تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797965008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صالحي: بگذاريد اين تفاهم به سرانجام برسد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: صالحي: بگذاريد اين تفاهم به سرانجام برسد
وزير پيشين امور خارجه در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر اين كه اگر اكنون ما از ابزار ديپلماسي استفاده مي‌كنيم، چرا از اين ابزار زودتر استفاده نكرديم تا مردم بدين حد تحت فشار قرار نگيرند؟ گفت: من مي‌توانم به اندازه خودم حرف بزنم. بگذاريد كه اين تفاهم به سرانجام برسد.
علي‌اكبر صالحي با اشاره به تفاه‌نامه ايران و 1+5 در مذاكرات ژنو گفت: در اين تفاهم، ما چيزي از دست نداده و ساختار هسته‌يي كشور محفوظ باقي مانده است اما در مقابل سامانه تحريم ترك خورد و اين بسيار ارزشمند است.

به گزارش ايسنا علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي، عصر دوشنبه با حضور در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران به سوالات دانشجويان پاسخ گفت.

وي پيش از پرسش و پاسخ با گرامي‌داشت شهداي هسته‌يي گفت: به نظر مي‌آيد همان‌گونه كه تحليلگران و انديشمندان مي‌گويند، چالش اصلي ما با دنيا، انديشه‌اي و فكري است.

صالحي با اشاره به توافق هسته‌يي ايران و 1+5 در مذاكرات ژنو، ادامه داد: خوشحاليم كه بهانه موضوع هسته‌يي را از دست غربي‌ها گرفتيم. بحث هسته‌يي عيني و فني است و ما به خود اطمينان و اعتقاد داشته و داريم و از ابتداي مسير به دنبال سلاح هسته‌يي نبوده و نيستيم.

رييس سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: ايران در طول 34 سال گذشته با تمام مشكلات و محدوديت‌ها مواجه شده است، اما اكنون بدون گزافه‌گويي بايد گفت كه سربلندترين كشور حداقل در خاورميانه ايران است.

او اضافه كرد: ما داراي فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي هستيم و اين يك افتخار است. در ميان 57 كشور اسلامي، از نظر علمي، جمهوري اسلامي ايران پيشتازترين است. به طور نمونه، تاكنون هيچ كشور اسلامي نتوانسته كه ماهواره به فضا بفرستد. ما در تمامي عرصه‌هاي فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي پيش رفته‌ايم.

صالحي با اشاره به مذاكرات ايران و 1+5 گفت: اكنون ايران با 5 كشور داراي تسليحات هسته‌يي كه ادعاي اداره جهان دارند، مذاكره مي‌كند. بزرگ كردن قدرت‌نمايي جمهوري اسلامي توسط دشمن باعث شده است كه ما در همه عرصه‌ها عزيز و قدرتمند شويم و توانستيم در برابر 1+5 بايستيم. جمهوري اسلامي ايران در برابر 1+5 توانست حرف خود را به كرسي بنشاند. براساس تفاهم انجام شده، ساختار هسته‌يي كشور محفوظ ماند. ما هيچ چيز از دست نداده‌ايم، اما در مقابل، سامانه تحريم ترك خورد و اين بسيار ارزشمند است.

رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اين كه براساس تفاهم، ايران تا شش ماه توليد اورانيوم غني‌شده به ميزان20 درصد را متوقف مي‌كند، ادامه داد: اما سوال اين است كه ما 20 درصد را براي چه مي‌خواستيم. در گذشته ما سوخت 20 درصد را از آرژانتين مي‌خريديم. قبل از تمام شدن اين سوخت به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نامه‌اي مبني بر خريد سوخت جديد ارسال كرديم اما آن‌ها در مقابل شرايطي ارائه كردند كه حاكميت ما را زير سوال مي‌برد. به حمدالله ما توانستيم ظرف 18 ماه از زير صفر سوخت 20 درصد را توليد كنيم و اكنون راكتور تهران با سوخت توليد شده توسط خود ما فعاليت مي‌كند.

صالحي با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران توانست غرب را به زانو در آورد، خاطرنشان كرد: 1+5 به اين حقيقت رسيد كه نمي‌تواند از در تقابل با ايران وارد شود؛ برهمين اساس تعامل را انتخاب كرد، زيرا ايران اكنون يك كشور قدرتمند منطقه‌يي است.

وي ادامه داد: اگر اين بار آن‌ها زير عهد خود بزنند، همان‌گونه كه در دوران بيانيه تهران اين كار را كردند، ما باز هم دو دستاورد بزرگ داريم. در درجه اول در جامعه جهاني روشن مي‌شود كه ما با حسن نيت وارد صحنه شده‌ايم و به افكار عمومي جهان اعلام مي‌كنيم كه همواره صادق بوديم و هم‌چنين با ملت خود اتمام حجت كرده‌ايم. برهمين اساس به هرحال ما پيروز هستيم.

صالحي افزود: در واقع تمام تصميم‌گيري‌هاي انجام شده تا به امروز در روند هسته‌يي، ما را اكنون به اين تفاهم رسانده است. تمام كساني كه در مذاكرات بودند، شايد عليه هم حرف زده باشند اما همگي زحمت خود را كشيده‌اند.

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر اين كه براساس تفاهم هسته‌يي، آيا ايران حق ساخت تاسيسات جديد هسته‌يي دارد؟، گفت: در ساخت سايت‌هاي هسته‌يي ما هيچ مشكلي نداريم. هم‌چنين در بحث سانتريفيوژ مشكلي وجود ندارد. در اين توافق يك دوره شش ماهه و يك دوره اعتمادسازي وجود دارد. ما در طول شش ماه تنها توليد اورانيوم 20 درصد را نداريم. اين در حالي است كه در حال حاضر در حدود 407 كيلوگرم اورانيوم غني‌شده به ميزان 20 درصد داريم اما ما مي‌توانيم در اين دوران شير توليد اورانيوم غني‌شده به ميزان 5 درصد را باز كنيم و به جاي 20 درصد، سوخت پنج درصدي توليد كنيم. غني‌سازي 5 درصد در ايران كم نمي‌شود بلكه نسبت به گذشته نيز بيش‌تر خواهد شد.

صالحي درباره خطوط قرمز تعيين شده توسط مقام معظم رهبري درخصوص برنامه هسته‌يي ايران گفت: خطوط قرمز مقام معظم رهبري همان حقوق ما در معاهده ان‌.پي‌.تي است. در اين تفاهم‌نامه حقوق ما در ان‌.پي‌.تي محفوظ است. همان گونه كه تعهدات ما نيز محفوظ باقي مانده است. ايران نه ليبي و نه كره‌شمالي است. از طرف ديگر ما تلاش مي‌كنيم كه نگراني‌هاي طرف مقابل را با استفاده از كنوانسيون‌هاي بين‌المللي برطرف كنيم.

وزير پيشين امور خارجه در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر اين كه اگر اكنون ما از ابزار ديپلماسي استفاده مي‌كنيم، چرا از اين ابزار زودتر استفاده نكرديم تا مردم بدين حد تحت فشار قرار نگيرند؟ گفت: من مي‌توانم به اندازه خودم حرف بزنم. بگذاريد كه اين تفاهم به سرانجام برسد.

او ادامه داد: من نمي‌خواهم آرمان‌گرايانه صحبت كنم. در گذشته نيز همانند بيانيه تهران، فرصت‌هايي وجود داشت. ما در آن زمان نيز با رخصت مقام معظم رهبري حسن‌نيت خود را نشان داديم اما آن‌ها وارد صحنه نشدند. البته خوب شد كه آن بيانيه به سرانجام نرسيد. زيرا بدين شكل ما توانستيم اورانيوم غني شده به ميزان 20 درصد را توليد كنيم. البته در اين مسير فشارها و محدوديت‌هايي را تحمل كرديم، اما بايد به خاطر داشته باشيم كه هيچ چيز مجاني نيست.

صالحي اضافه كرد: ايران اكنون اگرچه يك كشور در حال توسعه است، اما مانند يك كشور توسعه يافته در عرصه سياسي عرض‌اندام مي‌كند. ما داراي قدرت ذاتي بوده و جايگاه خود را پيدا كرده‌ايم.

پس از پايان جلسه پرسش و پاسخ، هديه‌اي به رسم يادبود از سوي فرهاد رهبر، رييس دانشگاه تهران به علي‌اكبر صالحي اعطا شد.

دوشنبه 4 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن