واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: دبير هفتمين دوسالانه نقاشي معاصر ايران گفت: ايده گرفتن هنرمند از آثار يك هنرمند ديگر كپيبرداري نيست كه در انتخاب آثار اين دوسالانه نيز به اين نكته توجه داشتيم. به گزارش خبرنگار تجسمي فارس، حبيبالله آيتاللهي دبير هفتمين دوسالانه نقاشي معاصر ايران در دومين روز از همايش اين دوسالانه درموزه هنرهاي معاصر تهران درباره چگونگي برگزاري دوسالانههاي نقاشي و هفتمين دوره آن سخن گفت. آيتاللهي گفت: برگزاري دوسالانهها در ايران قبل از انقلاب و حدود 45 سال پيش آغاز شد كه بعد از سه دوره برگزاري به دليل مسائل سياسي كشور به تعطيلي انجاميد. بعد از انقلاب و در دوره مديريت «حاج سيدجوادي» من طرحي را براي تجديد حيات دوسالانههاي تجسمي به ايشان ارائه كردم كه مورد قبول واقع شد ولي به دوران جنگ تحميلي برخورديم و ايشان تمام بودجه دوسالانه را به حساب جبهه ريختند. وي ادامه داد: بعد از دوران مديريت «حاج سيدجوادي»، آقاي خوشرو معاون هنري شد كه به طرح پيشنهادي من درباره برگزاري مجدد دوسالانهها پاسخ مثبت دادند. در ابتدا تنها دو دوسالانه نقاشي ونگارگري برگزار ميشد كه سه دوره از دوسالانه نگارگري را من اداره كردم و هيچ حقوقي هم بابت آن نگرفتم چون براي هنر كار كردم نه دريافت حقوق. دبير هفتمين دوسالانه نقاشي افزود: بعد از مدتي پيشنهاد كرديم كه دوسالانههاي ديگري مثل تصويرگري كتاب كودك، عكس و... نيز كه مدتي بود برگزار نميشد دوباره از سر گرفته شود كه همين گونه شد. آيتاللهي از طرح دوسالانههاي جهان اسلام هم يادي كرد وگفت: ايده اصلي اين طرح زماني شكل گرفت كه نمايشگاهي با عنوان «حرم امن» درباره كشتار ايرانيان در مكه برگزار شد و مسلمانان بسياري از كشورهاي مختلف در آن شركت كردند و همين نمايشگاه ايده اصلي برگزاري دوسالانههاي جهان اسلام را به ما داد كه البته در آن زمان هنوز فرهنگستان هنر تشكيل نشده بود و بعد از تشكيل فرهنگستان هنر ميرحسين موسوي رييس فرهنگستان از اين ايده بسيار استقبال كرد وبدين ترتيب دوسالانههاي جهان اسلام به راه افتاد. وي افزود: درگذشته درتمامي دوسالانهها و نمايشگاهها تنها پيشكسوتان در هر رشته برنده ميشدند. قصد ما اين بود كه آثار هنرمندان پيشكسوت تنها الگويي باشد براي جوانان و بيشتر آثار جوانان داوري شود كه به اين ترتيب دوسالانهها و نمايشگاههايي كه برگزار شد تبديل به يك استاد خاموش براي جوانان علاقهمند شد. آيتاللهي در ادامه به فعاليتهاي انجمن هنرهاي تجسمي هم اشاره كرد و گفت:انجمن هنرهاي تجسمي مدتي بود كه فعاليت خود را متوقف كرده بود و ما قصد داشتيم كه آن را فعال كنيم به همين دليل نامهاي به وزارت ارشاد نوشتيم و خواستار برگزاري هفتمين دوسالانه نقاشي معاصر ايران شديم كه بعد ازگذشت چند ماه به ما پاسخ مثبت دادند. آيتاللهي گفت: دوسالانهها ملك شخصي كسي نيست و وزارت ارشاد وقتي براي برگزاري دوسالانهها سرمايهگذاري ميكند حق دارد كه بر روند آن هم نظارت داشته باشد كه ما هم اين شرط را پذيرفتيم و قرار شد دوسالانه را برگزار كنيم. وي ادامه داد: درفاصله كوتاهي فراخوان دوسالانه را منتشر كرديم و شگفتآور بود كه تعداد شركتكنندگان شهرستاني بسيار بيشتر از تهرانيها و تعداد شركتكنندگان زن نيز بسيار بيشتر از مردان بود. حدود 8 هزار اثر به دبيرخانه دوسالانه ارسال شد كه از آن ميان حدود 2 هزار اثر پذيرفته شد و به روي ديوار رفت. وي درباره گلايه كساني كه آثارشان دردوسالانه پذيرفته نشده است هم گفت:برخي از آثار در ابعاد بسيار بزرگ و گاه چند لت ارسال شده بود كه امكان قابگيري آن را نداشتيم و مجبور شديم آنها را كنار بگذاريم بنابراين آثاري كه كنار گذاشته شده لزوماً آثار بدي نبودهاند. دبير دوسالانه هفتم نقاشي همچنين درباره نقد آثار هنري گفت: نقد توهين و بياحترامي نيست بلكه براي بهبود كار هنرمند است بنابراين وظيفه منتقد اين است كه سطح تفكر بيننده را بالا ببرد و در مورد نقاط مثبت و منفي كار هنرمند تذكر بدهد. وي به سخني از «دولوز» منتقد فرانسوي اشاره كرد و گفت: دولوز معتقد است كه هنرمند مثل زنبور عسل است كه شهد را از جامعه ميگيرد،استحاله ميكند،نوش شيرين خود را به جامعه ميبخشد كه جامعه از آن رشد ميكند و باز هنرمند اين نوش را دوباره از جامعه ميگيرد. دبير دوسالانه هفتم نقاشي، هنرمند را داراي بينشي فراتر از افراد جامعه دانست و گفت: اين افراد جامعه هستند كه بايد سطح بينش خود را در سطح هنرمندان ارتقاء دهند و اين ارتقاء سطح بينش و تفكر افراد جامعه به عهده منتقد هنري است. آيتاللهي همچنين گفت:ما در دوران گذشته به جز آقاي آغداشلو تقريباً منتقد هنري نداشتيم و به جز تعداد اندك امروز هم نداريم. وي درباره اثر هنري و يا كپي كاري هم گفت: اثر هنري يك موجود آفريده شده است كه ممكن است شبيه يك موجود ديگري باشد بنابراين ايده گرفتن از آثار ديگر هنرمندان كپيبرداري نيست. كپيبرداري نسخه عين به عين يك اثر را ميگويند درحالي كه هنرمند ميتواند ايده كارش را از كار يك هنرمند ديگر بگيرد ولي با افكار و تحليل خود آن را استحاله كند. آيتاللهي در ادامه تأكيد كرد كه در انتخاب و داوري آثار دوسالانه هفتم نقاشي هم به اين نكته توجه شده است. وي درباره نحوه داوري آثار دوسالانه هفتم نقاشي هم گفت: در انتخاب آثار اين دوسالانه همگي بر اين باور بودند كه آثار بسيار خوبي به دوسالانه رسيده است در جريان داوري آثار نيز من رأي دهنده نبودم ولي بر نحوه داوريها نظارت داشتم. زماني كه روي يك اثر سه رأي مثبت و سه رأي منفي بود رأي مثبت ميدادم تا آن اثر با اكثريت آراء به دوسالانه راه پيدا كند و در دورههاي بعدي بتواند آراء بيشتري را به دست آورد. آيتاللهي بسياري از آثار هفتمين دوسالانه نقاشي معاصر ايران را برتر از آثار هنرمندان برجسته نمايشگاههاي فرانسه دانست. وي همچنين خواستار برگزاري جلسات نقد و بررسي آثار هنري شد و گفت:در اين جلسات است كه هنر گسترش پيدا ميكند،هنرمندان نقاط ضعف و قوت آثارشان را ميفهمند وتوان خلاقيت هنرمند تقويت ميشود. آيتاللهي هنرمندان را بهترين خلق خدا دانست و گفت: هنرمند ميآفريند و اين نعمت بزرگي است كه بايد از آن حداكثر استفاده را كرد. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 500]