تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813351239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصاحبه يك ماهنامه ايتاليايي با آيت الله هاشمي رفسنجاني(2 - پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مصاحبه يك ماهنامه ايتاليايي با آيت الله هاشمي رفسنجاني(2 - پاياني)
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): خبرنگار " ترنتا جورني " از آيت الله رفسنجاني پرسيد : نظر شما در خصوص راه حلي كه طي دو دهه براي لبنان پيدا شده است و درخصوص فلسطيني ها، مذاكرات ميان سوريه و اسراييل ، عراق و افغانستان چيست ؟ ايران چه كاري مي تواند انجام دهد؟


وي در پاسخ گفت : مسايل زيادي وجود دارند، اما مهمترين آن مساله فلسطين است . لبنان در مرحله اول قرار ندارد. وقتي جنوب كشوراز سوي اسراييل اشغال شد يك حزب مقاومت مسلح كه بعدا اسراييلي ها را از آنجا راند تشكيل شد.
اگر اشغالي صورت نمي گرفت دليلي براي ايجاد گروه هاي شبه نظامي مقاومت وجود نداشت . آنها مي گويند كه اگر اسراييلي ها مزارع شبعا را به لبنان پس دهند ، دليلي براي نگه داشتن اين شبه نظاميان وجود ندارد.
در اين كشور كوچك صدها هزار پناهنده فلسطيني نيز زندگي مي كنند كه خود باعث بوجود آمدن مشكلات زيادي براي لبناني ها شده است .
در سوريه ، لبنان ، كرانه باختري اردن و غزه ، فشارهاي شديد و غمباري به خاطر مساله پناهندگان وجود دارد. پنج ميليون پناهنده فرومانده ، ناراحت و مظلوم وجود دارند كه در اين منطقه كوچك خاورميانه زندگي مي كنند.
اين مساله را نمي توان با زور ياتبليغات حل كرد. سوريه شاهد اشغال قسمت بزرگي از جولان است . به عقيده من اگر جامعه بين الملل موفق به حل مساله فلسطين شود ، ساير مسايل ساده تر حل خواهند شد.
در عراق تا زماني كه سربازان آمريكايي حضور دارند مسايل ادامه خواهد داشت ، البته ممكن است بتوانند براي مدت اندكي آرامش نظامي برقرار كنند ، اما موقتي خواهد بود .
افغانستان نيز يقينا تحمل اشغال خارجي را ندارد ، در گذشته روس ها تلاش كردند و نيروهاي آنها در سراسر كشور حضور داشتند ، دولت افغان كمونيست و وابسته به جماهيرشوروي بود ، اما يكي از دلايل سقوط شوروي مساله افغانستان بود . سرانجام اين كشور نيز بايد به ملتش بازگردانده شود .
اگر جهان به ريشه مسايل نگاه كند ، به عقيده من زودتر و بهتر مسايل را حل مي كند.
خبرنگار سپس پرسيد : شما يك آيت الله هستيد به نظر شما گفت و گو ميان مذاهب امروز چگونه مي تواند واقعي باشد ؟
وي پاسخ داد : براساس اصول قرآني گفت وگو ممكن است . (حضرت ) محمد (ص ) زماني در عربستان زندگي مي كرد كه ساير مذاهب با يكديگر همزيستي مي كردند.
راه حل قرآن ، اعتماد كردن به نكات مشترك مذاهب است كه بسيارند. مهم ترين اصل نيز خدا است كه تمام مذاهب به آن باور دارند ، نكته دوم مربوط به نبوت و وظايفي است كه بر عهده پيامبران گذاشته شده است و سوم رستاخيز است كه تمام مذاهب الهي به آن اعتقاد دارند.
تفاوت هايي در روش پرستش و در قوانين اجتماعي مذاهب وجود دارند. اين مانند سيستم هاي سياسي مختلف است ،كه با وجود تفاوت در روش هاي زندگي بدون مساله با يكديگر همزيستي مي كنند.
يا اينكه مانند آنچه نزد شما ميان دين مسيح و يهود اتفاق مي افتد كه براي دو هزار سال در ستيزه بودند.
مسيحيان ، جهودها را قاتل مسيح مي دانند و به همين دليل از آنها نفرت داشتند ، اما بالاخره در عصر ما اين دو مذهب با يكديگر آشتي كردند . امروز نيز با وجود اينكه بحث و جدل وجود دارد ، اما بطور مسالمت آميز زندگي مي كنند .
ما مسلمان ها هيچ مساله اي با مسيحيان ، يهوديان ، هندوها و پيروان كنفوسيوس در چين نداريم و مي توانيم با آنها زندگي كنيم . اختلافات و مسايل دلايل ديگري دارند كه فراتر از عقايد مي روند. اگر مقامات مذهبي با يكديگر به توافق برسند ، ميان مردم نيز توافق وجود خواهد داشت البته مشكل است و نياز به صبر، گشايش و پشتكار دارد.
خبرنگار اشاره كرد كه پاپ در شهر سيدني (استراليا) صحبت از جهاني كرد كه در آن كوير معنويت ، ترس و نااميدي رشد مي كنند ، او دعوت به حفظ رسوم و ريشه ايمان كرد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز گفت : برخي رسوم خوب هستند و بايد به آن پيوست و برخي ديگر خوب نيستند و راه هاي مدرن ديگر بهتر از آن هستند.
ما نمي توانيم كلا به عقب بازگرديم و اصلا به جلو نرويم ، البته نمي توان ميراث كهن را نيز فراموش كرد ، زيرا پايه زندگي بشر است .
خبرنگار پرسيد : سال آينده در ايران انتخابات رياست جمهوري برگزار مي شود . كدام پيشنهاد سياسي مي تواند مورد توافق تمام احزاب سياسي و جامعه براي حفظ و توسعه آن قرار گيرد ؟
هاشمي پاسخ داد : در ايران يك حزب سياسي پرقدرتي كه بتواند بطور مستقل نامزد خود را براي رياست جمهوري معرفي كند ، وجود ندارد . در خصوص شمار احزاب نيز مانند شما در ايتاليا است . جاييكه اغلب دولت هاي ائتلافي تشكيل مي شوند و بلافاصله سقوط مي كنند.
از بدو تاريخ مدرن شما است كه يك دولت در سال عوض مي كنيد. در ايران يكي از نقاط ضعف ما اين است كه هنوز به توان تشكيل احزاب قوي نرسيده ايم .
ما دو يا سه جريان سياسي داريم ، جناح محافظه كار، راديكال و ميانه رو و هيچ كدام از اين سه جريان داراي اكثريت قاطع نيستند.
رويدادها و تبليغات مي توانند يك حزب را نسبت به ديگري در زمان انتخابات كمك كنند، اما هرگز ممكن نيست كه تشكيلاتي كه پيروز شده است به تنهايي همه چيز را اداره كند. در ايران يك نقطه مرجع ثابت وجود دارد كه براي كشور ما اساسي است و آن رهبر عالي است .
بر اساس قانون اساسي يكي از وظايف رهبر مداخله در موارد اختلاف براي هماهنگي سه قدرت (مقننه ، اجرايي و قضايي ) است . در سال هاي اخير هميشه يك جبهه در انتخابات پيروز شد ، نه يك حزب و يا يك شخص و در آينده نيز همين تكرار مي شود و يك ائتلاف راستگرايان ، چپ گرايان و يا ميانه روها پيروز مي شود.
خبرنگار سپس سووال كرد : آيا نياز به اصلاحات قانوني در ايران هست ؟ و در كدام بخش ها ؟
وي گفت : قانون اساسي ما در نخستين سال انقلاب و به سرعت نوشته شد ، به همين دليل بعد ها مسايلي در اجراي آن به وجود آمد و10 سال بعد آنرا اصلاح كرديم .
همه چيز در دست رهبر عالي است كه وقتي اصلاحات را در برخي موارد لازم بدانند ، شخصيت ها، گروه ها و يا نهاد ها را مامور مطالعه در آن خصوص مي كنند و بعد از ارايه پيشنهاد ، اگر در يك همه پرسي مردم موافق آن باشند ، به اجرا گذاشته شود.
فعلا مسايل جدي كه نياز به تسريع به اصلاحات داشته باشند وجود ندارد ، اما نكاتي وجود دارند كه بهتر است اصلاح شوند.
خبرنگار گفت : شما يكي از نزديكان امام خميني (ره ) بوديد ، اگر ايشان امروز اينجا بود ، در باره صلح در جهان و به صلاح كشور چه مي گفت ؟
رفسنجاني پاسخ داد : امام خميني (ره) اكنون زنده نيستند كه بتوانيم بپرسيم . در آن زمان خوب مي دانستيم كه آرزوي صلح داشتند و نه جنگ .
در آخر عمرش وصيت نامه بسيار قوي نوشت . و آنرا به ما داد تا از آن در پارلمان نگهداري كنيم . هيچكس نمي دانست كه درآن چه نوشته شده است و تنها پس از مرگ او باز و منتشر شد .
امام در وصيت نامه اش بر روي جزئيات و يا چيزهاي كوچك پافشاري نكرد ، بلكه در آن به موضوعات كلي اشاره و توصيه كرد.
به هرحال اكثر ما ( رهبراني كه امروز در قدرت هستند ) كه شاگردان او هستيم مي دانيم كه آرزوي او چه بود و چگونه مي بايست رفتار كنيم تا او راضي باشد.
البته رويدادهاي تاريخي هميشه يك جور نمي ماند و بايد بر پايه نيازهاي جديد تصميم گيري شود. من به عنوان مثال مانند بسياري از شاگردان او عقيده دارم كه درگيري هاي فعلي و تنش ها به نفع بشريت ، دين و حتي كشور ما نيست در اين شرايط هر طرفي اكثر منابع خود را از دست مي دهد و اين هزينه گزافي براي بشر دارد . هيچكس پيروز نخواهد شد و همه متحمل زيان مي شوند.
اروپام ** 315 ** 2171**1440**1516
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن