تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797958490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش 150 درصدي شيوع ديابت در كشور / اضافه وزن 48 درصد از افراد بالاي 20 سال / الگوهاي نادرست تغذيه بايد اصلاح شوند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: افزايش 150 درصدي شيوع "ديابت" در كشور / اضافه وزن 48 درصد از افراد بالاي 20 سال / الگوهاي نادرست تغذيه بايد اصلاح شوند
اقدامات پيشگيرانه و كنترلي ديابت در كشور همزمان با آغاز هفته ملي ديابت، شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور عليرضا استقامتي عضو كميته شوراي ديابت و علي‌اكبر سياري معاون بهداشتي وزير بهداشت بررسي شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران به‌مناسبت آغاز هفته ملي ديابت در كشور و لزوم اقدامات پيشگيرانه و كنترل آن، اين موضوع شب گذشته (26 آبان‌ماه) در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور علي‌اكبر سياري معاون وزير بهداشت و عليرضا استقامتي عضو كميته كشوري ديابت مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

سياري در ابتدا در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينكه آيا آمار دقيقي از افراد مبتلا به ديابت در كشور وجود دارد، گفت: حدود 382 ميليون نفر در جهان مبتلا به ديابت بوده و حدود 350 ميليون نفر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

وي با اشاره به اينكه 11.36 درصد افراد جامعه افراد بالاي 20 سال هستند كه مبتلا به ديابتند، افزود: 14.5 درصد هم در كشور در معرض خطر ابتلا به ديابت قرار دارند.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با تاكيد بر لزوم هوشياري دستگاهها براي مقابله با ديابت و با اشاره به اينكه در بررسي‌هاي به عمل آمده از سال 70 تا 90 ميزان افراد مبتلا به ديابت 150 درصد افزايش داشته است، خاطرنشان كرد: ديابت بيماري است كه تعداد افراد مبتلا به آن به سرعت در حال افزايش است و علت آن را بايد در شيوه و سبك زندگي، شهرنشيني، ماشيني‌شدن ، تغيير عادات غذايي ، كم تحركي و مسائل ژنتيكي پيگيري كرد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چند درصد از افراد مبتلا به ديابت از بيماري خود آگاهند، ادامه داد: در مطالعات قبلي نشان داده شده است كه حدود 50 درصد از افراد مبتلا از بيماري خود آگاه هستند اما اينك اين ميزان به حدود 70 درصد رسيده است.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با بيان اينكه اين بيماري فرد را به كُما هم مي‌كشاند، گفت: ممكن است فردي در حالت كما به پزشك مراجعه كند اما پزشك معالج نداند كه فرد مبتلا به ديابت است كه همين امر مسبب مشكلات ديگري خواهد شد.

سياري با بيان اينكه حدود 48 درصد از جمعيت بالاي 20 سال كشور دچار اضافه وزن و چاقي هستند، افزود: اين ميزان حدود 26 ميليون نفر از افراد جامعه را شامل مي شود.

وي در ادامه خاطرنشان ساخت: طريقه محاسبه ميزان توده بدني به اين شكل است كه بايد وزن را به مقياس كيلوگرم تقسيم بر قد به مقياس متر به توان 2 كنيم تا ميزان توده بدني به دست آيد، عدد به دست آمده 18.5 تا 25 طبيعي، 25 تا 30 اضافه وزن و 30 تا 35 چاق محسوب مي شود.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به اينكه اگر توده بدني 23 باشد ميزان خطر ابتلا به ديابت 3 تا 4 برابر مي‌شود، اظهار داشت: اگر ميزان توده بدني به 30 برسد خطر ابتلا به اين بيماري 60 برابر مي‌شود.

سياري با اشاره به اينكه ميزان قند ناشتاي فرد داراي اضافه وزن و چاقي حتما بايد اندازه‌گيري شود، گفت: در كشور ما 11 ميليون نفر دچار فشار خون بالا هستند يعني اگر فردي داراي فشار خون 14 بر 9 و يا بيشتر باشد، مبتلا به اين بيماري است.

وي با بيان اينكه افراد مبتلا به فشار خون در معرض ابتلا به ديابت قرار دارند، اضافه كرد: از ميان 400 هزار فوتي كه در كشور ثبت مي‌شود، 81 هزار نفر آن به علت فشار خون و ديابت فوت مي‌كنند.

سياري با بيان اينكه فشار خون خطر جدي براي سلامت مردم جامعه به حساب مي‌آيد، گفت: بسياري از افراد جامعه از فشار خون خود خبر ندارند پس بايد به گونه‌اي عمل كرد تا فشار خون همه افراد جامعه بصورت مداوم مورد سنجش قرار بگيرد.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به اينكه بايد رژيم غذايي فرد مبتلا به ديابت مورد كنترل قرار بگيرد، افزود: اندازه دور شكم افراد بسيار مهم است زيرا اگر دور شكم به 90 برسد، خطرناك است، بنابراين كساني كه چربي دور شكم آنها زياد است، بيشتر در معرض ديابت و سكته قلبي و مغزي قرار مي‌گيرند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آموزش تا چه حد در پيشگيري از ديابت تاثيرگذار است، گفت: آموزش و پيشگيري نقش اساسي را در جلوگيري از ابتلا به ديابت ايفا مي‌كند.

سياري با اشاره به اينكه بايد عادات غذايي خود را اصلاح كنيم، افزود: بايد از خوردن غذاهايي كه حاوي مواد قندي و چربي هستند دوري كنيم.

وي با بيان اينكه آمار افزايش وزن در دنيا در حال رشد است، خاطرنشان ساخت: بايد به سراغ اصلاح عادات غذايي برويم.

معاون بهداشتي وزير بهداشت كم‌تحركي، ژنتيك و عادات بد غذايي را سه عامل مهم در ابتلا به ديابت دانست و عنوان كرد: بدن از دو طريق كالري مورد نيازش را تامين مي‌كند به اين صورت كه يكي از صورت قند و ديگري از طريق چربي است.

وي با اشاره به اينكه يك حبه قند 14، يك عدد خرما 22، يك عدد موز 110 كيلو كالري دارند، گفت:‌ به طور تقريبي بدن افراد به 1200 كيلوكالري احتياج دارد به گونه‌اي كه اين ميزان متناسب با نوع فعاليت و سوخت و ساز بدن تغيير مي‌كند.

سياري ادامه داد: هر فرد مي‌تواند در هفته نيم كيلو وزنش را كم كند، آن هم بدون اينكه خطري داشته باشد.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به اينكه نوع چربي مواد از اهميت بالايي برخوردار است، اظهار داشت: روغن‌هاي جامد به دليل ترانس بالا سبب بسته شدن عروق مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه در گذشته به دليل مشكلاتي كه روغن‌هاي جامد داشت مسائل عديده‌اي بوجود مي‌آمد، خاطرنشان ساخت: اين روغن‌هاي جامد سبب بوجود آمدن بيماري قلبي در افراد مي‌شد اما در حدود 10 الي 15 سال است كه با فرهنگ‌سازي كه به عمل آمده مردم به سمت روغن‌هاي مايع تمايل پيدا كرده‌اند.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به اينكه هر فردي مي‌تواند در روز به مدت نيم ساعت فعاليت مثمرثمري را به منظور جلوگيري از افزايش وزنش داشته باشد، گفت: تحرك اساسي داراي سه ويژگي است؛ اينكه يكي سريع راه برويم تا عرق كنيم و دوم ميزان ضربان قلب‌مان افزايش يابد يعني ضربان قلب به حدود 220 برسد و سوم اينكه فرد در زمان فعاليت بتواند به راحتي حرف بزند و دچار مشكل نشود.

وي با اشاره به اينكه اگر يكي از والدين چاق باشد خطر ابتلاي فرزندان آن خانواده به چاقي حدود 30 الي 40 درصد مي‌شود، خاطرنشان ساخت: كساني كه والدين چاقي دارند بايستي مراقب افزايش وزن خود باشند.

سياري با اشاره به اينكه مادراني كه فرزندانشان را در 6 ماه اول تولد از شير خود تغذيه كرده‌اند، اينها كمتر مبتلا به چاقي مي‌شوند، افزود: شير مادر از چاق‌شدن فرزندان اين افراد جلوگيري مي‌كند.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به اينكه ما در روستاها و شهرها برنامه‌هاي متعددي براي جلوگيري از ابتلا به چاقي و ديابت داريم، اضافه كرد: در روستاها به دليل وجود شبكه بهداشتي، آموزش ساده‌تر صورت مي‌گيرد به گونه‌اي كه در روستاها حدود 370 هزار نفر به ديابت مبتلا هستند كه تحت آموزش قرار مي‌گيرند.

وي با اشاره به اينكه در شهرهاب بزرگ آموزش افراد مشكل‌تر است، گفت: ما آموزش را از شهر تهران شروع كرد‌ه‌ايم كه اكنون در 20 دانشگاه كار تحقيقاتي آن انجام مي‌شود.

سياري با بيان اينكه آموزش بايد در حد گسترده‌اي صورت گيرد تا افراد از ابعاد بيماري خود آگاه باشند، افزود: بايد به گونه‌اي مردم را مورد آموزش قرار دهيم تا آنها در صدد تغيير در رفتارشان برآيند.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به اينكه بايد مراقب تحرك و عادات غذايي‌مان باشيم، اظهار داشت: يكي از برنامه‌هاي ما در پزشك خانواده اين است كه هر خانواده‌اي پرونده‌اي داشته باشد و مورد معاينه قرار بگيرد به گونه‌اي كه اگر در معرض خطر است تحت كنترل باشد.

وي با اشاره به اينكه بهترين نوع آموزش، آموزش چهره به چهره است، ادامه داد: آموزش از طريق رسانه‌ها و مطبوعات هم مي‌تواند به شكل مطلوبي صورت گيرد.

سياري با اشاره به اينكه چاقي پديده قرن است، افزود: 1.1 ميليارد نفر از افراد جهان دچار چاقي هستند.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به اينكه چاقي سبب بروز 15 نوع بيماري مي‌شود، گفت: 60 درصد عوامل مرگ‌و مير دنيا قابل پيشگيري هستند، سكته قلبي، سكته مغزي، سرطان و ديابت قابل كنترل است، بنابراين بايد به گونه‌اي عمل كنيم تا افراد به شكل مطلوبي مورد آموزش قرار بگيرند.

وي در ادامه در خصوص كپسول لاغري آمريكايي كه در جامعه توزيع شده و باعث بروز نارسايي كبدي در بيش از 50 نفر شد، گفت:‌ خوشبختانه وزارت بهداشت اقدام به جمع‌آوري اين كپسول‌هاي لاغري كرده است.

سياري با اشاره به اينكه قيمت اين كپسول‌ها 150 هزار تومان بود، اظهار داشت: شركت توليد‌كننده اين كپسول لاغري بسيار قدرتمند بود كه اقدام به فروش اين داروي مخرب كرده بود.

معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به اينكه در كشور ما تبليغ دارو ممنوع است، خاطرنشان ساخت:‌ اين شركت توليدكننده از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي اقدام به توليد كپسولي كرده بود كه محتواي آن كراك، شيشه، آمفتامين و مواد انرژي‌زاي ديگر بود به طوري كه اين دارو به دليل عوارض پرخطر آن از داروخانه‌هاي آمريكايي هم جمع‌آوري شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه اين برنامه عليرضا استقامتي عضو كميته كشوري ديابت گفت: بيماري ديابت به ويژه نوع 2 آن ممكن است بدون علامت باشد.

وي با اشاره به اينكه بيماري ديابت نوع يك بدون علامت نيست، افزود:‌ ديابت نوع يك عمدتا در سنين پايين و در دوران نوجواني در افراد مشاهده مي‌شود، اين بيماري به دليل كمبود ترشح انسولين از سلول‌هاي انسولين‌ساز در لوزالمعده به وجود مي‌آيد.

عضو كميته كشوري ديابت با بيان اينكه ديابت نوع يك معمولا با علامت و نشانه‌هاي بيشتري خود را نشان مي‌دهد، ادامه داد:‌ عموما كساني كه بيماري ديابت نوع يك دارند با علائمي همچون پرادراري، پرنوشي و كاهش وزن مواجه مي‌شوند.

وي با اشاره به اينكه بيماري ديابت نوع 2 بيشتر در افرادب با سن بالا ديده مي‌شود، خاطرنشان ساخت:‌ متاسفانه به دليل رفتارهاي غلط تغذيه‌اي و كم‌تحركي، جوانان و نوجوانان كشور با چاقي روبرو هستند.

استقامتي با اشاره به اينكه بيش از 90 درصد بيماران مبتلا به ديابت دچار نوع 2 آن هستند، ادامه داد: ممكن است اين بيماري تا 10 سال بدون علامت باشد.

عضو كميته كشوري ديابت با بيان اينكه ساده‌ترين كار براي غربال‌گري ديابت اندازه‌گيري قند خون ناشتا است، اظهار داشت: غربال‌گري براي افراد خاص توصيه مي‌شود، يكي از مهمترين ملاك‌ها براي غربال‌گري سن است، پس بايد گفت كه همه افراد بالاي 45 سال بدون توجه به اينكه علامتي دارند يا نه، بايد براي تست قند خون خود به صورت ناشتا به آزمايشگا‌ه‌ها مراجعه كنند.

وي با اشاره به اينكه اگر قند خون ناشتاي افراد طبيعي بود، نوبت مراجعه بعدي آنها سه سال بعد است، گفت: در افراد زير 45 سال هم خطر مبتلا به ديابت وجود دارد.

استقامتي با اشاره به اينكه افراد چاق و بدون تحرك و همچنين كساني كه داراي سابقه خانوادگي هستند، بيشتر در معرض ابتلا به ديابت‌اند، گفت: كساني كه داراي فشار خون بالا هستند، در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

عضو كميته كشوري ديابت با بيان اينكه بانواني كه داراي كيست هستند نيز در معرض خطر ابتلا به ديابت قرار دارند، افزود: حتما بايد در سن 45 سالگي اين افراد از نظر قند خون ناشتا مورد چكاپ قرار بگيرند زيرا با دانستن اين مسئله مي‌توانند به يك بيماري بسيار مهم پي ببرند و سپس در جهت درمان و پيشگيري آن اقدام كنند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا رفتارهاي نادرست تغذيه‌اي مي‌تواند سبب بروز ديابت شود، اظهار داشت: يكي از معضلات اساسي جامعه ما چاقي است، چاقي و ديابت در جوامع بشري دو بيماري متصل به هم هستند.

استقامتي تصريح كرد: چاقي عمدتا يك بيماري ژنتيكي محسوب مي‌شود به گونه‌اي كه ممكن است افراد پرخور نباشند اما با چاقي روبرو باشند.

عضو كميته كشوري ديابت با بيان اينكه يكي از عوامل موثر در چاقي "ژن" است، ادامه داد:‌ بايد كساني كه مستعد چاقي هستند، مراقب تغذيه خود و تحرك‌شان باشند، زيرا كم‌تحركي و تغذيه نامناسب از عوامل اصلي در بروز چاقي محسوب مي‌شود.

وي بيان داشت: افراد چاق نمي‌توانند قند را به درون سلول‌شان ببرند، بنابراين اينگونه مي‌شود كه بيماري ديابت خود را در آنها نشان مي‌دهد.

استقامتي تصريح كرد: در ايران از سال 85 در يك مركز مديريت بيماري‌ها مطالعاتي انجام شده كه در آن روند افزايش ديابت را نشان مي‌دهد، اولين مطالعه در سال 85 نشان داد كه ديابت در آن سال 7.8 درصد بود و سه سال بعد نيز به آن يك درصد اضافه شد و در مطالعات ديگري كه در سال 91 صورت گرفت اين رقم به 11.5 درصد رسيد يعني در طي 7 سال اخير به حدود 35 درصد افزايش يافت.

عضو كميته كشوري ديابت افزود: شيوع اين بيماري در خانم‌ها 30 درصد ا‌ز آقايان بيشتر است.

وي با اشاره به اينكه در برخي از استان‌هاي كشور شيوع ديابت بيشتر از ساير نقاط است، خاطرنشان ساخت: اين مسئله به عادت غذايي استان‌هاي كشور برمي‌گردد به طوري كه مثلا در يزد آمار بالايي از افراد مبتلا به ديابت وجود دارد.

استقامتي با اشاره به اينكه مراقبت از بيمار ديابتي منحصر به كنترل قند خون وي نيست، گفت: بايد قند خون افراد ديابتي را در چند مورد مورد چكاپ قرار داد.

عضو كميته كشوري ديابت با اشاره به اينكه فرد مبتلا به ديابت حتما بايد سيگار را ترك كند، اظهار داشت: افراد مبتلا به ديابت ممكن است دچار عوارض چشمي، كليوي و قلبي و عروقي شوند.

وي با اشاره به اينكه افراد مبتلا به ديابت بايد به صورت سالانه مورد معاينه چشمي قرار بگيرند، افزود: اين افراد حتما بايد از نظر عوارض كليوي هم مورد چكاپ قرار بگيرند.

عضو كميته كشوري ديابت در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه افرادي كه مبتلا به ديابت هستند آيا براي تامين دارو مشكل دارند، گفت:‌خوشبختانه اكثر مردم جامعه بيمه هستند و 10 الي 12 درصد آنها تحت پوشش بيمه قرار ندارند.

وي با بيان اينكه همه داروهاي مورد نياز افراد مبتلا به ديابت تحت پوشش بيمه است، اظهار داشت: خوشبختانه دسترسي به داروهاي افراد مبتلا به ديابت كه ساخت كشور است به راحتي امكان‌پذير است.

استقامتي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا چاقي قابل درمان است، گفت:‌ عامل عمده ايجاد چاقي، ژنتيك است اما در كنار آن كم شدن تحرك، عادات غذايي نادرست و مصرف كالري بيش از حد مي‌تواند تاثير گذار باشد.

عضو كميته كشوري ديابت با اشاره به اينكه داروي خاصي براي رفع چاقي وجود ندارد، گفت:‌هيچ قرصي براي رفع چاقي وجود ندارد.

وي با اشاره به اينكه در يكي دو سال اخير دارويي در آمريكا براي رفع چاقي توليد شده است كه اين دارو بسيار جديد بوده، اظهار داشت: بايد صبر كرد و ديد كه اين دارو تا چه حد مي‌تواند موثر باشد.

عضو كميته كشوري ديابت با اشاره به اينكه بيش از 90 درصد كساني كه رژيم غذايي مي‌گيرند دچار شكست مي‌شوند، گفت:‌ اين امر به سادگي نمي‌تواند صورت گيرد بلكه بايد با برنامه‌ريزي مدوني اقدام به اعمال رژيم غذايي و كاهش وزن مناسب كرد.

انتهاي پيام/

دوشنبه 27 آبان 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن