تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813474849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشانتقاد كارشناسان از سياست هاي نادرست مصرف سوخت؛بي توجهي دولت به استفاده از سوخت ال پي جي در خودروها


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشانتقاد كارشناسان از سياست هاي نادرست مصرف سوخت؛بي توجهي دولت به استفاده از سوخت ال پي جي در خودروها
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني با توجه به‌ رتبه 104 ايران در ميان 140 كشور دنيا از نظر استانداردهاي آلايندگي، سوخت ال پي جي( LPG) از جمله سوختهايي بود كه مي توانست در رفع مشكل آلايش هاي زيست محيطي و رفع بحران آلودگي هاي شهري كمك شاياني كند.


به گزارش خبرنگار موج، هم اكنون برخلاف قانون مصوب و به دلايل غيركارشناسانه، بهره مندي خودروهاي دوگانه سوز از سوخت ال پي جي حتي در اولويتي بسيار پايين تر از گاز سي ان جي قرار گرفته است.
با فاصله كوتاهي از كاهش استفاده از اين اكسيژن مايع در رگ هاي خودروهاي خسته از گازهاي ناخالص، در سال 84 حدود 167 هزار ميليارد ريال صرف هزينه اجتماعي مشكلات مربوط به آلايندگي‌هاي زيست محيطي در كشور شد كه به طور قطع اين مسئله در حال حاضر، هزينه هاي سنگين تري را بر دوش دولت گذاشته است.
از طرفي طي سال هاي اخير قيمت گذاري LPG در هاله اي از ابهام قرار گرفته است، در همين حال ساير كشور ها با توسعه سوخت LPG در خودروها از ايران پيشي گرفته اند، در حالي كه ايران هزينه هاي گزافي را صرف واردات بنزين مي كند و دولت همچنان توجهي به مزيت هاي استفاده از LPG نمي كند.

استفاده از سوخت LPG در كاهش آلودگي هوا موثر است
بنابراين گزارش، حسن مرادي عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه بيش از سه چهارم كشورهاي دنيا از ال پي جي براي سوخت خودروهاي خود استفاده مي كنند، مي گويد: هم‌اكنون در كشورهايي مانند انگلستان، آلمان و ژاپن و بسياري كشورها كه به سمت استفاده از گاز در حركتند به صورت گسترده از سوخت LPG براي خودروها استفاده مي‌شود.
نماينده مردم اراك با نادرست دانستن اين ادعا كه استفاده از سوخت LPG در كاهش آلودگي هوا تاثيري ندارد، بيان مي كند: حرف‌هايي از اين دست غيركارشناسي است، در ايران به طور متوسط سالانه 7/5 درصد توليد ناخالص داخلي صرف هزينه معالجات ناشي از مشكلات زيست محيطي مي‌شود.
وي مي افزايد: همچنين بين 75 تا 80 درصد آلودگي شهرهاي بزرگ ايران ناشي از تردد خودروها و استفاده از سوخت‌هاي فسيلي است كه حدود 3/4 درصد از توليد ناخالص داخلي كشور صرف مشكلات محيط زيستي ناشي از تردد خودروها مي‌شود.
اين عضو كميسيون انرژي با يادآوري سرماي بيش از حد هوا در زمستان سال گذشته، ال پي جي را براي جلوگيري از يخ زدگي مناسب تر از ساير سوختها مي داند و در خصوص جايگاه هاي اين سوخت بيان مي كند: در حال حاضر 28 جايگاه عرضه سوخت LPG در كشور وجود دارد، كه در شهرهاي بزرگ به خصوص تهران جايگاه هاي اين سوخت رو به كاهش بود و با تلاش هاي صورت گرفته دو جايگاه بسته شده ي اين سوخت نيز بازگشايي شده است.
وي با ابراز تاسف از پيشي‌ گرفتن استفاده از اين سوخت توسط برخي كشورها از ايران، در زمينه صادرات مخزن و كيت LPG، اظهار مي كند: چند سال پيش برخي كشورهايي كه در مجاورت كشورمان قرار داشتند استانداردهاي خود را در زمينه مخزن و كيت LPG از ايران دريافت مي كردند و هيچ‌گونه امكاناتي نيز در زمينه توليد اين محصولات نداشتند، اما هم‌اكنون به صادركننده اين محصولات به ايران تبديل شده اند.

سي ان جي و ال پي جي مكمل يكديگرند
سيد مجد الدين دشتي دبير كميته توليدكنندگان كيت گازسوز و تجهيزات جانبي انجمن قطعه سازان، نيز در اين خصوص مي گويد: ال.پي.جي(LPG) به موازات بحث مبارزه با آلودگي هوا و با توجه به قانون نحوه و چگونگي جلوگيري از آلودگي هوا مصوب 1374 و آيين نامه اجرائي آن مصوب 1376 به عنوان تنها راه حل جايگزين از سوي مهندسان مشاور ژاپني براي ايران مطرح شد.
وي با بيان اينكه تاريخچه استفاده از گاز مايع به عنوان سوخت در سال 1860 در امريكا صورت پذيرفت و از سال 1930 براي سوخت اتومبيل مصرف شد، اظهار مي دارد: هم اكنون فقط در ايتاليا و ژاپن سه ميليون خودروي LPG سوز وجود دارد. سه هزار جايگاه در آلمان و يك هزار و 290 جايگاه ال.پي.جي در انگلستان وجود دارد.
دكتر دشتي با بيان اينكه طي 10سال گذشته مصرف بنزين نسبت به ساير توليدات نفتي افزايش چشمگيري پيدا كرده و تقريبا دو برابر شده است، تصريح مي كند: هم اكنون روزانه 287 ميليون متر مكعب گاز توليد مي شود كه در سال 1370 حدود 204 ميليون متر مكعب بوده است كه اين ميزان 30 ميليون متر مكعب در روز در سرچاه ها مي سوزد.
به گفته دبير كميته توليدكنندگان كيت گازسوز؛ وزن مخصوص بنزين برابر 73 درصد كيلوگرم بر هر ليتر و ارزش حرارتي آن معادل 83/45 مگاژول بر هر كبلوگرم است در حاليكه وزن مخصوص ال.پي.جي، 54/0 كيلوگرم بر هر ليتر و ارزش حرارتي آن برابر 27/47 مگاژول بر هر كيلوگرم است.
وي تاكيد مي كند: ارزش حرارتي يك كيلوگرم ال.پي.جي برابر 03/1 ارزش حرارتي يك كيلوگرم بنزين و سه درصد بيشتر است.
دشتي با بيان اينكه سوخت "سي.ان.جي" و "ال.پي.جي" مقابل يكديگر نيست و مكمل هم هستند، اضافه مي كند: حدود 100 هزار خودرو در سال 1376 به سوخت ال.پي.جي مجهز شد و متاسفانه به دليل قيمت ها و اظهارات غير كارشناسي اين سوخت به فراموشي سپرده شد.
دبير كميته توليدكنندگان كيت گازسوز با بيان اينكه متاسفانه هم اكنون فقط چهار توليدكننده تجهيزات ال.پي.جي دركشورفعاليت مي كنند، مي گويد: هزينه نصب و تجهيز يك خودرو به سوخت ال.پي.جي، حدود چهار ميليون ريال است و قيمت اين سوخت نيز در بازار جهاني بين هشت تا 10 درصد كمتر از هر ليتر بنزين مي باشد.
وي با بيان اينكه روزانه 12 هزار تن ال.پي.جي در كشور توليد مي شود، خاطرنشان مي كند: گفته مي شود كه مخزن ال.پي.جي سنگين تر از سي.ان.جي است در حاليكه ورق مخزن هاي ال.پي.جي 5/3 و سي.ان.جي 5/7 است، همچنين مسئله وارداتي بودن ال.پي.جي و پرداخت سوبسيد براي آن نيز كذب محض است.
دشتي مي افزايد: اختصاص 7/5 درصد از GDP كشور براي بهداشت و سلامت ناشي از آلودگي هوا و با توجه به اينكه نزديك به 75 درصد آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از احتراقات سوختي است كه بيشتر مسئله استفاده از گازها در سوخت خودرو را نمايان مي كند.

دولت از توسعه ال پي جي غفلت كرده است
محمد قمي عضو كميسيون انرژي مجلس، با اشاره به اينكه ال.پي.جي يكي از گازهاي مناسب و ارزشمندي است كه در مقايسه با گاز سي.ان.جي مزاياي بسياري دارد، اظهار مي كند: طبق مصوبه اصل 138 قانون اساسي، در راستاي توسعه استفاده از سوخت‌هاي جايگزين و تنوع در سبد سوخت و كاهش بار مالي واردات بنزين، وزارت نفت مكلف است نسبت به توسعه استفاده از گاز مايع نفتي در خودروهاي پرمصرف موجود به نحوي اقدام كند كه طرح استفاده از گاز مايع نفتي به عنوان مكمل طرح استفاده از گاز طبيعي فشرده باشد.
وي با اشاره به اينكه بايد در زمينه استفاده از LPG شفافيت لازم در كشور ايجاد و تمام ذهنيت‌هاي غير واقعي در اين زمينه پاك شود، تصريح مي كند: اين مسئله در قانون پيش بيني شده كه دولت موظف است جايگزين هايي براي بنزين قرار دهد و زماني كه گاز مايع مطلوبيت بيشتري دارد، دولت بر حسب تعهد خود بايد آن را انجام و در راستاي توسعه آن تلاش كند.
قمي با اشاره به نامطلوب بودن گازي كه به خودروهاي سي.ان.جي سوز وارد مي شود، بيان مي كند: گاز فشرده اي (سي ان جي) كه در حال حاضر از آن براي سوخت خودروها استفاده مي كنيم ناخالصي هايي دارد كه موجب مي شود موتور وسايل نقليه پس از مدتي دچار اشكال شود.
اين عضو كميسيون انرژي با تاكيد بر اينكه دولت در زمينه توليد سوخت مناسبي نظير ال.پي.جي ضعف دارد، تصريح مي كند: چنانچه دولت مي خواهد قيمت بنزين منطقي و عادلانه شود يكي از مطلوب ترين روشها اين است كه از گاز سوز شدن وسايل نقليه غفلت نكند.
وي با تاكيد بر لزوم اجراي قانون توسط دولت، اظهار مي كند: برمبناي قانون بايد خودروها گازسوز شوند و زماني كه بين انواع سوخت هاي گازي يكي از مطلوبيت بيشتري برخوردار است بايد زمينه هاي استفاده از آن گسترش يابد نه اينكه جايگاه هاي اين سوخت به دلايل غير كارشناسي بسته شود.
قمي در خصوص برخي انتقادات به سوخت ال.پي.جي، يادآور مي شود: هزينه راه اندازي جايگاه LPG به مراتب كمتر از جايگاه هاي "سي.ان.جي" است و خودروي مجهز به "ال.پي.جي" هيچ گونه افت راندماني ندارد.
وي با بيان اين كه سوخت "ال.پي.جي" از هر نظر به نفع مصرف كنندگان و جامعه است مي افزايد: دولت بايد پاسخگوي عدم اجراي مصوبات قانوني در رابطه با سوخت "ال پي جي" باشد، زيرا اين مساله دست يابي به اهداف بهينه سازي مصرف سوخت خودروها را نيز سرعت مي دهد.
اين گزارش مي افزايد: كارشناسان در مورد ميزان ايمني سوخت ال.پي.جي بر اين باورند كه با توجه به گذشت زماني بالغ بر هشت سال از نخستين خودروهايي كه به ال پي جي در كشور مجهز شد و برخلاف اينكه تعداد زيادي از اين 100 هزار خودرو، تاكسي و يا خودروهاي پرمصرف بوده است گزارشي مبني بر نا ايمن بودن دريافت نشده و حوادث احتمالي ايجاد شده در استفاده ناصحيح از كپسول خانگي در خودروها است.
در مقايسه اي ساده بين هزينه دوگانه سوز كردن خودرو، وزن و ظرفيت مخزن، شتاب ايجاد شده، هزينه دوگانه سوز كردن و تبعات اجتماعي، اين نتيجه حاصل مي شود كه استفاده از سوخت "ال.پي.جي" براي مصرف كنندگان آسايش بيشتري را فراهم مي كند اما اين مسئله كه چرا برخي مسئولين امر بر جمع آوري جايگاه هاي LPG و CNG سوز كردن خودروها تاكيد مي كنند همچنان در هاله اي از ابهام قرار گرفته است!
"ال.پي.جي" يك نام ژنريك براي پروپان و بوتان تجاري است، اين موارد هيدروكربني در فرآيند نفت و گاز به دست مي آيد. هم‌اكنون در كشورهايي نظير انگلستان و آلمان به ترتيب 1300 و 3 هزار جايگاه LPG وجود دارد و در انگلستان قانوني وجود دارد كه طبق آن از مالكان خودرو ماليات تراكم تعداد خودرو گرفته مي‌شود و تنها خودروهايي از اين ماليات معاف هستند كه LPG سوز باشند.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن