تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813388803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو پارلمان عراق در گفتگو با فارس: توافقنامه امنيتي، عراق را مستعمره آمريكا خواهد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو پارلمان عراق در گفتگو با فارس: توافقنامه امنيتي، عراق را مستعمره آمريكا خواهد كرد
خبرگزاري فارس: وزير سابق امنيت ملي و نماينده پارلمان عراق با اشاره به اجراي بند هفتم منشور سازمان ملل متحد عليه عراق تاكيد كرد: پيش از خروج از اين بند هيچ عراقي حق ندارد به اين توافقنامه‌ امنيتي تن دهد كه عراق را مستعمره آمريكا خواهد كرد.


"عبدالكريم العنزي" يكي از رهبران حزب "الدعوة الاسلامية" (شاخه تنظيم العراق) در گفتگو با فارس درباره توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا با اشاره به اينكه عراق هنوز تحت بند هفتم منشور سازمان ملل متحد است، تاكيد كرد: در اين شرايط، امضاي هر گونه توافقنامه‌اي با آمريكا به زيان عراق خواهد بود و اين معقول نيست كه پيش از خروج از اين بند به امضاي اين توافقنامه‌ امنيتي تن دهيم.
العنزي درباره امكان ايجاد فشار عليه مسئولان عراق براي امضاي اين توافقنامه گفت: هيچ يك از عراقي‌ها حق ندارد به امضاي آن تن دهد. عراقي‌ها نسبت به توافقنامه‌هايي كه در شرايطي پيچيده و بحراني امضا مي‌شود حساس هستند.
عضو پارلمان عراق و فهرست ائتلاف واحد عراق درباره نقش مرجعيت در مقابله با امضاي چنين توافقنامه‌هاي اظهار كرد: مراجع عراق موضع خود را در رد هر گونه توافقنامه‌اي در شرايط كنوني اعلام كرده‌اند. آيت‌الله العظمي "سيد كاظم حائري" طي بيانيه‌اي تصريح كرد كه نبايد با امضاي همچنين توافقنامه‌هايي عراق را به آمريكا بفروشيم. اين مرجع تاكيد كرد كه بايد با امضاي توافقنامه‌هايي منافع عراق و ساير كشورها را تامين كنيم كه به سود عراق كار مي‌كنند. آيت‌الله حائري پذيرش توافقنامه امنيتي مذكور را در شرايط فعلي نامناسب خواند.
عبد الكريم العنزي درباره ديدگاه پارلمان عراق نسبت به اين توافقنامه گفت: بيشتر نيروهاي سياسي حاضر در پارلمان شرايط را براي امضاي اين توافقنامه مناسب نمي‌بينند. از طرفي هر گونه معاهده و توافقنامه‌اي در هر جاي دنيا ابتدا بايد به تائيد پارلمان آن كشور برسد. بنابراين هيچ‌گونه توافقنامه‌اي در حال حاضر از سوي پارلمان عراق پذيرفته نمي‌شود، زيرا نمايندگان اين مجلس منافع كشور خود را در نظر دارند و مي‌دانند عراق هنوز تحت بند هفتم است و هيچ كس اجازه ندارد منافع ديگران را به منافع كشور ترجيح دهد.
العنزي، يكي از رهبران حزب الدعوة الاسلامية (شاخه تنظيم العراق) درباره اطلاع دولت عراق از خطر‌هاي توافقنامه امنيتي با آمريكا اظهار كرد: البته دولت خطرهاي احتمالي اين موضوع را به خوبي مي‌داند. از اين رو، دولت مالكي درباره مفاد آن جلسه‌ها و نشست‌هايي برگزار كرده است. البته مسئولان سياسي عراق معتقدند كه براي امضاي اين توافقنامه نبايد عجله كرد و بايد مفاد آن را در فرصتي مناسب بررسي نمود، زيرا اين معاهده موضوعي حساس است كه آينده عراق و منافع كلان اين كشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
وزير سابق امنيت ملي عراق درباره ديدگاه كارشناسان سياسي درباره اين توافقنامه كه آن را استعمارگري جديد آمريكا عليه عراق مي‌دانند تصريح كرد: كارشناسان هر گونه مذاكره دولت عراق با آمريكا را در اين زمينه سوال‌انگيز مي دانند. بنابراين، هر گونه امضاي عجولانه معاهده با اتهام روبرو خواهد بود، زيرا اين‌گونه توافقنامه‌ها ساليان طولاني عراق را اسير بيگانگان خواهد كرد كه آزادي از آن آسان نخواهد بود. لذا با قاطعيت آن را رد مي‌كنند.
عبد الكريم العنزي درباره افكار عمومي مردم عراق و ميزان اطلاع آنها از مفاد اين توافقنامه و نقش گروه‌هاي سياسي عراق در آگاهي مردم تاكيد كرد: گروه‌هاي مختلف سياسي براي آگاهي ملت عراق در اين زمينه تلاش‌هايي فراوان كرده‌اند. البته مردم عراق ملتي آگاه و بيدار است و از آنچه پيرامون خود مي‌گذرد آگاهي دارد. از اين رو در برابر جهانيان ثابت خواهد كرد كه اجازه اجراي چنين معاهداتي را در كشور خود نمي‌دهد، چرا كه از خطرها و زيان‌هاي آن اطلاع دارد.
العنزي افزود: ما نيز به عنوان گروه‌هاي سياسي وظيفه داريم افكار عمومي عراق را از اين موضوع به طور كامل آگاه كنيم تا آنها بدانند اجبار در امضاي آن با خطراتي فراوان همراه خواهد بود.
نماينده پارلمان عراق درباره آينده مذاكرات سه‌جانبه ايران، عراق و آمريكا و تاثير آن در ثبات و امنيت عراق اظهار كرد: نيروهاي آمريكايي در عراق حضور دارند و حدود 150 هزار نظامي و بيش از چهار هزار مشاور امنيتي آمريكا در كشور ما حاضر هستند. ايران نيز به عنوان كشوري همسايه كه با عراق منافعي مشترك فراوان دارد از اين حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه احساس خطر مي‌كند. بنابراين ايجاد تفاهم بين ايران و آمريكا به سود عراق خواهد بود و ما مي‌خواهيم كه اين تفاهم و توافق حاصل شود.
العنزي تاكيد كرد: اما در حال حاضر شرايطي مناسب براي ايجاد مذاكرات سه جانبه فراهم نيست، زيرا آمريكا مي‌خواهد از اين مذاكرات به عنوان برگ برنده‌اي براي موضوع هسته‌اي صلح آميز ايران استفاده كند تا بهانه‌اي باشد براي ايجاد درگيري با ايران، زيرا ايران به عنوان كشوري مستقل نمي‌خواهند در برابر سلطه آمريكا سر فرود آورد.
وزير سابق امنيت ملي عراق درباره توافقنامه اخير "نوري المالكي"، نخست‌وزير عراق و "مقتدا صدر"، رهبر جريان صدر تصريح كرد: اين توافقنامه ميان مالكي و مقتدا نبوده بلكه بين ائتلاف واحد عراق در مجلس و جريان صدر بوده است. امضاي اين توافقنامه در اين شرايط حساس بسيار مناسب بود و در خاموش كردن آتش فتنه فرقه‌اي و ايجاد آرامش در عراق نقشي مهم ايفا كرد. البته اين توافقنامه بر شهر بصره و شهرك صدر عراق نيز تاثيرگزار بود و ما اميدواريم در اوضاع امنيتي عراق نيز تاثير‌گزار باشد.
عبدالكريم العنزي افزود: اين توافقنامه باعث تقويت جريان صدر خواهد شد و اين گروه را به عنوان جرياني ملي هميشه در صحنه حاضر نگه خواهد داشت، زيرا جرياني است با پشتوانه مردمي كه تلاش مي‌كند ثبات و آرامش و امنيت در كشور حاكم شود و از سويي براي موفقيت روند سياسي كشور تلاش‌هايي مثبت و سازنده نموده است.
عضو پارلمان عراق و يكي از رهبران حزب الدعوة الاسلاميه (شاخه تنظيم العراق) درباره آينده پرونده هسته‌اي ايران و پيش بيني‌‌هاي خود در اين باره اظهار كرد: ايران براي اجراي فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود مصمم است و مي‌خواهد به جهانيان و كشورهاي منطقه ثابت كند كه فعاليت‌هاي هسته‌اي خود براي توليد انرژي هسته‌اي است و نه تهديد ديگران. ما خود درباره انرژي هسته‌اي كه در راه فعاليت‌هاي نظامي و غير صلح آمز استفاده شود حساس هستيم و اين نگراني ما از وجود زرادخانه هسته‌اي اسرائيل سرچشمه مي‌گيرد كه داراي 200 كلاهك هسته‌اي است و در واقع تهديد اصلي براي منطقه اسرائيل است نه ايران.
عبد الكريم العنزي درباره نقش آمريكا در مانع تراشي براي انجام فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران تاكيد كرد: آمريكا مي‌خواهد موضوع هسته‌اي ايران را بيش از حجم واقعي آن بزرگ جلوه دهد تا اين پرونده را براي اجراي طرح‌هاي سياسي خود در منطقه به موضوعي سياسي تبديل كند. مسئولان ايراني بارها از صلح‌آميز بودن موضوع هسته‌اي خود خبر داده‌اند و نيروگاه‌هاي خود را براي نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي و بازرسان آن باز نموده‌اند. از سويي اين آژانس هيچ گزارشي مبني بر غير صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ارائه نكرده است. بنابراين آمريكا مي‌خواهد از طريق اين پرونده حضور خود را در خاورميانه تحكيم بخشد و نيروهاي سياسي و كشورهايي كه سياست‌هايي مستقل در منطقه دارند ضعيف كند.
انتهاي پيام/.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن