تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813395660




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در همايش توسعه و تحول فرهنگ و هنر صورت گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: در همايش توسعه و تحول فرهنگ و هنر صورت گرفت
سرويس ادب و هنر-
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: مقام معظم رهبري از سال هاي نخست رهبري، تهاجم فرهنگي دشمن را مانند ديده باني رصد كردند و به همه مسئولان تذكر دادند، اما امروز به گونه اي رفتار مي شود كه گويي تهاجمي در كار نيست.
دكتر غلامعلي حداد عادل، روز گذشته در همايش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر در تالار انديشه حوزه هنري افزود: رهبري كه در درجه اول شخصيتي فرهنگي دارند، در سال هاي اخير براي ايستادن در مقابل اين تهاجم، «مهندسي فرهنگي» را مطرح كردند كه عنواني پرمعنا و پرمفهوم است اما ما تا چه اندازه به دنبال انجام كار مهندسي فرهنگي كه محصول كار دسته جمعي و هماهنگي بين نهادهاست بوده ايم؟
رئيس كميسيون فرهنگي با اشاره به دو تلقي موجود از فرهنگ كه يكي از آنها فرهنگ را اصل، ريشه و سازنده انسان مي داند و ديگري آن را موضوعي فرعي و جنبي مي شناسد، خاطرنشان كرد: با اين كه رويكرد انقلاب و دين ما به فرهنگ از نوع اول است و آن را ريشه و اصل مي داند، اما متاسفم از اين كه در كشورمان نگاه اول به فرهنگ ضعيف است و بسياري مسئولان را مي شناسم كه در مقام عمل و تصميم گيري، فرهنگ را چنان كه بايد جدي نمي گيرند و وقتي از آنها سؤال مي شود مغالطه مي كنند و بي اعتنايي شان را به آن پنهان مي كنند. حداد عادل رفع مشكل فرهنگي را بر مشكلات اقتصادي، ارجح دانست و با اشاره به اين كه برخلاف تصور رايج در ميان تصميم گيرندگان مملكت، بسياري مشكلات اقتصادي در سايه تغيير بينش افراد توسط فرهنگ رفع مي شود، اظهار كرد: مشكل ما درك درست از جايگاه فرهنگ در كشور است. ما هم تصورمان از فرهنگ غلط است و هم براي كار فرهنگي، مدير فرهنگي تربيت نكرده ايم. بايد همه ما- من و شما- به عنوان سربازان نبرد فرهنگي كه يك رهبر فرهنگي و فرهيخته داريم هر جا مي رويم حرفمان اين باشد كه فرهنگ اصل است و به مسئولان و وزرا و استانداران بگوييم كه قدر تلاش شما براي رفع مشكل معيشتي مردم را مي دانيم اما به فرض كه شما عدالت را تامين كرديد بعد از آن چه؟
وي در اين باره افزود: يكي از جلوه هاي عدالت ساماندهي ذهن و انديشه است نه فقط رسيدگي به نيازهاي جسمي، عدالت در درجه اول حفظ گوهر آدمي است. بسيارند كساني كه مشكل اقتصادي ندارند اما از مشكل فرهنگي رنج مي برند. براي حل مشكلات اقتصادي خيلي وقت ها بايد بينش ها را تغيير داد. بشر حرص مي زند و در مقابل اين حرص بايد مفهوم قناعت را به عنوان فرهنگ و ارزش تثبيت كرد. با اين همه آيا در جامعه ما درباره حرص و قناعت بحث مي شود؟
حداد عادل در بخش ديگري از سخنان خود پيروزي انقلاب اسلامي را نشان دهنده قدرت يك فرهنگ معرفي كرد و يادآوري كرد: ما بايد اين فرهنگ را كه علت اساسي پيروزي انقلاب اسلامي است درك كنيم و بدانيم آنچه علت پيروزي ما بوده، همان مي تواند علت دوام پيروزي مان باشد و در صورتي كه نگاه ما به فرهنگ از نوع اول به نوع دوم كه آن را فرعي مي داند تغيير كند اين پيروزي را از دست خواهيم داد. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در پايان، همايش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر را «پرداختن به فرهنگ با نگاهي به دور از شتابزدگي» توصيف كرد و با گله از عدم حضور نهادهايي كه مي بايست در آن شركت مي كردند، گفت: اميدوارم پيام اين همايش اين باشد كه فرهنگ اصل است، ما در برابر تهاجم فرهنگي قرار داريم و بايد با مهندسي فرهنگي با اين تهاجم مقابله كنيم و البته بر ضعف خود در همه اين عرصه ها نيز آگاه باشيم.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن