تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836204404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درست مثل اين دايره‌اي ‌كه مي‌كشم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: درست مثل اين دايره‌اي ‌كه مي‌كشم


شاعران- سيداحمد نادمي:
«پايان بندي» در شعر معاصر فارسي، جداي از شباهت‌ها، تفاوت‌هايي كاركردي با «حسن ختام» در سنت شعر فارسي دارد.

وجود يك «شبه تعريف» براي شعر سنتي فارسي، عناصر و صناعات شعري را تعريف پذير مي‌كند و نقش‌هايي مدون و مشخص را به آنها مي‌سپارد. «حسن ختام» نيز از همين قاعده پيروي مي‌كند. از توانايي‌هاي شاعر قصيده‌گو (يا غزلسرا و...) پايان دادن هنرمندانه‌ متني است كه از خرده روايت‌هايي هم‌خانواده اما مستقل پردازش مي‌شود.

اكنون و در زماني كه ادبيات از زيبايي شناسي ارسطويي عبور كرده است، استفاده از عناصر و صناعات شعري در خدمت مفاهيم بنياني هنرهاي كلامي، يعني «ساختار» و «شكل» عمل مي‌كند و علاوه بر ايفاي نقش‌هاي سنتي، كاركردهايي جديد را مي‌پذيرد. «حسن ختام» نيز از اين قاعده پيروي مي‌كند.

در تطوري كه در تاريخ ادبيات به وقوع پيوسته، «پايان بندي»، و يژگي‌هاي «حسن ختام» را حفظ كرده اما با پايبندي اش به شرايط ساختاري و شكلي، اهميتي بيش از اهميت «حسن ختام» در شعر سنتي ايران يافته است. البته بايد اذعان داشت كه اين اهميت هنوز در متون نظري و انتقادي، تبييني در خور نداشته است.

ضياءالدين ترابي در شعرهاي اخيرش توجه جدي به «پايان بندي» دارد. در شعر «دايره» كه از شعرهاي منتشر نشده‌ اوست و در جلسات نقد شعر حوزه‌ هنري قرائت شده، «پايان بندي» نقش «معنا دهنده» را در شعر پذيرفته است:
نه، اين تابلويي كه تو كشيده‌اي اصلا ً به درد من نمي‌خورد.
گفته بودم كه جنگل بايد بين كوه و دريا باشد
با جاده‌اي كه از وسطش مي‌گذرد
و پرنده‌ها حتما ً يك بالشان سمت كوه باشد و
يك بالشان سمت دريا
نه اين طور كه تو كشيده اي
با اين پرنده‌هايي كه معلوم نيست
از كجا مي‌آيند و به كجا مي‌روند
با اين درياي برآمده از وسط جنگل و
اين كوه‌هاي دور و برش
و جاده‌اي كه بيرون متن افتاده است
گرداگرد جنگل
درست مثل اين دايره‌اي كه مي‌كشم
اين جا وسط دريا
كه هم مي‌تواند نمادي از خورشيد باشد
هم نمادي از خردِ تو
«پايان بندي» اين شعر، حاوي كانون معناي آن است. واژه‌كليدي «خرد» كه در شعرهاي ترابي كم سابقه است وظيفه‌ معنا كردن شعر را انجام مي‌دهد.

از ابتداي شعر شروع كنيم:شاعر، معترض ِ حاصل كار يك نقاش است كه منظره‌اي را خلافِ خواست و ديكته شاعر پديد آورده است. شاعر، منظره‌اي را مي‌خواهد كه مرزهايي مشخص دارد؛ جنگل كه جاده‌اي از وسطش مي‌گذرد، فاصل كوه و درياست. پرنده‌ها، در پروازي فرمايشي، جهت نماي كوه و دريا هستند، منظره‌اي با اجزايي كنترل شده، ترسيم يك نظام محافظه كار، اما نقش نقاش، دريايي دارد برآمده از وسط جنگل و جاده‌اي كه دايره‌اي است گرد جنگل. پرنده‌هاي نقاشي‌ پروازي دلخواه دارند و از نشانه گذاري كوه و دريا اعراض مي‌كنند. نقاش طبق قراردادهاي خودش منظره را سامان داده است.

با اين همه، شاعر منظره نقاش را تخطئه نمي‌كند و با دايره‌اي كه وسط دريا مي‌كشد به روشني بيشتر آن تاكيد مي‌كند و هم خورشيد را در منظره قرار مي‌دهد و هم از خرد نقاش سخن مي‌گويد.

واژه ‌ «خرد» جداي از خويشاوندي حروف با واژه «خورشيد»، از خويشاوندي معنايي نيز با آن (در فرهنگ ايراني) بهره مي‌برد. به همين سبب، همنشيني اين دو واژه در يك توازي تصويري در پايان بندي اين شعر، از شائبه‌ كنايه آميز بودن واژه «خرد» و تزريق طنز به لحن شعر جلوگيري مي‌كند.

نتيجه اينكه شاعر در انتهاي شعر به خردمندي نقاش صحه مي‌گذارد. با اين وصف، از خواست و اراده خود به نفع خواست و اراده نقاش صرف‌نظر مي‌كند. با اين تحليل، شعر «دايره»، شعري است در ستايش آزادي هنرمند در بيان انديشه‌هاي خود.مي توان زاويه ديد را عوض كرد و به جاي انكشاف معناي فعل هنري و كار هنرمند، به اثر هنري (هم اثر بالقوه‌اي كه خواست شاعر است و هم اثر بالفعلي كه كنش نقاش پديد آورده است) نگاه كرد و با مقايسه و ارزيابي آنها به داوري نشست اما در اين نگاه نيز، پايان بندي شعر به همان نتيجه سابق – كه بر آزادي هنرمند تاكيد مي‌كند – فرمان مي‌دهد.
چنين است كه «پايان بندي» نقشي ساختاري در شعر «دايره» ايفا كرده است.

تاريخ درج: 11 تير 1387 ساعت 09:55 تاريخ تاييد: 11 تير 1387 ساعت 12:42 تاريخ به روز رساني: 11 تير 1387 ساعت 12:39
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن