تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819102039




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس از ملي شدن دماوند جهاني مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: پس از ملي شدن دماوند جهاني مي‌شود
جام جم آنلاين: مي‌گويند دماوند در لغت يعني دنياآوند، يعني ظرف دنيا. ايرانيان دماوند را تنها يك كوه مرتفع در دنيا نمي‌دانند، بلكه اين قله را مامني براي تمام هستي مي‌پندارند كه در كشورشان آرام گرفته است. روز گذشته قله دماوند، نماد افتخار و ايستادگي ايرانيان به عنوان نخستين اثر ميراث طبيعي ايران به ثبت ملي رسيد تا رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با قاطعيت در اين مراسم بگويد كه دماوند با ثبت ملي، حتما ثبت جهاني هم مي‌شود.


اسفنديار رحيم مشايي در اين مراسم از اقبال جهاني درباره ثبت جهاني اين نماد عزت و اقتدار ايراني سخن گفت و افزود: ثبت اين اثر وظيفه تك‌تك ايرانيان درخصوص اين كوه كه به عنوان نمادي از ايستادگي به شمار مي‌رود را سخت‌تر مي‌كند زيرا ثبت دماوند مسئوليت ما را به پايان نرسانده و وظيفه دولت، مسئولان و كارشناسان در حفظ و ميراث‌داري اين اثر، خطيرتر شده است.

معاون رئيس‌جمهور ثبت جهاني دماوند را باعث بر افراشته‌ شدن پرچم افتخار و عزت ايرانيان دانست و افزود: هر چند تهيه پرونده ثبت جهاني دماوند بسيار مشكل به نظر مي‌رسد، اما با توجه به بررسي‌هاي صورت‌گرفته، همه نمايندگان جهاني يونسكو، ثبت جهاني دماوند را به حق تاييد مي‌كنند.

او افزود: تمامي مردم ايران بايد با دماوند به عنوان مظهر غرور ايرانيان بيشتر آشنا شوند و تلاش شود تا با توليدات فرهنگي، ادبي و هنري، اهميت اين ميراث طبيعي بيش از پيش براي همگان روشن شود.

همچنين در ادامه اين مراسم، فريبرز دولت‌آبادي معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز طي سخناني گفت: دماوند در ابعاد مختلف زندگي ايرانيان از ادبيات و اسطوره گرفته تا مناظر شهري تهران، اثرگذار است بنابر اين با ثبت آن به‌عنوان يك پديده، ارتباط منطقي آن را مي‌توان به ثبت رساند كه به مراتب ارزشمندتر است.

وي تصريح كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه ثبت آثار طبيعي را در دستور كار قرار داده است، از اين پس به جاي ثبت يك اثر، يك پديده طبيعي را از ابعاد مختلف بررسي و ثبت مي‌كند. محمد ميرشكرايي، رئيس پيشين پژوهشكده مردم‌شناسي ايران نيز در اين مراسم دماوند را آبستن اتفاق‌ها و اسطوره‌هاي تاريخي دانست و افزود: دماوند در اسطوره ايرانيان، نخستين كوهي است كه در مدت 800 سال و در چهار مرحله 200 ساله، از زمين فراز آمده و در جهان فرهنگي ايران همواره مانند يك دژ عمل كرده است.

ميرشكرايي افزود: معمولا ميراث طبيعي در ايران، تاريخ و تقدس دارد و پيشنهاد مي‌كنم كه اگر قرار است اثري از آنها به ثبت برسد، آن را به صورت پديده به ثبت برسانيم.

آرش كوشا، دبير كميته ملي طبيعت‌گردي نيز ميراث طبيعي را يكي از شاخص‌ترين بسترهاي موجود در ايران دانست و گفت: ‌ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني به عنوان نخستين اثر طبيعي ايران در آينده‌اي نه‌چندان دور، مقدمات ثبت جهاني دماوند خواهد بود تا اين اثر نيز به ثبت جهاني برسد.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن