واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: فروش نااميدكننده فيلم سفارشي با دستمزدهاي نجومي جدول فروش همه فيلمهاي فاخر سالهاي اخير
"استرداد" با تبليغات و تشريفات خاصي راهي گيشه شد تا به عنوان يك پروژه فاخر و حسابي بفروشد. اما موفق نشد چيزي بيشتر از 60 ميليون تومان مشتري به سينما بكشاند و اين ميزان فروش در مقابل بودجه 4.7 ميلياردي استرداد هرگز به چشم نخواهد آمد.
"پروژه فاخر سينمايي" عنواني است كه به فيلم هاي پر خرج اما بي محتواي اين روزها در سينما اطلاق مي شود. اين آثار به صرف داشتن يك پشتيبان با نفوذ و قدرتمند، بودجه كلاني دريافت مي كنند كه اصلا هم مهم نيست فروش خوبي در گيشه داشته باشند يا خير!
فيلم سينمايي "استرداد" يكي از همين آثار است كه حواشي هاي بي شمارش از جشنواره فجر سال قبل آغاز شد و تا امروز ادامه داشت. سرمايه گذار اصلي استرداد "بنياد سينمايي فارابي" بوده و علي غفاري آن را كارگرداني كرد. ضمن اين كه حميد فرخ نژاد، اليسا كاچر، فرهاد قائميان، عليرام نورايي و بهنام تشكر در آن ايفاي نقش كردند.
اين فيلم كه به موضوع يك غرامت جنگي مي پردازد كه قرار بود توسط انگلستان آمريكا و شوروي براي جنگ جهاني دوم به ايران داده شود و مربوط به مقطع زماني سال 1332 است، در بهمن ماه 1391 در بخش رقابتي جشنواره سينمايي فجر به نمايش در آمد و به رغم ضعف هاي بيشماري كه هم در بازي و هم در فيلمنامه داشت، در 11 حوزه مختلف كانديد در يافت سيمرغ شد كه از اين ميان 4 سيمرغ را براي سازندگان خود به ارمغان آورد.
سيمرغ بلورين بهترين فيلم در سي و يكمين دوره جشنواره فيلم فجر (۱۳۹۱)
سيمرغ بلورين بهرين بازيگر مرد (حميد فرخ نژاد) در سي و يكمين دوره جشنواره فيلم فجر (۱۳۹۱)
سيمرغ بلورين بهترين تدوين (بهرام دهقان) در سي و يكمين دوره جشنواره فيلم فجر (۱۳۹۱)
سيمرغ بلورين بهترين جلوه هاي ويژه ميداني (محسن روزبهاني) در سي و يكمين دوره جشنواره فيلم فجر (۱۳۹۱)
اين انتخاب ها كافي بود تا بسياري از فيلمسازان به اهدا چنين جوايزي اعتراض كرده و آن را باند بازي داوران با مديران سينمايي بخوانند. اعتراض ها تا چند ماه قبل ادامه داشت تا اين كه خبر دستمزد نجومي حميد فرخ نژاد براي حضور 4 ماهه در اين پروژه همه را شوكه كرد.
480 ميليون تومان دستمزد، مبلغي بود كه اين بازيگر براي حضور در استرداد دريافت كرد و اتفاقا خودش هرگز منكر دريافت چنين پول كلاني نشد. اين در حالي بود كه چندي قبل اعتراضات بيشماري نسبت به دستمزد هاي بازيگران ديگر نظير محمدرضا گلزار يا نيكي كريمي شده بود كه البته هيچ كدام تا اين حد بالا نبودند.
به هر حال پس از حدود دو سال از ساخت "استرداد"، اين فيلم با تبليغات و تشريفات خاصي راهي گيشه شد تا به عنوان يك پروژه فاخر و به نمايندگي از بنياد سينمايي فارابي حسابي بفروشد. اما حاصل اين همه سروصدا طي يك هفته اخير و در حالي كه استرداد بيشترين تعداد سينما را در ميان فيلم هاي اكران پاييزي(36 سالن نمايش) را در اختيار دارد، موفق نشد چيزي بيشتر از 60 ميليون تومان بفروشد و اين ميزان فروش در مقابل بودجه 4.7 ميلياردي استرداد هرگز به چشم نخواهد آمد.
نمونه آثار به اصطلاح فاخر سينمايي ما كم نيستند و همگي آنها در دو حوزه اشتراك دارند. اول اين كه هزينه هنگفتي را مي بلعند و دوم اين كه فروش بسيار پاييني دارند. در جدول زير ميزان فروش برخي آثار فاخر در سالهاي اخير به نمايش در امده است:
اميد است مسئولان تازه بنياد سينمايي فارابي به جاي تمركز بر روي زرق و برق هاي هاليوودي با چنين هزينه هايي، فكر ترميم زيرساخت هاي سينما باشند چرا كه اين مخارج ميلياردي حق همه اهالي سينما است و قرار نيست فرخ نژادها هم نيم ميليارد پول بگيرند، هم سيمرغ بلورين اما هنرمندان ديگر حتي از داشتن حق بيمه محروم باشند.
(نامه)
دوشنبه 4 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]