واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا حجت الاسلام علي مظفري پنجشنبه در همايش پزشكي ، قضايي پيشگيري از وقوع جرم با موضوع پيشگيري از سقط جنين (سقط جنايي) كه با حضور دادستان عمومي و انقلاب كرمانشاه ، رييس دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه و جمعي ازمديران در بيمارستان امام رضا (ع) برگزار شد، افزود: سقط جنين از مهمترين موضوعات جنجالي جوامع بشري در سراسر جهان است و در كشورهاي اسلامي و بخصوص ايران به دليل علقه هاي ديني و فرهنگي و همچنين عواطف انساني اين موضوع از اهميت بيشتري برخوردار است. وي گفت: در مجالس ششم و هفتم به دليل اهميت موضوع كه ريشه در خصايص انساني دارد به فكر تصويب قانون منع سقط جنين افتادند كه در سال 86 اين قانون تصويب شد، كه نشان از اهميت ويژه اين موضوع در جامعه ما داشت و در برهه اي بسيار نگران كننده شده بود، چرا كه جنين و موضوعات مربوط به آن از جمله مسايلي است كه در قرآن صراحتا به آن پرداخته شده است. وي اضافه كرد: در سوره مومنون و در آيات 11 الي 14 مراحل تكون جنين بيان شده كه مرحله آخر آن به عنوان خلق روح ذكر شده است و در همين مرحله است كه خداوند تبارك و تعالي براي اين آفرينش به خودش تبريك مي گويد: فتبارك الله احسن الخالقين. رييس كل دادگستري ادامه داد: قرآن معمولا در بيان احكام به كليات بسنده مي كند اما در مواردي مشاهده مي شود با بيان جزييات به موضوع پرداخته كه يكي از اين موارد مراحل رشد جنين است كه به راحتي مي توان به ارزش و اهميت موضوع از نگاه قرآن پي برد. رييس شوراي قضايي استان در ادامه به تبيين مباني فقهي و قانوني موضوع پرداخت و اظهار داشت: طبق اين ماده علاوه بر اينكه ديه در نظر گرفته شده است در مواردي قصاص هم در پي دارد، اين قانون مبتني بر نظر اكثريت فقهاست، بنابراين يكي از شاخصه هاي مهم قانون مجازات اسلامي همين ماده است كه نشان از اهميتي است كه فقه و قانون به انسان و كرامت انساني مي دهد، فقهي كه به قول امام راحل (ره) تئوري واقعي و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است. حجت الاسلام مظفري سپس به بيان موارد سقط اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: درحقوق جزاي ايران و به پيروي از فقه اماميه سقط جنين ممكن است مانند ساير جنايات وارد برانسان به سه صورت عمد، شبه عمد وخطاي محض اتفاق بيافتد و ملاك عمد و خطايي بودن آن نيز همانند ساير جنايات است و اين ملاكها در مواد 206، 295 و 296 قانون مجازات اسلامي عنوان شده است. رييس كل دادگستري استان سپس در موارد خطاي محض و شبه عمد، چه جنين روح پيدا كرده باشد و چه نكرده باشد، ديه ثابت است كه حسب مورد عاقلة جاني يا خود او شخصاً ميپردازند و در مورد عمدي آن همانگونه كه اشاره شد، نظريه اكثريت فقها بر قصاص است، بنابراين تمام شرايطي كه براي مرگ يك فرد وجود دارد در مورد جنين هم به واسطه ولوج روح با توجه به شرايط در نظر گرفته شده است. وي در ادامه به بيان تاريخي موضوع پرداخت و تصريح كرد: گاهي اعراب جاهلي كه از وجود فرزند دختر خود مطمئن مي شدند با دارو و يا چيزهاي ديگر اقدام به سقط جنين مي كردند كه در چند آيه از كشتن فرزندان خود منع شدند و در بيعت رضوان نيز آخرين مسئله اي كه مطرح شد اين بود كه زنها از كشتن فرزندان خود خودداري نمايند. مظفري در پايان بيان داشت: بنابه مواردي كه به اختصار آمد احساس مي كنم كه زشتي و غيرانساني بودن اين موضوع بر كسي پوشيده نباشد و زشتي اين عمل چنان واضح است كه در جرم بودن آن شكي وجود ندارد و بنابراين شخصي كه مرتكب اين جرم مي شود طبق قانون مجازات خواهد شد. 567
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]