تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836096566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس از پيشنهاد آيت‌الله جوادي آملي مطرح شد ‌ استقبال صاحب نظران از تدوين جلد دوم «مفاتيح»


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: پس از پيشنهاد آيت‌الله جوادي آملي مطرح شد ‌ استقبال صاحب نظران از تدوين جلد دوم «مفاتيح»


پيشنهاد آيت‌الله جوادي آملي براي تدوين جلد دوم با نام با استقبال صاحب نظران مواجه شده است. ‌
به گزارش فارس كتاب ارجمند حاج شيخ عباس قمي محدث بزرگ و از شاگردان برجسته ميرزا حسين نوري نزديك به يك قرن است كه محل مراجعه اهل ايمان است تا به واسطه آن دست نياز به پيشگاه بي نياز دراز كنند و به بارگاه قدسي خداوند متعال تقرب جويند. ‌اين كتاب كه حاوي ادعيه و اوراد و اذكار نقل شده از جانب 14 معصوم عليهم‌السلا‌م است امروزه در خانه هر ايراني شيعه و بعضا برادران اهل تسنن و دوستداران اهل بيت در كنار قرآن كريم قرار دارد. ‌
مفاتيح‌الجنان نه تنها مورد توجه عموم مردم است بلكه علماي تراز اول هم قدر و جايگاهي رفيع براي آن قائلند؛ مرحوم محمدرضا توسلي خاطره‌ايي از ارتباط امام خميني با كتاب مفاتيح الجنان نقل كرده است كه نشان مي‌دهد تا چه پايه اين كتاب از توفيق برخوردار بوده است. ‌
در سايت مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) به نقل از مسئول دفتر ايشان آمده است: را خوانده باشند!يادم است يك وقت امام از من مفاتيح درشت خط خواستند.براي ايشان تهيه‌كردم. يك روز مانده به فوت ايشان يكي از خانم‌ها به من گفتند: من هم دعاي عدليه را خواندم. يك وقت متوجه شدم امام در يك جاي مفاتيح نشانه‌اي گذاشته‌اند.نگاه كردم ديدم دعاي عهد حضرت مهدي(عج)است كه چون مستحب است چهل روز خوانده شود،ايشان روي كاغذ تاريخ شروع را از هشتم شوال مرقوم فرموده بودند و تا آن روز خوانده بودند!تا اين اندازه امام به دعاها آن هم با انجام خصوصيات و شرايط مقيد بودند.> ‌
شايد همين ارزش و اعتبار و حسن قبول باعث شده است آيت‌الله عبدالله جوادي آملي مفسر قرآن و حكيم متاله همروزگار ما جهت اعتلا‌ي اخلا‌ق و سلوك اجتماعي خواستار تدوين جلد دوم اين كتاب به نام شود. ‌
آيت‌الله جوادي آملي طرح نوشتن جلد دوم كتاب را اولين بار در اسفند سال 85 مطرح كرده بود كه بعد از گذشت يك سال و نيم محقق نشده است. ‌
وي بار ديگر امسال در مقام امامت جمعه شهر قم،قلب تپنده مذهب تشيع، بارديگر و همزمان با هفتادمين سال درگذشت شيخ عباس قمي، گردآورنده كتاب اين مطلب را يادآور و خواستار تحقق آن شدند. ‌آيت‌الله جوادي آملي معتقد است امامان شيعه تمام نيازهاي بشر را پاسخ گفته‌اند و اكنون وظيفه پيروان آن‌هاست كه اين پاسخ‌ها را استخراج و در قالب جلد دوم كتاب مفاتيح منتشر كنند. ‌
استاد جوادي آملي جمعه 21 تير سال جاري در خطبه‌هاي نماز جمعه قم گفته بود: يك بخش‌هاي عبادات و اذكار و زيارات دارد در حاليكه دين تنها اين‌ها نيست. به گفته آيت‌الله جوادي آملي، جلد دوّم جايش خالي است و عده‌اي بايد آن را بنويسند تا معلوم شود دين تنها اين نيست كه ما زيارت بكنيم و ذكري بگوييم. ‌
تأكيد وي بر نگارش جلد دوم بيشتر بر رواياتي است كه به امور روزمره و رفتارهاي فرهنگي ـ اجتماعي مسلمانان مربوط مي‌شود و به همين خاطر نام را براي آن مناسب دانسته است. ‌
اهميت تدوين اين كتاب در نگاه اول و با توجه به گنجينه عظيم روايات و مجموعه‌هاي روايي ضروري به نظر مي‌رسد؛ استاد كريم زماني مثنوي‌شناس و پژوهشگر كه خود گزيده‌ايي از مفاتيح الجنان را با ترجمه خود منتشر كرده است؛ درباره تدوين مفاتيح‌الحيات مي‌گويد: تدوين اين كتاب مي‌تواند مثمر ثمر باشد، مرحوم حاج شيخ عباس قمي كليدهاي بهشت را گفته است، مي‌توانيم اينگونه تعبير كنيم كه كليدهاي دنيوي هم هست و مي‌توان دنيا را با توجه به اخلا‌قيات و الهيات ولو فردا بهشت كرد و مسلما اگر خود جمعي هم داراي اخلا‌قيات و الهيات باشد، جهان ما جهاني الهي و بهشتي مي‌شود. ‌
وي با نام بردن از چند كتاب اخلا‌قي برنوشته علماي گذشته به نياز انسان پرداخت و گفت: انسان جديد يا قديم ندارد، بشر هميشه نيازمند اخلا‌قيات بوده و تقسيم آن به جديد و قديم مغلطه است، انسان بايد حق امانت الهي را ادا كند و اين حق زماني ادا مي‌شود كه عطاياي الهي مانند؛ علم و قدرت را در جهت تهذيب نفس و حيات خود درك بكند و امانت خداوند را حفاظت بكند. ‌
كريم زماني با اشاره به آيه گفت: كفه معنا و ماده در دنياي امروز به هم خورده و همه فعاليت‌هاي بشر براي تن و احتياجات ناسوتي او به كار گرفته شده است. به قول مرحوم شريعتي بشر به رختخواب راحت رسيده اما خواب راحت را از دست داده است و به قول مولوي: عقل سرتيز است ليكن پاي سست/ زانكه دل ويران شده است و تن درست. ‌
كريم زماني كه از منظري عرفاني به اهميت تدوين اين كتاب پرداخته و اخلا‌ق را پايه سير و سلوك توحيدي به شمار مي‌آورد درباره چگونگي تدوين مفاتيح الحيات مي‌گويد: مرحوم شيخ عباس قمي با صداقت باطن مفاتيح‌الجنان را جمع كرده و الگوي وي هم ظاهرا كتاب زادالمعاد علا‌مه مجلسي بوده است و البته در نياز انسان به دعا هم شكي نيست. بنابراين اگر ذوق و علم توامان شود با صدق باطن حتما جلد دو مفاتيح يا همان كليدهاي حيات هم توفيق پيدا مي‌كند. ‌
يحيي يثربي استاد فلسفه و از تحصيلكردگان حوزه‌هاي علميه از منظر ديگري به اشارت آيت‌الله جوادي آملي نگاه مي‌كند و آن را با بينشي فلسفي مي‌كاود و مي‌گويد: به نظر من اينكه ما در كنار مفاتيح الجنان يك كتابي هم ضميمه كنيم كه مربوط به مسائل زندگي باشد، من با اين نگرش موافقم، اما آن را خيلي عرفي و ساده مي‌بينيم، با اين نگرش ما بايد بپذيريم كه مفاتيح يك اصل است در جامعه و بايد در كنار آن چيزي بگذاريم. ‌
استاد دانشگاه علا‌مه طباطبايي (ره) با تاكيد بر اجتماعي بودن دين اسلا‌م مي‌افزايد: ما بايد به و برگرديم، اسلا‌م يك دين فردي نيست بلكه يك دين جمعي است در همان اوايل سوره بقره چند آيه درباره متقين و دو سه آيه درباره كفار داريم و به اندازه هر دو حتي يك مقدار هم بيشتر درباره منافقان ديده مي‌شود. ‌
يحيي يثربي كه به نظر مي‌رسد سعي دارد از گفتار آيت ا... جوادي آملي رمزگشايي كند، اضافه مي‌كند: تكيه بر منافق و حساسيت روي نفاق در اديان دروني و فردي مطرح نيست يعني وقتي دين فردي باشد، من در خانقاه خودم،در خانه و زوايه خودم كار خود را مي‌كنم و كاري به كار اجتماع ندارم.اسلا‌م با معنويت فردي سازگاري ندارد و رهبانيت را مشروع نمي‌داند، حتي نظام پرستش فردي و امثال آن را به رسميت نشناخته و قبول ندارد. ‌
وي تصريح مي‌كند: اسلا‌م دين زندگي اجتماعي و مبارزه است پيامبر هميشه مي‌فرمود دين من رهبانيت ندارد و اگر دلتان رهبانيت مي‌خواهد رهبانيت دين من جهاد است. نه اينكه بنشنيد در يك گوشه‌اي و عزلت پيشه كنيد. بياييد وارد جامعه بشويد حمايت كنيد از حق و حقيقت و مبارزه كنيد با باطل، اين مبارزه از درون و خانواده شما شروع مي‌شود تا شهر و جامعه و كشور تا جامعه جهاني، همه جا هست، هميشه هست. هر روز و هر زمان مي‌تواند عاشورا باشد و همه زمينمان مي‌تواند كربلا‌ باشد. ‌
يثربي تاكيد مي‌كند: پس بنابراين ما بياييم اول در اين كشور كه بحمدالله نظامي الهي مي‌خواهد استقرار پيدا كند، براي فلسفه سياسي اين نظام وقت بگذاريم. اگر فلسفه سياسي آن را بدانيم و اين نظام را پياده كنيم، تكليف همه چيز مشخص است و هيچ لا‌زم نيست، ما بگوييم در كنار اين چه قرار بدهيم در كنار آن چه قرار بدهيم و چه كنيم و چه نكنيم. ‌
يثربي بار ديگر با بيان اينكه در اسلا‌م اين همه حساسيت روي نفاق هست و بر روي آن تأكيد شده است به اين دليل كه نظامي سياسي - اجتماعي است، مي‌گويد: در نظام سياسي - اجتماعي نفاق پدر نظام را درمي‌آورد. اما در نظام فردي من دعاي جوشن كبير مي‌خوانم! خوب بخوانيد يا نخوانيد به من ربطي ندارد. اما در اين نظام اجتماعي اگر من بخواهم به مسئله‌اي عمل كنم؛ فرزند من عمل كند و ديگران عمل نكنند، زندگي من سياه مي‌شود. ‌
وي با اشاره به سلوك اجتماعي امير‌المؤمنين تصريح كرد: علي(ع) نمي‌توانست دعاي كميل بخواند و بگويد معاويه هر كاري مي‌كند بكند علي بايد مي‌آمد اگر كميل در اين مبارزه كوتاهي مي‌كرد كميل را كنار مي‌گذاشت اصل كار مبارزه با ثروت‌هاي باد آورده و برباد رفته، اموال انباشته شده، حكومت‌هاي غاصب و نادرست است.بنابراين ما بايد با سياست اسلا‌م آشنا شويم در سياست اسلا‌م ما بايد در صحنه مبارزه باشيم با كفر كه خيلي ساده و روشن است و مبارزه با نفاق كه بسيار پيچيده است. ‌
يثربي يا بيان اين نكته كه نبايد فكر كنيم كه اگر به قرآن عمل كرديم از ائمه دور شده‌ايم، گفت: اگر ائمه جايگاهي دارند آن جايگاه از قرآن است و از جاي نياورده‌اند، بنابراين ما به نظام اسلا‌م برگرديم تا جايگاه ائمه بهتر شناخته ‌شود جايگاه غلوآميزي كه ما به اينها بدهيم اين جايگاه نه با قرآن سازگار است و نه خود اينها راضيند از آن. ‌
وي با تاكيد بر اين كه يكي از زيبايي‌هاي دين خاتم اين است كه دوباره دين‌سازي نكنيم مي‌گويد: برگشت قرآني به ائمه يعني آنها را اسوه قرار دادن و جا پاي آنها گذاشتن نه اينكه يزيدي زندگي كنيم و چون دست به دامن علي (ع) دراز مي‌كنيم انتظار داشته باشيم خطايمان ناديده گرفته ‌شود. ‌
حميدرضا بصيري استاد حوزه و دانشگاه هم از جايگاه پيشنهاد دهنده وارد بحث مي‌شود تا اهميت آن را نشان دهد وي مي‌گويد: پيشنهاد دهنده (آيت‌ا... جوادي آملي) داراي مقام علمي و معنوي بالا‌يي در حكمت و فقاهت است و شايد در عالم تشيع در وادي تفسير مانند ايشان را نداشته باشيم. بنابراين بايد همه حوزويان و دانشگاهيان با نگاه خاص به اين مطلب توجه كنند و به همين نسبت به جوانب اين پيشنهاد پرداخت. ‌
اين روحاني استاد دانشگاه علا‌مه طباطبايي(ره) با بيان اينكه قصد حضرت آيت‌الله جوادي آملي به هيچ عنوان تعريض به مفاتيح يا ناديده گرفتن جايگاه و اهميت اين كتاب ارزشمند نيست به ارزش‌هاي مفاتيح پرداخت و تصريح مي‌كند: مفاتيح الجنان مرحوم حاج شيخ عباس قمي آن‌قدر با اخلا‌ص نوشته شده كه الا‌ن يك قرن است در خانه‌‌هاي ما در كنار قرآن قرار داده مي‌شود. ‌
استاد حوزه علميه توضيح مي‌دهد: قصد اين نيست كه آن را با قرآن مقايسه كنيم و خداي ناكرده در مورد آن غلو كنيم اما مقام معصوميت گويندگان مفاتيح و اخلا‌ص مرحوم شيخ عباس قمي اضافه شده و موجب شده اين كتاب جايگاهي اين چنيني پيدا كند. ‌
حميدرضا بصيري هم با اشاره به شان مفاتيح در نزد مراجع و علماي بزرگ تشيع با نقل مطلبي مي‌گويد: وقتي از مرحوم آيت‌الله سيدمصطفي خميني پرسيدند امام در تبعيد چگونه اوقات را مي‌گذراند و چه چيزي مطالعه مي‌كند ايشان فرموده بودند امام مفاتيح دوره مي‌كند يعني دائما با مفاتيح محشور هستند. ‌
حميد رضا بصيري در ادامه به اهميت و ارزش دعا پرداخت و با بيان اينكه اين نظر آيت‌الله جوادي‌آملي به هيچ وجه درباره سست كردن جايگاه دعا نيست با تأكيد بر اهميت دعا در حيات انساني و با اشاره به مستندات قرآني گفت: ارزش هر كس در پيش خدا به مقدار دعاهايي است كه انجام مي‌دهد و اساسا نماز دعا است و راه اتصال به خداست. ‌
اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه برخلا‌ف تصور دعا در زندگي‌ها بسيار كم است، مي‌افزايد: در نماز بهترين جايي كه مي‌شود دعا كرد قنوت است روشن است كه ما به راحتي از اين فرصت دعا كردن مي‌گذريم صرف نظر از نمازهاي جماعت در خلوت‌هاي خود هم خيلي اهل دعا نيستم. ‌
وي با ذكر اين نكات به بيان نظر آيت الله جوادي آملي مي پردازد و مي‌گويد:با توجه به اين مقدمات به نظر مي‌رسد مطلبي كه آيت‌الله جوادي آملي قصد دارند به آن توجه دهند اين است كه جاي اخلا‌ق و سلوك درست و روابط خانوادگي و اجتماعي صحيح در زندگي ما كمرنگ است. ‌
حميدرضا بصيري درباره چگونگي تاليف كتاب مفاتيح الحيات مي‌گويد: مي‌توان اين كار را گروهي انجام داد و امروزه كار گروهي خطايش كمتر است و از مقبوليت اجتماعي بالا‌تري هم برخوردار خواهد بود و به نظر مي‌رسد كه اگر يك گروه علمي آن را انجام دهد بهتر است و البته اين مانع كار فردي اهل ذوق نيست. ‌
وي تصريح مي‌كند: اما پيشنهاد ديگر با كسب اجازه از آيت‌الله آملي اين است كه خود ايشان به دليل اينكه متخلق به آداب الهي و اسلا‌مي هستند افرادي را مشخص كنند و آن گروه علمي را خود ايشان هدايت كنند. ‌
اين استاد حوزه و دانشگاه در پايان با استقبال از تدوين مفاتيح الحيات مي‌گويد: بايد از تعجيل پرهيز كرد و با يك فراخوان و كار علمي گسترده امراض اخلا‌قي بشر عصر امروز را به مثابه شناسايي درد و مريضي پيش از هر درماني انجام داد و پس از آن با استفاده از قرآن كريم و سيره و روايات معصومين عليه‌السلا‌م و با نقد و نظر علما و مراجع كتابي جامع تدوين شود.
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 463]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن