تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836181732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوست و دوست‌يابي از ديدگاه اميرالمؤمنين علي(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: دوست و دوست‌يابي از ديدگاه اميرالمؤمنين علي(ع)
گروه خبرنگاران افتخاري / جمشيد غضنفري: امام على عليه‌السلام فرمود: ناتوان‏ترين افراد كسى است كه نتواند براى خود دوستى فراهم آورد و ناتوان‏تر از او كسى است كه نتواند دوستان خود را نگه دارد!
اگر «دوست‏يابى‏» و «نفوذ در دل‏ها» را هنر به شمار آورده‏اند، چندان هم بى‏حساب نيست.

مهرورزى به ديگران، آميخته به ايثار و از خودگذشتگى و نديدن «خود» و برگزيدن «ديگرى‏» است.

آن كه اسير «خودخواهى‏» است، نمى‏تواند دوست‏دار ديگران باشد در نتيجه، خودخواهان مغرور و خودپسندان متكبر، از راه‏يابى به دل مردم محروم‏اند و از چشيدن شهد محبوبيت، ناكام.

«صحبت ‏ياران يكدل، كيميايى ديگر است.»

اين كيمياى محبت، صفابخش زندگى نيز مى‏شود و آنان كه از آن بى‏بهره‏اند، دچار زندگى‏هاى سرد و بى‏روح‏اند.

دوست گزينى

اگر كسى از رذيله خودخواهى دور باشد، نياز زندگى جمعى او را به «دوست گزينى‏» و معاشرت با ديگران مى‏كشاند، گامى از او و گامى از ديگرى، رابطه‏ها را كمتر مى‏كند و دو روح با هم الفت مى‏گيرند و پيوند دوستى صورت مى‏گيرد.

ولى ... چه كسى شايسته دوستى است؟

امام على عليه‌السلام فرمود: ناتوان‏ترين افراد كسى است كه نتواند براى خود دوستى فراهم آورد، و ناتوان‏تر از او كسى است كه نتواند دوستان خود را نگه دارد!

براى دوست‎گزينى، چه ملاك‏هايى را بايد در نظر گرفت؟

دوست ‏خوب كيست و چه شرايطى دارد؟

اين‏ها نكاتى است كه در شكل‏گيرى يك «مودت صالح‏» و «دوستى ارزشمند» و «رفاقت پايدار»، نقش ايفا مى‏كنند.

بدون آزمايش، نبايد دوستى برگزيد و طرح رفاقت و صميميت ‏با كسى ريخت.

به قول پروين اعتصامى:

پروين! نخست زيور ياران، صداقت است بارى، نيازموده كسى را مدار دوست

پس صداقت‏ يك معيار است، اين نكته در رهنمودهاى پيشوايان دينى هم فراوان به چشم مى‏خورد: از رفاقت‏ با انسان‏هاى دروغگو، لاف‎زن، رياكار، دو رو و نفاق‎پيشه، كه در برابر به گونه‏اى سخن مى‏گويند و عمل مى‏كنند، ولى پشت‏ سر، گفتار و رفتارشان به گونه ديگرى است، نهى شده‏ايم، خوشا آنان كه اين حكمت ژرف را به كار مى‏ببندند.

اى جان فداى آن كه دلش با زبان يكى است.

معيار ديگر، حفظ دوستى در شدايد و گرفتارى‏ها است. دوستى كه در حال رفاه و راحت و برخوردارى دم از دوستى مى‏زند، اما هنگام نياز و گرفتارى، بى‏اعتنايى مى‏كند و راه خود را كج مى‏كند و صورت خويش را به طرف ديگر مى‏گيرد، شايسته رفاقت نيست.

«براى كسى بمير كه برايت تب كند.»

از سخنان امام على عليه‌السلام چنين برمى‏آيد كه: بايد با كسى دوست ‏شد كه دانا باشد، اهل خرد و منطق باشد، خداترس و پروا پيشه باشد، نيكى و احسان را خصلت ‏خويش قرار دهد، صادق و امين باشد، در سختى‏ها رهايت نكند، پشت ‏سرت، حافظ آبرويت ‏باشد، آنچه را براى خود مى‏پسندد براى تو هم بپسندد .

اين معيارها، ملاك‏هاى ارزشمندى از «دوست‎گزينى‏» است، به شرط آن كه به كار بسته شود .

تقويت محبت

همه دوست دارند كه رابطه‏هاى دوستانه، دوام يابد، ريشه‎دارتر شود و دچار گسست نشود، ولى چگونه؟ راه تقويت علاقه و محبت و دوستى چيست؟

«ابراز محبت‏» يكى از روش‏هاست. به فرموده امام صادق عليه السلام: وقتى كسى را دوست دارى، دوستى‏ات را به او بگو، چرا كه اين كار موجب ثبات و تقويت محبت مى‏شود.

بايد مواظب بود كه ستايشگرى و قدرشناسى، به «تملق و چاپلوسى‏» كشيده نشود، كه بسى زشت و نكوهيده است .

«احترام و ادب‏»، گام ديگرى است. حيثيت ‏براى همه مهم است و هر كس دوست دارد نزد ديگران موقعيت و احترام داشته باشد و از بى‏حرمتى و تحقير ناراحت مى‏شود.

برخوردهاى احترام‏آميز و مؤدبانه، مايه افزايش پيوندهاى قلبى و تقويت دوستى‎هاست.

اين ادب، ميدان‏هاى گسترده‏اى دارد: در حرف زدن، صدا كردن، جواب دادن، سؤال كردن، هم غذا و همسفر شدن، نشست و برخاست و معاشرت و ... خود را نشان مى‏دهد، آن را دست‏ كم نگيريم .

«گوش دادن‏» و آمادگى و علاقه نشان دادن براى شنيدن حرف‏هاى طرف، توجه و محبت او را هم جلب مى‏كند. گاهى بايد سنگ صبور حرف‏هاى دوست و درددل‏هاى ديگرى شد. كم طاقتى و بى‏حوصلگى در گوش دادن به حرف‏هاى ديگران، مايه كاهش علاقه آنان مى‏شود و نشانه نوعى خودپسندى است.

«هديه دادن‏» عامل ديگرى براى تقويت دوستى است. سوغات سفر و ارمغان و هديه، دل‏ها را نسبت ‏به هم مهربان‏تر مى‏كند، چه رابطه‏هاى دوستانه باشد، چه ارتباط خانوادگى و فاميلى .

طبعاً هر چه مهر و علاقه بيشتر باشد، هديه هم ارزشمندتر خواهد شد، چون سمبلى از همان دوستى و علاقه است. ديگران هم هدايا و تحفه‏ها را به حساب دوستى مى‏گذارند و نشانه محبت مى‏شمارند .

«زبان تشكر»، روشى ديگر در تقويت دوستى است .

بعضى تنها زبانشان به انتقاد و عيبجويى مى‏چرخد. برخى هم خوب مى‏توانند زبان سپاس و تشكر به كار گيرند و از خوبى‏ها و ارزش‏ها و خدمات و محبت‎هاى ديگران تشكر و قدردانى كنند. آن كه زبان شاكر دارد، محبوبيت مى‏يابد، هم نزد خدا، هم نزد خلق خدا.

بر زبان آوردن خوبى‏هاى ديگران، نوعى سپاس است.

به فرموده حضرت رسول اكرم(ص): «بهترين برادران تو كسى است كه خوبى و نيكى تو را نسبت ‏به خودش بر زبان آورد.»

البته بايد مواظب بود كه ستايشگرى و قدرشناسى، به «تملق و چاپلوسى‏» كشيده نشود، كه بسى زشت و نكوهيده است .

عوامل ديگرى هم هست كه دوستى‏ها را مى‏افزايد، مثل: سازگارى و تحمل، پوزش‎پذيرى، پاسخ خوب براى رفتار بد، خيرخواهى و دلسوزى، مهمانى و ضيافت، ديد و بازديد و تفقد و احوالپرسى، خوشحال كردن دوست، احترام به آراء و نظرات او، خوش زبانى و تواضع و ... كه شرح و تفصيل آن‏ها از حوصله اين گفتار بيرون است .

بر هم زننده دوستى‏ها

براى تقويت و ثبات و استمرار دوستى‏ها، هم بايد به عوامل تقويت كننده توجه داشت، هم عوامل قطع كننده يا سست كننده اين پيوند را شناخت و از آن پرهيز كرد.

از سخنان امام على عليه‌السلام چنين برمى‏آيد كه: بايد با كسى دوست ‏شد كه دانا باشد، اهل خرد و منطق باشد، خداترس و پروا پيشه باشد، نيكى و احسان را خصلت ‏خويش قرار دهد، صادق و امين باشد، در سختى‏ها رهايت نكند، پشت ‏سرت، حافظ آبرويت ‏باشد، آنچه را براى خود مى‏پسندد براى تو هم بپسندد .

چه كنيم كه با سست ‏شدن محبت‏ها رو به رو نشويم؟

بدگويى و عيبجويى، سبب مى‏شود دوستان خود را از دست ‏بدهيم .

تندخويى و بداخلاقى نيز، ديگران را از دور و بر ما پراكنده مى‏سازد.

توقعات زياد و گله‏مندى به خاطر هر چيز كوچك و كم اهميت نيز، صفاى دل‏ها را از ميان مى‏برد.

كم ظرفيتى، دروغگويى، صداقت نداشتن، رياكار بودن، تفاوت ظاهر و باطن و گفتار و كردار، محبت ديگران را زايل مى‏كند.

ناسپاسى و قدر نشناسى نيز رشته محبت را مى‏گسلد.

ترك كردن دوستان در شدايد و گرفتاري‎ها، شكست ‏خوردن در «امتحان دوستى‏» است.

كسى مريض شد و مدتى بسترى بود. مى‏گفت: خدا را شكر، خوب شد كه مريض شدم و روى تخت‏ بيمارستان افتادم. گفتند: چرا؟ گفت: براى اين كه در اين مدت، دوستان واقعى خود را شناختم. بعضى با همه ادعاهايى كه داشتند، حتى يك بار هم نشد به ديدنم آيند، يا حال مرا بپرسند!

بدبينى و سوء ظن، از مهمترين عوامل گسست رفاقت‏هاست. تا مى‏توان خوش‎بين بود، چرا زهر تلخ بدبينى را در جام دوستى‏ها بريزيم و رابطه‏ها را تلخ سازيم و دل‏ها را نسبت ‏به هم، چركين؟

در روابط خانوادگى، گاهى يك سوء ظن، رشته خانواده را از هم مى‏گسلد و تا مرز طلاق يا دعوا و مناقشات هم پيش مى‏رود.

«حسد»، عامل ديگر قطع دوستى‏هاست.

حسودان از چشم‏ها مى‏افتند و رشك ورزى به داشته‏ها و موفقيت‏هاى ديگران، چه بسا دوستى‏ها را به دشمنى تبديل مى‏كند.

«خلف وعده‏» كه نوعى «بى‏وفايى‏» است، عامل ديگرى در به هم خوردن رفاقت‏هاست.

«برخورد متكبرانه‏» نيز يكى از اين عوامل است.

بارى ... دوست داشتن يك «هنر» است و حفظ دوستى، هنرى مهم‏تر.

امام على عليه‌السلام فرمود: ناتوان‏ترين افراد كسى است كه نتواند براى خود دوستى فراهم آورد، و ناتوان‏تر از او كسى است كه نتواند دوستان خود را نگه دارد!

منبع: مجله پرسمان، شماره 15
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن