تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796795447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از روز اول جشنواره موسیقی فجر آغاز رسمی «مجموعه اجراهای» موسیقی فجر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از روز اول جشنواره موسیقی فجر
آغاز رسمی «مجموعه اجراهای» موسیقی فجر
جشنواره موسیقی فجر در روز اول میزبان 18 اجرا در سالن‌های وحدت، رودکی، ایوان شمس، فرهنگسرای نیاوران، برج آزادی، فرهنگسرای ارسباران و برج میلاد بود.

خبرگزاری فارس: آغاز رسمی «مجموعه اجراهای» موسیقی فجر



به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، جمعه 24 بهمن ارکستر شهر تهران به سرپرستی نادر مشایخی ساعت 18:15 در تالار وحدت به صحنه رفت. مشایخی در این اجرا سعی کرده بود تا سلایق شنیداری مختلف را مد نظر قرار دهد. چرا که او در این اجرا نیمی از کارها از قطعات ایرانی انتخاب کرده بود و نیم دیگر نیز به قطعات خارجی اختصاص داده شده بود. ارکستر شهر تهران مشایخی در این اجرا بخشی از سرودهایی را که مورد علاقه مخاطبان بوده و در حافظه تاریخی‌شان نقش بسته بود را اجرا کرد. «شهیدان خدایی» از ساخته‌های  زیبای آقای هوشنگ کامکار یکی از قطعات بود که در بخش کارهای ایرانی این ارکستر به اجرا درآمد. در بخش خارجی این کنسرت، قطعاتی از سرگئی پروکوفیف، شوستاکوویچ، بتهوون و باخ به اجرا درآمد. همچنین ارکستر شهر تهران بخشی از ساخته‌های آروو پرت آهنگساز استونیایی را در دو حالت روی صحنه برد. حالت اول با سازهایی که خود این موزیسین نوشته است و حالت دوم با سازها و تنظیم ایرانی که مشایخی عهده دار انجام این بخش بوده است. کنسرت «یویا وندت» آلمانی پس از اجرای ارکستر شهر تهران نوبت به اجرای رسیتال پیانو «یویا وندت» نوازنده آلمانی در اولین روز جشنواره موسیقی فجر رسید.  در این کنسرت «یویا وندت» قطعاتی از ساخته‌های خودش و دیگر آهنگسازان همچون ویوالدی، هنری ‌مانچینی، فرانز لیست، ولادیمیر هورویتز، فتس والر، پاول دزموند، آلبنیز، کورساکف را اجرا کرد. یویا وندت نوازنده پیانو، اهل هامبورگ آلمان است که در آمستردام و نیویورک به تحصیل در رشته جاز پرداخت و کنسرت‌هایی با ستاره‌های بین المللی برگزار کرد. او از آغاز هزاره جدید میلادی، جزء نخبگان برگزیده «هنرمندان استاین وی» محسوب می‌شود که تاکنون بیش از 20 آلبوم به نام خود منتشر کرده و در قالب تور کنسرت‌های یک نفره، در سراسر دنیا اجراهایی داشته است. بخش استعدادهای درخشان بخش استعدادهای درخشان که بر پایه موسیقی کلاسیک غیر ایرانی است امسال با تکنوازی، دونوازی و گروه نوازی سازهای کلاسیک همراه است. جشنواره موسیقی فجر در سی‌وسومین دوره‌اش شاهد حضور این بخش برای چهارمین سال پیاپی است. جشنواره امسال به طور خاصی به هرآموزان تحصیلکرده موسیقی اختصاص دارد که مجموعا 32 نفر تکنوازی و گروه نوازی خواهند کرد. در این بخش مجموعا 24 اجرا را شاهد خواهیم بود. محدوده سنی استعدادهایی که در این بخش به روی صحنه می‌روند نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر آمده و نوازندگانی از 16 و 17 ساله تا سنین بالاتر در بخش استعدادهای درخشان شرکت کرده‌اند.  در روز اول جشنواره سالن رودکی میزبان نوازندگان بخش استعدادهای درخشان بود. دو نوازی ویلن و پیانو وفاحمیدی، تکنوازی پیانو صدف الماسی و تکنوازی ویلن آوا شادمانی برنامه‌های این بخش از جشنواره در روز اول بودند. بخش رقابتی در بخش رقابتی جشنواره ساعت در سالن رودکی و در بخش رقابتی تریو بتهون امیرمحمد کاظمی و هرمس به سرپرستی مهسا قربانی روی صحنه رفتند. گروه هرمس در انتخاب رپرتوار اجرایی، تنوع دوره‌ای را در نظر گرفته‌ بود. به همین دلیل پیانو تریوی شماره 3 بتهوون در دومینور را به عنوان اثری از دوره کلاسیک، پیانو تریوی گابریل فوره در دومینور را از دوره امپرسیون  و قطعه «گفتگوی پرشور» از دکتر امین هنرمند را به عنوان اثری معاصر انتخاب کرده‌ بود. همچنین امیر محمد کاظمی، سرپرست گروه تریو بتهوون که برای اولین بار در جشنواره فجر شرکت کرده بود، در این اجرا تریو بتهوون شماره 2 قسمت اول، تریو چایکوفسکی، تریو دبوسی و قطعه‌ای از علی اکبر قربانی به نام شورآفرین را اجرا کرد که جان مایه‌ای از قطعات آذربایجانی دارد. این گروه در اجرایشان سعی کرده بودند از قطعاتی استفاده کنیم که علاوه بر داشتن ملودی زیبا و جلب توجه و لذت مخاطب، عیار بالایی برای نوازندگی داشته باشند و گروه نوازندگان را به چالش بکشند. دوئت پیانو و کلارینت در روز اول جشنواره و در همین سالن دوئت پیانو و کلارینت اتریش و ایتالیا روی صحنه رفتند. در این کنسرت درکسلر نوازنده اتریشی و باتاگلیا نوازنده ایتالیایی که هر دو جزء تکنوازان برجسته کلارینت و پیانو هستند برنامه خود را با عنوان «لالایی کوچک صلح» اجرا کردند. «لالایی» این موزیسین‌ها تحت تأثیر موسیقی مدیترانه ای، شرقی، اسکاندیناویایی و موسیقی صوفی است و بازتابی از عشق آنان به زیبایی‌های قطعات آهنگسازان کلاسیک معاصر از اروپای شرقی است.  این دو نوازنده قطعاتی چون بهشت تو، لالایی کوچک صلح شماره 2،  لالایی کوچک صلح شماره 3،  لالایی کوچک صلح شماره 4،  جرقه ای به هنگام غروب، لالایی کوچک صلح شماره 6، لالایی کوچک صلح شماره 7، همواره می دانی، لالایی کوچک صلح شماره 10، لالایی کوچک صلح شماره 12،  لالایی کوچک صلح شماره 5، لالایی کوچک صلح شماره 8، لالایی کوچک صلح شماره 9، لالایی کوچک صلح شماره 14 و فراتر از کلماترا به آهنگسازی اولریش درکسلر و لاما بادا به آهنگسازی شتفانو باتاگلیا را نواختند.   گروه سهند ایوان شمس در روز اول جشنواره ساعت میزبان گروه سهند به سرپرستی رشید وطن دوست بود. رشید وطن دوست با سابقه پانزده سال شرکت در جشنواره موسیقی فجر یکی ازقدیمی‌ترین هنرمندان این رویداد موسیقایی است. این هنرمند امسال با گروه سهند در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر حضور داشت. گروه سهند در این کنسرت دو قطعه بی‌کلام اجرا کرد. «ایران» ساخته محمد سریر قطعه دیگری است که در این اجرا نواخته ‌شد. «ساری گلین» قطعه محلی آذربایجانی که به دو زبان آذربایجانی و فارسی خوانده ‌شد، «مالالان» از اپرای آرشین، کیم بیلیر، منیم عزیز شهر، سنده گالماز قطعات آذری این برنامه و قطعه شوق بهار ساخته جهانگیر جهانگیری با شعری از سیمین بهبهانی قطعه دیگری بود که در این کنسرت اجرا شد. در اجرای این گروه رضا رضوی (پیانو)، فرهاد فرج لی (تار)، احسان اسداللهی (گارمان)، وحید اسداللهی (نقاره) و سریه ندیر اوا (کمانچه) هنرنمایی  کردند.   گروه خنیا بعد از اجرای گروه سهند، نوبت به گروه خنیا رسید که در ایوان شمس به اجرای برنامه بپردازند. کنسرت این گروه در دو بخش اجرا شد؛ در بخش اول که در دستگاه شور و آواز دشتی بود، تصنیف‌های «بگو کجایی»، به آهنگسازی مجید وفادار و شعر عبدالله الفت، «شبگرد» به آهنگسازی حبیب الله بدیعی و شعر رحیم معینی کرمانشاهی، «یارم گره بر مو زده» به آهنگسازی همایون خرم و شعر بیژن ترقی، «عاشق مشو» به آهنگسازی محمود ذوالفنون و شعر رضا ثابتی، «موج» به آهنگسازی پرویز یاحقی و شعر اسماعیل نواب صفا و تصنیف محلی «وعده‌ گل‌رُخان» با تنظیم مجید وفادار و شعر اسماعیل نواب صفا اجرا شدند. در بخش دوم هم تصنیف‌های «عمری سر کوی تو» به آهنگسازی مرتضی محجوبی و شعر شهرآشوب اصفهانی، «بس کن ای دل» به آهنگسازی مرتضی نی‌داوود و شعر پژمان بختیاری، قطعه‌‌سازی«رها» به آهنگسازی جلال امیرپورسعید، تصنیف «ز کوی بلاکشان» به آهنگسازی همایون خرم و شعر بیژن ترقی به ترتیب اجرا ‌شدند. بخش نسلی دیگر امسال برای چهارمین سال پی در پی بخش نسل دیگر در جشنواره حضور دارد و مانند دو دوره  گذشته (به جز دوره اول که دو بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک غیرایرانی در این بخش بودند) تمرکز موسیقایی بر این بخش مربوط به موسیقی دستگاهی ایرانی است. پرداختن به مقوله تکنوازی که از مهمترین فرم‌های موسیقی ایران است با توجه به امکانات اجرایی یک نوازنده سولیست، از تازه‌ترین بخش‌های نسلی دیگر در جشنواره سی‌ام است. هشت گروه در این بخش برنامه اجرا می‌کنند که با حضور خوانندگانی چون وحید تاج، مجتبی عسگری، مهدی امامی نگاه ویژه‌ای به مقوله  آواز خواهند داشت. بنابر گفته مسولان این بخش چشنواره، گروه‌های امسال نیز مانند سال‌های گذشته با در نظر گرفتن قدرت تالیف و اجرایی قابل قبول از تالیف یاد شده  به جشنواره دعوت شده اند. همچنین با توجه به رصد کردن گروه‌های این بخش در حوزه موسیقی دستگاهی از تکرار گروه‌هایی که سال گذشته در جشنواره برنامه داشته‌اند،  پرهیز شده تا عرصه برای فعالان بیشتری باز باشد. در روز اول جشنواره در بخش نسلی دیگر گروه چهارگان به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر و گروه یاد به سرپرستی محمدرضا ابرهیمی و مجتبی عسگری به اجرای پرداختند. گروه سایه سار برج آزادی در اولین روز جشنواره از گروه سایه سار به سرپرستی حسین سلیمانی  میزبانی کرد. گروه «سایه‌سار» در این کنسرت قطعاتی در دستگاه همایون را اجرا کردند و مناجاتی از خواجه عبدالله انصاری اولین قطعه‌ای بود که این گروه به اجرا درآورد. ‌تصنیف «بیگانه» با شعری منسوب به خواجه عبدالله انصاری، یک قطعه ضربی، تصنیف «روزهای خوب»‌ با کلامی از قیصر امین‌پور، تصنیف «گناه پنهان» با کلامی از سعدی به همراه ساز و آواز، ترکیب قطعات این گروه را در جشنواره موسیقی فجر تشکیل می‌داد. فضا و رویکرد گروه سایه‌سار تا حدی عرفانی است اما قطعه‌ای که از قیصر امین‌پور انتخاب شده بود، امروزی‌تر به نظر می‌رسید. گروه کر مهر وطن گروه کر مهر وطن به سرپرستی مسعود نکویی دیگر گروهی بود که در بخش رقابتی و در روز اول جشنواره روی صحنه رفت. این گروه در اجراهای‌شان از گویش‌های منطقه زندگی‌شان استفاده می‌کنند، یعنی گویش‌های جنوب شرق ایران شامل کرمان، هرمزگان و سیستان در کارهای  «گروه کر مهر وطن» حضور پررنگی دارند و این نکته کار این گروه را به نوعی خاص می‌کند.  پیش از این چنین تجربه‌هایی در عرصه گویش‌های غرب و شمال غرب کشور انجام شده است اما درباره گویش جنوب شرق «گروه کر مهر وطن» تنها گروه فعال است.  این گروه تلاش می‌کند موسیقی را برای فرهنگ شفاهی کشور به خدمت بگیرد و بر اساس ریتم‌های موسیقی کشورمان کار کند.  همچنین در این بخش گروه کر آوای باران به سرپرستی سارا جلایی روی صحنه رفت. روز اول جشنواره جشنواره سی‌ام موسیقی فجر همان طور که انتظار می‌رفت، بدون رقم خوردن اتفاق خاصی و خنثی‌تر از همیشه برگزار شد. نه گروه و هنرمندی، مخاطبانشان را شگفت‌زده کردند و نه تغییری در روند برگزاری جشنواره ایجاد شده بود و نه حتی رقابت نفس‌گیری اتفاق افتاد. جشنواره همان «هیچی» بود که اهالی رسانه مدت‌ها پیش هشدارش را داده بودند. همان زنگ خطری که برای سالیان دراز است گوش اهالی موسیقی را کر کرده است. شاید در طی برگزاری جشنواره موسیقی، سخت‌ترین کار بر دوش اهالی رسانه باشد؛ چرا که از «هیچ» نوشتن سخت‌ترین کار دنیاست.
انتهای پیام/  

93/11/25 - 10:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن