تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813389949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حداد عادل: مسئولين با فرهنگ در حد رفع تكليف رفتار مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: حداد عادل: مسئولين با فرهنگ در حد رفع تكليف رفتار مي‌كنند
جام جم آنلاين: دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس صبح امروز دوشنبه در مراسم آغاز نخستين همايش ملي توسعه و تحول در فرهنگ و هنر از غيبت مديران فرهنگي در همايش گلايه كرد و گفت:مسئولين با فرهنگ در حد رفع تكليف رفتار مي‌كنند.


به گزارش خبرگزاري مهر ، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس به عنوان نخستين سخنران اين همايش در تالار انديشه حوزه هنري دو تلقي از فرهنگ را براي دانشگاهيان، مديران سازمان تبليغات و رئيس و مديران حوزه هنري برشمرد و افزود: مقام معظم رهبري از سال‌هاي نخست رهبري تهاجم فرهنگي دشمن را مانند ديده‌باني رصد كردند و به همه مسئولان تذكر دادند. اما امروز به گونه‌اي رفتار مي‌شود گويي كه تهاجمي در كار نيست.

وي افزود: رهبري كه در درجه اول شخصيتي فرهنگي دارند، در سال‌هاي اخير براي ايستادن در مقابل اين تهاجم «مهندسي فرهنگي» را مطرح كردند كه عنواني پرمعنا و پرمفهوم است. اما ما تا چه اندازه به دنبال انجام كار مهندسي فرهنگي بوده‌ايم كه محصول كار دسته جمعي و هماهنگي بين نهادهاست؟

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به دو تلقي موجود از فرهنگ كه يكي از آنها فرهنگ را اصل، ريشه و سازنده انسان و ديگري آن را موضوعي فرعي و جنبي مي‌داند، خاطرنشان ساخت: با اينكه رويكرد انقلاب و دين ما به فرهنگ از نوع اول است، اما متاسفم از اينكه در كشور نگاه به فرهنگ ضعيف است و بسياري مسئولان در مقام عمل و تصميم‌گيري فرهنگ را چنانكه بايد جدي نمي‌گيرند و وقتي از آنها سئوال مي‌شود مغالطه و بي‌اعتنايي‌شان را پنهان مي‌كنند.

حداد عادل رفع مشكل فرهنگي را بر مشكلات اقتصادي ارجح دانست و با اشاره به اينكه برخلاف تصور رايج در ميان تصميم‌گيرندگان مملكت بسياري از مشكلات اقتصادي در سايه تغيير بينش افراد توسط فرهنگ رفع مي‌شود اظهار داشت: مشكل ما درك درست از جايگاه فرهنگ در كشور است. ما هم تصورمان از فرهنگ غلط است و هم براي كار فرهنگي مدير تربيت نكرده‌ايم.

نماينده مردم تهران در مجلس هشتم گفت: بايد همه ما ـ من و شما ـ به عنوان سربازان نبرد فرهنگي كه يك رهبر فرهنگي و فرهيخته داريم هر جا مي‌رويم حرفمان اين باشد كه فرهنگ اصل است و به مسئولان و وزرا و استانداران بگوييم كه قدر تلاش شما براي رفع مشكل معيشتي مردم را مي‌دانيم، اما به فرض كه شما عدالت را تامين كرديد بعد از آن چه؟

حداد عادل افزود: يكي از جلوه‌هاي عدالت ساماندهي ذهن و انديشه است نه فقط رسيدگي به نيازهاي جسمي. عدالت در درجه اول حفظ گوهر آدمي است. بسيارند كساني كه مشكل اقتصادي ندارند اما از مشكل فرهنگي رنج مي‌برند. براي حل مشكلات اقتصادي خيلي وقت‌ها بايد بينش‌ها را تغيير داد. بشر حرص مي‌زند و در مقابل اين حرص بايد مفهوم قناعت را به عنوان فرهنگ و ارزش تثبيت كرد. با اين همه آيا در جامعه ما درباره حرص و قناعت بحث مي‌شود؟

وي در بخش ديگر سخنان خود پيروزي انقلاب اسلامي را نشاندهنده قدرت يك فرهنگ معرفي كرد و يادآور شد: ما بايد اين فرهنگ را كه علت اساسي پيروزي انقلاب اسلامي است درك كنيم و بدانيم آنچه علت پيروزي ما بوده، همان مي‌تواند علت دوام پيروزي باشد و در صورتي كه نگاه ما به فرهنگ از نوع اول به نوع دوم تغيير كند كه آن را فرعي مي‌داند، اين پيروزي را از دست خواهيم داد.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در پايان سخنانش همايش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر را «پرداختن به فرهنگ با نگاهي دور از شتابزدگي» توصيف كرد و با گله از غيبت نهادهايي كه مي‌بايست در آن شركت مي‌كردند گفت: اميدوارم پيام همايش اين باشد كه فرهنگ اصل است، ما در برابر تهاجم فرهنگي قرار داريم و بايد با مهندسي فرهنگي با اين تهاجم مقابله كنيم و البته بر ضعف خود در همه اين عرصه‌ها نيز آگاه باشيم.

دكتر حسن بنيانيان ، رئيس حوزه هنري، نيز در اين همايش به نداشتن درك صحيح و درست از فرهنگ و ضرورت آن از سوي مديران ارشد ، مياني و مديران سطوح پائين‌تر اشاره كرد و با ارزشمند خواندن سخنان دكتر حداد عادل گفت: علت اينكه حوزه هنري به فكر برگزاري چنين همايشي افتاد اين است كه نبودن تقاضا براي هنر متعهد بسيار جدي است.

رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در ادامه افزود: رسالت حوزه هنري بهره‌گيري از هنر براي ايجاد تحولات فرهنگي در كشور است. حوزه بايد هنرمندان جوان را شناسايي كند و با فراهم آوردن فرصت براي آنها بتواند با هنر به فرهنگ اسلامي خدمت كند.

بنيانيان با بيان اينكه نگاه حوزه هنري در همايش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر همان نگاه كل‌نگر به فرهنگ است كه حداد عادل در سخنان خود به آن اشاره كرد، مشكلات فرهنگي موجود را ناشي از توجه صرف مسئولان به مشكلات اقتصادي و سياسي دانست و گفت: مسئول ما در نشان دادن ميزان پيشرفت فرهنگي و انساني جامعه ناتوان است، چون نمي‌داند براي گزارش اين عملكرد به چه نهادي مراجعه كند.

وي به تاكيدهاي مقام معظم رهبري بر فرهنگ و مهندسي فرهنگي در سخنراني‌هاي متعدد ايشان اشاره كرد و برگزاري اين همايش را راهي براي رفع خواسته‌ها و نياز فرهنگي جامعه دانست و خواستار تداوم آن شد.

در همايش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر كه تا سه‌شنبه اول مردادماه با حضور انديشمندان، استادان دانشگاه و مسئولان در تالار انديشه حوزه هنري داير خواهد بود، از صاحبان 25 مقاله برتر تقدير مي‌شود و علاوه بر آن گزيده 60 مقاله به همراه رزومه نويسندگان آنها از طريق پوستر در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن