تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813345893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشگاه اسلامي كنگو؛ مركزي براي گفتمان‌ ديني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: دانشگاه اسلامي كنگو؛ مركزي براي گفتمان‌ ديني
گروه بين‌الملل: دانشگاه اسلامي «يونيكو»، تنها دانشگاه اسلامي كنگو و مركزي علمي و فرهنگي است كه با برگزاري همايش‌هاي مشترك با مسيحيان به معرفي تعاليم اسلامي كمك شاياني مي‌كند.
«محمد ابراهيم محمدي» رييس دانشگاه اسلامي كنگو (يونيكو)در گفت‌وگوي تلفني با خبرنگار بخش بين‌الملل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، به معرفي اين مركز اسلامي پرداخته و گفت: اين دانشگاه تنها دانشگاه اسلامي كنگو است كه در سال 1999 تأسيس‌ شد و در حال حاضر پذيراي بيش از صد دانشجوي مسلمان در رشته الهيات است.

رييس دانشگاه اسلامي كنگو در ادامه افزود: باتوجه به اينكه اكثريت جمعيت 74 ميليوني كنگو را مسيحيان تشكيل مي‌دهند و تنها ده درصد جمعيت اين كشور مسلمان هستند، فعاليت اين دانشگاه مورد توجه مسلمانان كنگو قرارگرفته و علاقمندان زيادي را به خود جلب كرده است.

رييس «يونيكو» تصريح كرد: در حال حاضر اين دانشگاه علاوه بر جايگاه علمي و پژوهشي، توانسته خلاء تشكيلات فرهنگي را نيز پر كند؛ در اين مركز علمي افزون بر فعاليت‌هاي علمي و نشست‌هاي تخصصي، ساليانه ده‌ها همايش‌ و مراسم اسلامي برگزار مي‌شود كه غالباً با مشاركت جمعيت‌هاي فعال اسلامي همچون جمعيت جوانان مسلمان، جمعيت زنان مسلمان(كانافم)، سازمان مسلمانان كنگو(كوميكو)، جمعيت بانوان مسلمان شاخه «زمزم» و «آموشيكو» همراه است.

وي اين دانشگاه را پايگاهي علمي و فرهنگي عنوان و تصريح كرد:حوزه همكاري‌ها و تعامل‌هاي بيروني اين دانشگاه موجب شده كه اين مركز به‌عنوان تنها پايگاه علمي و فرهنگي مسلمانان كنگو شناخته شود و درهمين راستا بسياري از برنامه‌هاي فرهنگي مسلمانان در اين مركز برگزار مي‌شود؛ حتي برخي از كلاس‌هاي فشرده آموزشي با درخواست سازمان‌هاي اسلامي در اين دانشگاه صورت مي‌گيرد كه برگزاري دو دوره موفق اسلام‌شناسي بانوان در قالب دو ترم آموزشي و ارائه گواهي پايان دوره و نيز دوره آموزش عربي ويژه اساتيد و فعالان فرهنگي و مطبوعاتي با همكاري سازمان رشد و توسعه اسلامي از اين جمله است.

محمدي بااشاره به روابط دوستانه مسلمانان و مسيحيان اين كشور ادامه داد: مسلمانان و مسيحيان اين كشور ارتباط تنگاتنگي باهم دارند و بسياري از همايش‌ها با همكاري پيروان اين دو دين الهي برگزار مي‌شود؛ نشست «جايگاه زن در اسلام و مسيحيت» كه با مشاركت 5 تشكل اسلامي و مسيحي و نيز سازمان اديان محلي وزارت زنان و حقوق بشر كنگو در دانشگاه اسلامي كنگو برگزارشد گوياي اين تعامل است.

وي همايش‌هاي برگزار شده در اين مركز اسلامي را هفتگي عنوان كرده و افزود: جمعه هر هفته به نشست علمي و يا «المحاظره» در دانشگاه اختصاص دارد و در اين روز كه با اعلام قبلي همراه است پس از يك ساعت بحث در رابطه با موضوعي كه پيش‌تر فراخوان داده شده است، نوبت به مباحثات علمي ميان اساتيد و شركت‌كنندگان مسلمان و مسيحي مي‌رسد كه بيش از 2 ساعت به‌طول مي‌انجامد.

محمدي افزود: انتشار مجله علمي ـ تخصصي «الهلال» از ديگر فعاليت‌هاي اين مجموعه است كه مورد توجه اساتيد و مراكز علمي كنگو قرار گرفته است؛ انتشار اين مجله موجب شد تا مقدمات ورود به عرصه ترجمه و تأليف براي مسلمانان كنگو فراهم شود و درحال حاضر نزديك به 20 كتاب تأليف يا ترجمه شده است؛ اخيراً سومين اثر تأليفي در اين مركز تحت عنوان «تيجانيه در كنگو» چاپ شده و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفته است.

وي باتأكيد بر درجه علمي اين دانشگاه تصريح كرد: رتبه علمي اين دانشگاه مورد قبول وزارت علوم كنگو است و اخيراً اين وزارت‌خانه طي بخش‌نامه‌اي دانشگاه «يونيكو» را به دليل مقبوليت‌هاي علمي و پژوهشي در شمار دانشگاه‌هاي رسمي كنگو معرفي كرد؛ براساس اين دستورالعمل فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه مي‌توانند براي ادامه تحصيل در مدارج بالاتر در ديگر دانشگاه‌ها ادامه تحصيل بدهند و يا در مراكز دولتي استخدام شده و از مزاياي مدرك علمي و استخدامي استفاده كنند.

رييس يونيكو درباره فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه اظهاركرد: دانشجويان و فارغ‌التحصيلان «يونيكو» يا در مراكز اداري و آموزشي شاغل شده‌اند و يا اقدام به تأسيس مراكز اسلامي و آموزش‌هاي ديني در استان‌هاي مختلف كنگو نموده‌اند؛ در حال حاضر بسياري از دانشجويان ورودي اين دانشگاه از فارغ‌التحصيلان مراكز اسلامي هستند كه توسط همين افراد با زبان عربي و نيز معارف اسلامي مقدماتي آشنا شده‌اند كه اين امر كار آموزش را براي ما سهل‌تر كرده‌ است.

وي در ادامه سخنان خود تصريح ‌كرد: مراكز اسلامي تأسيس شده در كنگو كه قالب سنتي و غيررسمي دارند صرفاً با كمك‌هاي مردمي و افراد خير اداره مي‌شوند و هيچ نهاد دولتي يا غيردولتي به اين مراكز كمك مالي نمي‌كند.

وي ضمن تأكيد بر جايگاه اين مركز در ميان مسلمانان كنگو افزود: در اين مركز اساتيد مسلمان (سني و شيعه) و مسيحي به فعاليت علمي و آموزشي اشتغال دارند و اخيراً هيئتي از عربستان سعودي از اين دانشگاه بازديد كردند و طي نشستي كه با اين هيئت و نيز رهبر مسلمانان كنگو و آنگولا در دانشگاه داشتيم، آمادگي خود را براي تأسيس كرسي «فقه علي المذاهب الخمسه» در اين دانشگاه اعلام كرديم.

محمدي در توضيح شرايط ورود به اين مركز علمي خاطرنشان كرد: اين دانشگاه نيز همچون ديگر مراكز علمي كنگو امتحان ورودي دارد و داوطلبان بايد ضمن دارا بودن ديپلم متوسطه معدل بالايي نيز داشته باشند؛ همچنين افراد جوان در اولويت قراردارند.

وي در پايان ايم گفت‌و گو زبان آموزشي اين مركز را بنابر قوانين وزارت علوم كنگو زبان فرانسه عنوان كرد و افزود: زبان آموزشي در «يونيكو» فرانسه و برخي دروس هم عربي است؛ البته در مرحله كارداني كه سه سال به‌طول مي‌انجامد، زبان آموزش، غالباً فرانسه است ولي در دو سال كارشناسي، بيشتر دروس به زبان عربي تدريس مي‌شوند.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن