واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تجسمی - عباس کیارستمی در عکاسی هم نگاه خاص خود را دارد و همین باعث میشود تا تصاویر واقعی در مقابل دوربین او رنگی از انتزاع پیدا کنند. مریم آموسا: عباس کیارستمی نزدیک به 26 سال است که به طور حرفهای عکاسی میکند و نمایشگاههایش هم چه در داخل و چه در خارج از کشور همواره با استقبال روبرو میشود. عکس های او درفاصله 10 سال گذشته دربرخی گالری مهم جهان از جمله موزه لوورپاریس و گالری هنرمدرن نیوبورک به نمایش گذاشته شده اند.کیارستمی عکسهایش را بیشتر نتیجه علاقهاش به طبیعت میداند تا گرایش به قاب و تصویر. او معمولا ترجیح میدهد درباره عکسهایش سکوت کند تا عکسها بی واسطه با مخاطب سخن بگویند. انتشار منظم عکسها به صورت مجموعهبه گفته بهمن پورمدیرنشرنظر، عباس کیارستمی ازمدتی پیش برای انتشار مجموعه ای ازآثارش که شامل کتابهای عکس، مجموعه شعرها و مجموعه ازگزیده شعرهای شاعران ایران است با این نشروارد تعامل شده است.این همکاری درحوزه کتاب عکس با انتشار چهار عنوان کتاب «کلاغها ودرختها»، «سفید برفی»، «دیوارها» و «پنجره ای رو به حیات» همراه خواهد بود. دو کتاب «کلاغها و درختها» و «سفید برفی» طی هفته گذشته منتشرشدهاند و توزیع آنها درکتاب فروشیها آغازشدهاست.همچنین دو کتاب «دیوارها» و «پنجرهای رو به حیات» نیز پس ازاخذ مجوز ازوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشرخواهند شد. کلاغ ها و درخت هاکتاب «کلاغ ها ودرختها» دربرگیرنده مجموعهای ازعکسهای عباس کیارستمی با موضوع درخت و کلاغ است که کیارستمی در یک مقطع زمانی خاص، این مجموعه را در کاخ سعدآباد عکاسی کردهاست.به گفته «علیرضا سمیع آذر» که مقدمهای به زبان انگلیسی برروی این کتاب نوشته «دراین عکسها شاهد رژه رفتن درختان در مقابل دوربین هستیم که گاه با سایه درختان نیزهمراه میشود، بازی نور و سایه درزمینه چمنزار و البته یک عنصر کوچک و پایدار که جایگاه خاصی در تصویر دارد، یعنی کلاغ سیاه و سفید.»کلاغها درعکس های این مجموعه از جایگاه ثابتی برخوردارهستند، برخلاف بسیاری از عکاسان که کلاغها را درقابهایی که درحال پرواز و یا برروی سیم خاردار یا تارهای سیم برق به تصویر کشیدهاند، کیارستمی دراین مجموعه از کلاغها به عنوان عنصرثابت و ساکنی درقاب تصویر بهره بردهاست که گاه درمقابل عظمت درخت بسیار خرد و کوچک نیزجلوه میکنند.حضور بزرگ نمایی شده درختان با تنه های عظیم که گاه بخش عمده ای از قاب عکس را به خود اختصاص دادهاند، حتی موجب نشده که کلاغ ساکن و ایستای کیارستمی نگاه مخاطب را به خود جلب نکنند.سمیع آذرمعتقد است که «کیارستمی هرگز برای به نمایش گذاشتن کلاغها دراین تصاویر به نقاط طلایی تصویرتوجه نکرده و حتی از بازیهایی که یک عکاس ممکن است با نور بکنند، بهرهای نبردهاست، اما اگرقرار باشد برای این مجموعه همچون سایرمجموعههای عباس کیارستمی عنوانی انتخاب کنیم، بی شک این عنوان کلاغ خواهد بود.»کلاغ درفرهنگ ایرانی و جهان با راز و رمزهای استعاری بسیاری همراه است و کیارستمی با دانشی که درباره فرهنگ ایران و جهان دارد، بی شک به این موارد نیزتوجه داشته است . همین مساله باعث میشود که خوانشهای متعددی از عکسهای کیارستمی داشته باشیم.سمعیع آذرمیگوید: «درعکسهای کلاغ و درختها آسمان به هیچ وجه معلوم نیست و دراین مجموعه هرگز از پرواز کلاغها خبرداده نمیشود وبافت عظیم درخت ها به تصویر بعد انتزاعی میدهد. بخشی از این نگاه را درعکسهای کیارستمی باید مدیون گرایش و علاقه او به نقاشی بدانیم.»با توجه این که نشر نظر قصد دارد این کتاب را دربازارهای جهانی نیزعرضه کند، مقدمه وتمام توضیحاتی را که به صورت کوتاه درکتاب آورده شدهاند، به زبان انگلیسی منتشرکردهاست.کتاب «درختها و کلاغها» به صورت تمام رنگی درقطع 27 در27 سانتیمتر و با قیمت 32 هزارتومان منتشرشده است.سفید برفیکتاب «سفید برفی» رد برگیرنده مجموعهای ازعکسهای سفید وسیاه عباس کیارستمی است که در طول سالهای گذشته درطول سفرهایی که او درجاده های ایران درروزهای برفی داشته عکاسی شده. درختها دراین مجموعه همچنان ازدغدغه های کیارستمی به شمارمیروند.پیش ازاین نیز 50 قطعه ازعکسهای این مجموعه با همین عنوان درگالری راه ابریشم و موزه هنرمدرن نیویورک به نمایش گذاشته شدهاند.این کتاب با گرافیک «سیامک فیلی زاده» طراحی وآماده سازی شده است و درقطع 30 در 30 و با قیمت 50 هزار تومان ازسوی نشر نظر منتشر شده است.درخت در آثارعباس کیارستمیدرخت درآثارتصویری عباس کیارستمی ازجمله فیلمهای داستانی و مستند ، پوستر و عکسهای او حضورجدی و همیشگی دارد. البته پیش ازکیارستمی، سهراب سپهری درنقاشی و شعرهایش به درختان نگاه ویژه ای داشت؛ اما کیارستمی در چند دهه اخیر با نگاه منحصر به فرد خود به درختها پرداختهاست.پنجره ای رو به حیاتکتاب «دیوارها» مجموعهای ازعکسهای عباس کیارستمی با موضوع دیوار است. دیوار، پنجره و قابدر قاب بودن ازجمله مواردی است که درعکس های این مجموعه حضور معنا داری دارند.کیارستمی همواره قصد دارد ازقاب کوچکی که گاه پنجره اتومبیل او درباران و یا برف است و یا پنجره یک خانه قدیمی و یا دهلیز یک خانه روستایی است؛ مخاطب را درپس تصویر با دنیای دیگری که گاه بارها ازمقابلش گذشته و به آن اعتنایی نکرده روبرو کند.در واقع کیارستمی با دیدن این نادیدنیها و دیدنی کردن آنها درقالب عکس، ما را به دیدن این تصاویر دعوت میکند.درعکس های کیارستمی گاه از دل یک اتاق خرابه، تصویرترکها، فرو ریختگی گچ دیوار و اجزای دیگرچنان ما را درگیر ماجرای عاطفی میکنند که گویی قلب اتاق همچنان برای دیدن تصویری از سبزی و روشنی میتپد.فضاهایی که کیارستمی از آنها برای مجموعه «پنجره ای رو به حیات» عکاسی کرده بیشتر روستاهای فراموش شده و یا مناطق دور افتادهای هستند که کمترشاهد حضور آدمها در آن هستیم، هرچند که ردپای آنها درعکسها به چشم میخورد.کیارستمی برای رسیدن به این فضا درعکسهایش به بهترین شکل ممکن ازامکانات دوربین دیجتال و تکنیکهای عکاسی بهره گرفته است.12 قظعه از مجموعه عکسهای پنجره ای رو به حیات او دراردیبهشت ماه سال گذشته در گالری گلستان به نمایش گذاشته شدند. با توجه به قیمت بالایی عکسهای کیارستمی درحراجیها، او کمتر درایران اقدام به فروش عکس هایش میکند. کیارستمی شاعرعباس کیارستمی که پیش ازاین دومجموعه شعر«همراه با باد» و «گرگی درکمین» را منتشرکرده بود، بزودی سومین مجموعه شعرش را از سوی نشرنظرروانه بازار کتاب میکند. این مجموعه هم اکنون درانتظارمجوزاست. این مجموعه نیزشامل شعرهایی است که درحال وهوای هایکوهای ژاپنی سروده اند. درشعرهای کیارستمی ردپای شعرکلاسیک ایران کمتردیده میشود.کیارستمی حتی این نگاه را درانتخاب شعرهای شاعران کلاسیک چون سعدی وحافظ نیزتعمیم داده و مخاطب را با دنیایی ازتصاویر بکر که گاه ممکن است درنگاه کلی کمتر در شعرهای این شاعران به چشم بیایند، مواجه میکند.کیارستمی همچنن قصد دارد درادامه انتشار کتابهای حافظ و سعدی به سراغ سایر شاعران کلاسیک و معاصرایران برود واین مجموعه را بسط وگسترش بدهد. انتشار دوکتاب حافظ و سعدی به روایت عباس کیارستمی پیش از این واکنش های منفی و مثبت بسیاری را برانگیخت. 52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 579]