تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797901388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقال مركز سياسي مشكلات تهران را حل نمي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: انتقال مركز سياسي مشكلات تهران را حل نمي‌كند
سهيلا يادگاري

نمايندگان مجلس روز سه‌شنبه به كليات طرح انتقال پايتخت رأي دادند. براساس اين طرح، شورايي متشكل از مقامات ارشد دولتي جهت بررسي و جمع‌بندي مطالعات در زمينه تراكم‌زدايي و ساماندهي شهر تهران و انتقال پايتخت سياسي و اداري كشور به محل ديگري تشكيل مي‌شود. رياست اين شورا را رئيس جمهوري يا معاون اول بر عهده دارد و وزير كشور (دبير شورا)، دو نفر از اعضاي كميسيون‌هاي مختلف مجلس به انتخاب نمايندگان، وزيران راه و شهرسازي، نيرو، جهاد كشاورزي، امور اقتصادي و دارايي، نفت و همچنين معاون برنامه‌ريزي رئيس جمهوري، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، شهردار تهران، نماينده ستاد كل نيروهاي مسلح و رئيس سازمان پدافند غيرعامل اعضاي ديگر آن هستند.
وظيفه اين شورا، جمع‌بندي تحقيقات، امكان‌سنجي و ارائه راهكارهايي براي برون‌رفت از مشكلات موجود و همچنين تهيه برنامه‌هاي اجرايي و يافتن مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي و اداري خواهد بود.
اين طرح پيش‌بيني كرده است كه اين شورا «حداكثر ظرف دو سال از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون، طرح جامع ساماندهي و انتخاب مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي - اداري را تهيه و براي انجام ساير اقدامات قانوني به دولت ارائه كند.»
طرح انتقال پايتخت كه اين بار با عنوان «ساماندهي و انتقال پايتخت سياسي و اداري» تغيير نام داده است اولين بار نيست كه مطرح مي‌شود و هر بار مطرح‌شدن آن واكنش‌هاي مختلفي را هم در پي داشته است. بحث‌هاي اقتصادي پيرامون انتقال پايتخت اين بار مهمترين موضوعي است كه مخالفان آن را مانع اصلي اجراي آن عنوان مي‌كنند. در خصوص طرح انتقال پايتخت پيروز حناچي، معاون وزير راه و شهرسازي در گفت‌وگو با ايران با اشاره به بحث‌هاي انتقال پايتخت براي كاهش مشكلات شهر تهران گفت: سياست انتقال پايتخت در برخي از كشورهاي دنيا اجرا شده ولي همه اين انتقال‌ها براساس مطالعه صورت گرفته است و همه هم نتيجه مثبت نداشته است.
حناچي افزود: اگر در كشور ما قرار بود پايتخت منتقل شود اوايل انقلاب بهترين زمان براي اين كار بود ولي در شرايط كنوني اقتصاد كشور، انتقال پايتخت نامحتمل است چون انتقال پايتخت موجب بزرگ شدن دولت مي‌شود و انرژي و هزينه زيادي از دولت مي‌گيرد.
حناچي كه دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور نيز است با طرح اين موضوع كه هدف از انتقال مركز سياسي حل مشكلات و مسائل شهر تهران است يا فارغ از مشكلات و مسائل شهر تهران، يك تصميم مديريتي و سياسي با اهداف مشخص و ويژه است، گفت: در صورتي كه هدف از انتقال مركز سياسي حل مشكلات شهر تهران باشد، انتقال مركز سياسي مشكلات را حل نخواهد كرد بلكه مجموعه‌اي از اقدامات كه ممكن است انتقال مركز سياسي هم بخشي از آن باشد يا نباشد، بايد مورد توجه قرار گيرد.
دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور تأكيد كرد: اگر انتقال مركز سياسي تنها يك تصميم مديريتي و سياسي باشد كه هم در تجارت جهاني و هم در سوابق تغيير پايتخت در ايران مورد توجه قرار گرفته، در آن صورت رويكرد ديگري را مي‌طلبد و فرآيند متفاوتي بايد انجام شود.
حناچي گفت: در اواخر دهه 60 چنين طرحي مطرح شد و تا مرحله مكان‌يابي هم پيش رفت، ولي در حال حاضر با وضعيت اقتصادي‌ كه دولت دارد و همچنين شرايط اقتصادي كشور، انتقال پايتخت به صلاح نيست.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: ورود به موضوع انتقال پايتخت به معناي دخالت بيشتر دولت در اقتصاد است و الان شرايط اقتصادي كشور طوري نيست كه اين طرح آغاز شود. افزايش جمعيت تهران در سال‌هاي اخير باعث بروز مشكلات زيادي بخصوص در زمينه شرايط زيست محيطي پايتخت شده، طوري كه چند سال پيش، موضوع انتقال بخشي از جمعيت تهران به نقاط ديگر مطرح شد و از جمله پيشنهادهاي ارائه شده براي آن، خروج شماري از كارمندان دولت از تهران به نقاط ديگر بود اما اين پيشنهاد هيچ گاه شكل اجرايي جدي به خود نگرفت.
برخي سياست‌ها از جمله واگذاري زمين رايگان و تأمين مسكن در شهرها، ركود فعاليت‌هاي توليدي و رشد اقتصاد زيرزميني، همراه با رشد سريع جمعيت و فقدان سرمايه‌گذاري‌هاي زيربنايي، روند مهاجرت به شهرهاي بزرگ بويژه شهر تهران را با مشكلات جدي مانند ترافيك سنگين و كمبود جدي مسكن مواجه ساخت كه در سال‌هاي اخير، بحران آلودگي هوا نيز به آن‌ها افزوده شده است.
به گفته كارشناسان، راه حل اساسي اين مشكل، به جريان انداختن روند توسعه اقتصادي و ايجاد فرصت شغلي اشتغال در مناطق ديگر است كه مي‌تواند مانع از افزايش جمعيت در شهرهاي بزرگ شود.

بانك‌ها و پتروشيمي‌ها شاخص بورس را پايين كشيدند

الهام علاقه‌بندان

بانك‌ها و پتروشيمي‌ها روز گذشته شاخص را منفي كردند، نمادهايي كه طي اين روزها خبرسازترين شركت‌هاي بورسي هستند چراكه از يك سو خبرهايي كه از نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و پس‌لرزه‌هاي ناشي از آن بر اين نمادها تأثيرگذار بود و از سوي ديگر بانك‌ها هم كه در هفته‌هاي قبل روند افزايش را تجربه كردند سهامدارانشان در اين هفته به شناسايي سودشان اقدام كردند. با اين اتفاق‌هاي روز قبل، روز بانكي‌ها نبود چراكه تمام نمادهاي حاضر در گروه بانكي‌ها قرمز شدند و بخشي از سود سهامدارانشان را كم كردند.
اين روز به تعبير ديگر روز بورس هم نبود چراكه در ابتداي معاملات شاخص رشد بيش از 400 واحدي را تجربه كرد و تا 88 هزار و 692 واحد پيشروي كرد اما نمادهاي پتروشيمي از يك سو و بانكي از سوي ديگر نه تنها مانع از رشد شاخص بورس شدند بلكه دماسنج بورس را تا مرز 88 هزار واحد هم پايين آوردند.
بر اين اساس در پايان معاملات روز قبل شاخص بورس كه در ابتداي معاملات رشد بيش از 400واحدي را تجربه كرده بود نهايتاً به صعود 77 واحدي بسنده كرد و به 88 هزار و 190 واحد رسيد. با اين اتفاق بازدهي بورس هم كه از مرز 132 درصد عبور كرده بود با افت يك درصدي به 131 درصد رسيد.
البته در اين روز نمادهاي معدني و فلزي عاقبت به خير شدند و با تأثير مثبت شان بر شاخص مانع از قرمزپوش شدن دماسنج بورس تهران شدند.
نگاهي آماري به اتفاق‌هاي روي داده در بازار روز قبل حكايت از اين دارد كه طي اين روز يك هزار و 527 ميليارد و 652 ميليون و 912 سهم به ارزش 5هزار و 227 ميليارد و 873 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه به 431 هزار ميليارد تومان رسيد. اتفاق‌هاي روز قبل در شرايطي به وقوع پيوست كه در روز سه‌شنبه سازمان خصوصي‌سازي نسبت به عرضه‌هاي سنگين در نمادهاي بانكي اقدام كرد و درست به همين دليل بود كه نمادهاي بانكي در معرض توجه سهامداران قرار گرفتند.
در عين حال خبرهايي هم كه از افزايش تخفيف بابت خوراك پتروشيمي‌ها به بورس تهران رسيد موجب شد تا اين نمادها در معرض توجه سهامداران قرار بگيرند البته بعد از رشد قيمتي كه روز سه‌شنبه تجربه كردند و شاخص بورس را بالا بردند در روز چهارشنبه موجب افت دماسنج بورس تهران شدند.
بر اين اساس طي معاملات روزي كه گذشت نمادهاي گسترش نفت و گاز پارسيان، تاپيكو و سرمايه‌گذاري غدير با تأثير منفي خود بر شاخص بورس مانع از رشد دماسنج بورس شدند.
با تمام اين شرايط و وجود نگاهي مبني بر اين‌كه رشد شاخص بورس به دنبال واقعيت‌هاي حاكم بر بورس صورت مي‌گيرد اما كارشناسان تالار شيشه‌اي بر اين اعتقادند كه براي واقعي‌تر شدن نماگر تالار شيشه‌اي بايد عرضه‌هاي جديد روانه بازار سرمايه شوند.
در اين ميان فعالان بازار سرمايه مي‌گويند با توجه به ركودي كه در بازارهاي موازي بورس تهران حاكم است و جايي براي ورود نقدينگي‌هاي سرگردان وجود ندارد بايد شرايطي براي عرضه سهم فراهم شود تا شاهد رشد حبابي شاخص بورس نباشيم.
تحليلگران تالار شيشه‌اي در تحليل شرايط حاكم بر بازار سرمايه مي‌گويند در حال حاضر بازار به نقطه حداكثري خود رسيده و اغلب سهم‌ها به ارزش ذاتي خود رسيدند و اقليت سهم‌هايي كه وجود دارند بسيار از ارزش ذاتي بالاترند البته اقليت سهم‌هايي وجود دارند كه هنوز به قيمت ذاتي شان نرسيدند اين سهم‌ها داراي پتانسيل زيادي براي رشد هستند و پيشنهاد تحليلگران ورود به اين گونه سهم‌ها است چرا كه سهم‌هايي كه بالاتر از ارزش ذاتي هستند فروخواهند ريخت.
معرفي فعال‌ترين‌هاي بورس
شرايط حاكم بر تالار روز قبل در حالي بود كه اداره آمار بورس هم در اين روز ليستي از فهرست 50شركت فعال‌تر بورس اوراق بهادار تهران براي دوره سه ماهه سوم سال 92 را منتشر كرد.
مروري بر اين فهرست كه در دوره سه ماهه پائيز مورد بررسي قرار گرفته نشان مي‌دهد شركت‌هاي صنايع پتروشيمي خليج فارس، پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت اصفهان، هلدينگ نفت، گاز و پتروشيمي تأمين (تاپيكو) و فولاد خوزستان پنج شركت فعال‌تر بورس اوراق بهادار در پائيز امسال بودند. اما رتبه‌هاي بعدي اين رده‌بندي به نمادهاي ملي صنايع مس ايران، فولاد مباركه اصفهان، سرمايه‌گذاري غدير، گسترش نفت و گاز پارسيان، گروه مپنا، مخابرات ايران، معدني و صنعتي گل‌گهر، بانك پاسارگاد، بانك ملت و معدني و صنعتي چادرملو تعلق دارد، اما اين‌كه شركت‌هاي فوق بر چه اساسي نامشان در ميان شركتهاي برتر بورس تهران درج شده نشان از اين دارد كه شاخص‌هايي از جمله قدرت نقدشوندگي سهام، ميزان تأثيرگذاري شركت بر بازار و برتري نسبت‌هاي مالي از جمله اصلي‌ترين اولويت‌هايي است كه مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن