تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813352411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خرمشهر، جمعيت: 70 ميليون نفر!


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: شهرستان خرمشهر با مختصات 48 درجه و 11 دقيقه طول جغرافيايي و 30 درجه و 25 دقيقه عرض جغراقيايي، با مساحتي در حدود 4552 كيلومتر مربع در منتهي‌اليه جنوب‌غربي ايران در استان خوزستان واقع است. رود كارون از ميان آن مي‌گذرد و اين شهرستان را به دو قسمت غربي و شرقي تقسيم مي‌كند.

خرمشهر در ساحل شرقي كارون واقع است در محلي كه كارون با پيوستن به شط‌العرب، اروندرود را تشكيل مي‌دهد. در همين نقطه عيلاميان شهري به نام"ناژيتو" بنا كرده بودند. سال‌ها بعد هخامنشيان شهر ديگري به نام "آگينس" را در اين منطقه بنا نهادند. پس از گذشت قرن‌ها و قبل از ورود اسلام به اين منطقه، شهري به نام

"بارما" وجود داشته است كه در زمان خلافت عمر بن خطاب به "بيان" تغيير نام داده است.

با ويراني شهر "بيان" در جايي نزديك ويرانه‌هاي آن در بخش غربي رودخانه كارون، شهر كوچكي به نام "محرزي" بنا شد كه اكنون نيز وجود دارد و بخشي از شهرستان خرمشهر مي‌باشد. "محرزي" ساليان درازي بندرگاه كشتي‌هاي بازرگاني و پايگاه داد و ستد بود. با گسترش بخش شرقي رودخانه كارون بعد از چندين سال، نام "محمره" به خود گرفت. در مورد وجه تسميه "محمره" در بعضي از كتب تاريخي آمده است كه چون در بعضي از مواقع رود كارون سرخ‌رنگ مي‌شود آن را ماءالحمرء (آب سرخ) نام نهادند و به اين نام تا سال 1314 هجري شمسي خوانده مي‌شد تا اينكه فرهنگستان نام آن را به "خرمشهر" تغيير داد و تاكنون به همين نام معروف است.

خرمشهر، اين شهر آباد، خرم و زيبا، در سال 1359 هجري شمسي مورد تاخت‌وتاز سربازان رژيم بعثي عراق قرار گرفت و سرانجام پس از 34 روز مقاومت دليرانه رزمندگان اسلام و مردم دلاور و شهيدپرور خرمشهر، روز چهارم آبان سال 1359 به اشغال سربازان رژيم بعثي عراق درآمد و به مدت 20 ماه در اشغال آنان بود و خرمشهر پس از 575 روز جدايي و تحمل سايه سنگين اشغالگران، در سوم خرداد 1361 آزاد شد.

منطقه ويژه اقتصادي خرمشهر و بندر خرمشهر، زمين‌هاي كشاورزي مستعد گوشه‌اي از ظرفيت‌هاي بالقوه و توانمندي‌هاي اقتصادي اين شهر محسوب مي‌شود اما آيا وجود صنايع در اين مناطق توانسته است موجب توسعه خرمشهر شود؟ اين پرسش به ذهن مي‌رسد كه روزي فرا مي‌رسد كه چشم مردم خرمشهر به جاي دوخته شدن بر روي تركش‌هاي به‌جا مانده از جنگ بر ديوارهاي شهر، به خرمشهري آباد معطوف شود؟

محمدرضا آملازاده، فرماندار خرمشهر، در آستانه بيست‌وپنجمين سالگرد آزادسازي خرمشهر، با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خوزستان، در اهواز، درباره مشكلات و عقب‌ماندگي‌هاي اين شهر پس از 25 سال آزادي اظهار داشت: با وجود بازسازي‌هاي صورت گرفته از سوي مديران پيشين، هنوز 80 درصد زيرساخت‌هاي خرمشهر در زمينه آب و فاضلاب نياز به بازسازي دارد. پساب فاضلاب به دليل اصلاح نشدن سيستم‌هاي موجود وارد خانه‌هاي مردم مي‌شود. آب شرب شهر نيز به دليل شكستگي‌هاي موجود در لوله‌ها داراي اشكالاتي است.

وي با اشاره به گراني مسكن و زمين در خرمشهر، گفت:: 12 هزار نفر در نوبت دريافت زمين و مسكن قرار دارند و حدود 36 هزار نفر نيز در گذشته صاحب مسكن بوده اما مسكن آنها به افراد ديگري واگذار شده كه اين موضوع نيز يكي از مشكلات مردم خرمشهر است.

فرماندار خرمشهر اعطاي امتياز خاص در زمينه كشاورزي براي مردم خرمشهر را از سوي دولت خواستار شد و بيان كرد: در زمان جنگ 2 ميليون اصله نخل در خرمشهر موجود بوده كه در حال حاضر اين رقم به 400 هزار اصله رسيده است. همچنين زماني جزيره مينو سكونت‌گاه پرندگان مختلفي بوده كه در حال حاضر به دليل ايجاد خاكريزها به مانند گذشته نيست و با مشكل مواجه مي‌باشد. دولت بايد در خرمشهر سرمايه‌گذاري كند تا زمين‌هاي كشاورزي احيا شود.

وي ادامه داد: خرمشهر داراي 50 هزار هكتار زمين است كه بايد تسطيح شوند. به اين منظور بايد 80 درصد هزينه آن را دولت و 20 درصد باقيمانده را كشاورزان بپردازند كه كشاورزان نمي‌توانند آن هزينه را تامين كنند. دولت بايد امتياز خاصي به مردم در زمينه كشاورزي بدهد. خرمشهر تا قبل از جنگ بزرگترين توليد كننده‌ي گوشت مرغ بوده اما امروز بايد 75 درصد گوشت مصرفي خود را وارد كند و در زمينه گوشت قرمز نيز چنين وضعيتي دارد.

آملازاده ادامه داد: از جمعيت 150 هزار نفري خرمشهر 20 درصد ساكن در روستاها و باقي شهرنشين هستند و همه از نظر معيشتي با مشكل مواجهند. قشر وسيع مستضعفي در شهر وجود دارد و عمده‌ آنها داراي مشكل بيكاري‌اند. اقشار ضعيفي در خرمشهر وجود دارد كه از نظر روحي و جسمي در وضعيت خاصي به سر مي‌برند. خانواده‌هاي جواني نيز هستند كه تا پيش از اين در خانه پدري خود بوده‌اند اما خانواده ديگر پذيراي آنها نبوده و آنها مجبور به تخليه هستند و سكونت‌گاه جديدي براي زندگي ندارند.

آملازاده بيان كرد: تعداد زيادي از افراد ساكن در خرمشهر تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و بهزيستي نيستند و از سويي ديگر بيكار و فاقد منبع درآمدند. بندر خرمشهر منبع درآمد اكثر مردم در گذشته بوده است. در حال حاضر تنها 9 اسكله در بندر خرمشهر فعال شده و در حال بازسازي ساير اسكله‌ها هستيم.

وي تصريح كرد: به خرمشهر آن زمان كه بايد رسيدگي مي‌شد، رسيدگي نشده ‌است. به عنوان نمونه يك‌هزار و 300 ميليارد تومان اعتبار براي بازسازي بم در نظر گرفته شد اما به خرمشهر با وجود آوارگي مردم به اين صورت توجه نشد و اين در حالي است كه هم اكنون خرمشهر به اقتصاد كشور كمك مي‌كند.

فرماندار خرمشهر در گفت‌وگو با ايسنا ادامه داد: اقداماتي از قبيل اجراي برخي پروژه‌ها در خرمشهر از جمله ريل‌گذاري راه‌آهن اين شهر در حال اجراست. اما بايد قبل از عملي كردن اين اقدامات، مشكلات معيشتي مردم حل شود. با وجود اجراي پروژه‌هايي همچون ايجاد شهرك‌هاي صنعتي و كارخانه آرد، بايد 112 پروژه ديگر در اين شهر اجرا شود.

وي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از دغدغه‌هاي مردم اين است كه چرا نيروهاي بومي منطقه در فرصت‌هاي اشتغال‌ ايجاد شده به كار گرفته نمي‌شوند. خوشبختانه در اين زمينه مصوباتي از سوي دولت مبني بر استخدام 50 درصد نيروي بومي در شركت نفت داده شده است. همچنين اگر معافيت گمركي كالا براي مردم خرمشهر در نظر گرفته شود، مي‌تواند در ايجاد اشتغال و آبادي شهر نقش موثري داشته باشد.

آملازاده اضافه كرد: دولت بايد در خرمشهر سرمايه‌گذاري‌هايي در زمينه كشاورزي و ايجاد صنايع بومي داشته باشد. در حال حاضر روزانه بيش از 150 دستگاه كاميون كالا به عراق صادر مي‌شود و ميزان صادرات حدود 50 درصد افزايش يافته است.

هم‌اكنون فرصت صادرات تره‌بار به عراق وجود دارد كه اين اقدام نيز مي‌تواند به نفع مردم خرمشهر باشد. هر چه ارتباط اقتصادي و تجاري با همسايگان خرمشهر را افزايش دهيم امنيت در اين شهر نيز بيشتر خواهد شد.

وي با بيان اينكه هم اكنون فاصله بين بودجه اختصاص‌يافته و نياز واقعي شهر زياد است، گفت: مشكل اصلي خرمشهر بودجه است و فرماندار در سيستم بودجه‌ريزي نقشي ندارد. اما بايد برنامه‌هايي نيز براي تخصيص اعتبار داشت تا اعتبارات به درستي جذب شوند. برنامه‌ريزي براي بازسازي و بهبود وضعيت كنوني خرمشهر بسيار موثر است. وظيفه اصلي فرماندار ايجاد امنيت عمومي در منطقه و نظارت بر ساير دستگاه‌هاست. درحال حاضر اقداماتي همچون توزيع سهام عدالت و فراهم آوردن تسهيلات لازم براي ايجاد بنگاه‌هاي زودبازده به فرمانداري‌ها واگذار مي‌شود و اين در حالي است كه امكانات و ابزار به آنها داده نمي‌شود. امكانات فرمانداري محدود است.

وي عنوان كرد: منطقه آزاد اروند تاكنون تاثيرات منفي از جمله افزايش قيمت زمين را در پي داشته است. به عنوان نمونه برخي دلالان زمين را با قيمت كم از مردم منطقه خريداري مي‌كنند و بازار سياه ايجاد كرده‌اند.

آملازاده با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي صورت گرفته در شهرستان خرمشهر خاطرنشان كرد: جوانان خرمشهر متدين هستند. در حال حاضر كانون‌هاي فرهنگي قرآن به صورت خودجوش ايجاد شده‌اند. بايد تفسير و تكريم قرآن را به مدارس انتقال دهيم. زيرا آشنايي بيشتر با مفاهيم و معاني قرآن تاثير بسزايي خواهد داشت. بايد جشنواره‌هايي در اين زمينه برگزار كنيم كه اين اقدام مي‌تواند تاثير مستقيم بر روحيه افراد داشته باشد. بافت فرهنگي مردم مستعد است و حسينيه‌ها و مساجد ايجاد شده نيز به دليل گرايشات مردم است.

وي با بيان اينكه هم‌اكنون در حال مين‌روبي مناطق هستيم، گفت: بازسازي در خرمشهر تمام شده و املاكي كه در حال حاضر در سطح شهر به صورت دست‌نخورده باقي مانده، املاكي است كه به دليل مجهول بودن مالكان آنها داراي مشكلات قانوني است.

وي يادآور شد: اعتبار مصوبات سفر هيأت دولت در بودجه سال 86 تخصيص مي‌يابد. دولت نهم براي بهبود وضعيت خرمشهر سياست‌هايي را تدوين كرده است. خرمشهر توانسته 24 ميليارد تومان از دولت نهم اعتبار جذب كند اما اين ميزان اعتبار تنها براي ايجاد اشتغال نبوده بلكه مقداري از آن براي پايداري ساير پروژه‌ها بوده است. همچنين بنگاه‌هاي اقتصادي نيز نتوانسته‌اند قشر زيادي را كه بيكار هستند زير پوشش خود قرار دهند.

فرماندار خرمشهر با تشريح برنامه‌هاي سالروز آزادسازي خرمشهر، توضيح داد: در اين روز مانورهاي نمادين و جشنواره‌هايي از سوي دستگاه‌هاي مختلف اجرا مي‌شود. همچنين ايستگاه‌هاي صلواتي برپا و برنامه‌ صندلي داغ به همين مناسبت اجرا خواهد شد. پروژه ساخت نيروگاه گازي در سوم خرداد ماه كلنگ‌زني مي‌شود





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن