تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813342092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسانه‌ها و بسته پيشنهادي ايران ديلي تلگراف : بسته پيشنهادي ايران مي‌تواند بن بست مذاكرات را بشكند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رسانه‌ها و بسته پيشنهادي ايران ديلي تلگراف : بسته پيشنهادي ايران مي‌تواند بن بست مذاكرات را بشكند
سياسي. روابط بين‌الملل . تسليحات
لندن - پس از گذشت چند روز از ارائه بسته پيشنهادي ايران به مقامات كشورهاي عضو گروه ‪ ۱+۵‬برخي از رسانه‌هاي انگليسي همچنان مطالبي را درباره اين ابتكار ايران منتشر مي‌كنند.

به نوشته مطبوعات ، اگرچه بسته پيشنهادي ايران موضوعات متعددي را در بر مي گيرد، اما ظاهرا بحث ايجاد كنسرسيوم غني‌سازي در داخل خاك ايران بيشتر مورد توجه قرار گرفته است .

روزنامه ديلي تلگراف روز شنبه در تحليلي در مورد اين مساله ، ارائه بسته پيشنهادي از سوي ايران را گامي در جهت شكستن بن بست مذاكرات ايران و غرب درباره غني‌سازي اورانيوم ارزيابي كرد.

اين روزنامه در عين حال بسته پيشنهادي ايران را نوعي انعطاف از سوي كشورمان براي گشودن باب مذاكرات خواند و نوشت : در صورت توافق در مورد پيشنهادات ايران ، عدم انحراف برنامه هسته‌اي ايران نيز تضمين خواهد شد.

اين روزنامه محافظه كار چاپ لندن افزوده است : پيشنهادات ارائه شده از سوي ايران همچنين مي‌تواند خنثي‌كننده طرحهاي كشورهاي غربي براي توقف غني سازي در ايران باشد.

روزنامه گاردين نيز روز گذشته در مقاله‌اي تحليلي درباره پيشنهاد ايران درباره تاسيس يك كنسرسيوم بين‌المللي براي غني‌سازي اورانيوم در خاك خود، نوشت : اين پيشنهاد راهي براي بازكردن بن بست پيش آمده در مذاكرات هسته اي با تهران است .

دبير ديپلماتيك گاردين در اين مقاله افزود: اين پيشنهاد بخشي از يك ابتكار جامع و جديد از سوي ايران در آستانه ديدار خاويرسولانا مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا است .

روزنامه گاردين در ادامه مقاله خود نوشت : طرح تشكيل كنسرسيوم بتدريج جايگاه خود را حتي در محافل سياسي آمريكا باز مي‌كند اما دولت‌هاي آمريكا ، فرانسه و انگليس همچنان با اين طرح مخالفند.

سفيرپيشين انگليس درسازمان ملل متحد نيز به گوردون براون نخست وزير اين كشور پيشنهاد كرد كه از طرح ايجاد كنسرسيومي بين‌المللي براي انجام عمليات غني‌سازي اورانيوم در ايران حمايت كند.

جان تامسون در نامه‌اي سرگشاده به دولت انگليس سياست غرب در قبال برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را شكست خورده توصيف كرد.

وي گفت كه غرب نيازمند انديشه‌اي تازه درباره برنامه هسته‌اي ايران است و افزود: بي‌پرده بايد گفت كه سياست غرب تاكنون كارآيي نداشته است .

تامسون كه در گذشته مسووليت سياستگذاري و برنامه ريزي دستگاه ديپلماسي انگليس را بر عهده داشت و مدتي نيز به عنوان مقام ارشد در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) فعاليت كرده ، معتقد است كه آخرين بسته پيشنهادي گروه ‪ ۱+۵‬به ايران نمي‌تواند گره چالش غرب با تهران را حل كند.

در نامه ديپلمات سابق انگليسي تصريح شده است كه كنسرسيوم غني‌سازي اورانيوم مي‌تواند با مشاركت اوليه ايران ، فرانسه ، آلمان ، روسيه ، انگليس و آفريقاي جنوبي تاسيس شود.

تامسون تصريح كرد: درصورتي كه انگليس رهبري حمايت از اين طرح را برعهده گيرد، آلمان هم به آن توجه خواهد كرد و روسيه و چين از مشاركت در آن استقبال مي‌كنند.

ايران معتقد است چنانچه پيشنهادات مطرح شده در بسته پيشنهادي ، اجرايي شود فضاي مثبت جديدي در روابط منطقه‌اي و بين‌المللي بوجود مي‌آيد و اگر اراده‌اي مثبت براي تغيير اوضاع وجود داشته باشد، بسته پيشنهادي ايران محرك خوبي براي تغيير اوضاع خواهد بود.

تهران همچنين بارها اعلام كرده است كه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي از جمله غني‌سازي اورانيوم جزو حقوق قانوني و غيرقابل انكار جمهوري اسلامي ايران است .
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 441]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن