رازهای پنهان سودآوری گیم پس: آیا ایکس باکس دلیلی برای نگرانی دارد؟
سرویس گیم پس ایکس باکس (Xbox Game Pass) به عنوان یک پدیده نوظهور در صنعت بازیهای ویدیویی، همواره مورد توجه بوده است. اما آیا این سرویس برای مایکروسافت به همان اندازه که به نظر میرسد سودآور است؟ و آیا این شرکت نباید نگران جنبههای خاصی از این سرویس اشتراکی باشد؟
بر اساس گزارشهای جدید، مایکروسافت ممکن است در مورد سودآوری سرویس گیم پس ایکس باکس (Xbox Game Pass) نگرانیهایی داشته باشد. این نگرانیها به طور خاص مربوط به تاثیر این سرویس بر فروش بازیهای فرست پارتی (First Party) است.
تحلیل یک کارشناس: آیا گیم پس آنقدرها هم سودآور است؟
کریستوفر درینگ (Christopher Dring)، سردبیر و بنیانگذار وبسایت The Game Business، در رشته توییتهایی جالب، دیدگاههای خود را در مورد سودآوری سرویس گیم پس ایکس باکس با دیگران به اشتراک گذاشت. به گفته او، این سرویس آنقدرها هم که به نظر میرسد برای ایکس باکس سودآور نیست.
درینگ معتقد است که مایکروسافت به این دلیل به دست آوردهای تجاری سرویس اشتراکی بازی خود امیدوار است که این سرویس شامل مبالغ پرداختی به شرکتهای ترد پارتی، بازاریابی و هزینههای خدمات است. با این وجود، به باور او، گیم پس هنوز هم از نظر سودآوری جای کار دارد.
نگرانی از فروش بازیهای فرست پارتی
با این حال، درینگ به این نکته اشاره میکند که مایکروسافت نگران است که استودیوهای فرست پارتی ایکس باکس در نتیجه عرضه بازیهای خود روی سرویس گیم پس، نتوانند به اندازه کافی از فروش بازیهای خود سود کسب کنند. او معتقد است که اگر استودیوهای فرست پارتی نتوانند به اندازه کافی درآمد کسب کنند، ممکن است در سرمایهگذاری روی پروژههای جدید دچار مشکل شوند. به همین دلیل، حفظ تعادل در این سرویس اشتراکی یک چالش بزرگ برای شرکت مایکروسافت محسوب میشود.
او همچنین به این نکته اشاره میکند که هیچکس از تمام جنبههای سودآوری گیم پس اطلاع دقیقی ندارد.
نگاهی به واقعیتهای مالی گیم پس
برخی استدلال میکنند که این اخبار تلاشی برای پنهان کردن واقعیتهای مالی پشت پرده سرویس گیم پس است. با توجه به این که این شرکت اخیراً برخی از کارمندان ایکس باکس را اخراج و چندین پروژه را لغو کرده، چنین استدلالی چندان هم دور از ذهن به نظر نمیرسد.
با توجه به این مسائل، این سوال مطرح میشود که آیا سرویس گیم پس در نهایت به یکی از سرمایهگذاریهای ناموفق ایکس باکس تبدیل خواهد شد؟


تغییر کاربری کانتینر