تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813347376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/پنجم خرداد؛ يكصدمين سالگرد اكتشاف نفت در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/پنجم خرداد؛ يكصدمين سالگرد اكتشاف نفت در ايران
اهواز - خبرگرازي مهر: امروز از آن روزي كه مته حفاري گروه جورج رينولدز در عمق 360 متري زمين در مسجد سليمان به نفت رسيد، دقيقا يكصد سال مي گذرد.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، ويليام ناكس دارسي، تاجر بزرگ طلا در انگلستان امتياز كشف نفت ايران را در تاريخ 28 ماه مه سال 1901 ميلادي و در زمان سلطنت مظفرالدين شاه قاجار از آن خود كرد.

وي براي اين كار جورج برنارد رينولدز 50 ساله كه تجربياتي در زمينه حفاري نفت در مناطق نفت خيز سوماترا داشت و با مشقات و سختي هاي كار به خوبي آشنا بود را براي اكتشاف و استخراج نفت به استخدام خود درآورد.

رينولدز در پايان سال 1902 ميلادي عمليات حفاري اولين چاه در چاه سرخ واقع در قصر شيرين را آغاز كرد و در سال 1904 به نفت رسيد، با وجود اينكه در ابتدا از اين چاه روزانه 120 بشكه نفت استخراج مي شد ولي به مرور اين ميزان نفت كاهش يافت و رينولدز متوجه شد در اين نقطه نمي تواند به نفت اقتصادي دست يابد به همين علت او راه شاردين در رامهرمز را در پيش گرفت و عمليات حفاري خود را در آن مكان آغاز كرد.

وي همزمان مقدمات حفاري در منطقه نفتون مسجد سليمان را آماده مي كرد. پس از دو سال حفاري در شاردين گروه متوجه شدند كه در اين نقطه نمي توانند به نفت برسند به همين علت وسائل و تجهيزات را به منطقه نفتون در مسجدت سليمان منتقل كردند و در پايان ماه ژانويه سال 1908 ميلادي حفاري چاه شماره يك مسجد سليمان آغاز شد.

سرانجام در روز 26 ماه مه سال 1908 ميلادي مصادف با پنجم خرداد ماه سال 1287 در حاليكه اعضاي گروه در اوج نا اميدي به سر مي بردند و مديران شركت در لندن خواستار توقف عمليات حفاري و بازگشت گروه شده بودند، مته حفاران در ساعت چهار بامداد در عمق 1180 پا به نقطه اي رسيد كه باعث فوران نفت شد.

بدين ترتيب فصل جديدي در تاريخ كشور رخ داد و ايران به جمع كشورهاي نفت خيز جهان پيوست.

از آن زمان تاكنون صد ساله گذشته و حتي تصور ايران بدون نفت هم دور از ذهن است.

در جلسه هيئت وزيران مورخ 15 دي 1385 در سفر رئيس جمهوري به استان خوزستان،‪ ۲۵۱مصوبه به تصويب رسيد كه از جمله اين مصوبات، برگزاري جشن يكصدمين سال صنعت نفت ايران در سطح استان خوزستان توسط شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب است.

با توجه به جنبه بين المللي يكصدمين سال صنعت نفت، ستاد برگزاري متشكل از چهار شركت اصلي وزارت نفت، شامل شركت ملي نفت ايران، صنايع پتروشيمي، گاز و پخش و پالايش و در تهران مستقر است.

به همين منظور ستادي به رياست مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در جنوب به عنوان زادگاه نفت تشكيل شد.

روابط عمومي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب بر اساس شرح نياز كميته فني ستاد در خصوص مكاتبه با شركتها و همچنين انتشار فراخوان گردآوري اسناد ، مدارك، قطعات و تجهيزات قديمي صنعت نفت در حال اقدام است.

براي برگزاري اين جشن در استان خوزستان طرح ترميم و بازسازي گنجينه هاي تاريخي صنعت نفت مسجد سليمان با هدف حفظ يادبودهاي صنعتي در دو بخش احداث ساختمان موزه و بازسازي تاسيسات چهارگانه قديمي در هيئت مديره شركت ملي نفت ايران تصويب شد.

ساختمان اين گنجينه با شش هزار متر مربع زير بنا در دو طبقه با اسكلت بتني و معماري خاص با 36 درصد پيشرفت فيزيكي در محوطه پالايشگاه بي بي يان در دست ساخت است. در طراحي اين ساختمان، سالن نمايش اشياء تاريخي، آمفي تئاتر، رستوران، كافي شاپ و . . . پيش بيني شده است.

بازسازي و مرمت تاسيسات چهارگانه قديمي نفت مسجد سليمان كه در فهرست گنجينه تاريخي صنعت نفت قرار دارد با جديت در حال پيگيري است. اين تاسيسات شامل چاه شماره يك، كارخانه برق تمبي، كارخانه گوگرد سازي و پالايشگاه تقطير بي بي يان است كه مرمت، ايمن سازي و رنگ آميزي خواهند شد.

هم اكنون با برنامه ريزي و دو نوبتي كردن عمليات اجرايي، تلاش وسيعي براي آماده شدن اين تاسيسات در آستانه يكصدمين سال آغاز فعاليت صنعت نفت ايران صورت گرفته است.

تهيه برنامه افتتاحيه، آلبوم جامع، مجموعه تاريخ يكصد ساله مناطق نفتخيز جنوب در دست اقدام است.

كميته فني ستاد بزرگداشت نيز در حال گردآوري و طبقه بندي اقلام نمايشگاهي از قبيل اسناد، مدارك، تجهيزات زمين شناسي و نقشه برداري، فسيل ها و مغزه ها و... به عنوان ميراث صنعتي است.

در اين راستا قرار است جلسات هم انديشي با حضور هنرمندان، نويسندگان و اصحاب مطبوعات برگزار شود.

نماد ( يادمان) صنعت نفت در ميدان ورودي اهواز با هماهنگي شهرداري طراحي و نصب خواهد شد.

طرح احداث نمايشگاه دايمي نفت در اهواز نيز به عنوان يكي از برنامه هاي ستاد يكصدسالگي در جلسات شورا مطرح و گزارش پيشرفت كار آن ارائه خواهد شد.

پيش از اين قرار بود جشن يكصدمين سالگرد اكتشاف نفت در ايران روز پنجم خردادماه سال جاري همزمان با سالگرد اكتشاف نفت در اين شهر برگزار شود اما با تصميم جديد ستاد بزرگداشت يكصدمين سالگرد صنعت نفت اين جشن و مراسم در اسفندماه سال جاري برگزار مي شود.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن