تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797860352




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايسنا از روايت اپراي عروسكي «حافظ» / «بيا تا گل برافشانيم و...»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش ايسنا از روايت اپراي عروسكي «حافظ» / «بيا تا گل برافشانيم و...»
Amir KHoloosi (13 of 19)-1.jpg

اپراي عروسكي «حافظ» به نويسندگي و كارگرداني بهروز غريب‌پور در اولين روز از بخش صحنه‌اي جشنواره‌ي تئاتر فجر در تالار «فردوسي» به صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تالار «فردوسي» شامگاه 2 بهمن ماه ميزبان علاقه‌منداني بود كه مشتاقانه آمده بودند حافظ شيرازي، محمد گل اندام،عبيد زاكاني، شاه ابواسحاق اينجو، امير مبارزالدين و سماع كنندگان و خراباتيات را در قالب عروسك‌هاي ساخته شده توسط گروه عروسكي «آران» ببينند.

اپراي «حافظ» ساعت 19 با چند دقيقه تاخير آغاز شد و تماشاگران بدون مشكل خاصي دو به دو و با راهنمايي متصديان برگزاري به تالار دعوت شدند، بروشور اپراي «حافظ» رايگان در اختيار تماشاگران قرار نمي‌گرفت و براي هر قطعه بروشور اين اپرا، مبلغ 200 تومان در خواست مي‌شد. تقريبا تمام صندلي‌هاي تماشاگران پرشده بود و تنها صندلي‌هايي «وي آي پي» خالي مانده بود.

به گزارش ايسنا، بهروز غريب‌پور در تازه‌ترين اپراي عروسكي خود به سراغ حافظ شيرازي و روزگاري كه در آن مي زيسته رفته است، روزگاري كه ظلم، جهل و حكومت ظالمانه‌ي امير مبارزالدين بر تمام خطه‌ي فارس و شيراز سايه افكنده است. كارگردان با بهره‌گيري از عروسك‌هايي كه در طول 115 دقيقه توسط تعداد زيادي از گردانندگان آن‌ها به حركت در مي‌آيند، دعا مي‌خوانند ، سماع مي‌كنند و به جنگ و مويه و اعتراض و... مي پردازند و همچنين با استفاده از اشعار حافظ، با صداي محمد معتمدي و آهنگسازي بهزاد عبدي و تطبيق موسيقي با صحنه‌ها، تماشاگران را به قرن هشتم هجري و خطه‌ي فارس مي‌برد.

غريب‌پور كارگردان اپراي «حافظ» اولين صحنه‌ي نمايش خود را با اين غزل حافظ كه مي گويد: «مرا در منزل جانان چه امن عيش چون هر دم, جرس فرياد ميدارد كه بربنديد محمل‌ها» آغاز مي‌كند و در ادامه اشعار حافظ را يكي يكي و با هماهنگ كردن آنها با سرنوشت حافظ، حركت عروسك‌ها در صحنه‌ها ادامه مي‌دهد تا اينبار درام حافظ را عروسك‌ها شكل بدهند.

اولين صحنه‌ي نمايش كه با آواز پر درد و تكان دهنده‌ي حافظ آغاز مي‌شود كه كه نشان دهنده‌ي حمله‌ي امير مبارز الدين محمد و سپاهيانش به شيراز است.

در ادامه نمايش و در صحنه‌ي بعدي شاه ابواسحاق بر صحنه‌ي قتلگاه ديده مي‌شود، صحنه‌هاي بعدي نمايش مربوط به عزاداري بر مرگ شاه ابواسحاق، گورستان و مويه‌ي زنان عزادار، خرابات كه عبيد زاكاني براي نوشيدن مي به آنجا رفته‌ و زنداني شدنش توسط امير مبارزالدين است.

سماع حافظ و ياران،زندان شهر،سوزاندن اشعار حافظ در زندان شهر ميدانگاه و شورش مردم بر عليه حكومت سراسر جور امير مبارز الدين محمد، رويارويي حافظ و امير مبارز الدين و تهمت بستن حاكم به حافظ ، صحنه‌ي رسيدن شورش مردمي به دربار و هلاكت امير مبارزالدين به دست شاه شجاع، خرابه‌هاي تخت جمشيد ، ديدار حافظ با شاخ نبات ، گذر عمر بر حافظ ، سماع محمد گلندام و زائران به گرد آرامگاه او، صحنه‌هاي بعدي اين نمايش عروسكي هستند.

در صحنه هاي پاياني اپرا رويارويي حافظ با فردوسي و خيام در صحن تخت‌جمشيد بر صحنه‌ي تئاتر مي‌رود و در ادامه غريب‌پور با تصوير كردن لحظات وداع حافظ از شيراز و شعرهاي انتخابي او براي اين صحنه كه نشان دهنده‌ي قطع اميد كردن او به خاطر حاكم شدن ريا، دروغ و تزوير در شيراز را در كنار دريا با موسيقي پر سوز و گداز همراه مي‌كند.

اما مويه‌هاي محمد گلندام يار هميشگي حافظ ، او را از ترك ديار باز مي‌دارد و به شيراز برمي‌گرداند، پايان بخش نمايش نيز اين شعر حافظ است كه مي‌گويد: «بيا تا گل برافشانيم و مي در ساغر اندازيم /// فلك را سقف بشكافيم و طرحي نو در اندازيم»

در پايان نمايش گروه خوانندگان و گردانندگان با تشويق مكرر تماشاگران كه در طول نمايش در سكوت كامل محو شعرهاي حافظ، موسيقي و عروسك‌ها شده بودند به صحنه آمدند و سپس به صحنه آمدن بهروز غريب پور تشويق آنان را دوچندان كرد.

در ادامه نيز مخاطبان آرام آرام تالار را ترك كردند اما مخاطباني بودند كه با كارگردان درباره‌ي چگونگي اجرا و شكل اجراي رقص سماع به اظهار نظر پرداختند.

اپراي عروسكي «حافظ» به نويسندگي و كارگرداني بهروز غريب پور، آهنگسازي بهزادعبدي، طراحي صداي عليرضا علويان، رهبري اركستر ولاديمر سرينكو

بر صحنه رفت. طراحان عروسك‌هاي اين اپرا نيز علي پاكدست و مريم اقبالي هستند.

اين اپرا شامل 20 صحنه است كه پنجمين اثر گروه تئاتر عروسكي «آران» است و قرار است در طول مدت برگزاري جشنواره‌ي تئاتر فجر هر روز راس ساعت 19 در تالار «فردوسي» به صحنه برود.

در اين اپرا، محمد معتمدي در نقش حافظ، حسين عليشاپور عبيد زاكاني، مهدي امامي شاه شجاع، بابك صبوري امير مبارزالدين، هاله سيفي زاده شاخه نبات، سحر محمدي مادر شاه ابواسحاق حضور دارند.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|3|ا|بهمن|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن