تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796867698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آموزش کارگاهی فیلمنامه نویسی -


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آموزش کارگاهی فیلمنامه نویسی google_mz 22 دي 1386, 01:40دوستان خوبم سلام همون طور که همه میدونید به جرئت میشه گفت که مهمترین بخش فیلم داستان ، یا همون فیلمنامه است. فیلمنامه نویسی کاریه که نیازمند تمرین زیاد ، مطالعه فراوان و آشنایی با علومی مثل روانشناسی ، جامعه شناسی و ... است. و در کنار تمام اینها مثل هر هنر دیگه ای نیازمند ذوق و سلیقه! جزوه ای رو که "اینجا" (آموزش%20کارگاهي%20فيلمنامه%20 نويسي.zip) برای شما قرار دادم آموزش فیلمنامه نویسی به صورت کارگاهیه ، همراه با تمرین های عملی. امیدوارم برای دوستانی که به این هنر علاقه دارن و به دنبال آشنایی با مبانی و اصول کلی اون هستن قابل استفاده باشه. نویسنده این آموزش هم آقای مهدی خالقی هستن. امیدوارم که این مبحث به این ارسال ختم نشه و دوستان علاقه مند و اساتید محترم این مبحث رو ادامه بدن. توصیه میکنم دوستانی که به فیلمنامه نویسی علاقه دارن فیلمنامه زیاد بخونن. من هم تا اونجایی که بتونم درخدمت دوستان هستم. ( ببخشید طولانی شد:) ) پ.ن: مباحث پیشرفته تر رو میتونید از صفحه دوم به بعد همین مبحث پیگیری کنید: توضیح : فایل به صورت PDF هست که zip شده. google_mz 22 دي 1386, 04:42سلام جزوه ای رو که "اینجا" (صدنکته.zip) براتون قرار دادم ، حاوی صد نکته درباره نویسنگی هستش که میتونه برای شما در امر فیلمنامه هم مفید باشه. البته به نظر من تمام این نکات هم اونقدر ها به کار نمیاد. اما بعضی هاش واقعا جالب و مفیده:) توضیح : فایل به صورت PDF هست که zip شده. shirani 22 دي 1386, 14:28مرسی من که خیلی دنبال این چیزام اگه کامل بذارید خیلی عالیه saeed_tan 01 بهمن 1386, 03:37سلام با تشکر از دوست عزیزم google_mz که نکاتی را در مورد با فیلمنامه نویسی ارائه دادند. اگر مباحث تخصصی تری در اینباره در دست دارید و ارائه بدهید سپاسگذارم. salehvasaleh 10 فروردين 1387, 00:55جدا من که خیلی استفاده کردم. بازم منتظرم. hamid 2006zaman 11 فروردين 1387, 20:21خيلي عالي بود.ميشه يه فيمنامه ايراني بزاريد تا به صورت بصري بتونيم با ساختار فيلمنامه آشنا بشيم. mostafa_cs 11 فروردين 1387, 22:17ممنون دوست عزیز. اگه میشه فایل رو با اسم انگلیسی زیپ کنید چون واسه من بازش نمیکنه. ممنون:) gigamax 11 فروردين 1387, 23:36مرسی goodle mz کار بسیاز جالبی رو شروع کردین . فقط سعی کنید این کارو ادامه بدین . تو این فروم کسانی که علاقه مند باشن خیلی زیادن . فقط به تمام کسانی که می خوان وارد دنیای وحشتناک فیلمنامه نویسی بشن اینو بگم اگه حوصله کارهای تقریبا تکراری ، نوشتن و زیاد فکر کردنو ندارین شما خیلی سخت می تونین فیلمنامه بنویسین . مرسی از همه senaps 28 بهمن 1388, 10:21ای کاش یکی این تاپیک رو ادامه بده از الان.....یا حداقل منابعی معرفی بشن که بتونیم ازشون این کار رو یاد بگیریم می دونم که تاپیک زیر خاکی رو در اوردن اشتباهه ولی واقعا نیازدارم بهش و سایت مناسبی هم در این باره ندیدم تا حالا Adolf.Hitler 28 بهمن 1388, 19:00ای کاش یکی این تاپیک رو ادامه بده از الان.....یا حداقل منابعی معرفی بشن که بتونیم ازشون این کار رو یاد بگیریم می دونم که تاپیک زیر خاکی رو در اوردن اشتباهه ولی واقعا نیازدارم بهش و سایت مناسبی هم در این باره ندیدم تا حالا سلام برای منابع بهت کتاب راهنمای فیلمنامه نویسی نوشته سید فیلد و داستان و ساختار و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی پیشنهاد میکنم. با اینها مبانی و اصول فیلمنامه نویسی کلاسیک رو یاد میگیری. Parkour 23 تير 1389, 18:00آقا یک دنیا ممنون من حدود یه ماهی میشه کلاس های فیلمنامه نویسیم رو شروع کردم دنبال یه منبع در کنار جزوات استاد میگشتم مخصوصا تمریناتش یا هوووووووووووووووووو google_mz 24 تير 1389, 01:29آقا یک دنیا ممنون من حدود یه ماهی میشه کلاس های فیلمنامه نویسیم رو شروع کردم دنبال یه منبع در کنار جزوات استاد میگشتم مخصوصا تمریناتش یا هوووووووووووووووووو سلام خوشحالم که مورد استفاده قرار گرفت. به امید خدا در اولین فرصت در مورد فیلمنامه نویسی مدرن هم بحث خواهیم کرد. :wink: meisam317 24 تير 1389, 18:58کتاب های اموزش فیلمنامه نویسی در 21 روز ویکی کینگ و راهنمای عملی فیلمنامه هم خوبن:rose: meisam317 24 تير 1389, 19:07آقا یک دنیا ممنون من حدود یه ماهی میشه کلاس های فیلمنامه نویسیم رو شروع کردم دنبال یه منبع در کنار جزوات استاد میگشتم مخصوصا تمریناتش یا هوووووووووووووووووو میشه بگی کجا کلاس میری / کلاس و استاد چجورین ؟ جو کلاس چجوریه ؟ چیا درس میدن بالاخره توضیح بده لطفا منم میخام کلاس برم:):rose: saeedav144 27 تير 1389, 13:07سلام من یک فیلمنامه می خواهم بنویسم اما چه جوری؟ google_mz 15 بهمن 1389, 02:25به امید خدا در اولین فرصت در مورد فیلمنامه نویسی مدرن هم بحث خواهیم کرد. :wink: سلام یه سری مطلب هست درباره فیلمنامه نویسی (مدرن) که به تدریج براتون قرار میدم. خیلی خوشحال میشم اگر دوستان دیگه هم همکاری کنن و در موردشون بحث بشه. البته مبحث های دیگه ای هم توی انجمن در مورد فیلمنامه نویسی داریم. مبحث ایده طرح سینابس فیلمنامه مبحث تمرين نوشتن گروهي به روش ديويد ممت مبحث فیلمنامه نویسی از زبان رابرت مک کی مبحث ..... چگونه فيلمنامه بنويسيم .... مبحث از ایده تا فیلمنامه اما فکر میکنم مطالبی که اینجا خدمتتون عرض میکنم از لحاظ فرم بیان در اون مباحث نمیگنجه. پ.ن: این مطالب حاصل شرکت در مجموعه کلاس هایی تحت عنوان سینمای مدرن هستن (ابتدای دوره). دوره ای که من توش شرکت کردم از سال 87 شروع شد و تا الان هم ادامه داره. متاسفانه نمیتونم اسمی از مدرس محترم این دوره ببرم. دلیلش هم اینه که ایشون مخالف بازنشر مطالب کلاس ها بودن و نظرشون این بود که اگر شرکت کنندگان در این دوره مطالب رو جایی منتشر کردند اسمی از ایشون برده نشه. که این خواست ایشون به حق و به جا است. به این دلیل که ممکنه در بازنشر حق مطلب اونجوری که مد نظر استاد هست ادا نشه و کاستی ها و گاهی اشتباهاتی وجود داشته باشه که بر عهده شخصیه که مطالب رو منتشر میکنه. google_mz 15 بهمن 1389, 04:02به نام خدا فیلمنامه نویس به جهت نشان دادن مینویسد. بنابراین فیلمنامه باید قابلیت اجرا داشته باشد. فیلمنامه: محتوی(Content) + شکل(Form) = متن(Script) محتوی و شکل یک فیلمنامه غیر قابل تفکیک و این دو در هم تنیده هستند. تعاریف اولیه: الف - گونه های ادبی(Gener) مورد مطالعه: 1 - ادبیات داستانی (Fiction): زیر مجموعه های این شاخه، نوشته میشوند برای خواندن. مثل: رمان 2 - ادبیات نمایشی (Drama): زیرمجموعه های این شاخه، نوشته میشوند برای اجرا بر روی صحنه. مثل: نمایشنامه 3 - ادبیات تصویری یا سینمایی (Visual): زیر مجموعه های این شاخه، نوشته میشوند برای تصویر شدن در سینما. مثل: فیلمنامه ب - متن(Script یا Text): 1 - درون مایه*(Content یا Substance): درون مایه به معنای جنگی(Collection) از معنی ها و گزاره های(Statement) فلسفی، اخلاقی، اجتماعی، روانی و فرهنگی نهفته در یک اثر هنری است. مظروفی است که به اثر معنا میبخشد.(دکتر ناظر زاده کرمانی) 2 - شکل یا سازگان*(Form): سازگان به معنی جنگی(Collection) از شگرد ها و شیوه ها**یی است که هنرمند برای بیان آن محتوی بکار برده است.(دکتر ناظر زاده کرمانی) *بی درنگ یادآور میشود که تقسیم اثر هنری به دو بخش و یا دو مفهوم، درون مایه(Content) و سازگان(Form) که از دیرباز انجام گرفته است کاری خیالی بوده و به منظور دریافت و فرایافت و آموزش بهتر و آسانتر، در مورد آفرینش های هنری و نقد آنها انجام پذیرفته است. **از جمله این شگرد ها و شیوه ها در تئاتر و سینما میتوان به مواردی چون: 1- حرکت، بیان، بدن یا ریخت و ژست (Gestus) بازیگر 2- (Scene Designing) صحنه آرایی 3- (Misenscene) میزانسن 4- (Lighting) نور 5- (Coloring) رنگ 6- (Actors`s property) اکسسوار 7- (Custume Disiner) لباس 8- (Makeup) گریم یا (Persona) نقاب 9- (Music) موسیقی و صدا 10- ترفندهای شنیداری و دیداری و ... اشاره کرد. ج - ساخت مایه های درونی یک اثر: 1 - تم(Theme) 2 - طرح(Plot) 3 - ساختار نقشه داستانی 4 - شخصیت و شخصیت پردازی 5 - دیالوگ یا گفتاشنود یا سخن مایه 6 - زمان و مکان 7 - فضا و حالت 8 - گزاره های فلسفی و اخلاقی پ.ن.1: اطلاع بیشتر درباره ادبیات: ویکی پدیا: دانشنامه رشد: a&SSOReturnPage=Check&Rand=0 پ.ن.2: به تدریج به طور مفصل تعاریف دقیقی از آنچه ذکر شد ارائه میدهیم. پ.ن.3: جلسه بعدی: مطالعه ادبیات داستانی. پ.ن.4: سوالی بود در خدمتم :wink: mehrdad_hellboy 15 بهمن 1389, 11:58آفرین عالیه ممنونیم همگی از شما:rose: mehrdad_hellboy 15 بهمن 1389, 12:01فکر کنم که خیلی خوب باشه که به این صوزت آموزش ها رو تایپ میکنی دستت درد نمنه جوون پیر شی تیکه تیکه و کوتاه ادامه بده همینطور که الان مینویسی خیلی خوبه آفرین عالیه:rose: یه موضوعی دوستان من خودم نظرمو رو میخواهم بگم من تغداد زیادی کتاب فیلمنامه خوندم رابرت مک کی رو حتما بخونید حتما:rose: prince0fpersia 15 بهمن 1389, 17:52لطفا یکی چنتا فیلمنامه معروف که فیلم شده قرار بده تا آدم در حین خوندن این فیلمنامه ها کلی چیز یاد بگیره google_mz 16 بهمن 1389, 03:04لطفا یکی چنتا فیلمنامه معروف که فیلم شده قرار بده تا آدم در حین خوندن این فیلمنامه ها کلی چیز یاد بگیره سلام خدمت شما فیلمنامه و نمایشنامه :: Download: hosein0251 19 بهمن 1389, 14:42لذت می برم وقتی می بینم هنوز اینجور فروم های فعالی وجود داره و پر از اطلاعات مفید هست . :):rose: راستی بچه ها کسی نتونست نرم افزار فیلم نامه نویسی رو پیدا کنه و بگذاره ؟ !:-? mehrdad_hellboy 21 بهمن 1389, 15:25اسمشو من میدونم بدون کرکه mms movie magic screen writer تو گوگل بگردید میتونید دی ال کنید hosein0251 22 بهمن 1389, 15:24اینم لینک دانلود movie magic screen writer حجم : 49 مگابایت نرم افزارهای مشابه زیادی وجود داره google_mz 22 بهمن 1389, 22:44مطالعه ادبیات داستانی(Fiction): ادبیات داستانی شامل قصه، رومانس، رمان و داستان کوتاه و آثار وابسته به آن است. به هر روایتی که خصلت ساختگی و ابداعی آن بر جنبه تاریخی و واقعیش غلبه کند اطلاق میشود. ادبیات داستانی بخشی از ادبیات تخیلی است. 1 - قصه(Tale) و رومانس(Romance): الف - قصه: محور ماجرا برحوادث خلق الساعه و خارق العاده است. شخصیت ها و قهرمانان در قصه کمتر دچار دگرگونی میشوند. قصه ها اغلب پایان خوشی دارند و خوبی ها بر بدی ها پیروز میشوند. شکل قصه های عامیانه اغلب ساده و ابتدایی است و زبان آنها نقلی و روایتی(Oral narrative) است. مثل: شاهنامه، تعزیه و ... ب - رومانس: قصه خیالی منثور و یا منظومی است که به وقایع غیر عادی و شگفت انگیز توجه کند و ماجراهای عجیب و غریب و عشق بازی های اغراق آمیز و یا اعمال سلحشورانه را به نمایش بگزارد. این نوع قصه ها ریشه در دوران شوالیه گری دارد. 2 - رمان و داستان(Story): الف - رمان: نثر روایتی ی خلاقه ای، با طول شایان توجه، و پیچیدگی خاص، که با تجربه ای انسانی همراه با تخیل سر و کار داشته باشد، و از طریق توالی حوادث بیان شود. رمان داستان میگوید. دون کیشوت اثر سروانتس سرآغاز رمان است.* ب - داستان: نقل وقایع است به ترتیب توالی زمانی(chronological) ویژگی های داستان: داشتن واقعه(event)، و حداقل سه واقعه. داشتن زمان، حداقل دو زمان متفاوت. لذت بردن از خیال پردازی، ایجاد تعلیق(Suspense) و انتظار(بعدش چی شد؟). دارای آغاز، میانه و پایان باشد. مثال: او را دیدم. از او خوشم آمد. بعد با هم ازدواج کردیم. آغاز: او را دیدم. میانه: از او خوشم آمد. پایان: بعد با هم ازدواج کردیم.** تفاوت میان قصه(Tale) و داستان(Story): قصه قدمت دارد و حوادث در آن نقش مهمی دارند. قصه پیرنگی*** ضعیف دارد و منطق در آن کمرنگ است. پیرنگ داستان معمولا قوی است. داستان دارای رابطه علت و معلولی میباشد. تخیل در قصه به شدت عمل میکند و باورپذیری را زیر سوال میبرد. شخصیت های قصه یک بعدی(Flat) هستند، یا خوبند یا بد. اما در داستان شخصیت های متنوع وجود دارد. شخصیت های قصه ها معمولا ایستا(Static) هستند و پرورش چندانی ندارند. کاراکتر های تمثیلی بیشتر در قصه ها هستند. مثل: دیو، فرشته، جن و ... ج - داستان کوتاه: اثری است کوتاه که در آن نویسنده به یاری یک طرح منظم شخصیت اصلی را در یک واقعه اصلی نشان میدهد و این اثر بر روی هم تاثیر واحدی را به مخاطب القا میکند. ویژگی های داستان کوتاه: طرح منظم و مشخص دارد. یک شخصیت اصلی دارد. این شخصیت در یک واقعه اصلی قرار دارد. دارای یک ساختار مشخص است. تاثیر واحدی را القا میکند. کوتاه است. داستان کوتاه قصه نیست. *برای اطلاع بیشتر درباره دون کیشوت: **فرمول ساختار ارسطویی ***پیرنگ: طرح(Plot): کارکردی همانند داستان اثر دارد و نوع روابط علت و معلولی اثر را مشخص میکند. "در جلسات بعد به طور مفصل شرح خواهد شد." پ.ن: جلسه بعدی: مطالعه تطبیقی میان ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی. mehrdad_hellboy 23 بهمن 1389, 12:27تشکر فراوان google_mz 01 اسفند 1389, 21:59مطالعه تطبیقی بین ادبیات داستانی(Fiction) و ادبیات نمایشی(Drama): 1 - آفرینش اثر: ادبیات داستانی: داستان آفرینشی تمام و کامل است. ادبیات نمایشی: نمایشنامه عنصری از عناصر یک هنر است. که ناتمام است و با عناصری همچون نور، بازیگر، رنگ و ... کامل میشود. 2 - هدف: ادبیات داستانی: داستان برای خواندن است. ادبیات نمایشی: نمایشنامه برای اجرا(Performance) است. 3 - بیان: ادبیات داستانی: بیان داستان با مخاطب و ذهن او شکل میگیرد. ادبیات نمایشی: بیان نمایش از مجموعه ی عناصری دیداری و شنیداری شکل میگیرد. 4 - کانال های بیانی: ادبیات داستانی: داستان از کانال های متعددی سود میجوید.(چشایی، بویایی، لامسه و ...) ادبیات نمایشی: نمایش عمدتا از کانال های صدا و تصویر سود میجوید. 5 - توصیف: ادبیات داستانی: داستان توصیف میشود. ادبیات نمایشی: جنبه توصیفی نمایش کمرنگتر است و نمایشنامه در دیالوگ ها ظاهر میشود و برای شخص ثالث است. 6 - توصیف شخصیت: ادبیات داستانی: داستان در توصیف شخصیت سنگ تمام میگزارد. ادبیات نمایشی: نمایشنامه و فیلمنامه به صورت مختصر به توصیف شخصیت میپردازند و بیشتر سعی در نشان دادن دارند. 7 - واسطه ها: ادبیات داستانی: در داستان کلمات و روایتگری واسطه هستند. ادبیات نمایشی: در نمایشنامه و فیلمنامه کنش و بازیگر واسطه هستند. 8 - زمان: ادبیات داستانی: داستان حوادث را در زمان های مختلف نشان میدهد. ادبیات نمایشی: نمایش، حوادث را در زمان حال بیان میکند. پ.ن: جلسه بعدی: تم(Theme). se7enco 18 اسفند 1389, 19:51با تشکر فراوان از google_mz . () :rose::rose::rose::rose: google_mz 28 اسفند 1389, 14:29ساختمایه های درونمایه اثر(1): تم(Theme) رویکرد(Approach)های تم: الف - تم به معنای نهادمایه - موضوع(Topic=Subject): کلی ترین عنصر یک اثر که اگر حذف شود، دیگر اثری به جا نخواهد ماند. یا به عبارتی کوچکترین واحد اندیشگی یک اثر که معمولا یک کلمه است. مثلا: عشق، تنفر، انتقام. گاهی نویسندگان نهادمایه یک فیلمنامه را در نام اثر قرار میدهند. مثلا: اتوبوسی به نام هوس ب - تم به معنای بن اندیشه* اثر یا پیام و معنا(Messag and Menning): که در این صورت تم اثر به صورت یک جمله بیان میشود. مثلا: در فیلم رمئو و ژولیت اثر فرانکو زفیرلی: "عشق در محیطی ناپاک به ثمر نمیرسد." بن اندیشه هر اثر تابعی است از چند و چون(Why and How)، و قابلیت تفسیر و تاویل دارد. ج - تم به معنای خلاصه نقشه داستان(Synopsis) یا ناب مایه: فشرده ای از رویدادها، همراه با معرفی شخصیت های کلان اثر. د - تم به معنای نقش مایه، مایه پر نمود و یا تم تکرار شونده(LitMotif): چنانچه در یک اثر اشاره های مکرر به یک رویداد از طریق جمله یا تصویر انجام شود، آن جمله یا تصویر نقش مایه یا تم اثر خواهد بود. مثلا: دستمال دزدمونا در فیلم اتللو یک تم تکرار شونده است. *درونمایه(محتوی) دربردارنده ی خردمایه، یعنی معنی و بن اندیشه اثر است. خردمایه همان فکر و اندیشه اثر است. **برای اطلاع بیشتر درباره تم: به زبان انگلیسی: به زبان فارسی(ترجمه google): ***برای اطلاع بیشتر درباره ژانر فیلم: پ.ن: جلسه بعدی: پیرنگ(Plot).




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن