تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796619412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمارها از اعتماد كاربران اينترنت در ايران/ عدم اطلاع 76درصد كاربران از نرخ هاي مصوب


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: آمارها از اعتماد كاربران اينترنت در ايران/ عدم اطلاع 76درصد كاربران از نرخ هاي مصوب
نتايج يك تحقيق پژوهشي از وضعيت اعتماد عمومي كاربران اينترنت به خدمات ارتباطي، از نوعي بي اعتنايي و عدم اعتماد به زيرساختها و شبكه هاي ارتباطي حكايت دارد به نحوي كه بيش از 66 درصد كاربران از كيفيت اين خدمات رضايت ندارند اما تنها يك درصد آنها پيگير اختلاف خود در مراجع قضايي هستند.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ، مطالعه تطبيقي شاخصه هاي اعتماد الكترونيك ايران توسط سعيد نوري آزاد دانش آموخته و پژوهشگر فناوري اطلاعات با هدف مطالعه موردي و مدل سازي ميزان اعتماد به زيرساختهاي فناوري اطلاعات با گرايش بررسي نقش سازمان حامي مصرف كنندگان ارتباطات – رگولاتوري - مابين سالهاي 89 و91 جمع آوري شده است.

آيا مردم به زيرساختهاي ارتباطي اعتماد دارند؟

در اين پژوهش از وجود امنيت به عنوان يكي از مباحث جامعه شناسي و هم راستا با نيازهاي اوليه انسان نام برده شده كه محصول آن اعتماد است و هر فردي در صورت فراهم بودن شرايط ايمني مي تواند اعتماد كند؛ در نتيجه با سنجش ميزان اعتماد در شاخصه هاي مختلف محيطي، ريشه هاي پايدار امنيت به وجود مي آيد و در دنياي پرسرعت امروز كه خطر پذيري آن تابعي است از سرعت تغييرات و تبادلات، امنيت در زيرساختهاي آن مي تواند از اركان يك جامعه باشد و به همين دليل بررسي شاخصه هاي اعتماد الكترونيك به عنوان نشانه هاي وجود امنيت در رفتارسنجي اوليه كاربران خدمات ديتا، به طور قطع موثر واقع خواهد شد.

اين تحقيق شامل دو بخش در طول 3 سال است كه بر اساس نمونه هاي آماري از كاربران اينترنت گرفته شده و در آن بر روي دو محور " آيا مردم يه زير ساختهاي ارتباطي اعتماد دارند" و " آيا مشكلات زير ساختي مي تواند به بروز اعتراضات اجتماعي منجر شود" تمركز شده كه با تطبيق مفهومي چند شاخصه مشخص شده ساختار اعتماد در محيط كاربران خدمات اينترنت به مرز شكننده اي رسيده كه هر نوع رفتار غيرمنطقي و ناديده گرفتن رضايت كاربران مي تواند به يك چالش اجتماعي – اقتصادي تبديل شود.

بالغ بر 42 درصد كاربران پاسخگو به اين پژوهش كه 25 درصد آن را زنان و 75 درصد را مردان تشكيل مي دهند در گروه سني بين 18 تا 30 سال و 31 درصد بين 30 تا 50سال بوده اند و 4 درصد نيز بيش از 50 سال سن داشته اند.

كاربران اينترنت اطلاعي از نرخ ها ندارند

براساس نتايج تطبيقي به دست آمده بيش از 76 درصد كاربران اطلاعي از نرخ مصوب خطوط اينترنت مورد استفاده خود ندارند و ميزان تغييرات سطح آگاهي افراد از نرخهاي مصوب نيز در بين سالهاي 89 تا 91 سير نزولي داشته و به ميزان حداقل 3 درصد به افرادي كه از تعرفه هاي مصوب اطلاعي ندارند افزوده مي شود.

كاربران اينترنت در پرداخت هزينه ها فرمان پذيرند

همچنين مشخص شده كه حدود 65 درصد از پاسخگويان با ارائه دهنده خدمات دچار مشكل تسويه حساب نبوده اند كه اين عدم مشكل به دليل بي اعتنايي به مبلغ قرارداد است؛ به نحوي كه برپايه اين تحقيقات عدم وجود مشكل مالي با ارائه خدمات در بين سالهاي مورد بحث 10 درصد رشد داشته و اين نتايج تطبيقي از فرمان پذيري كاربران در پرداخت هزينه هاي خدمات ارتباطي حكايت دارد.

كاربران اينترنت به خدمات بيش از حد ارزان اعتماد ندارند

نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه 66 درصد كاربران به خدمات بيش از حد ارزان شركتهاي اينترنتي و ارتباطي اعتماد ندارند؛ به نحوي كه بررسي آمار سالهاي 89 تا 91 حاكي از آن است كه بي اعتمادي كاربران به خدمات بيش از حد ارزان برخي شركتها 6 درصد افزايش يافته و به 66 درصد رسيده است.

فقط يك درصد كاربران اينترنت پيگير اختلاف خود هستند

بر اساس اين بررسي ها بيش از 46 درصد كاربران اينترنت براي حل اختلاف به شركت هاي ارائه دهنده خدمات مراجعه مي‌كنند و حدود 27 درصد كاربران اهميتي به اختلاف حساب هاي خود نمي دهند و در همين حدود نيز، با شركتهاي ديگر تماس مي گيرند؛ نكته قابل توجه آن است كه تنها يك درصد كاربران پيگير اختلاف خود در مراجع قضايي هستند.

برپايه اين مطالعات تطبيقي نزديك به 30 درصد از كاربران به جاي تماس با مسئولان شركتهاي ارائه دهنده خدمات، به اختلاف رخ داده اهميت نداده و آن را رها مي كنند و تنها نزديك به 1 درصد از كاربران مراجع قانوني را محل حل اختلاف خود مي دانند.

اين آمار نشان مي دهد كه كاربران خدمات ارتباطي به دلايل مختلفي از جمله پاسخگو نبودن و حل نشدن اختلاف با شركتها و همچنين در دسترس نبودن و يا مشكل بودن مراحل قانوني پيگيري شكايت، از پيگيري شكايات خود صرف نظر مي كنند.

66 درصد كاربران اينترنت از كيفيت خدمات ناراضي اند

نتايج اين تحقيقات نشان مي دهد كه بيش از 66 درصد كاربران شبكه هاي ارتباطي از كيفيت خدماتشان رضايت ندارند، 11 درصد رضايت نسبي از اين كيفيت دارند و تنها 23 درصد افراد از خدمات راضي بوده اند؛ اين در حالي است كه در تطبيق آمارهاي دو دوره مدنظر، 2 درصد از رضايت قطعي و 2 درصد نيز از رضايت نسبي كاربران كاسته شده و در مجموع 4 درصد به نارضايتي قطعي كاربران افزوده شده است؛ در همين حال مشكل كاربران با ارائه دهندگان خدمات در بين اين سالها با 3 درصد كاهش روبرو بوده است.

88 درصد كاربران اينترنت از وجود سازمان تنظيم مقررات ارتباطات آگاهي ندارند

در اين راستا مشخص شده كه با وجود رشد 5 درصدي آگاهي كاربران، اما همچنان بيش از 88 درصد كاربران حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات از وجود سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بعنوان حامي حقوق مصرف كنندگان ICT آگاهي نداشته و اين عدم شناخت باعث شده در شاخصه " روش حل اختلاف " بيش از 27 درصد آنها شكايت خود را رها كرده و به هيچ مرجعي مراجعه نكنند.

كاربران به خدمات اينترنت اعتماد ندارند

رشد18 درصد تعداد كاربران با تحصيلات كارشناسي و رشد 15 درصدي زنان استفاده كننده از خطوط اينترنت بطور مستقل از ديگر يافته هاي اين پژوهش است؛ در همين حال نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه بيش از 96 درصد كاربران از خطوط ADSL استفاده مي‌كنند و با وجود رشد 33 درصدي استفاده از اينترنت پرسرعت وايمكس در بين سالهاي 89 تا 91 ، اما درصد قابل توجهي از كاربران، وايمكس را به عنوان لينك جايگزين و يا پشتيبان انتخاب كرده اند و به نوعي نزديك به 40 درصد كاربران يك راه ارتباطي ذخيره نيز براي ارتباط اينترنت تهيه كرده اند و اين نشانه اي از عدم اعتماد به خدمات ارائه شده است.

مدل ترسيمي از وضعيت كلي ميزان اعتماد كاربران اينترنت به خدمات

اين مدل شامل آمار تطبيقي شاخصه هاي اطلاع از نرخ مصوب، مشكل در تسويه حساب و رضايت از كيفيت خدمات ارتباطي است كه ناحيه آبي رنگ شامل ناحيه رضايت، عدم مشكل مالي و آشنايي با حقوق كاربري است كه براي كاربر، خدمات دهنده و ناظر يك محيط ايده آل است؛ همچنين ناحيه زرد رنگ شامل ناحيه نارضايتي است كه گوياي ميزان عدم اطلاع از حقوق نيز مي شود و اين موضوع نشان دهنده پتانسيل بالاي برهم خوردن قاعده هاي اقتصادي است؛ در صورتيكه اگر هر يك از اين شاخصه ها روندي رو به بهبود داشته باشد مي تواند بصورت تصاعدي شرايط كلي ضعفهاي ديگر شاخصه ها را نيز پوشش دهد.

ناحيه سرخ رنگ نيز ناحيه تفاضل ميزان رضايت و عدم رضايت است كه در شرايط خطرناكي قرار دارد. حجم اين ناحيه برابر است با ناحيه آبي رنگ و در صورتي كه از ناحيه آبي رنگ كاسته شود اين ناحيه نيز كوچكتر شده و شرايط به يك نقطه حساس و مرز شكنندگي خواهد رسيد.

نتايج تحقيقات آماري در ميزان اعتماد الكترونيكي كاربران

بر اساس داده هاي به دست آمده دراين پژوهش برغم رشد تعداد كاربران خدمات ارتباطي و فضاي مجازي، يك وضعيت عدم اعتماد ديده مي شود كه اگرچه هنوز به مرحله شكستن و يا دچار نقصان شدن نرسيده اما در مرحله بسيار حساسي از نظر رشد و شكنندگي قرار دارد؛ در صورتي كه حجم ناحيه نارضايتي برابر با حجم كل نمونه آماري شود مي توان دريافت كه در اين شرايط رعايت حقوق مصرف كننده و ايجاد زيرساختهاي اعتماد ساز، بصورت كاربردي و دور شدن از تبليغات ظاهري مي تواند راهكاري براي معكوس كردن روند رشد ناحيه نارضايتي باشد.

در نهايت آنكه براساس نتايج حاصل از اين پژوهش، وضعيت اعتماد به زيرساختهاي الكترونيك به مرحله هشدار رسيده چرا كه بررسي ها نشان مي دهد كه كاربران شبكه هاي ارتباطي در حال حاضر منفعل هستند و در مقابل هر نوع افزايش هزينه و كاهش كيفيت واكنشي بروز نمي دهند كه اين موضوع بالقوه يك خطر اجتماعي است و ممكن است كاربران براي رفع نيازهاي ارتباطي خود به راه هاي غيرقانوني و نامتعارف روي بياورند.

جمعه 28 تير 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 527]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن