تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796897048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خرید و فروش امپراتور در بازار میوه و تره بار/ 100 سمندر لرستانی از تهران بازگردانده شدند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > لرستان گزارش خبری/
خرید و فروش "امپراتور" در بازار میوه و تره بار/ 100 سمندر لرستانی از تهران بازگردانده شدند
خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالی خرید و فروش سمندر لرستانی در آستانه عید نوروز ممنوع اعلام شده است که 100 قطعه از این گونه از بازار تهران جمع آوری و به زیستگاه خود در لرستان بازگردانده شدند.



به گزارش خبرنگار مهر، قاچاق سمندر لرستانی در آستانه نوروز در حالی شدت می گیرد که خرید و فروش این گونه در سطح بین المللی ممنوع است ولی همچنان شاهد عرضه این گونه در معرض انقراض در کنار ماهی های قرمز برای استفاده در سفره هفت سین هستیم. مدیر کل محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کشف و ضبط تعداد 100 سمندر لرستانی از سطح بازار تهران اظهار داشت: این سمندرها از سوی گشتهای نظارت و کنترل اداره کل محیط زیست استان تهران از سطح بازارهای تهران جمع آوری شده است. محمد حسین بازگیر ادامه داد: این سمندرها بعد از کشف و جمع آوری به مدت یک هفته در مرکز قرنطینه پردیسان نگه داشته شده و روز گذشته پس از هماهنگی با دامپزشک و تایید سلامت آنها برای انتقال به زیستگاه طبیعی به لرستان منتقل شدند.

وی با اشاره به تشدید نظارت بر زیستگاههای این گونه در آستانه ایام نوروز بیان داشت: در این راستا طی نشستی که با استانهای همجوار لرستان داشتیم در مورد جلوگیری از زنده گیری و قاچاق این گونه هماهنگیهای لازم صورت گرفت. بازگیر با بیان اینکه دو پاسگاه موقت به تعداد پاسگاههای موجود در زیستگاههای سمندر لرستانی اضافه شده است، افزود: همچنین پاسگاههای محیط بانی موجود در سطح این زیستگاهها با اعزام نیرو و تجهیزات تقویت شده اند. مدیر کل محیط زیست استان لرستان از ایجاد یک پاسگاه محیط بانی موقت در ایستگاه راه آهن تله زنگ در مرز استان خوزستان برای جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی خبر داد و گفت: همچنین پاسگاه محیط بانی ایستگاه تنگ هفت و کرکی نیز تقویت شده است. بازگیر از راه اندازی گشت سیار در شهر دورود برای سرکشی مستمر از ایستگاههای راه آهن به منظور جلوگیری از قاچاق این گونه از طریق قطار خبر داد و گفت: همچنین هماهنگیهای لازم با نیروی انتظامی، راه آهن و پلیس راه آهن برای جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی صورت گرفته است. وی همچنین با اشاره به ارائه آموزشهای لازم به جوامع محلی نزدیک زیستگاه این گونه گفت: سرکشی از فروشندگان ماهی قرمز به منظور جمع آوری سمندرهای قاچاق شده نیز به طور مستمر توسط تیم های این اداره کل انجام می شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان به پخش کلیپ و تیزر اطلاع رسانی در مورد اهمیت گونه سمندر لرستانی در صدا و سیما اشاره کرد و گفت: رایزنیها و مکاتبات لازم با ادارات محیط زیست استانهای مختلف کشور نیز صورت گرفته تا در صورت مشاهده این گونه در بازارها نسبت به جمع آوری و انتقال آن به زیستگاه خود اقدام کنند. بنابر این گزارش در خانواده پهناور حیات وحش ایران راسته دوزیستان شامل هشت گونه سمندر بوده که اکثر آنها در شرایطی نامعلوم یا بحرانی به سر می برند. در بین این خانواده هشت نفره، سمندر کوهستانی لرستان در سال های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی روبروست. این گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب ‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است. نام این گونه ترکیبی از دو کلمه سام (آتش) و اندر (درمیان) بوده و به همین دلیل در برخی از کتب قدیمی او را فرزند آتش نامیده اند. در حقیقت جوامع محلی سمندر را نماد پاکی، شجاعت و انسان راست ‌کردار دانسته و در بین آنها از احترام ویژه ای برخوردار است.

این‌ گونه 14 سانتی ‌متری آندمیک ایران بوده و تنها در لرستان و در مرز با استان خوزستان یافت می‌شود. در حقیقت قرار گرفتن این گونه در بین دو استان خوزستان و لرستان به جای آنکه حفاظت و حراست بیشتری را به وجود بیاورد، سبب پاسکاری سمندر در بین این دو استان شده است تا در مقطعی از زمان شاهد کاهش جمعیت این گونه به علت نبود نظارت کافی باشیم. نخستین عاملی که موجب شد سمندر لرستانی روند انقراض را آغاز کند، قاچاق بیش از حد این ‌گونه به دست سوداگران حیات‌ وحش بوده به طوریکه خرید و فروش سمندر چنان رونق یافت که فروش سمندر در کنار خیابان و ماهی ‌فروشی‌ها به یک امر کاملا عادی تبدیل شده است. به هر حال هر چند که اقدامات مسئولان برای حفاظت از سمندر لرستانی قابل توجه است ولی تجربه های مختلف در این حوزه نشان داده تا عزم همگانی در میان خود مردم برای حراست از سرمایه های طبیعی این مرز و بوم شکل نگیرد هیچ برنامه ای در این زمینه توفیق چندانی نخواهد داشت.


۱۳۹۲/۱۲/۱۹ - ۱۷:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن