واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، موسيقي در كشور هنوز حتي يك سالن ندارد و اين در حالي است كه در هجمه چندين ساله موسيقي هايي گرفتار شده است كه با فن آوري هاي جديد حتي توسط چند نوجوان در يك اتاق نيز قابل اجرا، صداگذاري مناسب و تكثير است. اما در هنگامه اي كه فوج موسيقي هاي بي هويت روز به روز بيشتر مي شود، مردم همچنان موسيقي اصيل و پرمعنا را دوست مي دارند، براي شنيدن آن انتظار مي كشند و براي ديدن آن اشتياق بسيار دارند. با اين حال، كنسرتها و اجراهايي كه حاصل تمرين هاي چندساله و گاه يك عمر به بار نشسته استادان و هنرمندان اين عرصه است، در نبود امكانات سالني، به آساني كيفيت خود را از دست مي دهد تا اندوهي بي پايان دل هنرمندان آن را به درد آورد. پيچيدن صدا در بلندگوها به هنگام اجراها در فضاي باز، نبود سن (سكو) مناسب و فقدان مكان براي اجراهاي اركستري بزرگ ، همه و همه از معضلاتي است كه كنسرت ها را با مشكل روبه رو مي سازد. اين در حالي است كه مشتاقان موسيقي اساتيد - چه سنتي، چه كلاسيك و چه پاپ - بيشتر بوده و امكانات صوتي خانگي ، دريافت هاي شنوايي و دقت بيشتري در اين زمينه دارد. امروزه مشكل نبود سالن خاص موسيقي، در كنار رشد كيفي و كمي گروه هاي موسيقي كه در زمينه موسيقي بهينه كار مي كنند و خواست مردمي براي ديدن اجراي زنده اين گروه ها ، منجر به استفاده از هر سالن يا فضايي براي اجراي برنامه شده است. در چنين وضعيتي، فضاهاي باز مجموعه هاي تاريخي و سالن هاي برخي از سازمان ها كه داراي كاربردهاي ديگري بجز اجراي موسيقي هستند، همگي تبديل به محلي براي اجراي برنامه كنسرت شده اند، بدون آنكه ويژگي هاي لازم براي يك اجراي خوب از جمله سيستم هاي صوتي ، تصويري، نوع جاي گيري صندلي ، ويژگي مدور سالن ، صحنه مناسب ، به كارگيري برق اضطراري و حتي سن مناسب، با توجه به خصوصيات يك كنسرت را داشته باشند . از ماجراي نبود سالن همين بس، كه تنها سالن معتبر موسيقي ايراني ، كه همه اركسترهاي بزرگ هم در آن اجرا مي شود و حتي اين سالن نيز سن مناسبي براي چينش تمام نوازندگان اجراهاي بي بديل كلاسيك را ندارد، تالار وحدت است كه در اصل ميانه دهه چهل شمسي براي اختصاص سالني به اپرا ، طراحي و ساخته شد. تالار وحدت در سال ???? بر اساس مدل نمونه اپرا هال وين ساخته شده و با گذشت 44 سال از عمرش همچنان تنها تالار استاندارد براي اجراي موسيقي در كشور شناخته مي شود! بابك رضايي مدير اجرايي جشنواره بيستوششم موسيقي فجر ششم بهمن سال جاري در آستانه جشنواره موسيقي در گفت و گويي ، با بيان اينكه ما بايد 10 تالار بهتر از تالار وحدت در اين سالها احداث ميكرديم، مي گويد: به نظر من امروز بزرگترين مشكل موسيقي ما نبود سالن مناسب است. چرا كه اركسترهاي بزرگ ما كه فعاليتشان منجر به توليد آثار فاخر در موسيقي ميشود، نياز به مكان مناسب دارند ولي اين امكان برايشان فراهم نيست. وي مي افزايد: اصليترين مركز پيگيري احداث سالنهاي مناسب موسيقي در كشور، دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. اين دفتر به عنوان متولي و نهاد تخصصي موسيقي كشور كه جزو بدنه دولت است، بايد اين موضوع را به عنوان يكي از سرفصلهاي مهم كاري خود قرار دهد و تلاش كند كه اين موضوع را در دولت، مجلس، شهرداري و مراكز مختلف عمراني كشور مطرح كند تا بهزودي ما به اين هدف دست پيدا كنيم. عبدالحسين مختاباد خواننده موسيقي سنتي نيز با تاييد اين معضل براي موسيقي كشور مي گويد: در كشورهاي ديگر سالن هاي خاص موسيقي وجود دارد و كمبود سالن موسيقي در ايران را بايد مشكلي ساختاري در راه اعتلاي موسيقي به حساب آورد. در اين ميان، اظهارات بابك رضايي مدير جشنواره موسيقي فجر جالب است . او مي گويد: اين مشكل شايد در تهران خود را كمتر نشان دهد! اما در برخي از شهرستان ها ، نمي توان حتي اركسترهاي بزرگ موسيقي را براي اجراي برنامه دعوت كرد ،چرا كه حتي يك صحنه (سن) مناسب در سالن ها وجود ندارد تا گروه موسيقي روي آن استقرار يابد. نبود سالن مناسب دردي بزرگ براي مشتاقان و فعالان عرصه موسيقي است. اگر نيم جست و جويي در اينترنت انجام دهيد، اخبار گوناگوني در اين باره خواهيد يافت، اما ظاهرا هنوز عزمي جدي براي ساخت سالني مناسب وجود ندارد؛ عزمي كه مي تواند پيش از آنكه دير شود همانگونه كه براي سينماي ايران در كمبود سالن ها و تكثير فيلم ها رخ داد، براي هنر موسيقي نيز اتفاق بيفتد. بسياري از كارشناسان تاكيد دارند با ساخت سالن مناسب مي توان جلوي روي گرداندن مشتاقان موسيقي فرهيخته را گرفت و از روي آوردن آنها به موسيقي مبتذل جلوگيري كرد. گزارميز/ 1418 / 1551
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 510]