تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813463836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در همايش روز جهانى جمعيت در تهران عنوان شدكاهش ميزان مرگ و مير مادران


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: در همايش روز جهانى جمعيت در تهران عنوان شدكاهش ميزان مرگ و مير مادران
وزير بهداشت و درمان با اشاره به صفررسيدن رقم مرگ و مير مادران در 9 دانشگاه كشور گفت: با اجراى طرح پزشك خانواده در روستاها شاهد كاهش 20 درصدى مرگ و مير مادران و نوزادان هستيم. به گزارش خبرنگار اجتماعى حيات نو، دكتر كامران باقرى لنكرانى در همايش روز جهانى جمعيت در تالار علامه امينى دانشگاه تهران افزود: معمولا تغيير در كاهش مرگ ومير مادران بسيار كند و قابل مشاهده نيست اما با اجراى طرح پزشك خانواده در روستاها و سپس در حاشيه شهرها اميدواريم اين‌گونه اقدامات گسترش يابد.وى ادامه داد: با فعال شدن تيم‌هاى مامايى در دانشگاه‌هاى كشور مرگ ومير مادران به صفر رسيده و اين درحالى است كه در سال گذشته 297 نفر از مادران به دليل عوارض زايمان فوت كرده اند .باقرى لنكرانى گفت: در سه دهه گذشته وضعيت كشور در وضعيت ثبات هرم جمعيتى خود قرار گرفته و همچنان به سمت متعادل شدن حركت مى‌كند به طورى كه ميزان بارورى در سال85، 6/5 درصد بود كه توانستيم آن را به رقم 2 برسانيم.وزيربهداشت و درمان ابراز داشت: خوشبختانه پوشش تنظيم خانواده در كشور به 77 درصد رسيده است واين امر با توجه به مسئله مرگ ومير 99 درصدى مادران در كشورهاى درحال توسعه اهميت مى‌يابد.وى افزود: استفاده از روش‌هاى مدرن باردارى و زايمان در كشور به رقم 7/57 درصد رسيده كه نتيجه آن كاهش مرگ و مير مادران به كمتر از 24 نفر در 100 هزار است كه در سال‌هاى اويل انقلاب 245 نفر به ازاى صدهزار نفر بوده است.لنكرانى گفت: سالانه 515 هزار نفر از مادران بر اثر عوارض زايمان در دنيا فوت مى‌كنند كه 90 درصد كودكانى كه تا قبل از يك سالگى نيز مى‌ميرند به اين مادران تعلق دارند.

وى با اشاره به فوت 11 ميليون كودك زير 5 سال در دنيا ابراز داشت: مرگ ومير مادران، كودكان ونوزادان به دليل بى توجهى به بهداشت بارورى آنان است.وزيربهداشت و درمان گفت: مادرانى كه حاملگى پرخطر در سنين كمتر از 13 سالگى و يا بالاى 35 سالگى را داشته وفاصله باردارى آنان كمتر از 3 سال وهمچنين تعداد فرزندان بيش‌تر از 3 نفر نيز داشته در معرض مرگ ومير قرار دارند.باقرى لنكرانى افزود: تاكيد بر استفاده از روش‌هاى مدرن باردارى با توجه به سلامت باردارى مادران مرگ و مير آنان و كودكان آنها را تا 25 درصد كاهش مى‌دهد.وى با تاكيد بر تطبيق استفاده از روش‌هاى باردارى با فرهنگ كشورمان گفت: وزارت بهداشت با امتداد مراقبت وتنوع بخشى به روش‌ها، به هنگام و بموقع بودن آنها، در دسترس بودن و امكان انتخاب براى مادران و خانواده‌ها خدمات خود را گسترش داده است.

توسعه اندك آرمان‌هاى بهداشت باروري

دبير كل سازمان ملل متحد نيز گفت: آرمان پنجم توسعه هزاره يعنى بهبود بهداشت باروري، بر اين حق تاكيد دارد و در عين حال نشان دهنده كمترين پيشرفت تا به امروز است. بان‌كى‌مون، در پيام خود به مناسبت روز جهانى جمعيت كه در ايران توسط كنت اوبستى نماينده هماهنگ كننده اين سازمان قرائت شد،گفت: 40سال قبل رهبران جهان اعلام كردند كه افراد حق اساسى براى تصميم گيرى آزادانه و مسئولانه در مورد زمان بندى مناسب باردارى و تعداد فرزندان دارند.وى افزود: آرمان پنجم توسعه هزاره يعنى بهبود بهداشت باروري، بر اين حق تاكيد دارد و در عين حال نشان دهنده كمترين پيشرفت تا به امروز است. در اين روز جهانى جمعيت اجازه دهيد اگر مى‌خواهيم با موفقيت به آرمان‌هاى توسعه هزاره دست يابيم بر اهميت حساس تنظيم خانواده تمركز كنيم.

دبير كل سازمان ملل متحد ادامه داد: ميزان مرگ و مير زنان در زمان وضع حمل شاخص صرف نابرابرى بين فقير و غنى هم درون و هم بين كشورها باقى مانده است. ما از قبل مى‌دانيم چه اقداماتى براى رفع نياز‌هاى اساسى بهداشتى زنان در طول دوره زندگى آنان بويژه در دوران باروري، باردارى و وضع حمل بايد صورت پذيرد. 3 مداخله اساسى براى بهبود بهداشت بارورى نياز است، حضور ماماى ماهر در زمان تولد، امكانات براى مراقبت‌هاى اضطرارى زايمان و تنظيم خانواده. حضور بان‌كى مون گفت: تنظيم خانواده مولفه اساسى بهداشت بارورى است زيرا موجب زمان بندى مناسب براى باردارى‌ها مى‌شود. مطالعات نشان مى‌دهد تنظيم خانواده منافع فورى براى زندگى و سلامتى مادران و كودكان آنان دارد. تضمين دسترسى به تنظيم خانواده مى‌تواند مرگ مير مادران را تا يك سوم و تلف شدن كودكان را تا 20 درصد كاهش دهد. وى ادامه داد: منافع تنظيم خانواده براى بسيارى بويژه آنانى كه اوقات سختى در گرفتن اطلاعات و خدمات مورد نيازشان براى برنامه ريزى تنظيم خانواده دارند مانند فقرا، جمعيت‌هاى منزوى و جوانان، دست نيافتنى باقى مانده است. از آنجا كه بيش از يك ميليارد انسان در سنين بين 15 تا 24 سال در حال ورود به سال‌هاى بارورى هستند، درخواست براى تنظيم خانواده افزايش خواهد يافت. دبير كل سازمان ملل متحد گفت: من از دولت‌ها مى‌خواهم به تعهدات خود در كنفرانس بين‌المللى جمعيت و توسعه احترام بگذارند.

در كنفرانس قاهره ملت‌ها توافق كردند تمامى‌زوج‌ها و افراد حق انسانى اساسى دارند كه آزادانه و مسئولانه براى زمان‌بندى مناسب براى باردارى و تعداد فرزندان خود تصميم بگيرند، اما همچنين اطلاعات، آموزش و ابزار انجام آنها را نيز بايد داشته باشند.وى اضافه كرد: همان طور كه ما تلاش‌هايمان را براى دستيابى به آرمان‌هاى توسعه هزاره تشديد مى‌كنيم، اجازه دهيد براى كاهش مرگ و مير مادران نيز اقدام نماييم و دسترسى جهانى به بهداشت بارورى تا سال 2015 را محقق كنيم. اجازه دهيد توجه و منابع عظيم ترى را متوجه اقدام براى بهبود بهداشت و كيفيت زندگى همه مردم نماييم.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن