تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835563824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كرسي هاي آزاد انديشي يك روش يا تاكتيك موضعي موقت نيست كه فراموش شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سيد محمد حسيني در پيامي به همايش كرسي‌هاي آزادانديشي از ديدگاه اسلام و غرب با بيان اين مطلب آورده است: اين اصل بنيادين اسلامي – ايراني به لحاظ قلمرو و گستره نيز بسيار فراگير است؛ يعني، مي‌تواند از جامعه دانشگاهي و حوزوي تا رسانه‌هاي عمومي و قلمرو مساجد، احزاب، گروهها و حتي سازمانها و مؤسسات اداري را شامل شود. وي در اين پيام آورده است: پرسش از معنا، مبنا و چگونگي آزادانديشي و نظريه‌پردازي آزاد، هم‌اينك به يك آرمان و فرهنگ ملي تبديل شده است. نخستين پرسشي كه در اين باب مطرح مي‌شود اين است كه هويت و پيش‌زمينه‌هاي تاريخي اين گفتمان يا مقوله آرماني، اسلامي – ايراني است يا غربي؟ غفلت از هويت تاريخي و ملي اسلامي – ايراني موجب مي‌شود كه گروهي اين مقوله مبارك را دست آورد فرهنگ و مدنيت مدرن غرب تلقي كنند و يا بحث از هويت موضوع را به موجب ابهام و ناشناختگي در بوته ترديد قرار داده و سكوت كنند. اما با تأمل و تدبري نه‌چندان گسترده در تاريخ انديشه اسلامي – ايراني و غرب در سه دوره يونان و روم، قرون وسطي و دوره جديد مي‌توان دريافت كه حلقه‌ها و تشكل‌هاي فلسفي – علمي آزادانديش در جهان اسلام و ايران هويت مستقل و فاخري دارد كه در تحولات آزادانديشانه قرون وسطي، رنسانس و غرب جديد اثرگذار بوده است. در ادامه اين پيام آمده است:‌ آزادانديشي در يونان باستان با پيدايش تفكر فلسفي در باب جهان و يافتن اصل يا ماده‌المواد عالم آغاز شد و پس از آن با ظهور سوفيسم و شك‌گرايي نمود بيشتري يافت؛ اما پيش‌زمينه‌هاي كرسي‌هاي آزاد انديشي را بايد در روش سقراطي و افلاطوني جست‌ وجو كرد كه به روش ديالكتيكي موسوم بوده است. حسيني مي افزايد: قرون وسطي دوران حاكميت كليساست؛ يعني در آن بررسي‌هاي آزاد جمعي جايگاهي ندارد و اگر بتوان نمونه‌اي از آزادي فكري در آن سخن گفت در قلمروهاي فردي است. غرب در عصر رنسانس و اوايل دوره مدرن وارد گفت‌وگوهاي نسبتاً آزاد مي‌شود بويژه در عصر روشنگري يا عصر خرد كه در آن فرهنگ نقد و بررسي و گفت‌وشنود علمي مشاهده مي‌شود؛ اما غالب آن در چارچوب تأويل‌گرايي سكولاريستي است. در ادامه اين پيام آمده است: قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم كه عصر الحاد و استعمار است، چارچوب‌گرايي و ايدئولوژي‌مداري كه به موجب آن بر فرهنگ و روشهاي يك سويه در عرصه علم و هنر تأكيد مي‌شود، ملاك و معيار عمل است نه آزادانديشي جمعي و كرسي‌هاي آزاد. وزير ارشاد همچنين در اين پيام آورده است: آزادانديشي جمعي كه اوج آن در كرسي‌هاي آزاد نقد و نظريه‌پردازي‌ نمود مي‌يابد از تفكر و فرهنگ قرآني – نبوي و پس از آن فرهنگ اهل بيت (ع) آغاز مي‌شود. قرآن كتابي است كه به تفكر جمعي و روش تعاملي در حوزه دانش و هنر بسيار تأكيد مي‌كند. حسيني خاطر نشان ساخت: انديشمندان اسلامي، پيرو فرهنگ قرآني- نبوي و علوي در تمامي قلمروهاي علمي – فلسفي و هنري خود اين اصل را محور كار خود قرار دادند كه حاصل آن تمدن دوران طلايي قرن چهارم تا هشتم هجري شد. وي مي افزايد: در اين دوره كه زمينه‌ساز عهد رنسانس و عصر مدرنيته در غرب بود، آزادانديشي جمعي و در اصل، كرسي‌هاي آزادانديشي در بهترين شكل آن نمود عيني پيدا مي‌كند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر توسعه كرسي‌هاي آزادانديشي در جوامع علمي كه توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي صورت مي‌پذيرد، افزود: در اصل، تأكيد بر تداوم يك فرهنگ و سنت ديرپا در انديشه اسلامي و تاريخ تمدن شيعي است كه بدون اغراق و مبالغه نياز فوري و اولويت درجه اول در ميان راهبردهاي فرهنگي – تمدني ملي و فراملي است. حسيني در خاتمه اين پيام ابراز اميدواري كرده است؛ از رهگذر برپايي چنين نشست‌هايي بتوان در توليد علم و ايجاد شور و نشاط علمي در ميان نسل جوان و دانشجويان و دانشگاهيان بهره جست و جايگاه علم را در حوزه‌هاي مختلف ارتقا بخشيد؛ چرا كه عزت و اقتدار نظام مقدس اسلاميمان در پرتو رشد علمي حاصل‌ مي‌شود. فراهنگ ** 1355 **1504




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن