تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797722506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولويت دولت در فضاي مجازي: ايجاد شبكه ملي اطلاعات


واضح آرشیو وب فارسی:آفتانا: اولويت دولت در فضاي مجازي: ايجاد شبكه ملي اطلاعات
گاهي شما مجبور هستيد در مقابل گوگل كه در تمام دنيا مشهور به سوءاستفاده از اطلاعات كاربران است اقدامات سلبي هم انجام بدهيد. اما اگر شما يك فرصت مناسب ايميل در جامعه ايراني با ظرفيت مناسب قرار مي‌داديد، آن وقت مردم وابسته به جي ميل نمي‌شدند كه شما براي ايجاد محدوديت در اين حوزه مشكل داشته باشيد. اينها قطعا دو بال هستند.


گاهي شما مجبور هستيد در مقابل گوگل كه در تمام دنيا مشهور به سوءاستفاده از اطلاعات كاربران است اقدامات سلبي هم انجام بدهيد. اما اگر شما يك فرصت مناسب ايميل در جامعه ايراني با ظرفيت مناسب قرار مي‌داديد، آن وقت مردم وابسته به جي ميل نمي‌شدند كه شما براي ايجاد محدوديت در اين حوزه مشكل داشته باشيد. اينها قطعا دو بال هستند.

به گزارش افتانا (پايگاه خبري امنيت فناوري اطلاعات)، دكتر جلال غفاري، رئيس پژوهشكده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهي به بررسي مهم‌ترين اولويت رئيس‌جمهور آينده در خصوص ساماندهي فضاي مجازي پرداخت .

وي در تعريف فضاي مجازي گفت : مي‌توان فضاي مجازي را با رهيافت فن‌سالارانه و با تاكيد بر بستر فاوا و تبادل اطلاعات تعريف نمود، همچنان كه مي‌توان شهر را بر مبناي اجتماع سازه‌ها و شبكه راه‌ها تعريف كرد. در اين صورت روابط انساني جايگاه ثانويه و تبعي نسبت به كاربرد مدني خواهد داشت.

ولي ما بايد فضاي مجازي را براساس كنش‌گر اصلي آن يعني انسان و امتداد فرهنگ و اجتماع انسان تلقي كنيم. يعني ارتباطات، فرهنگ، سبك زندگي و اجتماع نوين انساني در بستر فناوري اطلاعات و ارتباطات. در اين تعريف، وجه انساني فضاي مجازي اصل و مبناي شكل‌گيري آن است نه بستر فناورانه يا تبادلات و تعاملات ارتباطي.

وي مشكل اصلي كشور در اين حوزه را عدم پاسخ دهي به سوالات متعددي دانست و افزود: با توجه به تعريفي كه عرض كردم، از منظر سبك زندگي و ارزش‌هاي اسلامي ـ ايراني فضاي مطلوب مجازي در حال حاضر و آينده فرارو چگونه بايد باشد؟ عوامل و شرايط سازنده فضاي مجازي به طور كل و فضاي مجازي كه از منظر فرهنگي مطلوب ماست چگونه بايد باشد؟ نكته‌ي بعدي اين است كه فناوري‌هاي نوين خصوصاً فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) و شبكه‌هاي اطلاعاتي موجود آيا داراي اقتضاء فرهنگي خاصي است؟ يا مي‌تواند با هر فرهنگ به خصوص ايراني ـ اسلامي جمع شود؟

اين مدرس دانشگاه تهران با تاكيد بر رويكردهاي سياست گذاري فرهنگي در كشورهاي مختلفي مانند چين گفت : به نظر مي‌آيد خيلي از كشورها به طور انفعالي با فناوري‌هاي نوين تعامل نكرده‌اند. بايد اين تجربه‌ها را نيز مدنظر قرار دهيم و ظرفيت‌هاي سياست‌گذاري فرصت‌محور را مبتني بر فرهنگ اسلامي ـ ايراني در اين حوزه فراهم كنيم.توجه كنيد كه صرف داشتن يك فناوري نوين جهاني ارزش تلقي نمي‌شود. اساساً مبدا هرگونه سياست‌گذاري فرهنگي در مورد فناوري‌هاي نو اين است كه چه فرصت‌هايي ايجاد مي‌كند و چه تهديدهايي براي ما دارد؟

در سياست‌گذاري‌ها بايد فرصت‌ها توسعه پيدا كنند و تهديدها دفع شوند. تجربه سياست‌گذاري ما در حوزه فضاي مجازي نشان مي‌دهد كه دچار افراط و تفريط شده‌ايم. البته اصلاحات بعدي ما ناشي از گام اوليه‌اي بوده كه غلط برداشته‌ايم. يعني بدون ذره‌اي تغيير، بدون درنظرگرفتن اقتضائات اقتصادي، فرهنگي، امنيتي و... اينترنت را به كشور انتقال داده‌ايم.

دكتر غفاري شبكه ملي اطلاعات را به عنوان يك طرح ملي و پروژه كلان در كشور مسئله اي مهم دانست و افزود: اين پروژه چگونه بايد طراحي گردد تا يك فضاي مطلوب براي ما ايجاد كند. به نظر مي‌آيد طرح و ايده شبكه ملي اطلاعات با توجه به اينكه يكي از آسيب‌ها و ضعف‌هاي جدي شبكه ملي اينترنت بحث معماري اطلاعات است، از ضروري‌ترين برنامه‌هاي حوزه فضاي مجازي ‌باشد. به عبارت ديگر، وقتي ۸۵ درصد و به نظر من ۹۵ درصد گردش اطلاعات در بستر شبكه‌هاي داخلي محقق مي‌شود، دليل معقولي پيدا نمي‌شود كه خيلي از مناسبات در بستر اينترنت جهاني انجام شود. نه به لحاظ امنيتي اين مسئله درست است و نه به لحاظ اقتصادي و فرهنگي.

وي يكي از دلايل تاخير در اجراي اين پروژه را بحث هاي زيرساختي مانند شبكه، نرم‌افزار، سخت‌افزار دانست و گفت : بايد بحث امتداد فرهنگ و اجتماع ايران اسلامي در فضاي مجازي در يك فضاي فرصت‌محور قرار گيرد و ظرفيت‌هاي فضاي مجازي در خدمت منافع ملي ما قرار گيرد نه در خدمت منافع ملي پنتاگون. الان به لحاظ اقتصادي شما نگاه كنيد كه شما چه آورده‌اي براي شركت‌هاي مهم و بين‌المللي وابسته به سيا و پنتاگون فراهم مي‌كنيد؟! در حال حاضر تئوري اقتصاد رسانه بر روي تئوري كليك رفته است؛ به ميزاني كه شما از گوگل استفاده مي‌كنيد، براي آن شركت تبليغات مي‌فروشيد! به بيان ساده‌تر حتي اگر شما در اين حوزه هزينه هم بكنيد، سود كرده‌ايد. اينترنت از آن جاهايي هست كه به خوبي مي‌توان بر روي آن سرمايه‌گذاري اقتصادي و فرهنگي كرد.

دبير كميسيون فرهنگ شوراي عالي عتف (علوم، تحقيقات و فناوري) با تاكيد بر طراحي برنامه هاي جايگزين در برابر گوگل و مانند آن گفت : وقتي شما در حوزه سياست‌گذاري ايجابي هيچ برنامه‌اي نداريد، مجبور هستيد در مقابل، اين‌طور تند برخورد كنيد. اگر شما يك فرصت مناسب ايميل در جامعه ايراني با ظرفيت مناسب قرار مي‌داديد، آن وقت مردم وابسته به جيميل نمي‌شدند كه شما براي ايجاد محدوديت در اين حوزه مشكل داشته باشيد. اينها قطعا دو بال هستند. گاهي شما مجبور هستيد در مقابل گوگل كه در تمام دنيا مشهور به سوءاستفاده از اطلاعات كاربران است اقدامات سلبي هم انجام بدهيد. اما متاسفانه توسعه اينترنت در ايران بدون لحاظ منافع ملي، امنيتي و فرهنگي اتفاق افتاده است.

به نظر مي‌آيد كه تاكنون فضاي فرصت اينترنت به هيچ وجه بر فضاي تهديد آن غلبه نداشته است. بهترين راهكار اين است كه هرچه سريع‌تر شبكه ملي اطلاعات را راه‌اندازي كنيم، معماري اطلاعات را ساماندهي كنيم. با توسعه شبكه داخلي، كاربر شما ديگر اصلا نيازي به آن فضا ندارد. براي بخش خاصي هم دسترسي‌هاي بيشتري ايجاد كنيم. مثل قانون ماهواره كه براي افراد خاصي امكان استفاده قرار داده است.

وي شبكه ملي اطلاعات را براي بسياري از استفاده هاي روزانه جامع دانست و افزود: مگر چقدر از فضايي كه ما روزانه استفاده مي‌كنيم نياز به اينترنت جهاني دارد؟ شما در اين شبكه مهمان هستيد و انحصار در دست شبكه‌هاي جهاني است. باور نمي‌كنيد، بنده به عنوان يك استاد دانشگاه خيلي از نيازهايي كه به اينترنت دارم، نيازي به دسترسي به شبكه جهاني ندارد. بله، البته يك زماني هست كه من نياز به گرفتن مقاله‌اي از پايگاه‌هاي خارجي دارم، در اين مواقع بايد در جايي مثل دانشگاه با يك سرعت صد برابري به آن اطلاعات دسترسي داشته باشم. اما مثلا يك دانش‌آموز؛ آيا نيازي به شبكه جهاني اينترنت دارد؟ ۸۰ ـ ۹۰ درصد اطلاعاتي كه مي‌خواهد در همين شبكه ملي اطلاعات وجود خواهد داشت. وقتي شما مي‌خواهيد به دوستتان ايميل بزنيد و اين بايد به آمريكا برود و برگردد طبيعي است كه اين كار هزينه‌ي بالايي دارد.

اگر ما در اين حوزه معماري داخلي ايجاد بكنيم هزينه‌ها به مراتب پايين‌تر خواهد آمد. حتماً هم بايد دولت هزينه كند و اين زيرساخت را فراهم كند؛ كس ديگري نمي‌تواند. حتي اگر ما يك ماه ديرتر اين كار را انجام بدهيم، باز هم عقب افتاده‌ايم. مسئله‌ي ديگر هم اين است كه در بحث الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، ما به دنبال الهام‌بخشي به ساير كشورها نيز هستيم. خيلي از كشورهاي دنيا با اينترنت جهاني چالش دارند. ما مي‌توانيم الگوي موفقي براي آنها باشيم.

شنبه 1 تير 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن