌هاي متعدد خواند و اعلام كرد: در كل دوره‌هاي تحصيلي 42 ساعت آموزش عمومي براي اوليا شامل هشت ساعت در پيش‌دبستاني، 12 ساعت در ابتدايي، 12 ساعت در راهنمايي، 10 ساعت در متوسطه برگزار مي‌شود كه در كنار آموزش‌هاي عمومي كه به همه استان‌ها ابلاغ شد، آموزش‌هاي تخصصي نيز در اختيار اوليا قرار مي‌گيرد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن