تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797607233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار متخصصان درباره نابودگری به نام «ماهی تیلاپیا»


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:


صحبت از ماهی مهاجم، همچنان نقل محافل است هشدار متخصصان درباره نابودگری به نام «ماهی تیلاپیا»
جام جم سرا: تیلاپیا یا تیلاپیلا چند صباحی است که نامش در محافل مختلف اعم از علمی و اقتصادی و صحبت‌های مردم مطرح شده است. تیلاپیا چیست؟! چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا سخن از آن هم در میان خانواده‌ها و عموم مردم و هم در میان برخی از مسئولان و دست اندرکاران زیاد شنیده می‌شود؟ یک استادیار دانشگاه در گروه شیلات و محیط زیست، توضیحاتی داده است.
ورود تیلاپیا به کشور که با اصرار محافل شیلاتی کشور در حال رایزنی است، می‌تواند نابودگر جدید محیط زیست باشد. نابودگر ذخایر ژنتیکی آبزیان و موجودات وابسته به منابع آبی که بخ طور حتم منجر به صدمات جبران‌ناپذیر زیست محیطی و اقتصادی خواهد شد. با وجود مخالفت سازمان محیط زیست مع‌الاسف گزارشهایی تایید نشده مبنی بر ورود این ماهی به کشور و پرورش آن در برخی کارگاههای پرورش ماهی وجود دارد. البته گونه‌ای از این ماهی در تالاب شادگان وارد شده و درحال ایجاد فاجعه‌ای در این منطقه است.
با توجه به وجود بیماری ویروسیVHS در مزارع پرورشی قزل‌آلای رنگین‌کمان، ورود این ماهی به کشور می‌تواند مورد استقبال پرورش‌دهندگان ناآگاه ماهی در کشورمان برای پرورش این ماهی بالاخص در نیمه اول سال قرار گیرد؛ اما ورود این گونه، یعنی ورود به منابع آبی و راهیابی به منابع آبی کشور؛ که این هم به معنای فاجعه زیست محیطی و ایجاد بحران بخصوص در بحران آب پیش روی کشور است.
این گونه مهاجم سریع به بلوغ جنسی (طی ۲ تا ۳ ماهگی) می‌رسد و با توجه به مقاوم بودن در برابر شرایط نامناسب محیطی و در رقایت غذایی و تولید مثلی، گونه‌های مهم بومی منطقه را دچار مشکل کرده و خطر نابودی آن‌ها را ایجاد می‌کند. گونه‌های مهاجم در ابتدا اگر وارد یک محیط تازه و ناشناخته شوند و بتوانند زادآوری نمایند در فاز تثبیت قرار گرفته و سپس در صورت مساعد بودن شرایط محیطی (از قبیل نور، دما، غذا، آب، طعمه، جفت، زیستگاه و...) برای جاندار ، آن جاندار می‌تواند منابع گونه‌های بومی را استفاده کرده و به عنوان رقیبی تازه برای گونه‌های بومی تلقی گردد و در نهایت منتج به حذف گونه بومی شده و اثرات منفی و زیانباری بر اکوسیستم بگذارد.


نابودی موجودات بومی همچنین به معنای صدمات بسیار به گونه‌های غیرآبزی وابسته به منابع آبی نیز هست. افزون بر این، با افزایش سریع تعداد، تیلاپیا موجب تخریب بستر منابع آبی، آلوده شدن منابع آبی مورد مصرف انسانی، مردابی شدن تالاب‌ها و باتلاقی شدن آن‌ها می‌گردد. گزارشهایی در مورد مرگ و میر ناگهانی و تعداد بالای این ماهی در منابع آبی پشت سد‌ها در برخی از نقاط دنیا وجود دارد و اگر این اتفاق در ایران بیفتد چه خواهد شد؟ در صورت بروز چنین اتفاقی آب شرب انسانی در این برهه از زمان، بحران آب کشور، دچار خشکسالی شده و آن را دوصدچندان می‌کند.
همان طور که اشاره شد ورود تیلاپیا به منابع آبی روند مردابی و باتلاقی شدن تالابهای کشور را تسریع خواهد کرد. افزون بر این اکوتوریسم که یکی از راههای درآمدزایی و رونق اقتصادیست دچار صدمات جبران ناپذیری می‌گردد که برای جبران آن گریزی نمی‌توان یافت.
این آبزی مضر‌ حتی می‌تواند منجر به ایجاد التهاب‌های گوناگون گردد و در برخی موارد منجر به عوارض قلبی شود. میزان چربی‌های امگا ۳ آن بر خلاف بسیاری از ماهیان پرورشی بسیار اندک است. با این حال، موضوعی که در توجیه پرورش این گونه، از طرف برخی مقامات مرتبط مطرح می‌گردد این است که مدنظر دارند در مناطق بیابانی و مرکزی ایران این صنعت را توسعه دهند و از آب‌های لب شور و شور زیرزمینی استفاده کنند. با توجه به این دیدگاه آیا تضمینی بر پایین نرفتن سطح آب زیرزمینی در این مناطق وجود دارد؟ در صورت بهره برداری از آبهای زیرزمینی لب شور این مناطق حتماً منجر به افت سطح این آب‌ها شده و منجر به نرسیدن ریشه بسیار از درختان و درختچه‌های مناطق بیابانی به این آب‌ها و درنتیجه خشک شدن پوشش گیاهی می‌شود و بالتبع آن بیابان‌های ایران تبدیل به کویرهای لم یزرع شده و مسائلی چون شور شدن زمینهای کشاورزی اطراف و ایجاد ریزگرد‌ها در داخل کشور گریبانگیر سرزمینمان می‌شود.
با توجه به این مباحث، جای بسی تعجب و نگرانی است که عده‌ای بر طبل واردات تیلاپیا می‌کوبند. می‌بایست از سازمان‌های دولتی مربوطه من جمله سازمان دامپزشکی، شیلات، وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای غیردولتی و مردم‌نهاد اکیداً خواسته شود از ورود این گونه نابودگر جلوگیری گردد و در جهت آگاه کردن مردم (البته که افزایش آگاهی و آموزش دارای اهمیت و تقدم است) از مضرات ورود آن اقدام شود و با واردکنندگان آن بجد برخورد گردد تا شاهد تجربیات تلخ ورود گونه‌های مهاجمی چون آزولا به شمال کشور و ماهی آمور به تالاب هامون و بسیاری دیگر نباشیم و این جمله را لااقل کمتر بشنویم که «خود کرده را تدبیر نیست». (روح الله رحیمی - استادیار گروه شیلات و محیط زیست دانشگاه شهرکرد/زیست بوم) *انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود. 547



پنج شنبه 30 بهمن 1393 11:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1637]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن