تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819160041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرخصي سفر ديدگاه مثبت به گردشگري را تقويت مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مرخصي سفر ديدگاه مثبت به گردشگري را تقويت مي‌كند


گردشگري- رجبعلي خسروآبادي* :
آنچه ما اكنون بيش از هرچيزي در حوزه گردشگري به آن نيازمنديم، تغيير الگوي سفر است

تبديل كردن سفر به امري واجب و توجيه شده، به واقعيتي كه نبايد به‌ عنوان فرار از كار تعبير شود و اينجاست كه دولت بايد ابتكار عمل را در دست گيرد. طرح «مرخصي سفر» هم از همين دست است و مي‌تواند باعث تقويت ديدگاه مثبت نسبت به امر گردشگري شود؛ چرا كه اگر تا امروز مرخصي دادن به كارمندان بابت مسافرت، از ديد بسياري از مديران ما كراهت داشت، اكنون به يك امر مثبت با توجيه قانوني بدل مي‌شود و البته اين طرحي است كه بايد با همكاري كامل دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف انجام پذيرد؛ به‌خصوص آموزش و پرورش كه بايد آمادگي آغاز اين طرح و همراهي دانش‌آموزان با والدين كارمندي كه از مرخصي سفر استفاده مي‌كنند را داشته باشد.

اگر كارمندان مجوز استفاده از مرخصي سفر را داشته باشند، كمك بسياري به توزيع سفرهاي داخلي در طول سال مي‌شود و ما كمتر با ازدحام مسافران در نوروز و تابستان مواجه مي‌شويم. هنگامي كه زمان‌بندي اين سفرها بر عهده خود اشخاص باشد، انگيزه سفر نيز تقويت مي‌شود؛ زيرا اين مرخصي از جنس ديگر روزهاي تعطيل در كشور نيست و به نوعي ديد منفي نسبت به سفر را درهم مي‌شكند. بي‌شك با اين وسيله موفق مي‌شويم تعداد سفرها را افزايش دهيم و ما با افتخار بر طبل اين افزايش مي‌كوبيم.

البته با وجود نكات مثبت اين طرح بايد توجه داشته باشيم كه مرخصي ويژه سفر براي كارمندان، تنها يك حلقه از زنجير عوامل است؛ يعني نمي‌توان انتظار داشت كه تنها با اختصاص اين امكان، شاهد نهادينه شدن فرهنگ گردشگري باشيم و مجموعه‌اي از عوامل بايد دست به دست هم بدهند تا امكان گسترش سفرهاي داخلي فراهم شود. از جمله فراهم شدن زيرساخت‌هاي رفاهي، اقامتي، اقتصادي و...

متأسفانه در اين حوزه ما بيشتر درگير حرف بوده‌ايم تا عمل. از يك سو سيستم آماري گردشگري ما هنوز آنگونه كه در قانون پيش‌بيني شده بود، اجرايي نشده است و بسياري از آمارهايي كه در رابطه با گردشگري اعلام مي‌شود (مانند آمار تعداد مسافرت‌هاي نوروزي) آن‌قدر غيرمنطقي جلوه مي‌كنند كه چندي بعد توسط اعلام‌كننده، تصحيح و تعديل مي‌شوند. از سوي ديگر، گاهي برخي تصميم‌گيري‌ها، ناخواسته عليه هدف اصلي ما عمل مي‌كنند، به‌عنوان مثال اجراي طرح سفرهاي ارزان‌قيمت زمان اوج مسافرت‌ها امري نشدني است و نمي‌توان با زياد شدن تقاضاي بيشتر انتظار كاهش هزينه‌ها را داشت و از آن جايي كه سفر بر پايه اقتصاد محكم شده، مشخص است كه از همين اصل پيروي مي‌كند.

از نظر من نام «ارزان‌قيمت» تأثير منفي بر اصل مورد تاكيد ما مي‌گذارد و فشار آوردن بر صاحبان هتل‌ها و مراكز اقامتي براي پايين آوردن نرخ‌ها باعث ترساندن سرمايه‌گذاران بخش خصوصي از ورود به حوزه گردشگري مي‌شود. از آنجايي كه آمار كاملا دقيقي در مورد ميزان رشد و گسترش امكانات و تسهيلات زيربنايي سفر موجود نيست، نمي‌توان نظر دقيقي هم در اين مورد داد، اما آن‌طور كه از ظواهر امر پيداست، توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري همپاي طرح‌ها، تاكيدها و گفته‌ها پيش نرفته است و متأسفانه در اين مورد هم با حرف بيشتر از عمل سر و كار داشته‌ايم. شايد بهتر باشد پيش از متمركز شدن بر معلول‌ها سراغ علت‌ها برويم و اصلاح را از آنجا آغاز كنيم.

* دبيرجامعه هتلداران ايران

تاريخ درج: 19 خرداد 1387 ساعت 13:37 تاريخ تاييد: 19 خرداد 1387 ساعت 23:30 تاريخ به روز رساني: 19 خرداد 1387 ساعت 23:25
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن